Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agronomia (S3)

Sylabus przedmiotu Chemia żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agronomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Chemia żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Jurgiel-Małecka <Grazyna.Jurgiel-Malecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z chemii nieorganicznej i organicznej.
W-2Umiejętność wykonywania prostych obliczeń chemicznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z właściwościami i znaczeniem podstawowych składników żywności.
C-2Zapoznanie studentów z przemianami chemicznymi zachodzącymi podczas składowania i przetwarzania produktów żywnościowych.
C-3Poznanie wpływu reakcji zachodzących podczas przechowywania i przetwarzania żywności na jej wartość odżywczą.
C-4Przygotowanie studentów do samodzielnego podejmowania decyzji w procesach przechowywania i przetwarzania żywności oraz przewidywania skutków podjętych działań na jakość i wartość odżywczą żywności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Główne składniki żywności, ich budowa i znaczenie w żywieniu człowieka. Makro- i mikroelementy. Równowaga kwasowo-zasadowa. Obliczanie zapotrzebowania na składniki pokarmowe. Propozycje jadłospisu.2
T-A-2Woda, właściwości fizyczne i chemiczne, metody określania jej zawartości, zawartość wody a trwałość żywności. Obliczanie zawartości wody w produktach żywnościowych.2
T-A-3Białka: budowa chemiczna, ważniejsze aminokwasy, punkt izoelektryczny, denaturacja, chemiczne przemiany białek, struktura i właściwości białek różnych artykułów żywnościowych, interakcje białek z innymi składnikami w warunkach przechowywania i przetwarzania żywności. Niebiałkowe związki azotowe występujące w żywności: wolne aminokwasy, aminy i ich pochodne. Rozwiązywanie zadań.3
T-A-4Cukry: mono-, oligo-, i polisacharydy, właściwości fizyczne i chemiczne. Przemiany cukrów w żywności wskutek działania enzymów oraz czynników fizycznych i chemicznych – karmelizacja, brązowienie enzymatyczne . Reakcje cukrów z innymi składnikami żywności – reakcja Maillarda. Rozwiązywanie zadań.2
T-A-5Lipidy: podział, zależność pomiędzy budową a własnościami chemicznymi i fizycznymi, reakcje chemiczne lipidów –uwodornienie, przeestryfikowanie, utlenienie, aotooksydacja - reakcje lipidów zachodzące pod wpływem enzymów, reakcje lipidów z innymi składnikami żywności. Rozwiązywanie zadań.2
T-A-6Witaminy: klasyfikacja, budowa chemiczna i funkcje biologiczne, występowanie w przyrodzie, zawartość witamin w owocach, warzywach i ziołach, przemiany witamin podczas przechowywania i przetwarzania żywności. Inne naturalne składniki żywności: barwniki, substancje zapachowe, związki prozdrowotne. Obliczanie dziennego spożycia owoców i warzyw.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.15
A-A-3Udział w konsultacjach.5
A-A-4Czytanie wskazanej literatury.10
A-A-5Samodzielne wykonywanie zadań kontrolnych.15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań wspólnie z nauczycielem prowadzącym, omawianie wyników, dyskusje).
M-3Metody praktyczne (samodzielne wykonanie zadań kontrolnych).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Rozwiązywanie przez studentów zadań na ćwiczeniach połączone z dyskusją.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie testu obejmującego zagadnienia teoretyczne i praktyczne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_3A_B03_W01
Ma specjalistyczną wiedzę z zakresu chemii żywności pozwalającą na interpretację procesów chemicznych zachodzących przy przechowywaniu i przetwarzaniu żywności. Zna metody zapobiegania pogarszaniu się jakości żywności podczas jej przechowywania lub przetwarzania.
ROL_3A_W01, ROL_3A_W05C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_3A_B03_U01
Posiada umiejętność oceny jakości żywności. Potrafi wykorzystać przy ocenie jakości żywności poznane reakcje i obliczenia chemiczne. Zna metody zapobiegania niepożądanym procesom zachodzącym w żywności podczas jej przechowywania i przetwarzania. Wykorzystując zdobytą wiedzę potrafi rozwiązywać problemy występujące przy przechowywaniu i przetwarzaniu produktów żywnościowych.
ROL_3A_U02C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_3A_B03_K01
Ma szeroko pojętą świadomość odpowiedzialności etycznej i zawodowej za produkcję zdrowej żywności i utrzymanie jej wysokiej jakości w procesach przechowywania i przetwarzania.
ROL_3A_K02C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-1, M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_3A_B03_W01
Ma specjalistyczną wiedzę z zakresu chemii żywności pozwalającą na interpretację procesów chemicznych zachodzących przy przechowywaniu i przetwarzaniu żywności. Zna metody zapobiegania pogarszaniu się jakości żywności podczas jej przechowywania lub przetwarzania.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu chemii żywności. Potrafi wymienić i ogólnie opisać procesy występujące przy przechowywaniu i przetwarzaniu żywności. Zna podstawowe sposoby zapobiegania pogarszaniu się jakości żywności podczas jej przechowywania lub przetwarzania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_3A_B03_U01
Posiada umiejętność oceny jakości żywności. Potrafi wykorzystać przy ocenie jakości żywności poznane reakcje i obliczenia chemiczne. Zna metody zapobiegania niepożądanym procesom zachodzącym w żywności podczas jej przechowywania i przetwarzania. Wykorzystując zdobytą wiedzę potrafi rozwiązywać problemy występujące przy przechowywaniu i przetwarzaniu produktów żywnościowych.
2,0
3,0Umie ocenić jakość żywności, wie jakie oznaczenia chemiczne należy wykonać przy ocenie jakości żywności oraz jakie metody zastosować, aby zapobiec niekorzystnym zmianom zachodzącym w żywności podczas jej przechowywania i przetwarzania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_3A_B03_K01
Ma szeroko pojętą świadomość odpowiedzialności etycznej i zawodowej za produkcję zdrowej żywności i utrzymanie jej wysokiej jakości w procesach przechowywania i przetwarzania.
2,0
3,0Student ma ogólną świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za produkcję zdrowej żywności i utrzymanie jej wysokiej jakości w procesach przechowywania i przetwarzania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa, red. Z.E. Sikorski, Chemia żywności. Składniki żywności. Tom 1, WNT, Warszawa, 2007, Wydanie V
  2. Praca zbiorowa, red. Z.E. Sikorski, Chemia żywności. Sacharydy, lipidy i białka. Tom 2, WNT, Warszawa, 2007, Wydanie V

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, red. E. Kołakowski, W. Bednarski i S. Bielecki, Enzymatyczna modyfikacja składników żywności., Wydawnictwo Akademii Rolniczej, Szczecin, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Główne składniki żywności, ich budowa i znaczenie w żywieniu człowieka. Makro- i mikroelementy. Równowaga kwasowo-zasadowa. Obliczanie zapotrzebowania na składniki pokarmowe. Propozycje jadłospisu.2
T-A-2Woda, właściwości fizyczne i chemiczne, metody określania jej zawartości, zawartość wody a trwałość żywności. Obliczanie zawartości wody w produktach żywnościowych.2
T-A-3Białka: budowa chemiczna, ważniejsze aminokwasy, punkt izoelektryczny, denaturacja, chemiczne przemiany białek, struktura i właściwości białek różnych artykułów żywnościowych, interakcje białek z innymi składnikami w warunkach przechowywania i przetwarzania żywności. Niebiałkowe związki azotowe występujące w żywności: wolne aminokwasy, aminy i ich pochodne. Rozwiązywanie zadań.3
T-A-4Cukry: mono-, oligo-, i polisacharydy, właściwości fizyczne i chemiczne. Przemiany cukrów w żywności wskutek działania enzymów oraz czynników fizycznych i chemicznych – karmelizacja, brązowienie enzymatyczne . Reakcje cukrów z innymi składnikami żywności – reakcja Maillarda. Rozwiązywanie zadań.2
T-A-5Lipidy: podział, zależność pomiędzy budową a własnościami chemicznymi i fizycznymi, reakcje chemiczne lipidów –uwodornienie, przeestryfikowanie, utlenienie, aotooksydacja - reakcje lipidów zachodzące pod wpływem enzymów, reakcje lipidów z innymi składnikami żywności. Rozwiązywanie zadań.2
T-A-6Witaminy: klasyfikacja, budowa chemiczna i funkcje biologiczne, występowanie w przyrodzie, zawartość witamin w owocach, warzywach i ziołach, przemiany witamin podczas przechowywania i przetwarzania żywności. Inne naturalne składniki żywności: barwniki, substancje zapachowe, związki prozdrowotne. Obliczanie dziennego spożycia owoców i warzyw.4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.15
A-A-3Udział w konsultacjach.5
A-A-4Czytanie wskazanej literatury.10
A-A-5Samodzielne wykonywanie zadań kontrolnych.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_3A_B03_W01Ma specjalistyczną wiedzę z zakresu chemii żywności pozwalającą na interpretację procesów chemicznych zachodzących przy przechowywaniu i przetwarzaniu żywności. Zna metody zapobiegania pogarszaniu się jakości żywności podczas jej przechowywania lub przetwarzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_W01Ma wiedzę specjalistyczną z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki pozwalającą na interpretację procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych zachodzących w biosferze i środowisku abiotycznym.
ROL_3A_W05Ma zintegrowaną wiedzę pozwalającą na organizację badań naukowych, uwzględniających dobór odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz poprawy jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z właściwościami i znaczeniem podstawowych składników żywności.
C-2Zapoznanie studentów z przemianami chemicznymi zachodzącymi podczas składowania i przetwarzania produktów żywnościowych.
C-3Poznanie wpływu reakcji zachodzących podczas przechowywania i przetwarzania żywności na jej wartość odżywczą.
C-4Przygotowanie studentów do samodzielnego podejmowania decyzji w procesach przechowywania i przetwarzania żywności oraz przewidywania skutków podjętych działań na jakość i wartość odżywczą żywności.
Treści programoweT-A-1Główne składniki żywności, ich budowa i znaczenie w żywieniu człowieka. Makro- i mikroelementy. Równowaga kwasowo-zasadowa. Obliczanie zapotrzebowania na składniki pokarmowe. Propozycje jadłospisu.
T-A-2Woda, właściwości fizyczne i chemiczne, metody określania jej zawartości, zawartość wody a trwałość żywności. Obliczanie zawartości wody w produktach żywnościowych.
T-A-3Białka: budowa chemiczna, ważniejsze aminokwasy, punkt izoelektryczny, denaturacja, chemiczne przemiany białek, struktura i właściwości białek różnych artykułów żywnościowych, interakcje białek z innymi składnikami w warunkach przechowywania i przetwarzania żywności. Niebiałkowe związki azotowe występujące w żywności: wolne aminokwasy, aminy i ich pochodne. Rozwiązywanie zadań.
T-A-4Cukry: mono-, oligo-, i polisacharydy, właściwości fizyczne i chemiczne. Przemiany cukrów w żywności wskutek działania enzymów oraz czynników fizycznych i chemicznych – karmelizacja, brązowienie enzymatyczne . Reakcje cukrów z innymi składnikami żywności – reakcja Maillarda. Rozwiązywanie zadań.
T-A-5Lipidy: podział, zależność pomiędzy budową a własnościami chemicznymi i fizycznymi, reakcje chemiczne lipidów –uwodornienie, przeestryfikowanie, utlenienie, aotooksydacja - reakcje lipidów zachodzące pod wpływem enzymów, reakcje lipidów z innymi składnikami żywności. Rozwiązywanie zadań.
T-A-6Witaminy: klasyfikacja, budowa chemiczna i funkcje biologiczne, występowanie w przyrodzie, zawartość witamin w owocach, warzywach i ziołach, przemiany witamin podczas przechowywania i przetwarzania żywności. Inne naturalne składniki żywności: barwniki, substancje zapachowe, związki prozdrowotne. Obliczanie dziennego spożycia owoców i warzyw.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań wspólnie z nauczycielem prowadzącym, omawianie wyników, dyskusje).
M-3Metody praktyczne (samodzielne wykonanie zadań kontrolnych).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Rozwiązywanie przez studentów zadań na ćwiczeniach połączone z dyskusją.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie testu obejmującego zagadnienia teoretyczne i praktyczne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu chemii żywności. Potrafi wymienić i ogólnie opisać procesy występujące przy przechowywaniu i przetwarzaniu żywności. Zna podstawowe sposoby zapobiegania pogarszaniu się jakości żywności podczas jej przechowywania lub przetwarzania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_3A_B03_U01Posiada umiejętność oceny jakości żywności. Potrafi wykorzystać przy ocenie jakości żywności poznane reakcje i obliczenia chemiczne. Zna metody zapobiegania niepożądanym procesom zachodzącym w żywności podczas jej przechowywania i przetwarzania. Wykorzystując zdobytą wiedzę potrafi rozwiązywać problemy występujące przy przechowywaniu i przetwarzaniu produktów żywnościowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_U02Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii, z wykorzystaniem osiągnięć naukowych, z zachowaniem praw własności intelektualnej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z właściwościami i znaczeniem podstawowych składników żywności.
C-2Zapoznanie studentów z przemianami chemicznymi zachodzącymi podczas składowania i przetwarzania produktów żywnościowych.
C-3Poznanie wpływu reakcji zachodzących podczas przechowywania i przetwarzania żywności na jej wartość odżywczą.
C-4Przygotowanie studentów do samodzielnego podejmowania decyzji w procesach przechowywania i przetwarzania żywności oraz przewidywania skutków podjętych działań na jakość i wartość odżywczą żywności.
Treści programoweT-A-1Główne składniki żywności, ich budowa i znaczenie w żywieniu człowieka. Makro- i mikroelementy. Równowaga kwasowo-zasadowa. Obliczanie zapotrzebowania na składniki pokarmowe. Propozycje jadłospisu.
T-A-2Woda, właściwości fizyczne i chemiczne, metody określania jej zawartości, zawartość wody a trwałość żywności. Obliczanie zawartości wody w produktach żywnościowych.
T-A-3Białka: budowa chemiczna, ważniejsze aminokwasy, punkt izoelektryczny, denaturacja, chemiczne przemiany białek, struktura i właściwości białek różnych artykułów żywnościowych, interakcje białek z innymi składnikami w warunkach przechowywania i przetwarzania żywności. Niebiałkowe związki azotowe występujące w żywności: wolne aminokwasy, aminy i ich pochodne. Rozwiązywanie zadań.
T-A-4Cukry: mono-, oligo-, i polisacharydy, właściwości fizyczne i chemiczne. Przemiany cukrów w żywności wskutek działania enzymów oraz czynników fizycznych i chemicznych – karmelizacja, brązowienie enzymatyczne . Reakcje cukrów z innymi składnikami żywności – reakcja Maillarda. Rozwiązywanie zadań.
T-A-5Lipidy: podział, zależność pomiędzy budową a własnościami chemicznymi i fizycznymi, reakcje chemiczne lipidów –uwodornienie, przeestryfikowanie, utlenienie, aotooksydacja - reakcje lipidów zachodzące pod wpływem enzymów, reakcje lipidów z innymi składnikami żywności. Rozwiązywanie zadań.
T-A-6Witaminy: klasyfikacja, budowa chemiczna i funkcje biologiczne, występowanie w przyrodzie, zawartość witamin w owocach, warzywach i ziołach, przemiany witamin podczas przechowywania i przetwarzania żywności. Inne naturalne składniki żywności: barwniki, substancje zapachowe, związki prozdrowotne. Obliczanie dziennego spożycia owoców i warzyw.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań wspólnie z nauczycielem prowadzącym, omawianie wyników, dyskusje).
M-3Metody praktyczne (samodzielne wykonanie zadań kontrolnych).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Rozwiązywanie przez studentów zadań na ćwiczeniach połączone z dyskusją.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie testu obejmującego zagadnienia teoretyczne i praktyczne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie ocenić jakość żywności, wie jakie oznaczenia chemiczne należy wykonać przy ocenie jakości żywności oraz jakie metody zastosować, aby zapobiec niekorzystnym zmianom zachodzącym w żywności podczas jej przechowywania i przetwarzania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_3A_B03_K01Ma szeroko pojętą świadomość odpowiedzialności etycznej i zawodowej za produkcję zdrowej żywności i utrzymanie jej wysokiej jakości w procesach przechowywania i przetwarzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_K02Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za realizację przyjętej koncepcji zdrowej żywności, z zachowaniem środowiska naturalnego.
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie studentów do samodzielnego podejmowania decyzji w procesach przechowywania i przetwarzania żywności oraz przewidywania skutków podjętych działań na jakość i wartość odżywczą żywności.
Treści programoweT-A-1Główne składniki żywności, ich budowa i znaczenie w żywieniu człowieka. Makro- i mikroelementy. Równowaga kwasowo-zasadowa. Obliczanie zapotrzebowania na składniki pokarmowe. Propozycje jadłospisu.
T-A-2Woda, właściwości fizyczne i chemiczne, metody określania jej zawartości, zawartość wody a trwałość żywności. Obliczanie zawartości wody w produktach żywnościowych.
T-A-3Białka: budowa chemiczna, ważniejsze aminokwasy, punkt izoelektryczny, denaturacja, chemiczne przemiany białek, struktura i właściwości białek różnych artykułów żywnościowych, interakcje białek z innymi składnikami w warunkach przechowywania i przetwarzania żywności. Niebiałkowe związki azotowe występujące w żywności: wolne aminokwasy, aminy i ich pochodne. Rozwiązywanie zadań.
T-A-4Cukry: mono-, oligo-, i polisacharydy, właściwości fizyczne i chemiczne. Przemiany cukrów w żywności wskutek działania enzymów oraz czynników fizycznych i chemicznych – karmelizacja, brązowienie enzymatyczne . Reakcje cukrów z innymi składnikami żywności – reakcja Maillarda. Rozwiązywanie zadań.
T-A-5Lipidy: podział, zależność pomiędzy budową a własnościami chemicznymi i fizycznymi, reakcje chemiczne lipidów –uwodornienie, przeestryfikowanie, utlenienie, aotooksydacja - reakcje lipidów zachodzące pod wpływem enzymów, reakcje lipidów z innymi składnikami żywności. Rozwiązywanie zadań.
T-A-6Witaminy: klasyfikacja, budowa chemiczna i funkcje biologiczne, występowanie w przyrodzie, zawartość witamin w owocach, warzywach i ziołach, przemiany witamin podczas przechowywania i przetwarzania żywności. Inne naturalne składniki żywności: barwniki, substancje zapachowe, związki prozdrowotne. Obliczanie dziennego spożycia owoców i warzyw.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań wspólnie z nauczycielem prowadzącym, omawianie wyników, dyskusje).
M-3Metody praktyczne (samodzielne wykonanie zadań kontrolnych).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie testu obejmującego zagadnienia teoretyczne i praktyczne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma ogólną świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za produkcję zdrowej żywności i utrzymanie jej wysokiej jakości w procesach przechowywania i przetwarzania.
3,5
4,0
4,5
5,0