Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)

Sylabus przedmiotu Realizacja projektów inwestycyjnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk społecznych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Realizacja projektów inwestycyjnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student powinien posiadać podstawową wiedzę ekonomiczną, znać podstawowe pojęcia i prawa ekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wykształcenie umiejętności przygotowania i rozumienia dokumentacji aplikacyjnej opracowanej dla projektów inwestycyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Opracowanie dokumentacji aplikacyjnej wybranego projektu inwestycyjnego15
15
wykłady
T-W-1Rodzaje inwestycji i charakterystyka procesu inwestycyjnego6
T-W-2Dokumentacja procesu inwestycyjnego (aplikacyjna i realizacyjna)9
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Czytanie wskazanej literatury w zakresie charakterystyki wybranego projektu inwestycyjnego15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych z zakresu charakterystyki wybranego procesu inwestycyjnego15
A-A-3Aktywne uczestniczenie w ćwiczenia audytoryjnych z prezentacją poszczególnych elementów dokumentacji procesu inwestycyjnego15
A-A-4Opracowanie poszczególnych elementów dokumentacji wybranego procesu inwestycyjnego w formie projektu15
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena podsumowująca w zakresie wiedzy
S-2Ocena formująca: ocena formująca w zakresie umiejętności

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_OD5_W01
posiada wiedzę teoretyczną i praktyczną na temat dokumentów towarzyszących procesowi inwestycyjnemu
GP_1A_W02, GP_1A_W06S1A_W03, S1A_W11, T1A_W04, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10InzA_W03C-1T-W-1, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_OD5_U01
potrafi przygotować w podstawowym zakresie dokumentację towarzyszącą procesowi inwestycyjnemu z zastosowaniem podstawowych technik i narzędzi
GP_1A_U03, GP_1A_U05, GP_1A_U15R1A_U04, R1A_U06, R1A_U08, R1A_U09, R1A_U10, S1A_U04, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U11, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U06, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13InzA_U01, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-2, T-A-1M-3, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_OD5_K01
potrafi określić priorytety podczas przygotowywania dokumentacji procesu inwestycyjnego
GP_1A_K06R1A_K03, S1A_K03, T1A_K04C-1T-A-1M-3, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_OD5_W01
posiada wiedzę teoretyczną i praktyczną na temat dokumentów towarzyszących procesowi inwestycyjnemu
2,0student nie potrafi nawet w podstawowym zakresie przedstawić charakterystyki procesu inwestycyjnego i towarzyszących mu dokumentów
3,0student potrafi w podstawowym zakresie przedstawić charakterystykę procesu inwestycyjnego i towarzyszących mu dokumentów
3,5student w umiejętny sposób przedstawia charakterystykę procesu inwestycyjnego i towarzyszących mu dokumentów
4,0student ze zrozumieniem i w czytelny sposób przedstawia charakterystykę procesu inwestycyjnego i towarzyszących mu dokumentów
4,5student "elastycznie" dostosowuje swoją wiedzę na temat procesu inwestycyjnego i towarzyszących mu dokumentów do różnych rodzajów inwestycji
5,0student biegle posługuje się wiedzą w zakresie charakterystyki procesu inwestycyjnego i towarzyszących mu elementów, elastycznie dostosowując poszczególne elementy analizy do wybranego rodzaju inwestycji

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_OD5_U01
potrafi przygotować w podstawowym zakresie dokumentację towarzyszącą procesowi inwestycyjnemu z zastosowaniem podstawowych technik i narzędzi
2,0student nie potrafi przygotować dokumentacji towarzyszącej procesowi inwestycyjnemu
3,0student potrafi w podstawowym zakresie i przy pomocy nauczyciela przygotować wybrane elementy dokumentacji procesu inwestycyjnego
3,5student bez pomocy nauczyciela potrafi w podstawowym zakresie przygotować wybrane elementy dokumentacji procesu inwestycyjnego
4,0student potrafi przygotować wybrane elementy dokumentacji procesu inwestycyjnego na podstawie przeprowadzonych z pomocą nauczyciela analiz z zastosowaniem wybranych technik analitycznych
4,5student potrafi przygotować wybrane elementy dokumentacji procesu inwestycyjnego na podstawie przeprowadzonych samodzielnie analiz z zastosoaniem wybranych technik analitycznych
5,0student biegle posługuje się umiejętnościami analitycznymi i technikami umozliwiajacymi samodzielne przygotowanie dokumentacji towarzyszącej procesowi inwestycyjnemu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_OD5_K01
potrafi określić priorytety podczas przygotowywania dokumentacji procesu inwestycyjnego
2,0student nie potrafi okreslić priorytetów poczas przygotowania dokumentacji procesu inestycyjnego i nie posługuje się sprawnie w wyszukiwaniu i selekcjonowaniu informacji na ten temat
3,0student potrafi wyszukiwać i selekcjonowac potrzebne informacje w postawowym zakresie, jednak priorytety określa wyłącznie z pomocą nauczyciela
3,5student potrafi wyszukiwać i selekcjonować potrzebne informacje w podstawowym zakresie i na ich podstawie podejmuje próby samodzielnego określenia priorytetów
4,0student potrafi dość umiejętnie, wyszukiwać i selekcjonowac informacje oraz samodzielnie określać priorytety podczas przygotowania dokumentacji procesu inwestycyjnego
4,5student umiejętnie wyszukuje i selekcjonuje informacje i wykorzytyje je w trafnym okreslaniu priorytetów podczas przygotowania dokumentacji procesu inwestycyjnego
5,0student biegle posługuje się informacjami o procesie inwestycyjnym i skutecznie wykorzystuje je w trafnym formułowaniu priorytetów przy przygotowywaniu dokumentacji procesu inwestycyjnego

Literatura podstawowa

  1. praca zbiorowa, Projekty Indywidualne - Przewodnik, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa
  2. Orłowski W. i in., Procesy inwestycyjne i strategia przedsiębiorstw w czasach kryzysu, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Opracowanie dokumentacji aplikacyjnej wybranego projektu inwestycyjnego15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje inwestycji i charakterystyka procesu inwestycyjnego6
T-W-2Dokumentacja procesu inwestycyjnego (aplikacyjna i realizacyjna)9
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Czytanie wskazanej literatury w zakresie charakterystyki wybranego projektu inwestycyjnego15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych z zakresu charakterystyki wybranego procesu inwestycyjnego15
A-A-3Aktywne uczestniczenie w ćwiczenia audytoryjnych z prezentacją poszczególnych elementów dokumentacji procesu inwestycyjnego15
A-A-4Opracowanie poszczególnych elementów dokumentacji wybranego procesu inwestycyjnego w formie projektu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_OD5_W01posiada wiedzę teoretyczną i praktyczną na temat dokumentów towarzyszących procesowi inwestycyjnemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W02ma teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą wykonywania zawodu planisty, w tym przepisów prawnych, zasad i procedur sporządzania dokumentów planistycznych
GP_1A_W06posiada podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i międzynarodowej, a także o relacjach międzykulturowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności przygotowania i rozumienia dokumentacji aplikacyjnej opracowanej dla projektów inwestycyjnych
Treści programoweT-W-1Rodzaje inwestycji i charakterystyka procesu inwestycyjnego
T-W-2Dokumentacja procesu inwestycyjnego (aplikacyjna i realizacyjna)
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca w zakresie wiedzy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi nawet w podstawowym zakresie przedstawić charakterystyki procesu inwestycyjnego i towarzyszących mu dokumentów
3,0student potrafi w podstawowym zakresie przedstawić charakterystykę procesu inwestycyjnego i towarzyszących mu dokumentów
3,5student w umiejętny sposób przedstawia charakterystykę procesu inwestycyjnego i towarzyszących mu dokumentów
4,0student ze zrozumieniem i w czytelny sposób przedstawia charakterystykę procesu inwestycyjnego i towarzyszących mu dokumentów
4,5student "elastycznie" dostosowuje swoją wiedzę na temat procesu inwestycyjnego i towarzyszących mu dokumentów do różnych rodzajów inwestycji
5,0student biegle posługuje się wiedzą w zakresie charakterystyki procesu inwestycyjnego i towarzyszących mu elementów, elastycznie dostosowując poszczególne elementy analizy do wybranego rodzaju inwestycji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_OD5_U01potrafi przygotować w podstawowym zakresie dokumentację towarzyszącą procesowi inwestycyjnemu z zastosowaniem podstawowych technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów lub wystąpienie ustne z zakresu GP
GP_1A_U05stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku GP
GP_1A_U15ocenia na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i jego elementów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U11ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności przygotowania i rozumienia dokumentacji aplikacyjnej opracowanej dla projektów inwestycyjnych
Treści programoweT-W-2Dokumentacja procesu inwestycyjnego (aplikacyjna i realizacyjna)
T-A-1Opracowanie dokumentacji aplikacyjnej wybranego projektu inwestycyjnego
Metody nauczaniaM-3metoda projektów
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena formująca w zakresie umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi przygotować dokumentacji towarzyszącej procesowi inwestycyjnemu
3,0student potrafi w podstawowym zakresie i przy pomocy nauczyciela przygotować wybrane elementy dokumentacji procesu inwestycyjnego
3,5student bez pomocy nauczyciela potrafi w podstawowym zakresie przygotować wybrane elementy dokumentacji procesu inwestycyjnego
4,0student potrafi przygotować wybrane elementy dokumentacji procesu inwestycyjnego na podstawie przeprowadzonych z pomocą nauczyciela analiz z zastosowaniem wybranych technik analitycznych
4,5student potrafi przygotować wybrane elementy dokumentacji procesu inwestycyjnego na podstawie przeprowadzonych samodzielnie analiz z zastosoaniem wybranych technik analitycznych
5,0student biegle posługuje się umiejętnościami analitycznymi i technikami umozliwiajacymi samodzielne przygotowanie dokumentacji towarzyszącej procesowi inwestycyjnemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_OD5_K01potrafi określić priorytety podczas przygotowywania dokumentacji procesu inwestycyjnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K06potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności przygotowania i rozumienia dokumentacji aplikacyjnej opracowanej dla projektów inwestycyjnych
Treści programoweT-A-1Opracowanie dokumentacji aplikacyjnej wybranego projektu inwestycyjnego
Metody nauczaniaM-3metoda projektów
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena formująca w zakresie umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi okreslić priorytetów poczas przygotowania dokumentacji procesu inestycyjnego i nie posługuje się sprawnie w wyszukiwaniu i selekcjonowaniu informacji na ten temat
3,0student potrafi wyszukiwać i selekcjonowac potrzebne informacje w postawowym zakresie, jednak priorytety określa wyłącznie z pomocą nauczyciela
3,5student potrafi wyszukiwać i selekcjonować potrzebne informacje w podstawowym zakresie i na ich podstawie podejmuje próby samodzielnego określenia priorytetów
4,0student potrafi dość umiejętnie, wyszukiwać i selekcjonowac informacje oraz samodzielnie określać priorytety podczas przygotowania dokumentacji procesu inwestycyjnego
4,5student umiejętnie wyszukuje i selekcjonuje informacje i wykorzytyje je w trafnym okreslaniu priorytetów podczas przygotowania dokumentacji procesu inwestycyjnego
5,0student biegle posługuje się informacjami o procesie inwestycyjnym i skutecznie wykorzystuje je w trafnym formułowaniu priorytetów przy przygotowywaniu dokumentacji procesu inwestycyjnego