Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agronomia (S3)

Sylabus przedmiotu Wyzwania ekonomiczne i prawne współczesnego świata:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agronomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Wyzwania ekonomiczne i prawne współczesnego świata
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu ekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wyzwaniami społecznymi, ekonomicznymi i prawnymi stojącymi przed gospodarką XXI w.
C-2Zapoznanie studentów z regułami funkcjonowania współczesnej gospodarki światowej.
C-3Zrozumienie przez studentów mechanizmów globalizacji i konkurencyjności we współczesnej gospodarce światowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Keynes czy Friedman, czyli jak działa współczesna gospodarka.2
T-K-2Zarządzanie jako strategiczne podejmowanie decyzji.2
T-K-3Globalizacja w ekonomii i systemach społecznych.2
T-K-4Ewolucja kapitalizmu w dobie kryzysu.2
T-K-5Systemy finansowe i pieniądz w gospodarce.2
T-K-6Innowacje źródłem konkurencyjności firm i gospodarek.2
T-K-7Unia Europejska jako projekt dramatyczny.2
T-K-8Zaliczenie - prezentacje słuchaczy na zadany temat.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Udział w konwersatoriach.15
A-K-2Przygotowanie eseju i prezentacji na zadany temat.5
A-K-3Studiowanie literatury.10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład konwersatoryjny
M-2dyskusja
M-3prezentacje studentów
M-4esej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena z prezentacji
S-2Ocena formująca: ocena z eseju
S-3Ocena formująca: ocena z aktywności na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_3A_B01_W01
Student zna społeczne, ekonomiczne i prawne wyzwania współczesnej gospodarki, rozumie reguły jej funkcjonowania oraz zna czynniki wpływajace na konurencyjność przedsiębiorstw i gospodarek.
ROL_3A_W02C-2, C-1, C-3T-K-5, T-K-4, T-K-6, T-K-3, T-K-2, T-K-7, T-K-1M-4, M-3, M-1, M-2S-4, S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_3A_B01_U01
Student potrafi formułować poglądy ekonomiczne na temat współczesnej gospodarki w formie ustnej, pisemnej i w formie prezentacji multimedialnej.
ROL_3A_U04, ROL_3A_U01C-2, C-1, C-3T-K-7, T-K-8, T-K-2, T-K-5, T-K-6, T-K-1, T-K-3, T-K-4M-3, M-2, M-4S-1, S-3, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_3A_B01_K01
Student posiada kompetencje do pracy w grupie i samodzielnego kierowania zespołem ludzkim, rozdzielania zadań, koordynowania pracy.
ROL_3A_K03C-1, C-2, C-3T-K-8, T-K-2, T-K-3, T-K-7, T-K-5, T-K-6, T-K-4, T-K-1M-2, M-3, M-4S-4, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_3A_B01_W01
Student zna społeczne, ekonomiczne i prawne wyzwania współczesnej gospodarki, rozumie reguły jej funkcjonowania oraz zna czynniki wpływajace na konurencyjność przedsiębiorstw i gospodarek.
2,0Student nie zna w elementarnym zakresie społecznych, ekonomicznych i prawnych wyzwań współczesnej gospodarki, reguł jej funkcjonowania oraz nie zna czynników wpływających na konkurencyjność przedsiębiorstw i gospodarek.
3,0Student zna na poziomie elementarnym społeczne, ekonomiczne i prawne wyzwania współczesnej gospodarki i czynniki wpływajace na konkurencyjność przedsiębiorstw i gospodarek. Wykazuje częściową obojętność w stosunku do wiedzy i ograniczone zainteresowanie. Jakość wypowiedzi częściowo błędna.
3,5Student opanował podstawowy materiał programowy. W stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie. Wypowiedzi są częściowo błędne.
4,0Student opanował prawie cały materiał programowy, wykazuje zainteresowanie wiedzą, a jego wypowiedzi są na ogół poprawne.
4,5Student opanował cały materiał programowy. Wykazuje duże zainteresowanie programem. Wypowiada się bez trudności, dość swobodnie.
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą. Podczas wypowiedzi wykazuje pewność i swobodę.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_3A_B01_U01
Student potrafi formułować poglądy ekonomiczne na temat współczesnej gospodarki w formie ustnej, pisemnej i w formie prezentacji multimedialnej.
2,0Student nie potrafi w elementarnym zakresie formułować poglądów ekonomicznych na temat współczesnej gospodarki w formie ustnej, pisemnej i w postaci prezentacji multimedialnej.
3,0Student potrafi w podstawowym zakresie formułować poglądy ekonomiczne nt. współczesnej gospodarki w formie ustnej, pisemnej i przy pomocy prezentacji multimedialnej przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w podstawowym zakresie prezentowć poglądy ekonomiczne nt. współczesnej gospodarki w wymaganych formach przy pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie prezentować poglądy ekonomiczne w wymaganych formach.
4,5Student potrafii samodzielnie dokonać wyboru tematu z zakresu przedmiotu i zaprezentować poglądy ekonomiczne w wymaganych formach.
5,0Student potrafi samodzielnie wybrać temat zagadnienia dot. ekonomicznych, społecznych i prawnych wyzwań współczesnej gospodarki, przedstawić poglądy na ten temat we wszystkich wymaganych formach, przy czym wykracza poza obowiązujący program.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_3A_B01_K01
Student posiada kompetencje do pracy w grupie i samodzielnego kierowania zespołem ludzkim, rozdzielania zadań, koordynowania pracy.
2,0Student nie potrafi nawet w podstawowym zakresie pracować w grupie.
3,0Student potrafi w ograniczonym stopniu wspólpracować w grupie, inspirowany przez nauczyciela.
3,5Student potrafi w średnim stopniu pracować w grupie, wykonując zadane polecenia.
4,0Student potrafi w dużej mierze samodzielnie pracować w grupie, wykonując powierzone i określone przez siebie obowiązki.
4,5Student potrafi samodzielnie określać zadania pracy w zespole, wykonywać je i wyznaczać je innym członkom grupy.
5,0Student potrafi samodzielnie określać zadania dla zespołu, podzielić obowiązki między członków grupy, nadzorować ich wykonanie i sprawdzić efekty pracy grupy.

Literatura podstawowa

  1. Drucker P.F., Zarządzanie XXI w. - wyzwania, MT Biznes, Warszawa, 2009
  2. Kozłowski A., Giedz M., Majewski R. (red.), Ekonomiczne i polityczne wyzwania we współczesnym ładzie globalnym, CeDeWu, Warszawa, 2009
  3. Fukuyama F., Koniec historii, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań, 2000
  4. Szambelańczyk J. (red.), Globalny kryzys finansowy i jego konsekwencje w opiniach ekonomistów polskich, Związek Banków Polskich, Warszawa, 2009
  5. Stiglitz J., Globalizacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Stiglitz J., Wizja sprawiedliwej globalizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  2. Martin H.P., Schuman H., Pułapka globalizacji. Atak na demokrację i dobrobyt, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław, 1999
  3. Zorska A., Ku globalizacji. Przemiany w korporacjach transnarodowych i w gospodarce światowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000
  4. Oręziak L., Finanse Unii Europejskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Keynes czy Friedman, czyli jak działa współczesna gospodarka.2
T-K-2Zarządzanie jako strategiczne podejmowanie decyzji.2
T-K-3Globalizacja w ekonomii i systemach społecznych.2
T-K-4Ewolucja kapitalizmu w dobie kryzysu.2
T-K-5Systemy finansowe i pieniądz w gospodarce.2
T-K-6Innowacje źródłem konkurencyjności firm i gospodarek.2
T-K-7Unia Europejska jako projekt dramatyczny.2
T-K-8Zaliczenie - prezentacje słuchaczy na zadany temat.1
15

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Udział w konwersatoriach.15
A-K-2Przygotowanie eseju i prezentacji na zadany temat.5
A-K-3Studiowanie literatury.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_3A_B01_W01Student zna społeczne, ekonomiczne i prawne wyzwania współczesnej gospodarki, rozumie reguły jej funkcjonowania oraz zna czynniki wpływajace na konurencyjność przedsiębiorstw i gospodarek.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_W02Ma wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do różnych poziomów działalności gospodarczej i organizacyjnej związanej z produkcją rolniczą i ochroną środowiska. Wykazuje się znajomością zasad dydaktyki w szkole wyższej.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z regułami funkcjonowania współczesnej gospodarki światowej.
C-1Zapoznanie studentów z wyzwaniami społecznymi, ekonomicznymi i prawnymi stojącymi przed gospodarką XXI w.
C-3Zrozumienie przez studentów mechanizmów globalizacji i konkurencyjności we współczesnej gospodarce światowej.
Treści programoweT-K-5Systemy finansowe i pieniądz w gospodarce.
T-K-4Ewolucja kapitalizmu w dobie kryzysu.
T-K-6Innowacje źródłem konkurencyjności firm i gospodarek.
T-K-3Globalizacja w ekonomii i systemach społecznych.
T-K-2Zarządzanie jako strategiczne podejmowanie decyzji.
T-K-7Unia Europejska jako projekt dramatyczny.
T-K-1Keynes czy Friedman, czyli jak działa współczesna gospodarka.
Metody nauczaniaM-4esej
M-3prezentacje studentów
M-1wykład konwersatoryjny
M-2dyskusja
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa
S-2Ocena formująca: ocena z eseju
S-1Ocena formująca: ocena z prezentacji
S-3Ocena formująca: ocena z aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna w elementarnym zakresie społecznych, ekonomicznych i prawnych wyzwań współczesnej gospodarki, reguł jej funkcjonowania oraz nie zna czynników wpływających na konkurencyjność przedsiębiorstw i gospodarek.
3,0Student zna na poziomie elementarnym społeczne, ekonomiczne i prawne wyzwania współczesnej gospodarki i czynniki wpływajace na konkurencyjność przedsiębiorstw i gospodarek. Wykazuje częściową obojętność w stosunku do wiedzy i ograniczone zainteresowanie. Jakość wypowiedzi częściowo błędna.
3,5Student opanował podstawowy materiał programowy. W stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie. Wypowiedzi są częściowo błędne.
4,0Student opanował prawie cały materiał programowy, wykazuje zainteresowanie wiedzą, a jego wypowiedzi są na ogół poprawne.
4,5Student opanował cały materiał programowy. Wykazuje duże zainteresowanie programem. Wypowiada się bez trudności, dość swobodnie.
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą. Podczas wypowiedzi wykazuje pewność i swobodę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_3A_B01_U01Student potrafi formułować poglądy ekonomiczne na temat współczesnej gospodarki w formie ustnej, pisemnej i w formie prezentacji multimedialnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_U04Samodzielnie dokonuje krytycznej i oryginalnej analizy problemów z zakresu produkcji rolniczej i ogrodniczej oraz kształtowania i ochrony środowiska, uwzględniając aspekty ekonomiczne, ekologiczne i społeczne.
ROL_3A_U01Posiada umiejętność krytycznej analizy i oceny informacji, pozwalających na formułowanie nowych myśli i koncepcji.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z regułami funkcjonowania współczesnej gospodarki światowej.
C-1Zapoznanie studentów z wyzwaniami społecznymi, ekonomicznymi i prawnymi stojącymi przed gospodarką XXI w.
C-3Zrozumienie przez studentów mechanizmów globalizacji i konkurencyjności we współczesnej gospodarce światowej.
Treści programoweT-K-7Unia Europejska jako projekt dramatyczny.
T-K-8Zaliczenie - prezentacje słuchaczy na zadany temat.
T-K-2Zarządzanie jako strategiczne podejmowanie decyzji.
T-K-5Systemy finansowe i pieniądz w gospodarce.
T-K-6Innowacje źródłem konkurencyjności firm i gospodarek.
T-K-1Keynes czy Friedman, czyli jak działa współczesna gospodarka.
T-K-3Globalizacja w ekonomii i systemach społecznych.
T-K-4Ewolucja kapitalizmu w dobie kryzysu.
Metody nauczaniaM-3prezentacje studentów
M-2dyskusja
M-4esej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z prezentacji
S-3Ocena formująca: ocena z aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena z eseju
S-4Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w elementarnym zakresie formułować poglądów ekonomicznych na temat współczesnej gospodarki w formie ustnej, pisemnej i w postaci prezentacji multimedialnej.
3,0Student potrafi w podstawowym zakresie formułować poglądy ekonomiczne nt. współczesnej gospodarki w formie ustnej, pisemnej i przy pomocy prezentacji multimedialnej przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w podstawowym zakresie prezentowć poglądy ekonomiczne nt. współczesnej gospodarki w wymaganych formach przy pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie prezentować poglądy ekonomiczne w wymaganych formach.
4,5Student potrafii samodzielnie dokonać wyboru tematu z zakresu przedmiotu i zaprezentować poglądy ekonomiczne w wymaganych formach.
5,0Student potrafi samodzielnie wybrać temat zagadnienia dot. ekonomicznych, społecznych i prawnych wyzwań współczesnej gospodarki, przedstawić poglądy na ten temat we wszystkich wymaganych formach, przy czym wykracza poza obowiązujący program.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_3A_B01_K01Student posiada kompetencje do pracy w grupie i samodzielnego kierowania zespołem ludzkim, rozdzielania zadań, koordynowania pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_K03Posiada kompetencje do samodzielnego kierowania zespołami ludzkimi wyznaczania priorytetów, z uwzględnieniem roli poszczególnych jego wykonawców.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wyzwaniami społecznymi, ekonomicznymi i prawnymi stojącymi przed gospodarką XXI w.
C-2Zapoznanie studentów z regułami funkcjonowania współczesnej gospodarki światowej.
C-3Zrozumienie przez studentów mechanizmów globalizacji i konkurencyjności we współczesnej gospodarce światowej.
Treści programoweT-K-8Zaliczenie - prezentacje słuchaczy na zadany temat.
T-K-2Zarządzanie jako strategiczne podejmowanie decyzji.
T-K-3Globalizacja w ekonomii i systemach społecznych.
T-K-7Unia Europejska jako projekt dramatyczny.
T-K-5Systemy finansowe i pieniądz w gospodarce.
T-K-6Innowacje źródłem konkurencyjności firm i gospodarek.
T-K-4Ewolucja kapitalizmu w dobie kryzysu.
T-K-1Keynes czy Friedman, czyli jak działa współczesna gospodarka.
Metody nauczaniaM-2dyskusja
M-3prezentacje studentów
M-4esej
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa
S-2Ocena formująca: ocena z eseju
S-1Ocena formująca: ocena z prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi nawet w podstawowym zakresie pracować w grupie.
3,0Student potrafi w ograniczonym stopniu wspólpracować w grupie, inspirowany przez nauczyciela.
3,5Student potrafi w średnim stopniu pracować w grupie, wykonując zadane polecenia.
4,0Student potrafi w dużej mierze samodzielnie pracować w grupie, wykonując powierzone i określone przez siebie obowiązki.
4,5Student potrafi samodzielnie określać zadania pracy w zespole, wykonywać je i wyznaczać je innym członkom grupy.
5,0Student potrafi samodzielnie określać zadania dla zespołu, podzielić obowiązki między członków grupy, nadzorować ich wykonanie i sprawdzić efekty pracy grupy.