Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie

Sylabus przedmiotu Elastyczne systemy produkcyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elastyczne systemy produkcyjne
Specjalność inżynieria jakości i zarządzanie
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Pawlukowicz <Piotr.Pawlukowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Pawlukowicz <Piotr.Pawlukowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu procesów i technik wytwarzania.
W-2Wiedza z zakresu podstaw automatyzacji

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istotą elastyczności wytwarzania, przesłankami rozwoju i efektami elastycznej automatyzacji wytwarzania oraz współczesnymi poglądami na elastyczną automatyzację wytwarzania.
C-2Zapoznanie z podstawami budowy elastycznych systemów produkcyjnych (na przykładzie obróbki skrawaniem): struktura funkcjonalna, formy organizacji produkcji, strategie organizacji produkcji, środki elastycznej automatyzacji wytwarzania.
C-3Zapoznanie z przepływem przedmiotów obrabianych i narzędzi oraz środkami transportu przedmiotów: definicje i funkcje podsystemu przepływu przedmiotów, ocena obszaru zastosowań środków transportu.
C-4Zapoznanie z budową i wykorzystaniem podsystemów składowania i magazynowania: klasyfikacja, centralne i przystanowiskowe magazyny przedmiotów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć, omówienie zagadnień BHP, przedstawienie planu zajęć oraz wymagań.1
T-L-2Automatyzacja (na przykładzie obrabiarek znajdujących się na hali technologicznej ITM)2
T-L-3Podsystem transportu i manipulacji przedmiotami obrabianymi na przykładzie robota KUKA KR 125 oraz AM 80.4
T-L-4Narzędzia i efektory w podsystemie manipulacji przedmiotami obrabianymi, definiowanie wymiarów efektora.2
T-L-5Programowanie maszyn technologicznych na przykładzie tokarki CNC programowanej z wykorzystaniem G-code4
T-L-6Ocena porównawcza parametrów teoretycznych oraz rzeczywistych urządzeń technologicznych na przykładzie pomiaru powtarzalności pozycjonowania robota przemysłowego.2
15
wykłady
T-W-1Istota elastyczności wytwarzania, przesłanki rozwoju i efektyi elastycznej automatyzacji wytwarzania oraz współczesnei poglądy na elastyczną automatyzację wytwarzania.2
T-W-2Budowa elastycznych systemów produkcyjnych: struktura funkcjonalna, formy organizacji produkcji, strategie organizacji produkcji, środki elastycznej automatyzacji wytwarzania.6
T-W-3Przepływ przedmiotów obrabianych i narzędzi oraz środki transportu przedmiotów: definicje i funkcje podsystemu przepływu przedmiotów, ocena obszaru zastosowań środków transportu.3
T-W-4Budowa i wykorzystaniem podsystemów składowania i magazynowania: klasyfikacja, centralne i przystanowiskowe magazyny przedmiotów.2
T-W-5Przykładowe implementaje elastycznych systemów produkcyjnych. Ocena korzyści oraz kosztów inwestycyjnych.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych na podstawie literatury i instrukcji.4
A-L-3Opracowanie indywidualnych sprawozdań z zajęć laboratoryjnych7
A-L-4Omówienie i ocena sprawozdań2
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie kolokwium zaliczeniowego7
A-W-3Praca własna z podręcznikami. Zagadnienia uzupełniające wskazane w czasie wykładów.8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z elementami konwersatoryjnymi. Wyjaśnianie występujących zjawisk i problemów.
M-2Laboratorium: pokaz i demonstracja, ćwiczenia laboratoryjne, elementy metody sytuacyjnej. Realizacja przez studentów ćwiczeń laboratoryjnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wybranych osiągnięć studenta realizowana w czasie wprowadzenia do zajęć laboratoryjnych oraz ich trwania.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej lub ustnej obejmujące zagadnienia realizowane w trakcie zajęć wykładowych i laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Omówienie oraz ocena cząstkowa poczynań indywidualnych studenta odbywająca się na koniec lub w trakcie poszczególnych zajęć laboratoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/07_W01
Student potrafi opisać strukturę funkcjonalną elastycznych systemów produkcyjnych oraz rolę i znaczenie podsystemów składowych. Potrafi rozpoznać elementy składowe elastycznego systemu produkcyjnego, ocenić ich stopień elastyczności oraz opisać ich rolę w systemie.
ZIIP_1A_W14, ZIIP_1A_W05T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W11InzA_W02, InzA_W05C-2, C-3, C-4T-L-3, T-W-3, T-L-4, T-W-4, T-L-5M-1, M-2S-1, S-3
ZIIP_1A_IJZ/07_W02
Student potrafi wskazać i scharakteryzować korzyści płynące z elastycznej automatyzacji oraz współczesne poglądy na elastyczną automatyzację wytwarzania.
ZIIP_1A_W05, ZIIP_1A_W14T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W11InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-L-2, T-W-5, T-L-6M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/07_U01
Student posiada umiejętność oceny systemu produkcyjnego oraz jego elementów składowych a w szczególności oceny poziomu jego elastyczności
ZIIP_1A_U26, ZIIP_1A_U18, ZIIP_1A_U14T1A_U01, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3, C-4T-W-1, T-L-2M-1, M-2S-2
ZIIP_1A_IJZ/07_U02
Student potrafi analizować różne formy oraz strategie organizacji produkcji w zależności od wielkości partii produkcyjnej oraz realizowanych marszrut technologicznych.
ZIIP_1A_U16, ZIIP_1A_U26, ZIIP_1A_U14T1A_U01, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-W-3M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/07_K01
Student ma świadomość potrzeby elastycznej automatyzacji oraz jej wpływu na tok produkcyjny, budowę systemu produkcyjnego, jego funkcjonowanie oraz życie społeczeństwa (gama, dostępność oraz rozwój dó konsumpcyjnych).
ZIIP_1A_K01T1A_K01C-1T-W-1, T-L-2M-1, M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/07_W01
Student potrafi opisać strukturę funkcjonalną elastycznych systemów produkcyjnych oraz rolę i znaczenie podsystemów składowych. Potrafi rozpoznać elementy składowe elastycznego systemu produkcyjnego, ocenić ich stopień elastyczności oraz opisać ich rolę w systemie.
2,0Nie spełnia kryteriów oceny 3,0
3,0Student rozpoznaje główne elementy składowe elastycznego systemu produkcyjnego, zna ich rolę w systemie oraz potrafi zdefiniować pojęcie elastyczności, Student potrafi opisać strukturę funkcjonalną elastycznych systemów produkcyjnych.
3,5Student rozpoznaje główne elementy składowe elastycznego systemu produkcyjnego, zna ich rolę w systemie oraz potrafi podać przykłady urządzeń i podsystemów wchodzących w skład elastycznego systemu produkcyjnego o różnym poziomie elastyczności. Student potrafi opisać strukturę funkcjonalną elastycznych systemów produkcyjnych, funkcje realizowane przez podsystemy składowe.
4,0Student rozpoznaje główne elementy składowe elastycznego systemu produkcyjnego, zna ich rolę w systemie, współzależność z głównymi elementami systemu oraz potrafi podać przykłady urządzeń i podsystemów wchodzących w skład elastycznego systemu produkcyjnego o różnym poziomie elastyczności. Student potrafi opisać strukturę funkcjonalną elastycznych systemów produkcyjnych, funkcje realizowane przez podsystemy składowe oraz powiązania występujące między nimi.
4,5Student rozpoznaje podstawowe elementy składowe elastycznego systemu produkcyjnego, zna ich rolę w systemie, współzależność z innymi elementami systemu oraz potrafi ocenić poziom elastyczności podstawowych urządzeń i podsystemów wchodzących w skład elastycznego systemu produkcyjnego. Student potrafi opisać strukturę funkcjonalną elastycznych systemów produkcyjnych, funkcje realizowane przez podsystemy składowe oraz powiązania występujące między nimi. Student potrafi opisać rolę i znaczenie poszczególnych podsystemów.
5,0Student rozpoznaje wszystkie elementy składowe elastycznego systemu produkcyjnego, zna ich rolę w systemie, współzależność z innymi elementami systemu oraz potrafi ocenić poziom elastyczności urządzeń i podsystemów wchodzących w skład elastycznego systemu produkcyjnego. Student potrafi opisać strukturę funkcjonalną elastycznych systemów produkcyjnych, funkcje realizowane przez podsystemy składowe oraz powiązania występujące między nimi. Student potrafi opisać rolę i znaczenie poszczególnych podsystemów oraz zasady ich funkcjonowania.
ZIIP_1A_IJZ/07_W02
Student potrafi wskazać i scharakteryzować korzyści płynące z elastycznej automatyzacji oraz współczesne poglądy na elastyczną automatyzację wytwarzania.
2,0NIe spełnia kryteriów na ocenę 3,0
3,0Student potrafi wskazać podstawowe korzyści płynące z elastycznej automatyzacji oraz opisać jej stan obecny automatyzacji.
3,5Student potrafi wskazać korzyści płynące z elastycznej automatyzacji oraz opisać jej stan obecny automatyzacji.
4,0Student potrafi wskazać korzyści płynące z elastycznej automatyzacji, scharakteryzować najważniejsze z nich oraz opisać jej stan obecny automatyzacji.
4,5Student potrafi wskazać korzyści płynące z elastycznej automatyzacji, scharakteryzować najważniejsze z nich oraz opisać jej stan obecny oraz etapy rozwoju automatyzacji.
5,0Student potrafi wskazać oraz scharakteryzować korzyści płynące z elastycznej automatyzacji, oraz opisać jej stan obecny, etapy rozwoju oraz tendencje występujące w elastycznej automatyzacji produkcji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/07_U01
Student posiada umiejętność oceny systemu produkcyjnego oraz jego elementów składowych a w szczególności oceny poziomu jego elastyczności
2,0Nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0
3,0Student rozróżnia elastyczne i klasyczne systemy produkcyjne.
3,5Student rozróżnia elastyczne i klasyczne systemy produkcyjne. Potrafi wskazać elementy o wysokim i niskim poziomie elastyczności.
4,0Student rozróżnia elastyczne i klasyczne systemy produkcyjne. Potrafi wskazać elementy o wysokim i niskim poziomie elastyczności.
4,5Student rozpoznaje, ocenia, analizuje elementy i podystemy elastycznego systemu produkcyjnego. Potrafi wskazać elementy o wysokim i niskim poziomie elastyczności.
5,0Student rozpoznaje, ocenia, analizuje elementy i podystemy elastycznego systemu produkcyjnego. Ocenia poziom ich elastyczności.
ZIIP_1A_IJZ/07_U02
Student potrafi analizować różne formy oraz strategie organizacji produkcji w zależności od wielkości partii produkcyjnej oraz realizowanych marszrut technologicznych.
2,0Nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0
3,0Rozróżnia podstawowe formy i strategie organizacji produkcji. Zna i rozumie pojęcia: wielość partii produkcyjnej oraz marszruta technologiczna
3,5Zna podstawowe formy i strategie organizacji produkcji, potrafi wskazać podstawowe różnice między nimi. Zna i rozumie pojęcia: wielość partii produkcyjnej oraz marszruta technologiczna.
4,0Zna podstawowe formy i strategie organizacji produkcji, potrafi wskazać podstawowe różnice między nimi. Potrafi narysować schemat ideowy form organizacji produkcji. Zna i rozumie pojęcia: wielość partii produkcyjnej oraz marszruta technologiczna.
4,5Zna formy i strategie organizacji produkcji, potrafi wskazać podstawowe różnice między nimi. Potrafi narysować schemat ideowy form organizacji produkcji. Potrafi wskazać przykłady z praktyki produkcyjnej. Zna i rozumie pojęcia: wielość partii produkcyjnej oraz marszruta technologiczna
5,0Zna formy i strategie organizacji produkcji, potrafi wskazać podstawowe różnice między nimi. Potrafi narysować schemat ideowy form organizacji produkcji. Potrafi wskazać przykłady z praktyki produkcyjnej. Zna i rozumie pojęcia: wielość partii produkcyjnej oraz marszruta technologiczna. Potrafi wskazać związek między wielkością partii produkcyjnej oraz marszruty technologicznej z formami orgaizacji produkcji

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/07_K01
Student ma świadomość potrzeby elastycznej automatyzacji oraz jej wpływu na tok produkcyjny, budowę systemu produkcyjnego, jego funkcjonowanie oraz życie społeczeństwa (gama, dostępność oraz rozwój dó konsumpcyjnych).
2,0Nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0.
3,0Student ma świadomość potrzeby elastycznej automatyzacji.
3,5Student ma świadomość potrzeby elastycznej automatyzacji oraz jej wpływu na tok produkcyjny.
4,0Student ma świadomość potrzeby elastycznej automatyzacji oraz jej wpływu na tok produkcyjny oraz budowę systemu produkcyjnego.
4,5Student ma świadomość potrzeby elastycznej automatyzacji oraz jej wpływu na tok produkcyjny, budowę systemu produkcyjnego oraz jego funkcjonowanie.
5,0Student ma świadomość potrzeby elastycznej automatyzacji oraz jej wpływu na tok produkcyjny, budowę systemu produkcyjnego, jego funkcjonowanie oraz życie spoeczeństwa (gama, dostępność oraz rozwój dó konsumpcyjnych).

Literatura podstawowa

  1. Honczarenko Jerzy, Elastyczna automatyzacja wytwarzania. Obrabiarki i systemy obróbkowe., WNT, Warszawa, 2000
  2. Kosmol Jan, Automatyzacja obrabiarek i obróbki skrawaniem, WNT, WARSZAWA, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Santarek K., Strzelczak S, Elastyczne systemy produkcyjne, WNT, Warszawa, 1989

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć, omówienie zagadnień BHP, przedstawienie planu zajęć oraz wymagań.1
T-L-2Automatyzacja (na przykładzie obrabiarek znajdujących się na hali technologicznej ITM)2
T-L-3Podsystem transportu i manipulacji przedmiotami obrabianymi na przykładzie robota KUKA KR 125 oraz AM 80.4
T-L-4Narzędzia i efektory w podsystemie manipulacji przedmiotami obrabianymi, definiowanie wymiarów efektora.2
T-L-5Programowanie maszyn technologicznych na przykładzie tokarki CNC programowanej z wykorzystaniem G-code4
T-L-6Ocena porównawcza parametrów teoretycznych oraz rzeczywistych urządzeń technologicznych na przykładzie pomiaru powtarzalności pozycjonowania robota przemysłowego.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota elastyczności wytwarzania, przesłanki rozwoju i efektyi elastycznej automatyzacji wytwarzania oraz współczesnei poglądy na elastyczną automatyzację wytwarzania.2
T-W-2Budowa elastycznych systemów produkcyjnych: struktura funkcjonalna, formy organizacji produkcji, strategie organizacji produkcji, środki elastycznej automatyzacji wytwarzania.6
T-W-3Przepływ przedmiotów obrabianych i narzędzi oraz środki transportu przedmiotów: definicje i funkcje podsystemu przepływu przedmiotów, ocena obszaru zastosowań środków transportu.3
T-W-4Budowa i wykorzystaniem podsystemów składowania i magazynowania: klasyfikacja, centralne i przystanowiskowe magazyny przedmiotów.2
T-W-5Przykładowe implementaje elastycznych systemów produkcyjnych. Ocena korzyści oraz kosztów inwestycyjnych.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych na podstawie literatury i instrukcji.4
A-L-3Opracowanie indywidualnych sprawozdań z zajęć laboratoryjnych7
A-L-4Omówienie i ocena sprawozdań2
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie kolokwium zaliczeniowego7
A-W-3Praca własna z podręcznikami. Zagadnienia uzupełniające wskazane w czasie wykładów.8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_IJZ/07_W01Student potrafi opisać strukturę funkcjonalną elastycznych systemów produkcyjnych oraz rolę i znaczenie podsystemów składowych. Potrafi rozpoznać elementy składowe elastycznego systemu produkcyjnego, ocenić ich stopień elastyczności oraz opisać ich rolę w systemie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W14ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
ZIIP_1A_W05ma wiedzę z podstaw automatyzacji procesów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z podstawami budowy elastycznych systemów produkcyjnych (na przykładzie obróbki skrawaniem): struktura funkcjonalna, formy organizacji produkcji, strategie organizacji produkcji, środki elastycznej automatyzacji wytwarzania.
C-3Zapoznanie z przepływem przedmiotów obrabianych i narzędzi oraz środkami transportu przedmiotów: definicje i funkcje podsystemu przepływu przedmiotów, ocena obszaru zastosowań środków transportu.
C-4Zapoznanie z budową i wykorzystaniem podsystemów składowania i magazynowania: klasyfikacja, centralne i przystanowiskowe magazyny przedmiotów.
Treści programoweT-L-3Podsystem transportu i manipulacji przedmiotami obrabianymi na przykładzie robota KUKA KR 125 oraz AM 80.
T-W-3Przepływ przedmiotów obrabianych i narzędzi oraz środki transportu przedmiotów: definicje i funkcje podsystemu przepływu przedmiotów, ocena obszaru zastosowań środków transportu.
T-L-4Narzędzia i efektory w podsystemie manipulacji przedmiotami obrabianymi, definiowanie wymiarów efektora.
T-W-4Budowa i wykorzystaniem podsystemów składowania i magazynowania: klasyfikacja, centralne i przystanowiskowe magazyny przedmiotów.
T-L-5Programowanie maszyn technologicznych na przykładzie tokarki CNC programowanej z wykorzystaniem G-code
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z elementami konwersatoryjnymi. Wyjaśnianie występujących zjawisk i problemów.
M-2Laboratorium: pokaz i demonstracja, ćwiczenia laboratoryjne, elementy metody sytuacyjnej. Realizacja przez studentów ćwiczeń laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wybranych osiągnięć studenta realizowana w czasie wprowadzenia do zajęć laboratoryjnych oraz ich trwania.
S-3Ocena formująca: Omówienie oraz ocena cząstkowa poczynań indywidualnych studenta odbywająca się na koniec lub w trakcie poszczególnych zajęć laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów oceny 3,0
3,0Student rozpoznaje główne elementy składowe elastycznego systemu produkcyjnego, zna ich rolę w systemie oraz potrafi zdefiniować pojęcie elastyczności, Student potrafi opisać strukturę funkcjonalną elastycznych systemów produkcyjnych.
3,5Student rozpoznaje główne elementy składowe elastycznego systemu produkcyjnego, zna ich rolę w systemie oraz potrafi podać przykłady urządzeń i podsystemów wchodzących w skład elastycznego systemu produkcyjnego o różnym poziomie elastyczności. Student potrafi opisać strukturę funkcjonalną elastycznych systemów produkcyjnych, funkcje realizowane przez podsystemy składowe.
4,0Student rozpoznaje główne elementy składowe elastycznego systemu produkcyjnego, zna ich rolę w systemie, współzależność z głównymi elementami systemu oraz potrafi podać przykłady urządzeń i podsystemów wchodzących w skład elastycznego systemu produkcyjnego o różnym poziomie elastyczności. Student potrafi opisać strukturę funkcjonalną elastycznych systemów produkcyjnych, funkcje realizowane przez podsystemy składowe oraz powiązania występujące między nimi.
4,5Student rozpoznaje podstawowe elementy składowe elastycznego systemu produkcyjnego, zna ich rolę w systemie, współzależność z innymi elementami systemu oraz potrafi ocenić poziom elastyczności podstawowych urządzeń i podsystemów wchodzących w skład elastycznego systemu produkcyjnego. Student potrafi opisać strukturę funkcjonalną elastycznych systemów produkcyjnych, funkcje realizowane przez podsystemy składowe oraz powiązania występujące między nimi. Student potrafi opisać rolę i znaczenie poszczególnych podsystemów.
5,0Student rozpoznaje wszystkie elementy składowe elastycznego systemu produkcyjnego, zna ich rolę w systemie, współzależność z innymi elementami systemu oraz potrafi ocenić poziom elastyczności urządzeń i podsystemów wchodzących w skład elastycznego systemu produkcyjnego. Student potrafi opisać strukturę funkcjonalną elastycznych systemów produkcyjnych, funkcje realizowane przez podsystemy składowe oraz powiązania występujące między nimi. Student potrafi opisać rolę i znaczenie poszczególnych podsystemów oraz zasady ich funkcjonowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_IJZ/07_W02Student potrafi wskazać i scharakteryzować korzyści płynące z elastycznej automatyzacji oraz współczesne poglądy na elastyczną automatyzację wytwarzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W05ma wiedzę z podstaw automatyzacji procesów
ZIIP_1A_W14ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą elastyczności wytwarzania, przesłankami rozwoju i efektami elastycznej automatyzacji wytwarzania oraz współczesnymi poglądami na elastyczną automatyzację wytwarzania.
Treści programoweT-W-1Istota elastyczności wytwarzania, przesłanki rozwoju i efektyi elastycznej automatyzacji wytwarzania oraz współczesnei poglądy na elastyczną automatyzację wytwarzania.
T-L-2Automatyzacja (na przykładzie obrabiarek znajdujących się na hali technologicznej ITM)
T-W-5Przykładowe implementaje elastycznych systemów produkcyjnych. Ocena korzyści oraz kosztów inwestycyjnych.
T-L-6Ocena porównawcza parametrów teoretycznych oraz rzeczywistych urządzeń technologicznych na przykładzie pomiaru powtarzalności pozycjonowania robota przemysłowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z elementami konwersatoryjnymi. Wyjaśnianie występujących zjawisk i problemów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej lub ustnej obejmujące zagadnienia realizowane w trakcie zajęć wykładowych i laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0NIe spełnia kryteriów na ocenę 3,0
3,0Student potrafi wskazać podstawowe korzyści płynące z elastycznej automatyzacji oraz opisać jej stan obecny automatyzacji.
3,5Student potrafi wskazać korzyści płynące z elastycznej automatyzacji oraz opisać jej stan obecny automatyzacji.
4,0Student potrafi wskazać korzyści płynące z elastycznej automatyzacji, scharakteryzować najważniejsze z nich oraz opisać jej stan obecny automatyzacji.
4,5Student potrafi wskazać korzyści płynące z elastycznej automatyzacji, scharakteryzować najważniejsze z nich oraz opisać jej stan obecny oraz etapy rozwoju automatyzacji.
5,0Student potrafi wskazać oraz scharakteryzować korzyści płynące z elastycznej automatyzacji, oraz opisać jej stan obecny, etapy rozwoju oraz tendencje występujące w elastycznej automatyzacji produkcji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_IJZ/07_U01Student posiada umiejętność oceny systemu produkcyjnego oraz jego elementów składowych a w szczególności oceny poziomu jego elastyczności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U26ma umiejętności w zakresie doboru prostych systemów usprawniania i automatyzacji procesów produkcji
ZIIP_1A_U18ma umiejętności samokształcenia się
ZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z przepływem przedmiotów obrabianych i narzędzi oraz środkami transportu przedmiotów: definicje i funkcje podsystemu przepływu przedmiotów, ocena obszaru zastosowań środków transportu.
C-4Zapoznanie z budową i wykorzystaniem podsystemów składowania i magazynowania: klasyfikacja, centralne i przystanowiskowe magazyny przedmiotów.
Treści programoweT-W-1Istota elastyczności wytwarzania, przesłanki rozwoju i efektyi elastycznej automatyzacji wytwarzania oraz współczesnei poglądy na elastyczną automatyzację wytwarzania.
T-L-2Automatyzacja (na przykładzie obrabiarek znajdujących się na hali technologicznej ITM)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z elementami konwersatoryjnymi. Wyjaśnianie występujących zjawisk i problemów.
M-2Laboratorium: pokaz i demonstracja, ćwiczenia laboratoryjne, elementy metody sytuacyjnej. Realizacja przez studentów ćwiczeń laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej lub ustnej obejmujące zagadnienia realizowane w trakcie zajęć wykładowych i laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0
3,0Student rozróżnia elastyczne i klasyczne systemy produkcyjne.
3,5Student rozróżnia elastyczne i klasyczne systemy produkcyjne. Potrafi wskazać elementy o wysokim i niskim poziomie elastyczności.
4,0Student rozróżnia elastyczne i klasyczne systemy produkcyjne. Potrafi wskazać elementy o wysokim i niskim poziomie elastyczności.
4,5Student rozpoznaje, ocenia, analizuje elementy i podystemy elastycznego systemu produkcyjnego. Potrafi wskazać elementy o wysokim i niskim poziomie elastyczności.
5,0Student rozpoznaje, ocenia, analizuje elementy i podystemy elastycznego systemu produkcyjnego. Ocenia poziom ich elastyczności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_IJZ/07_U02Student potrafi analizować różne formy oraz strategie organizacji produkcji w zależności od wielkości partii produkcyjnej oraz realizowanych marszrut technologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U16potrafi zidentyfikować i rozwiązać podstawowy problem techniczny, technologiczny lub organizacyjny związany z procesem produkcji
ZIIP_1A_U26ma umiejętności w zakresie doboru prostych systemów usprawniania i automatyzacji procesów produkcji
ZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z podstawami budowy elastycznych systemów produkcyjnych (na przykładzie obróbki skrawaniem): struktura funkcjonalna, formy organizacji produkcji, strategie organizacji produkcji, środki elastycznej automatyzacji wytwarzania.
Treści programoweT-W-3Przepływ przedmiotów obrabianych i narzędzi oraz środki transportu przedmiotów: definicje i funkcje podsystemu przepływu przedmiotów, ocena obszaru zastosowań środków transportu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z elementami konwersatoryjnymi. Wyjaśnianie występujących zjawisk i problemów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej lub ustnej obejmujące zagadnienia realizowane w trakcie zajęć wykładowych i laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0
3,0Rozróżnia podstawowe formy i strategie organizacji produkcji. Zna i rozumie pojęcia: wielość partii produkcyjnej oraz marszruta technologiczna
3,5Zna podstawowe formy i strategie organizacji produkcji, potrafi wskazać podstawowe różnice między nimi. Zna i rozumie pojęcia: wielość partii produkcyjnej oraz marszruta technologiczna.
4,0Zna podstawowe formy i strategie organizacji produkcji, potrafi wskazać podstawowe różnice między nimi. Potrafi narysować schemat ideowy form organizacji produkcji. Zna i rozumie pojęcia: wielość partii produkcyjnej oraz marszruta technologiczna.
4,5Zna formy i strategie organizacji produkcji, potrafi wskazać podstawowe różnice między nimi. Potrafi narysować schemat ideowy form organizacji produkcji. Potrafi wskazać przykłady z praktyki produkcyjnej. Zna i rozumie pojęcia: wielość partii produkcyjnej oraz marszruta technologiczna
5,0Zna formy i strategie organizacji produkcji, potrafi wskazać podstawowe różnice między nimi. Potrafi narysować schemat ideowy form organizacji produkcji. Potrafi wskazać przykłady z praktyki produkcyjnej. Zna i rozumie pojęcia: wielość partii produkcyjnej oraz marszruta technologiczna. Potrafi wskazać związek między wielkością partii produkcyjnej oraz marszruty technologicznej z formami orgaizacji produkcji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_IJZ/07_K01Student ma świadomość potrzeby elastycznej automatyzacji oraz jej wpływu na tok produkcyjny, budowę systemu produkcyjnego, jego funkcjonowanie oraz życie społeczeństwa (gama, dostępność oraz rozwój dó konsumpcyjnych).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą elastyczności wytwarzania, przesłankami rozwoju i efektami elastycznej automatyzacji wytwarzania oraz współczesnymi poglądami na elastyczną automatyzację wytwarzania.
Treści programoweT-W-1Istota elastyczności wytwarzania, przesłanki rozwoju i efektyi elastycznej automatyzacji wytwarzania oraz współczesnei poglądy na elastyczną automatyzację wytwarzania.
T-L-2Automatyzacja (na przykładzie obrabiarek znajdujących się na hali technologicznej ITM)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z elementami konwersatoryjnymi. Wyjaśnianie występujących zjawisk i problemów.
M-2Laboratorium: pokaz i demonstracja, ćwiczenia laboratoryjne, elementy metody sytuacyjnej. Realizacja przez studentów ćwiczeń laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej lub ustnej obejmujące zagadnienia realizowane w trakcie zajęć wykładowych i laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Omówienie oraz ocena cząstkowa poczynań indywidualnych studenta odbywająca się na koniec lub w trakcie poszczególnych zajęć laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0.
3,0Student ma świadomość potrzeby elastycznej automatyzacji.
3,5Student ma świadomość potrzeby elastycznej automatyzacji oraz jej wpływu na tok produkcyjny.
4,0Student ma świadomość potrzeby elastycznej automatyzacji oraz jej wpływu na tok produkcyjny oraz budowę systemu produkcyjnego.
4,5Student ma świadomość potrzeby elastycznej automatyzacji oraz jej wpływu na tok produkcyjny, budowę systemu produkcyjnego oraz jego funkcjonowanie.
5,0Student ma świadomość potrzeby elastycznej automatyzacji oraz jej wpływu na tok produkcyjny, budowę systemu produkcyjnego, jego funkcjonowanie oraz życie spoeczeństwa (gama, dostępność oraz rozwój dó konsumpcyjnych).