Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Biologia I - Botanika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologia I - Botanika
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Korchak <Magdalena.Korchak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 2,00,25zaliczenie
laboratoriaL2 15 2,00,25zaliczenie
wykładyW2 30 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin flory Polski

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin na wybranych przykładach2
T-A-2Rozmnażanie wegetatywne roślin.2
T-A-3Przegląd i oznaczanie roślin dwuliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych.11
15
laboratoria
T-L-1Mikroskopowa budowa roślin plechowatych pełniących funkcje bioidentyfikujące.2
T-L-2Budowa roślin zarodnikowych na wybranych przykładach mszaków i paprotników, oraz ich udział w procesach torfotwórczych. Analiza botaniczna torfu.4
T-L-3Rozmnażanie generatywne roślin okrytonasiennych4
T-L-4Zróżnicowanie roślin nagozalążkowych; oznaczanie drzew i krzewów iglastych.2
T-L-5Przegląd i oznaczanie roślin jednoliściennych z wykorzystaniem żywych rośllin i arkuszy zielnikowych.3
15
wykłady
T-W-1Podstawy taksonomi roślin.1
T-W-2Plechowate organizmy eukariotyczne - systematyka, budowa, biologia, znaczenie ekologiczne1
T-W-3Mszaki i paprotniki - systematyka, budowa, biologia oraz przystosowanie do środowiska lądowego4
T-W-4Morfologia roślin nasiennych - organy wegetatywne i generatywne. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów, cyklu życiowego oraz formy życiowej. Rozmnażanie wegetatywne i generatywne roślin. Rozprzestrzenianie się roślin.8
T-W-5Rośliny nagozalążkowe - przegląd systematyczny, budowa i znaczenie.2
T-W-6Rośliny okrytozalążkowe (jednoliścienne i dwuliścienne) - przegląd systematyczny i rola w ekosystemach, gatunki chronione.14
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2konsultacje2
A-A-3samodzielne studiowanie tematyki zajęć10
A-A-4zbiór materiału roślinnego na ćwiczenia i do sporządzenia zielnika10
A-A-5sporządzenie i opracowanie zielnika10
A-A-6przygotowanie do zaliczenia zajęć9
A-A-7zaliczenie zajęć4
60
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2konsultacje2
A-L-3samodzielne studiowanie tematyki zajęć15
A-L-4zbiór roślin jako materiału ćwiczeniowego i zielnikowego10
A-L-5opracowanie materiału zielnikowego8
A-L-6przygotowanie do zaliczenia8
A-L-7zaliczenie zajęć2
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B05_W01
Potrafi wymienić i zdefiniować cech systematyczne taksonów różnej rangi
OS_1A_W06R1A_W03, R1A_W04InzA_W02C-1T-W-3, T-W-6, T-A-2, T-A-1, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2M-1, M-3, M-2S-1
OS_1A_B05_W02
Potrafi wymienić gatunki roślin wykorzystywanych jako źródło surowców oraz scharakteryzować ich cechy.
OS_1A_W01R1A_W01, R1A_W03C-1T-A-3, T-A-1, T-L-3, T-A-2, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-W-4M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B05_U01
Posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych
OS_1A_U08R1A_U06, R1A_U07, R1A_U09InzA_U06C-1T-L-4, T-W-3, T-L-5, T-A-3M-3, M-1S-3
OS_1A_B05_U02
Potrafi zidentyfikować taksonomicznie rośliny nieznane
OS_1A_U01R1A_U01, R1A_U02InzA_U02C-1T-L-4, T-W-6, T-L-5, T-A-3M-3, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B05_K01
W wyniku przepriowadzonych zajęć student nabędzie przekonania o potrzebie uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności i poszerzania wiedzy oraz przestrzegania zasad etyki
OS_1A_K01, OS_1A_K02R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08C-1T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-L-1, T-W-3, T-L-5, T-A-3, T-W-6, T-W-1, T-A-2, T-L-3, T-A-1, T-L-4, T-L-2M-2, M-3, M-1S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B05_W01
Potrafi wymienić i zdefiniować cech systematyczne taksonów różnej rangi
2,0uzyska najwyżej 20 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
OS_1A_B05_W02
Potrafi wymienić gatunki roślin wykorzystywanych jako źródło surowców oraz scharakteryzować ich cechy.
2,0uzyska najwyżej 20 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B05_U01
Posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych
2,0nie spełnia kryteriów na ocene dostateczną (3,0)
3,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 65-75 gatunków, nazwać je po polsku, a przynajmniej połowę z nich również po łacinie oraz przynajmniej połowę rozpoznanych gatunków zaliczyć do rodziny (po polsku)
3,5spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 76-80 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (również po polsku i po łacinie)
4,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 81-89 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (również po polsku i po łacinie)
4,5spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 90-94 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (również po polsku i po łacinie)
5,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 95-100 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (również po polsku i po łacinie)
OS_1A_B05_U02
Potrafi zidentyfikować taksonomicznie rośliny nieznane
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0Potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy do oznaczania roślin oznaczyć i przynajmniej częściowo poprawnie scharakteryzować jeden gatunek rośliny
3,5Potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy do oznaczania roślin oznaczyć i w sposób niepełny scharakteryzować dwa gatunki roślin
4,0Potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy do oznaczania roślin oznaczyć i poprawnie scharakteryzować dwa gatunki roślin
4,5Potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy do oznaczania roślin oznaczyć i poprawnie scharakteryzować trzy gatunki roślin
5,0Potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy do oznaczania roślin oznaczyć i wyczerpująco scharakteryzować trzy gatunki roślin

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B05_K01
W wyniku przepriowadzonych zajęć student nabędzie przekonania o potrzebie uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności i poszerzania wiedzy oraz przestrzegania zasad etyki
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0ma świadomośc potrzeby samokształcenia w zakresie zróżnicowania krajowej flory i jej taksonomii oraz umiejetności samodzielnego rozpoznawania i identyfikacji, w stopniu podstawowym; czasami rozumie i przestrzega zasady etyki
3,5ma świadomośc potrzeby samokształcenia w zakresie zróżnicowania krajowej flory i jej taksonomii oraz umiejetności samodzielnego rozpoznawania i identyfikacji, w stopniu zadawalającym; zwykle rozumie i przestrzega zasady etyki
4,0ma świadomośc potrzeby samokształcenia w zakresie zróżnicowania krajowej flory i jej taksonomii oraz umiejetności samodzielnego rozpoznawania i identyfikacji, w stopniu dobrym; przeważnie rozumie i przestrzega zasady etyki
4,5ma świadomośc potrzeby samokształcenia w zakresie zróżnicowania krajowej flory i jej taksonomii oraz umiejetności samodzielnego rozpoznawania i identyfikacji, w stopniu więcej niż dobrym; prawie zawsze rozumie i przestrzega zasady etyki
5,0ma świadomośc potrzeby samokształcenia w zakresie zróżnicowania krajowej flory i jej taksonomii oraz umiejetności samodzielnego rozpoznawania i identyfikacji, w stopniu doskonałym; zawsze rozumie i przestrzega zasady etyki

Literatura podstawowa

  1. Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika, Systematyka, tom 2, PWN, Warszawa, 2003
  2. Rutkowski L., Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej, PWN, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin na wybranych przykładach2
T-A-2Rozmnażanie wegetatywne roślin.2
T-A-3Przegląd i oznaczanie roślin dwuliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych.11
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Mikroskopowa budowa roślin plechowatych pełniących funkcje bioidentyfikujące.2
T-L-2Budowa roślin zarodnikowych na wybranych przykładach mszaków i paprotników, oraz ich udział w procesach torfotwórczych. Analiza botaniczna torfu.4
T-L-3Rozmnażanie generatywne roślin okrytonasiennych4
T-L-4Zróżnicowanie roślin nagozalążkowych; oznaczanie drzew i krzewów iglastych.2
T-L-5Przegląd i oznaczanie roślin jednoliściennych z wykorzystaniem żywych rośllin i arkuszy zielnikowych.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy taksonomi roślin.1
T-W-2Plechowate organizmy eukariotyczne - systematyka, budowa, biologia, znaczenie ekologiczne1
T-W-3Mszaki i paprotniki - systematyka, budowa, biologia oraz przystosowanie do środowiska lądowego4
T-W-4Morfologia roślin nasiennych - organy wegetatywne i generatywne. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów, cyklu życiowego oraz formy życiowej. Rozmnażanie wegetatywne i generatywne roślin. Rozprzestrzenianie się roślin.8
T-W-5Rośliny nagozalążkowe - przegląd systematyczny, budowa i znaczenie.2
T-W-6Rośliny okrytozalążkowe (jednoliścienne i dwuliścienne) - przegląd systematyczny i rola w ekosystemach, gatunki chronione.14
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2konsultacje2
A-A-3samodzielne studiowanie tematyki zajęć10
A-A-4zbiór materiału roślinnego na ćwiczenia i do sporządzenia zielnika10
A-A-5sporządzenie i opracowanie zielnika10
A-A-6przygotowanie do zaliczenia zajęć9
A-A-7zaliczenie zajęć4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2konsultacje2
A-L-3samodzielne studiowanie tematyki zajęć15
A-L-4zbiór roślin jako materiału ćwiczeniowego i zielnikowego10
A-L-5opracowanie materiału zielnikowego8
A-L-6przygotowanie do zaliczenia8
A-L-7zaliczenie zajęć2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B05_W01Potrafi wymienić i zdefiniować cech systematyczne taksonów różnej rangi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin flory Polski
Treści programoweT-W-3Mszaki i paprotniki - systematyka, budowa, biologia oraz przystosowanie do środowiska lądowego
T-W-6Rośliny okrytozalążkowe (jednoliścienne i dwuliścienne) - przegląd systematyczny i rola w ekosystemach, gatunki chronione.
T-A-2Rozmnażanie wegetatywne roślin.
T-A-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin na wybranych przykładach
T-W-5Rośliny nagozalążkowe - przegląd systematyczny, budowa i znaczenie.
T-W-4Morfologia roślin nasiennych - organy wegetatywne i generatywne. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów, cyklu życiowego oraz formy życiowej. Rozmnażanie wegetatywne i generatywne roślin. Rozprzestrzenianie się roślin.
T-W-1Podstawy taksonomi roślin.
T-W-2Plechowate organizmy eukariotyczne - systematyka, budowa, biologia, znaczenie ekologiczne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyska najwyżej 20 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B05_W02Potrafi wymienić gatunki roślin wykorzystywanych jako źródło surowców oraz scharakteryzować ich cechy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W01Opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin flory Polski
Treści programoweT-A-3Przegląd i oznaczanie roślin dwuliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych.
T-A-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin na wybranych przykładach
T-L-3Rozmnażanie generatywne roślin okrytonasiennych
T-A-2Rozmnażanie wegetatywne roślin.
T-L-2Budowa roślin zarodnikowych na wybranych przykładach mszaków i paprotników, oraz ich udział w procesach torfotwórczych. Analiza botaniczna torfu.
T-L-5Przegląd i oznaczanie roślin jednoliściennych z wykorzystaniem żywych rośllin i arkuszy zielnikowych.
T-L-4Zróżnicowanie roślin nagozalążkowych; oznaczanie drzew i krzewów iglastych.
T-W-4Morfologia roślin nasiennych - organy wegetatywne i generatywne. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów, cyklu życiowego oraz formy życiowej. Rozmnażanie wegetatywne i generatywne roślin. Rozprzestrzenianie się roślin.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyska najwyżej 20 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B05_U01Posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U08Inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin flory Polski
Treści programoweT-L-4Zróżnicowanie roślin nagozalążkowych; oznaczanie drzew i krzewów iglastych.
T-W-3Mszaki i paprotniki - systematyka, budowa, biologia oraz przystosowanie do środowiska lądowego
T-L-5Przegląd i oznaczanie roślin jednoliściennych z wykorzystaniem żywych rośllin i arkuszy zielnikowych.
T-A-3Przegląd i oznaczanie roślin dwuliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocene dostateczną (3,0)
3,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 65-75 gatunków, nazwać je po polsku, a przynajmniej połowę z nich również po łacinie oraz przynajmniej połowę rozpoznanych gatunków zaliczyć do rodziny (po polsku)
3,5spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 76-80 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (również po polsku i po łacinie)
4,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 81-89 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (również po polsku i po łacinie)
4,5spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 90-94 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (również po polsku i po łacinie)
5,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 95-100 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (również po polsku i po łacinie)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B05_U02Potrafi zidentyfikować taksonomicznie rośliny nieznane
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin flory Polski
Treści programoweT-L-4Zróżnicowanie roślin nagozalążkowych; oznaczanie drzew i krzewów iglastych.
T-W-6Rośliny okrytozalążkowe (jednoliścienne i dwuliścienne) - przegląd systematyczny i rola w ekosystemach, gatunki chronione.
T-L-5Przegląd i oznaczanie roślin jednoliściennych z wykorzystaniem żywych rośllin i arkuszy zielnikowych.
T-A-3Przegląd i oznaczanie roślin dwuliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0Potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy do oznaczania roślin oznaczyć i przynajmniej częściowo poprawnie scharakteryzować jeden gatunek rośliny
3,5Potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy do oznaczania roślin oznaczyć i w sposób niepełny scharakteryzować dwa gatunki roślin
4,0Potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy do oznaczania roślin oznaczyć i poprawnie scharakteryzować dwa gatunki roślin
4,5Potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy do oznaczania roślin oznaczyć i poprawnie scharakteryzować trzy gatunki roślin
5,0Potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy do oznaczania roślin oznaczyć i wyczerpująco scharakteryzować trzy gatunki roślin
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B05_K01W wyniku przepriowadzonych zajęć student nabędzie przekonania o potrzebie uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności i poszerzania wiedzy oraz przestrzegania zasad etyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
OS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin flory Polski
Treści programoweT-W-5Rośliny nagozalążkowe - przegląd systematyczny, budowa i znaczenie.
T-W-4Morfologia roślin nasiennych - organy wegetatywne i generatywne. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów, cyklu życiowego oraz formy życiowej. Rozmnażanie wegetatywne i generatywne roślin. Rozprzestrzenianie się roślin.
T-W-2Plechowate organizmy eukariotyczne - systematyka, budowa, biologia, znaczenie ekologiczne
T-L-1Mikroskopowa budowa roślin plechowatych pełniących funkcje bioidentyfikujące.
T-W-3Mszaki i paprotniki - systematyka, budowa, biologia oraz przystosowanie do środowiska lądowego
T-L-5Przegląd i oznaczanie roślin jednoliściennych z wykorzystaniem żywych rośllin i arkuszy zielnikowych.
T-A-3Przegląd i oznaczanie roślin dwuliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych.
T-W-6Rośliny okrytozalążkowe (jednoliścienne i dwuliścienne) - przegląd systematyczny i rola w ekosystemach, gatunki chronione.
T-W-1Podstawy taksonomi roślin.
T-A-2Rozmnażanie wegetatywne roślin.
T-L-3Rozmnażanie generatywne roślin okrytonasiennych
T-A-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin na wybranych przykładach
T-L-4Zróżnicowanie roślin nagozalążkowych; oznaczanie drzew i krzewów iglastych.
T-L-2Budowa roślin zarodnikowych na wybranych przykładach mszaków i paprotników, oraz ich udział w procesach torfotwórczych. Analiza botaniczna torfu.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0ma świadomośc potrzeby samokształcenia w zakresie zróżnicowania krajowej flory i jej taksonomii oraz umiejetności samodzielnego rozpoznawania i identyfikacji, w stopniu podstawowym; czasami rozumie i przestrzega zasady etyki
3,5ma świadomośc potrzeby samokształcenia w zakresie zróżnicowania krajowej flory i jej taksonomii oraz umiejetności samodzielnego rozpoznawania i identyfikacji, w stopniu zadawalającym; zwykle rozumie i przestrzega zasady etyki
4,0ma świadomośc potrzeby samokształcenia w zakresie zróżnicowania krajowej flory i jej taksonomii oraz umiejetności samodzielnego rozpoznawania i identyfikacji, w stopniu dobrym; przeważnie rozumie i przestrzega zasady etyki
4,5ma świadomośc potrzeby samokształcenia w zakresie zróżnicowania krajowej flory i jej taksonomii oraz umiejetności samodzielnego rozpoznawania i identyfikacji, w stopniu więcej niż dobrym; prawie zawsze rozumie i przestrzega zasady etyki
5,0ma świadomośc potrzeby samokształcenia w zakresie zróżnicowania krajowej flory i jej taksonomii oraz umiejetności samodzielnego rozpoznawania i identyfikacji, w stopniu doskonałym; zawsze rozumie i przestrzega zasady etyki