Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Matematyka i statystyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka i statystyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Gregorczyk <Andrzej.Gregorczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 3,00,38zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana znajmość matematyki na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedmiot ma na celu poznanie analizy matematycznej mającej zastosowanie w badaniach środowiskowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań z funkcji elementarnych.2
T-A-2Rozwiązywanie zadań z ciągów i szeregów liczbowych.2
T-A-3Rozwiązywanie zadań z granic ciągu i funkcji2
T-A-4Rozwiązywanie zadań z pochodnych funkcji.2
T-A-5Badanie zmienności funkcji.2
T-A-6Rozwiązywanie zadań z całek nieoznaczonych.2
T-A-7Obliczanie całek oznaczonych.2
T-A-8Rozwiązywanie równań różniczkowych.2
T-A-9Obliczanie macierzy i wyznaczników.2
T-A-10Rozwiązywanie układów równań liniowych.2
T-A-11Rozwiązywanie zadań z rachnku wektorowego.2
T-A-12Rozwiązywanie zadań z prostej na płaszczyźnie.2
T-A-13Rozwiązywanie zadań z rachunku prawdopodobieństwa.2
T-A-14Rozwiązywanie zadań ze zmiennych losowych.2
T-A-15Rozwiązywanie zadań ze statystyki opisowej.2
30
wykłady
T-W-1Teoria funkcji jednej zmiennej.2
T-W-2Ciągi i szeregi liczbowe2
T-W-3Granica ciągu i funkcji.2
T-W-4Rachunek różniczkowy.4
T-W-5Rachunek całkowy.4
T-W-6Równania różniczkowe.2
T-W-7Macierze i wyznaczniki.2
T-W-8Układy równań liniowych.2
T-W-9Rachunek wektorowy.2
T-W-10Geometria analityczna.2
T-W-11Rachunek prawdopodobieństwa.2
T-W-12Zmienne losowe.2
T-W-13Statystyka opisowa.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2czytanie wskazanej literatury20
A-A-3przygotowanie się do kolokwium i egzaminu40
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2czytanie wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie się do kolokwium i egzaminu20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena formująca: kolkwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B01_W01
Student definiuje pojęcia matematyczne i statystyczne oraz rozwiązuje zadania matematyczne i formułuje hipotezy statystyczne z zakresu nauk o środowisku.
OS_1A_W02, OS_1A_W03R1A_W01C-1T-W-5, T-W-4M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B01_U01
Student nabędzie umiejętność wyciągania i interpretowania wniosków na podstatwie wykonanych analiz i symulacji statystycznych
OS_1A_U04R1A_U03InzA_U01C-1T-W-12, T-W-11M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B01_K01
Student nabędzie kompetencje w zakresie świadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji.
OS_1A_K01R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-1T-W-11, T-W-13M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B01_W01
Student definiuje pojęcia matematyczne i statystyczne oraz rozwiązuje zadania matematyczne i formułuje hipotezy statystyczne z zakresu nauk o środowisku.
2,0Student nie zdobył wiedzy w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych
3,0Student w stopniu zadowalającycm zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych
3,5Student w stopniu dostatecznym zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych
4,0Student w stopniu dobrym zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych
4,5Student w stopniu dobrym zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych oraz był aktywny na zajęciach
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych oraz był aktywny na zajęciach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B01_U01
Student nabędzie umiejętność wyciągania i interpretowania wniosków na podstatwie wykonanych analiz i symulacji statystycznych
2,0Student nie nabył umiejętności wyciągania i nterpretowania wniosków na podstawie wykonanych analiz i symulacji
3,0Student nabył w stopniu zadawalającym umiejętności wyciągania i nterpretowania wniosków na podstawie wykonanych analiz i symulacji
3,5Student nabył w stopniu dostatecznym umiejętności wyciągania i nterpretowania wniosków na podstawie wykonanych analiz i symulacji
4,0Student nabył w stopniu dobrym umiejętności wyciągania i nterpretowania wniosków na podstawie wykonanych analiz i symulacji
4,5Student zdobył wiedzę w stopniu dobrym w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych oraz był aktywny na zajęciach oraz wykazał miejętnośi twórcze
5,0Student zdobył wiedzę w stopniu bardzo dobrym w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych oraz był aktywny na zajęciach oraz wykazał miejętnośi twórcze

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B01_K01
Student nabędzie kompetencje w zakresie świadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji.
2,0Student nie nabył kompetencji w zakresie świadomości oraz samorozwoju.
3,0Student nabył kompetencje w stopniu zadawalającym w zakresie świadomości oraz samorozwoju.
3,5Student nabył kompetencje w stopniu dostatecznym w zakresie świadomości oraz samorozwoju.
4,0Student nabył kompetencje w stopniu dobrym w zakresie świadomości oraz samorozwoju.
4,5Student nabył kompetencje w stopniu dobrym w zakresie świadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji.
5,0Student nabył kompetencje w stopniu bardzo dobrym w zakresie świadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji.

Literatura podstawowa

  1. Oktaba W., Niedokos E., Matematyka i podstawy statystyki matematycznej., PWN, Warszawa, 1974
  2. Koronacki J., Mielniczuk J., Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych., WNT, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Winnicki K. i in., Zbiór przykładów i zadań z matematyki dla studentów studiów zaocznych, AR, Szczecin, 2002
  2. Markiewska-Krawiec D., Krawiec B., Podstawy statystyki matematycznej, AR, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań z funkcji elementarnych.2
T-A-2Rozwiązywanie zadań z ciągów i szeregów liczbowych.2
T-A-3Rozwiązywanie zadań z granic ciągu i funkcji2
T-A-4Rozwiązywanie zadań z pochodnych funkcji.2
T-A-5Badanie zmienności funkcji.2
T-A-6Rozwiązywanie zadań z całek nieoznaczonych.2
T-A-7Obliczanie całek oznaczonych.2
T-A-8Rozwiązywanie równań różniczkowych.2
T-A-9Obliczanie macierzy i wyznaczników.2
T-A-10Rozwiązywanie układów równań liniowych.2
T-A-11Rozwiązywanie zadań z rachnku wektorowego.2
T-A-12Rozwiązywanie zadań z prostej na płaszczyźnie.2
T-A-13Rozwiązywanie zadań z rachunku prawdopodobieństwa.2
T-A-14Rozwiązywanie zadań ze zmiennych losowych.2
T-A-15Rozwiązywanie zadań ze statystyki opisowej.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Teoria funkcji jednej zmiennej.2
T-W-2Ciągi i szeregi liczbowe2
T-W-3Granica ciągu i funkcji.2
T-W-4Rachunek różniczkowy.4
T-W-5Rachunek całkowy.4
T-W-6Równania różniczkowe.2
T-W-7Macierze i wyznaczniki.2
T-W-8Układy równań liniowych.2
T-W-9Rachunek wektorowy.2
T-W-10Geometria analityczna.2
T-W-11Rachunek prawdopodobieństwa.2
T-W-12Zmienne losowe.2
T-W-13Statystyka opisowa.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2czytanie wskazanej literatury20
A-A-3przygotowanie się do kolokwium i egzaminu40
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2czytanie wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie się do kolokwium i egzaminu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B01_W01Student definiuje pojęcia matematyczne i statystyczne oraz rozwiązuje zadania matematyczne i formułuje hipotezy statystyczne z zakresu nauk o środowisku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W02Zna metody matematyczne oraz metody badania podstawowych wielkości fizycznych stosowane w naukach o środowisku Zna właściwości pierwiastków oraz wybranych związków organicznych i nieorganicznych. Zna podstawowe prawa chemiczne
OS_1A_W03Rozróżnia parametry statystyczne służące do opisu zjawisk i procesów zachodzących w środowisku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przedmiot ma na celu poznanie analizy matematycznej mającej zastosowanie w badaniach środowiskowych.
Treści programoweT-W-5Rachunek całkowy.
T-W-4Rachunek różniczkowy.
Metody nauczaniaM-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena formująca: kolkwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zdobył wiedzy w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych
3,0Student w stopniu zadowalającycm zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych
3,5Student w stopniu dostatecznym zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych
4,0Student w stopniu dobrym zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych
4,5Student w stopniu dobrym zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych oraz był aktywny na zajęciach
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych oraz był aktywny na zajęciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B01_U01Student nabędzie umiejętność wyciągania i interpretowania wniosków na podstatwie wykonanych analiz i symulacji statystycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U04Stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i przemysłowej, potrafi przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Przedmiot ma na celu poznanie analizy matematycznej mającej zastosowanie w badaniach środowiskowych.
Treści programoweT-W-12Zmienne losowe.
T-W-11Rachunek prawdopodobieństwa.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena formująca: kolkwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył umiejętności wyciągania i nterpretowania wniosków na podstawie wykonanych analiz i symulacji
3,0Student nabył w stopniu zadawalającym umiejętności wyciągania i nterpretowania wniosków na podstawie wykonanych analiz i symulacji
3,5Student nabył w stopniu dostatecznym umiejętności wyciągania i nterpretowania wniosków na podstawie wykonanych analiz i symulacji
4,0Student nabył w stopniu dobrym umiejętności wyciągania i nterpretowania wniosków na podstawie wykonanych analiz i symulacji
4,5Student zdobył wiedzę w stopniu dobrym w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych oraz był aktywny na zajęciach oraz wykazał miejętnośi twórcze
5,0Student zdobył wiedzę w stopniu bardzo dobrym w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych oraz był aktywny na zajęciach oraz wykazał miejętnośi twórcze
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B01_K01Student nabędzie kompetencje w zakresie świadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Przedmiot ma na celu poznanie analizy matematycznej mającej zastosowanie w badaniach środowiskowych.
Treści programoweT-W-11Rachunek prawdopodobieństwa.
T-W-13Statystyka opisowa.
Metody nauczaniaM-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena formująca: kolkwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył kompetencji w zakresie świadomości oraz samorozwoju.
3,0Student nabył kompetencje w stopniu zadawalającym w zakresie świadomości oraz samorozwoju.
3,5Student nabył kompetencje w stopniu dostatecznym w zakresie świadomości oraz samorozwoju.
4,0Student nabył kompetencje w stopniu dobrym w zakresie świadomości oraz samorozwoju.
4,5Student nabył kompetencje w stopniu dobrym w zakresie świadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji.
5,0Student nabył kompetencje w stopniu bardzo dobrym w zakresie świadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji.