Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
specjalność: Ocena stanu i zagrożeń środowiska

Sylabus przedmiotu Bioklimatologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioklimatologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 12 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z biologii
W-2Student posiada podstawowe wiadomości z geografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie związków zachodzących pomiędzy człowiekiem a środowiskiem
C-2Metody badania związków: człowiek - atmosfera
C-3Sposoby oceny warunków biometeorologicznych w zróżniciwanym krajobrazie geograficznym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka - bodźce fizyczne.1
T-W-2Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka - bodźce biologiczne i chemiczne.1
T-W-3Zespołowe wskaźniki meteorologiczne. Temperatura ekwiwalentna, temperatura efektywna, entalpia powietrza, wskaźnik Hilla1
T-W-4Klasyfikacje pogody na potrzeby bioklimatologii. Typologie warunków synoptycznych i pogodowych1
T-W-5Wskaźniki oparte na bilansie cieplnym człowieka, dostosowane do warunków gorących, termoneutralnych i zimnych1
T-W-6Meteoropatia. Wpływ warunków pogodowych na występowanie chorób meteotropowych i wypadków.2
T-W-7Bioklimat Polski. Zróżnicowanie fizyczno-geograficzne a warunki bioklimatyczne. Czynniki cyrkulacyjne kształtujące warunki bioklimatyczne.2
T-W-8Typy bioklimatu Polski. Regiony bioklimatyczne. Przykłady bioklimatycznych uwarunkowań miejscowości położonych w różnych regionach kraju.1
T-W-9Ogólny i cząstkowe modele oceny warunków bioklimatycznych2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo na wykładach12
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Praca własna studenta14
A-W-4Zaliczenie1
A-W-5Zaliczenie przedmiotu1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie testu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C09_W01
Ma rozszerzoną wiedzę o związkach między środowiskiem geofizycznym i geograficznym a organizmami żywymi oraz wpływie środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka
OS_2A_W01R2A_W01, R2A_W03C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-3M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C09_U01
Znając metody badawcze potrafi sam dokonać oceny warunków bioklimatycznych danego regionu lub miejscowości pod kątem potrzeb turystyki i rekreacji
OS_2A_U04R2A_U05, R2A_U09C-3T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C09_K01
Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie metod oceny warunków bioklimatycznych dla potrzeb wypoczynku i turystyki
OS_2A_K01R2A_K01, R2A_K04, R2A_K06, R2A_K07C-3T-W-6, T-W-8M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C09_W01
Ma rozszerzoną wiedzę o związkach między środowiskiem geofizycznym i geograficznym a organizmami żywymi oraz wpływie środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka
2,0Nie potrafi zdefiniować rodzajów bodźców działających na człowieka
3,0Potrafi zdefiniować rodzaje bodźców działających na człowieka
3,5Ma wiedzę o zespołowych czynnikach meteorologicznych działających na człowieka
4,0Ma wiedzę o wskaźnikach meteorologicznych opracowanych z bilansu cieplnego człowieka
4,5Posiada dodatkowo wiedzę o synoptycznych i bioklimatycznych klasyfikacjach pogody
5,0Wykorzystując kompleksową wiedzę przedmiotu zna podstawy rejonizacji bioklimatycznej wybranych regionów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C09_U01
Znając metody badawcze potrafi sam dokonać oceny warunków bioklimatycznych danego regionu lub miejscowości pod kątem potrzeb turystyki i rekreacji
2,0Nie potrafi dokonać oceny warunków bioklimatycznych
3,0Potrafi dokonać częściowej oceny warunków bioklimatycznych wykorzystując pojedyńcze czynniki meteorologiczne
3,5Potrafi dokonać częściowej oceny warunków bioklimatycznych wykorzystując proste wskaźniki biometeorologiczne
4,0Potrafi dokonać częściowej oceny warunków bioklimatycznych wykorzystując złożone wskaźniki biometeorologiczne
4,5Potrafi dokonać częściowej oceny warunków bioklimatycznych wykorzystując złożone wskaźniki biometeorologiczne, potrafi zinterpretować wyniki
5,0Potrafi dokonać częściowej oceny warunków bioklimatycznych wykorzystując złożone wskaźniki biometeorologiczne, potrafi zinterpretować wyniki i dokonać ich krytycznej analizy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C09_K01
Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie metod oceny warunków bioklimatycznych dla potrzeb wypoczynku i turystyki
2,0Nie świadomości i potrzeby doskonalenia wiedzy
3,0Ma świadomość doskonalenia wiedzy
3,5Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy
4,0Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią
4,5Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie
5,0Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie, potrafi robić to aktywnie

Literatura podstawowa

  1. Kozłowska-Szczęsna T., Błażejczyk K., Krawczyk B., Bioklimatologia człowieka, PAN, IGiPZ, Warszawa, 1997, monografie 1
  2. Kozłowska-Szczęsna T., Krawczyk B., Kuchcik M., Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka, PAN, IGiPZ, Warszawa, 2004, monografie 4
  3. Koźmiński C., Michalska B., Ćwiczenia z bioklimatologii. Wybrane metody opracowań bioklimatu dla potrzeb turystyki i rekreacji, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2011, 1

Literatura dodatkowa

  1. Bogucki J., Biometeorologia turystyki i rekreacji, AWF, Poznań, Poznań, 1999

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka - bodźce fizyczne.1
T-W-2Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka - bodźce biologiczne i chemiczne.1
T-W-3Zespołowe wskaźniki meteorologiczne. Temperatura ekwiwalentna, temperatura efektywna, entalpia powietrza, wskaźnik Hilla1
T-W-4Klasyfikacje pogody na potrzeby bioklimatologii. Typologie warunków synoptycznych i pogodowych1
T-W-5Wskaźniki oparte na bilansie cieplnym człowieka, dostosowane do warunków gorących, termoneutralnych i zimnych1
T-W-6Meteoropatia. Wpływ warunków pogodowych na występowanie chorób meteotropowych i wypadków.2
T-W-7Bioklimat Polski. Zróżnicowanie fizyczno-geograficzne a warunki bioklimatyczne. Czynniki cyrkulacyjne kształtujące warunki bioklimatyczne.2
T-W-8Typy bioklimatu Polski. Regiony bioklimatyczne. Przykłady bioklimatycznych uwarunkowań miejscowości położonych w różnych regionach kraju.1
T-W-9Ogólny i cząstkowe modele oceny warunków bioklimatycznych2
12

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo na wykładach12
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Praca własna studenta14
A-W-4Zaliczenie1
A-W-5Zaliczenie przedmiotu1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C09_W01Ma rozszerzoną wiedzę o związkach między środowiskiem geofizycznym i geograficznym a organizmami żywymi oraz wpływie środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W01Ma pogłębioną wiedze na temat zjawisk oraz fizycznych i chemicznych procesów zachodzących w biosferze. W rozszerzonym zakresie potrafi zastosować zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym. Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii. Wykazuje znajomość zaawansowanych cykli pierwiastków biogenicznych w środowisku.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie związków zachodzących pomiędzy człowiekiem a środowiskiem
Treści programoweT-W-1Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka - bodźce fizyczne.
T-W-4Klasyfikacje pogody na potrzeby bioklimatologii. Typologie warunków synoptycznych i pogodowych
T-W-5Wskaźniki oparte na bilansie cieplnym człowieka, dostosowane do warunków gorących, termoneutralnych i zimnych
T-W-3Zespołowe wskaźniki meteorologiczne. Temperatura ekwiwalentna, temperatura efektywna, entalpia powietrza, wskaźnik Hilla
Metody nauczaniaM-2Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zdefiniować rodzajów bodźców działających na człowieka
3,0Potrafi zdefiniować rodzaje bodźców działających na człowieka
3,5Ma wiedzę o zespołowych czynnikach meteorologicznych działających na człowieka
4,0Ma wiedzę o wskaźnikach meteorologicznych opracowanych z bilansu cieplnego człowieka
4,5Posiada dodatkowo wiedzę o synoptycznych i bioklimatycznych klasyfikacjach pogody
5,0Wykorzystując kompleksową wiedzę przedmiotu zna podstawy rejonizacji bioklimatycznej wybranych regionów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C09_U01Znając metody badawcze potrafi sam dokonać oceny warunków bioklimatycznych danego regionu lub miejscowości pod kątem potrzeb turystyki i rekreacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U04Samodzielnie i wszechstronnie wykonuje lub planuje zaawansowane zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-3Sposoby oceny warunków biometeorologicznych w zróżniciwanym krajobrazie geograficznym
Treści programoweT-W-5Wskaźniki oparte na bilansie cieplnym człowieka, dostosowane do warunków gorących, termoneutralnych i zimnych
T-W-4Klasyfikacje pogody na potrzeby bioklimatologii. Typologie warunków synoptycznych i pogodowych
T-W-1Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka - bodźce fizyczne.
T-W-6Meteoropatia. Wpływ warunków pogodowych na występowanie chorób meteotropowych i wypadków.
T-W-2Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka - bodźce biologiczne i chemiczne.
T-W-7Bioklimat Polski. Zróżnicowanie fizyczno-geograficzne a warunki bioklimatyczne. Czynniki cyrkulacyjne kształtujące warunki bioklimatyczne.
T-W-3Zespołowe wskaźniki meteorologiczne. Temperatura ekwiwalentna, temperatura efektywna, entalpia powietrza, wskaźnik Hilla
T-W-8Typy bioklimatu Polski. Regiony bioklimatyczne. Przykłady bioklimatycznych uwarunkowań miejscowości położonych w różnych regionach kraju.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi dokonać oceny warunków bioklimatycznych
3,0Potrafi dokonać częściowej oceny warunków bioklimatycznych wykorzystując pojedyńcze czynniki meteorologiczne
3,5Potrafi dokonać częściowej oceny warunków bioklimatycznych wykorzystując proste wskaźniki biometeorologiczne
4,0Potrafi dokonać częściowej oceny warunków bioklimatycznych wykorzystując złożone wskaźniki biometeorologiczne
4,5Potrafi dokonać częściowej oceny warunków bioklimatycznych wykorzystując złożone wskaźniki biometeorologiczne, potrafi zinterpretować wyniki
5,0Potrafi dokonać częściowej oceny warunków bioklimatycznych wykorzystując złożone wskaźniki biometeorologiczne, potrafi zinterpretować wyniki i dokonać ich krytycznej analizy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C09_K01Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie metod oceny warunków bioklimatycznych dla potrzeb wypoczynku i turystyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-3Sposoby oceny warunków biometeorologicznych w zróżniciwanym krajobrazie geograficznym
Treści programoweT-W-6Meteoropatia. Wpływ warunków pogodowych na występowanie chorób meteotropowych i wypadków.
T-W-8Typy bioklimatu Polski. Regiony bioklimatyczne. Przykłady bioklimatycznych uwarunkowań miejscowości położonych w różnych regionach kraju.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie świadomości i potrzeby doskonalenia wiedzy
3,0Ma świadomość doskonalenia wiedzy
3,5Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy
4,0Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią
4,5Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie
5,0Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie, potrafi robić to aktywnie