Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (N2)

Sylabus przedmiotu Siedliska przyrodnicze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Siedliska przyrodnicze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Dendrologii i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Wanda Bacieczko <Wanda.Bacieczko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu botaniki, ekologii i ochrony przyrody
W-2Wiedza z zakresu botaniki, ekologii i ochrony przyrody oraz fitosocjologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studenta do postrzegania i wyróżniania siedlisk przyrodniczych według Dyrektywy Siedliskowej Unii Europejskiej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Geneza i rozwój sieci NATURA 2000, Natura 2000 w Polsce i w województwie zachodniopomorskim. Podstawy prawne. Cel i przedmiot ochrony obszarów sieci Natura 2000.2
T-W-2Siedliska przyrodnicze i ich kryteria wyróżniania.2
T-W-3Siedliska nadmorskie. Wody i torfowiska.2
T-W-4Łąki, murawy, wrzosowiska i ziołorośla. Lasy.2
T-W-5Kolokwium i zaliczenie przedmiotu.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena za udział w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O05.1_W01
Student ma wiedzę na temat różnych powierzchniowych form ochrony przyrody, w tym na temat sieci ekologicznej Natura 2000 oraz ma wiedzę na temat siedlisk przyrodniczych i umie je charakteryzować włącznie z podaniem ich znaczenia przyrodniczego.
AK_2A_W01, AK_2A_W05R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W07, T2A_W01, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06InzA2_W01, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O05.1_U01
Student posiada umiejętność rozpoznawania w terenie na podstawie składu gatunkowego siedlisk przyrodniczych różnych biotopów, ponadto potrafi ocenić dany biotop pod względem wartości przyrodniczej i zaproponować formę ochrony przyrody.
AK_2A_U09R2A_U05, T2A_U05, T2A_U12C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O05.1_K01
Student ma świadomość znaczenia komunikacji z klientem indywidualnym i grupowym oraz użytkownikiem, ponadto jest przygotowany do pracy w zespole i współpracy z osobami mającymi wpływ na treść, funkcję i formę krajobrazu.
AK_2A_K01, AK_2A_K03, AK_2A_K04A2_K01, A2_K05, R2A_K01, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07, T2A_K01, T2A_K02, T2A_K07InzA2_K01C-1T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_2A_O05.1_W01
Student ma wiedzę na temat różnych powierzchniowych form ochrony przyrody, w tym na temat sieci ekologicznej Natura 2000 oraz ma wiedzę na temat siedlisk przyrodniczych i umie je charakteryzować włącznie z podaniem ich znaczenia przyrodniczego.
2,0Student nie ma wiedzy na temat różnych powierzchniowych form ochrony przyrody, nie potrafi wymienić cennych siedlisk przyrodniczych.
3,0Student potrafi wymienić różne formy powierzchniowe ochrony przyrody, potrafi wymienić kilka siedlisk przyrodniczych.
3,5Student potrafi wymienić różne formy powierzchniowe ochrony przyrody, potrafi wymienić kilka siedlisk przyrodniczych, umie scharakteryzować niektóre formy ochrony przyrody.
4,0Student potrafi wymienić różne formy powierzchniowe ochrony przyrody, potrafi wymienić wszystkie siedliska przyrodnicze, umie scharakteryzować większość poznanych form ochrony przyrody.
4,5Student potrafi wymienić różne formy powierzchniowe ochrony przyrody, potrafi wymienić wszystkie siedliska przyrodnicze, umie scharakteryzować wszystkie formy ochrony przyrody.
5,0Student potrafi bardzo szczegółowo charakteryzować wszystkie formy powierzchniowe ochrony przyrody, doskonale wymienia i opisuje siedliska przyrodnicze ważne dla przyrody kraju.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_2A_O05.1_U01
Student posiada umiejętność rozpoznawania w terenie na podstawie składu gatunkowego siedlisk przyrodniczych różnych biotopów, ponadto potrafi ocenić dany biotop pod względem wartości przyrodniczej i zaproponować formę ochrony przyrody.
2,0Student nie posiada umiejętności rozpoznawania siedlisk przyrodniczych, tym samym nie potrafi ocenić znaczenia przyrodniczego danego biotopu.
3,0Student potrafi w terenie rozpoznać kilka siedlisk przyrodniczych, ocenić powierzchownie wartość przyrodniczą danego biotopu.
3,5Student ma umiejętność rozpoznawania siedlisk przyrodniczych według Dyrektywy Siedliskowej, wstępnie potrafi ocenić wartość przyrodniczą danego obiektu.
4,0Student ma umiejętność rozpoznawania siedlisk przyrodniczych według Dyrektywy Siedliskowej, wstępnie potrafi ocenić wartość przyrodniczą danego obiektu, ponadto potrafi zaproponować powierzchniową formę ochrony przyrody.
4,5Student ma umiejętność rozpoznawania siedlisk przyrodniczych według Dyrektywy Siedliskowej, wstępnie potrafi ocenić wartość przyrodniczą danego obiektu, ponadto potrafi zaproponować powierzchniową formę ochrony przyrody, potrafi także bardzo dobrze ocenić wartość przyrodniczą obiektu i prawidłowo zaproponować formę ochrony obserwowanego biotopu.
5,0Student bardzo dobrze wyróżnia siedliska przyrodnicze według Dyrektywy UE, doskonale ocenia wartość przyrodniczą obserwowanego biotopu i prawidłowo określa formę ochrony przyrody.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_2A_O05.1_K01
Student ma świadomość znaczenia komunikacji z klientem indywidualnym i grupowym oraz użytkownikiem, ponadto jest przygotowany do pracy w zespole i współpracy z osobami mającymi wpływ na treść, funkcję i formę krajobrazu.
2,0Student nie ma wykształconej świadomości co do swojej roli w komunikowaniu się z klientem czy użytkownikiem danego terenu.
3,0Student ma wykształconą świadomość co do swojej roli w komunikowaniu się z klientem czy użytkownikiem danego terenu.
3,5Student ma wykształconą świadomość co do swojej roli w komunikowaniu się z klientem czy użytkownikiem danego terenu, ponadto uczestniczy w pracy zespołowej.
4,0Student ma wykształconą świadomość co do swojej roli w komunikowaniu się z klientem czy użytkownikiem danego terenu, ponadto uczestniczy w pracy zespołowej oraz wykonuje wspólne zadanie w grupie, która go ocenia za sposób wykonania.
4,5Student ma wykształconą świadomość co do swojej roli w komunikowaniu się z klientem czy użytkownikiem danego terenu, ponadto uczestniczy w pracy zespołowej oraz wykonuje wspólne zadanie w grupie, która go ocenia za sposób wykonania i dyskutuje w trakcie opracowywanego zadania posługując się fachową literaturą.
5,0Student ma wykształconą świadomość co do swojej roli w komunikowaniu się z klientem czy użytkownikiem danego terenu, ponadto uczestniczy w pracy zespołowej oraz wykonuje wspólne zadanie w grupie, która go ocenia za sposób wykonania i dyskutuje w trakcie opracowywanego zadania posługując się fachową literaturą, dodatkowo podsumowuje rozwiązany problem oraz prezentuje go w formie ustnej bądź w formie pisemnej prezentacji.

Literatura podstawowa

  1. Ziarnek K. Piątkowska D., Europejska sieć ekologiczna NATURA 2000 w województwie zachodniopomorskim, Biuro Konserwacji Przyrody, Szczecin, 2008
  2. Ziarnek K. Piątkowska D., Wdrażanie europejskiej sieci ekologicznej NATURA 2000 na przykładzie województwa zachodniopomorskiego, Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska , Biuro Konserwacji Przyrody, Szczecin, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Czerwińska M., Leda M., Natura 2000 naturalnie się opłaca, Zachodniopomorska Organizacja Turystyczna, Szczecin, 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geneza i rozwój sieci NATURA 2000, Natura 2000 w Polsce i w województwie zachodniopomorskim. Podstawy prawne. Cel i przedmiot ochrony obszarów sieci Natura 2000.2
T-W-2Siedliska przyrodnicze i ich kryteria wyróżniania.2
T-W-3Siedliska nadmorskie. Wody i torfowiska.2
T-W-4Łąki, murawy, wrzosowiska i ziołorośla. Lasy.2
T-W-5Kolokwium i zaliczenie przedmiotu.1
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_2A_O05.1_W01Student ma wiedzę na temat różnych powierzchniowych form ochrony przyrody, w tym na temat sieci ekologicznej Natura 2000 oraz ma wiedzę na temat siedlisk przyrodniczych i umie je charakteryzować włącznie z podaniem ich znaczenia przyrodniczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_W01ma pogłębioną więdzę o zjawiskach i procesach zachodzących w biosferze, wykazuje znajomość technik kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji oraz cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z kształtowaniem krajobrazu
AK_2A_W05posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie kształtowania krajobrazu i terenów zieleni z elementami projektowania i utrzymywania terenów zieleni oraz upraw ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
T2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do postrzegania i wyróżniania siedlisk przyrodniczych według Dyrektywy Siedliskowej Unii Europejskiej.
Treści programoweT-W-1Geneza i rozwój sieci NATURA 2000, Natura 2000 w Polsce i w województwie zachodniopomorskim. Podstawy prawne. Cel i przedmiot ochrony obszarów sieci Natura 2000.
T-W-2Siedliska przyrodnicze i ich kryteria wyróżniania.
T-W-3Siedliska nadmorskie. Wody i torfowiska.
T-W-4Łąki, murawy, wrzosowiska i ziołorośla. Lasy.
T-W-5Kolokwium i zaliczenie przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za udział w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat różnych powierzchniowych form ochrony przyrody, nie potrafi wymienić cennych siedlisk przyrodniczych.
3,0Student potrafi wymienić różne formy powierzchniowe ochrony przyrody, potrafi wymienić kilka siedlisk przyrodniczych.
3,5Student potrafi wymienić różne formy powierzchniowe ochrony przyrody, potrafi wymienić kilka siedlisk przyrodniczych, umie scharakteryzować niektóre formy ochrony przyrody.
4,0Student potrafi wymienić różne formy powierzchniowe ochrony przyrody, potrafi wymienić wszystkie siedliska przyrodnicze, umie scharakteryzować większość poznanych form ochrony przyrody.
4,5Student potrafi wymienić różne formy powierzchniowe ochrony przyrody, potrafi wymienić wszystkie siedliska przyrodnicze, umie scharakteryzować wszystkie formy ochrony przyrody.
5,0Student potrafi bardzo szczegółowo charakteryzować wszystkie formy powierzchniowe ochrony przyrody, doskonale wymienia i opisuje siedliska przyrodnicze ważne dla przyrody kraju.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_2A_O05.1_U01Student posiada umiejętność rozpoznawania w terenie na podstawie składu gatunkowego siedlisk przyrodniczych różnych biotopów, ponadto potrafi ocenić dany biotop pod względem wartości przyrodniczej i zaproponować formę ochrony przyrody.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_U09posiada umiejętność analizy i oceny zmian zachodzących w środowisku; wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik do ochrony, rekultywacji i rewitalizacji środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
T2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do postrzegania i wyróżniania siedlisk przyrodniczych według Dyrektywy Siedliskowej Unii Europejskiej.
Treści programoweT-W-2Siedliska przyrodnicze i ich kryteria wyróżniania.
T-W-3Siedliska nadmorskie. Wody i torfowiska.
T-W-4Łąki, murawy, wrzosowiska i ziołorośla. Lasy.
T-W-1Geneza i rozwój sieci NATURA 2000, Natura 2000 w Polsce i w województwie zachodniopomorskim. Podstawy prawne. Cel i przedmiot ochrony obszarów sieci Natura 2000.
T-W-5Kolokwium i zaliczenie przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności rozpoznawania siedlisk przyrodniczych, tym samym nie potrafi ocenić znaczenia przyrodniczego danego biotopu.
3,0Student potrafi w terenie rozpoznać kilka siedlisk przyrodniczych, ocenić powierzchownie wartość przyrodniczą danego biotopu.
3,5Student ma umiejętność rozpoznawania siedlisk przyrodniczych według Dyrektywy Siedliskowej, wstępnie potrafi ocenić wartość przyrodniczą danego obiektu.
4,0Student ma umiejętność rozpoznawania siedlisk przyrodniczych według Dyrektywy Siedliskowej, wstępnie potrafi ocenić wartość przyrodniczą danego obiektu, ponadto potrafi zaproponować powierzchniową formę ochrony przyrody.
4,5Student ma umiejętność rozpoznawania siedlisk przyrodniczych według Dyrektywy Siedliskowej, wstępnie potrafi ocenić wartość przyrodniczą danego obiektu, ponadto potrafi zaproponować powierzchniową formę ochrony przyrody, potrafi także bardzo dobrze ocenić wartość przyrodniczą obiektu i prawidłowo zaproponować formę ochrony obserwowanego biotopu.
5,0Student bardzo dobrze wyróżnia siedliska przyrodnicze według Dyrektywy UE, doskonale ocenia wartość przyrodniczą obserwowanego biotopu i prawidłowo określa formę ochrony przyrody.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_2A_O05.1_K01Student ma świadomość znaczenia komunikacji z klientem indywidualnym i grupowym oraz użytkownikiem, ponadto jest przygotowany do pracy w zespole i współpracy z osobami mającymi wpływ na treść, funkcję i formę krajobrazu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_K01ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w architekturze krajobrazu oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób oraz przekazywać wiedzę dotyczącą architektury krajobrazu społeczeństwu
AK_2A_K03ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie krajobrazu z uwzględnieniem aspektów ochrony środowiska naturalnego
AK_2A_K04ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie kształtowania krajobrazu z uwzględnieniem jej wpływu na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA2_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych
A2_K05posiada popartą doświadczeniem pewność w komunikowaniu się i umiejętność życia w społeczeństwie, przejawiające się przez: inicjowanie i pracę z innymi osobami w ramach wspólnych projektów i działań; przewodniczenie działaniom, pracę zespołową, prowadzenie negocjacji i właściwą organizację działań; integrację z innymi osobami w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych; prezentowanie skomplikowanych zadań w przystępnej formie
R2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do postrzegania i wyróżniania siedlisk przyrodniczych według Dyrektywy Siedliskowej Unii Europejskiej.
Treści programoweT-W-3Siedliska nadmorskie. Wody i torfowiska.
T-W-1Geneza i rozwój sieci NATURA 2000, Natura 2000 w Polsce i w województwie zachodniopomorskim. Podstawy prawne. Cel i przedmiot ochrony obszarów sieci Natura 2000.
T-W-5Kolokwium i zaliczenie przedmiotu.
T-W-4Łąki, murawy, wrzosowiska i ziołorośla. Lasy.
T-W-2Siedliska przyrodnicze i ich kryteria wyróżniania.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za udział w dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wykształconej świadomości co do swojej roli w komunikowaniu się z klientem czy użytkownikiem danego terenu.
3,0Student ma wykształconą świadomość co do swojej roli w komunikowaniu się z klientem czy użytkownikiem danego terenu.
3,5Student ma wykształconą świadomość co do swojej roli w komunikowaniu się z klientem czy użytkownikiem danego terenu, ponadto uczestniczy w pracy zespołowej.
4,0Student ma wykształconą świadomość co do swojej roli w komunikowaniu się z klientem czy użytkownikiem danego terenu, ponadto uczestniczy w pracy zespołowej oraz wykonuje wspólne zadanie w grupie, która go ocenia za sposób wykonania.
4,5Student ma wykształconą świadomość co do swojej roli w komunikowaniu się z klientem czy użytkownikiem danego terenu, ponadto uczestniczy w pracy zespołowej oraz wykonuje wspólne zadanie w grupie, która go ocenia za sposób wykonania i dyskutuje w trakcie opracowywanego zadania posługując się fachową literaturą.
5,0Student ma wykształconą świadomość co do swojej roli w komunikowaniu się z klientem czy użytkownikiem danego terenu, ponadto uczestniczy w pracy zespołowej oraz wykonuje wspólne zadanie w grupie, która go ocenia za sposób wykonania i dyskutuje w trakcie opracowywanego zadania posługując się fachową literaturą, dodatkowo podsumowuje rozwiązany problem oraz prezentuje go w formie ustnej bądź w formie pisemnej prezentacji.