Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona i kształtowanie środowiska (S3)

Sylabus przedmiotu Roślinność ekosystemów wodnych i lądowych w krajobrazie naturalnym i antropogenicznym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona i kształtowanie środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Roślinność ekosystemów wodnych i lądowych w krajobrazie naturalnym i antropogenicznym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Dendrologii i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Wanda Bacieczko <Wanda.Bacieczko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK7 20 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu botaniki, ochrony środowiska i ochrony przyrody.
W-2Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu ekologii.
W-3Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu gleboznawstwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z fitosocjologią jako nauką i jej terminologią.
C-2Poznanie klasyfikacji zbiorowisk roślinnych Polski.
C-3Poznanie zbiorowisk roślinnych i ich siedlisk oraz metod ich badania.
C-4Nabycie umiejętności pracy w zespole i odpowiedzialności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Zadania fitosocjologii. Podstawowe pojęcia. Kryteria i systemy podziału zbiorowisk roślinnych.2
T-K-2Skład i budowa zbiorowisk roślinnych. Metody ich badania w ujęciu fitosocjologicznym.2
T-K-3Charakterystyka zbiorowisk wodnych i nadwodnych różnych mokradeł.2
T-K-4Charakterystyka wybranych zbiorowisk roślinnych torfowisk niskich, przejściowych i wysokich.2
T-K-5Półnaturalne i antropogeniczne zbiorowiska łąkowe i murawowe.2
T-K-6Nitrofilne i antropogeniczne zbiorowiska upraw polowych i terenów ruderalnych.2
T-K-7Zbiorowiska lasów szpilkowych.2
T-K-8Charakterystyka różnych typów lasów liściastych.2
T-K-9Charakterystyka wybranych zbiorowisk roślinnych z innych siedlisk. Prezentacje opracowań studentów.4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-K-2Przygotowywanie się do zajęć.10
A-K-3Studiowanie literatury przedmiotu.10
A-K-4Zebranie materiałów i przygotowanie prezentacji dotyczących wyznaczonego problemu.10
A-K-5Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Prezentacja opracowań przez studentów, analiza i konfrontacja z wykorzystaną literaturą.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie formie kolokwium wiedzy zdobytej w trakcie konserwatoriów.
S-2Ocena formująca: Ocena umięjętności na podstawie prezentacji opracowanego problemu.
S-3Ocena formująca: Ocena za udział w dyskusji dydaktycznej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_3A_C07-1_W01
Student posiada wiedzę na temat zbiorowisk roślinnych różnych siedlisk, metod ich badania oraz zna system klasyfikacji.
OS_3A_W01, OS_3A_W03, OS_3A_W06C-2, C-3, C-4, C-1T-K-4, T-K-3, T-K-1, T-K-2, T-K-6, T-K-5, T-K-8, T-K-7, T-K-9M-1, M-3, M-2S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_3A_C07-1_U01
Student posiada umiejętność rozpoznawania zbiorowisk roślinnych różnych siedlisk w krajobrazie naturalnym i antropogenicznym.
OS_3A_U05, OS_3A_U09C-4, C-3, C-2, C-1T-K-3, T-K-6, T-K-4, T-K-2, T-K-5, T-K-8, T-K-1, T-K-9, T-K-7M-2, M-1, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_3A_C07-1_K01
Student ma świadomość podnoszenia kwalifikacji i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
OS_3A_K01C-1, C-4, C-3, C-2T-K-3, T-K-9, T-K-7, T-K-8, T-K-2, T-K-6, T-K-5, T-K-1, T-K-4M-3, M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_3A_C07-1_W01
Student posiada wiedzę na temat zbiorowisk roślinnych różnych siedlisk, metod ich badania oraz zna system klasyfikacji.
2,0
3,0Zna w stopniu dostatecznym klasyfikację zbiorowisk roślinnych, posługuje się poprawnie terminologią fitosocjologiczną oraz umie wymienić podstawowe zbiorowiska z poznanych siedlisk.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_3A_C07-1_U01
Student posiada umiejętność rozpoznawania zbiorowisk roślinnych różnych siedlisk w krajobrazie naturalnym i antropogenicznym.
2,0
3,0Student potrafi samodzielnie rozpoznać w danym siedlisku zbiorowiska roślinne, potrafi je nazwać oraz dokonać ich klasyfikacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_3A_C07-1_K01
Student ma świadomość podnoszenia kwalifikacji i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
2,0
3,0Rozumie potrzebę podnoszenia własnych kwalifikacji zawodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Matuszkiewicz W., Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski, PWN, Warszawa, 2007
  2. Wysocki Cz. Sikorski P., Fitosocjologia stosowana, SGGW, Warszawa, 2002
  3. Matuszkiewicz J. M., Zespoły leśne Polski, PWN, Warszawa, 2001
  4. Kłosowscy S. i G., Rośliny wodne i bagienne. Flora Polski, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Falińska K., Ekologia roślin, PWN, Warszawa, 1996
  2. Piękoś-Mirkowa H., Mirek Z., Rośliny chronione. Flora Polski, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2006

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Zadania fitosocjologii. Podstawowe pojęcia. Kryteria i systemy podziału zbiorowisk roślinnych.2
T-K-2Skład i budowa zbiorowisk roślinnych. Metody ich badania w ujęciu fitosocjologicznym.2
T-K-3Charakterystyka zbiorowisk wodnych i nadwodnych różnych mokradeł.2
T-K-4Charakterystyka wybranych zbiorowisk roślinnych torfowisk niskich, przejściowych i wysokich.2
T-K-5Półnaturalne i antropogeniczne zbiorowiska łąkowe i murawowe.2
T-K-6Nitrofilne i antropogeniczne zbiorowiska upraw polowych i terenów ruderalnych.2
T-K-7Zbiorowiska lasów szpilkowych.2
T-K-8Charakterystyka różnych typów lasów liściastych.2
T-K-9Charakterystyka wybranych zbiorowisk roślinnych z innych siedlisk. Prezentacje opracowań studentów.4
20

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-K-2Przygotowywanie się do zajęć.10
A-K-3Studiowanie literatury przedmiotu.10
A-K-4Zebranie materiałów i przygotowanie prezentacji dotyczących wyznaczonego problemu.10
A-K-5Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_3A_C07-1_W01Student posiada wiedzę na temat zbiorowisk roślinnych różnych siedlisk, metod ich badania oraz zna system klasyfikacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOS_3A_W01Ma wiedzę specjalistyczną z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki pozwalającą na interpretację procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych zachodzących w biosferze i środowisku abiotycznym.
OS_3A_W03Wykazuje oryginalne i twórcze podejście do rozwiązywania problemów ochrony środowiska, produkcji roślinnej, ogrodniczej i inżynierii środowiska i wdrażania osiągnięć badań naukowych.
OS_3A_W06Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu waloryzacji przyrodniczej i rolniczej oraz działalności gospodarczej w zróżnicowanym krajobrazie.
Cel przedmiotuC-2Poznanie klasyfikacji zbiorowisk roślinnych Polski.
C-3Poznanie zbiorowisk roślinnych i ich siedlisk oraz metod ich badania.
C-4Nabycie umiejętności pracy w zespole i odpowiedzialności.
C-1Zapoznanie się z fitosocjologią jako nauką i jej terminologią.
Treści programoweT-K-4Charakterystyka wybranych zbiorowisk roślinnych torfowisk niskich, przejściowych i wysokich.
T-K-3Charakterystyka zbiorowisk wodnych i nadwodnych różnych mokradeł.
T-K-1Zadania fitosocjologii. Podstawowe pojęcia. Kryteria i systemy podziału zbiorowisk roślinnych.
T-K-2Skład i budowa zbiorowisk roślinnych. Metody ich badania w ujęciu fitosocjologicznym.
T-K-6Nitrofilne i antropogeniczne zbiorowiska upraw polowych i terenów ruderalnych.
T-K-5Półnaturalne i antropogeniczne zbiorowiska łąkowe i murawowe.
T-K-8Charakterystyka różnych typów lasów liściastych.
T-K-7Zbiorowiska lasów szpilkowych.
T-K-9Charakterystyka wybranych zbiorowisk roślinnych z innych siedlisk. Prezentacje opracowań studentów.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-3Prezentacja opracowań przez studentów, analiza i konfrontacja z wykorzystaną literaturą.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena za udział w dyskusji dydaktycznej.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie formie kolokwium wiedzy zdobytej w trakcie konserwatoriów.
S-2Ocena formująca: Ocena umięjętności na podstawie prezentacji opracowanego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna w stopniu dostatecznym klasyfikację zbiorowisk roślinnych, posługuje się poprawnie terminologią fitosocjologiczną oraz umie wymienić podstawowe zbiorowiska z poznanych siedlisk.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_3A_C07-1_U01Student posiada umiejętność rozpoznawania zbiorowisk roślinnych różnych siedlisk w krajobrazie naturalnym i antropogenicznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOS_3A_U05Wykazuje się umiejętnością wykorzystania specyficz-nych technik przy opracowywaniu nowych technolo-gii prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz jakości życia człowieka.
OS_3A_U09Analizuje najnowszą literaturę przedmiotu, krajową i światową oraz wykorzystuje ją do prowadzenia badań i interpretacji wyników.
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności pracy w zespole i odpowiedzialności.
C-3Poznanie zbiorowisk roślinnych i ich siedlisk oraz metod ich badania.
C-2Poznanie klasyfikacji zbiorowisk roślinnych Polski.
C-1Zapoznanie się z fitosocjologią jako nauką i jej terminologią.
Treści programoweT-K-3Charakterystyka zbiorowisk wodnych i nadwodnych różnych mokradeł.
T-K-6Nitrofilne i antropogeniczne zbiorowiska upraw polowych i terenów ruderalnych.
T-K-4Charakterystyka wybranych zbiorowisk roślinnych torfowisk niskich, przejściowych i wysokich.
T-K-2Skład i budowa zbiorowisk roślinnych. Metody ich badania w ujęciu fitosocjologicznym.
T-K-5Półnaturalne i antropogeniczne zbiorowiska łąkowe i murawowe.
T-K-8Charakterystyka różnych typów lasów liściastych.
T-K-1Zadania fitosocjologii. Podstawowe pojęcia. Kryteria i systemy podziału zbiorowisk roślinnych.
T-K-9Charakterystyka wybranych zbiorowisk roślinnych z innych siedlisk. Prezentacje opracowań studentów.
T-K-7Zbiorowiska lasów szpilkowych.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykłady z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-3Prezentacja opracowań przez studentów, analiza i konfrontacja z wykorzystaną literaturą.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena umięjętności na podstawie prezentacji opracowanego problemu.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie formie kolokwium wiedzy zdobytej w trakcie konserwatoriów.
S-3Ocena formująca: Ocena za udział w dyskusji dydaktycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi samodzielnie rozpoznać w danym siedlisku zbiorowiska roślinne, potrafi je nazwać oraz dokonać ich klasyfikacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_3A_C07-1_K01Student ma świadomość podnoszenia kwalifikacji i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOS_3A_K01Ma świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia, a także potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z fitosocjologią jako nauką i jej terminologią.
C-4Nabycie umiejętności pracy w zespole i odpowiedzialności.
C-3Poznanie zbiorowisk roślinnych i ich siedlisk oraz metod ich badania.
C-2Poznanie klasyfikacji zbiorowisk roślinnych Polski.
Treści programoweT-K-3Charakterystyka zbiorowisk wodnych i nadwodnych różnych mokradeł.
T-K-9Charakterystyka wybranych zbiorowisk roślinnych z innych siedlisk. Prezentacje opracowań studentów.
T-K-7Zbiorowiska lasów szpilkowych.
T-K-8Charakterystyka różnych typów lasów liściastych.
T-K-2Skład i budowa zbiorowisk roślinnych. Metody ich badania w ujęciu fitosocjologicznym.
T-K-6Nitrofilne i antropogeniczne zbiorowiska upraw polowych i terenów ruderalnych.
T-K-5Półnaturalne i antropogeniczne zbiorowiska łąkowe i murawowe.
T-K-1Zadania fitosocjologii. Podstawowe pojęcia. Kryteria i systemy podziału zbiorowisk roślinnych.
T-K-4Charakterystyka wybranych zbiorowisk roślinnych torfowisk niskich, przejściowych i wysokich.
Metody nauczaniaM-3Prezentacja opracowań przez studentów, analiza i konfrontacja z wykorzystaną literaturą.
M-1Wykłady z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie formie kolokwium wiedzy zdobytej w trakcie konserwatoriów.
S-3Ocena formująca: Ocena za udział w dyskusji dydaktycznej.
S-2Ocena formująca: Ocena umięjętności na podstawie prezentacji opracowanego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie potrzebę podnoszenia własnych kwalifikacji zawodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0