Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: zarządzanie energią i środowiskiem

Sylabus przedmiotu Prognozowanie i optymalizacja zjawisk finansowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prognozowanie i optymalizacja zjawisk finansowych
Specjalność inżynieria finansowa
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Zarządzania
Nauczyciel odpowiedzialny Leonard Rozenberg <Leonard.Rozenberg@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki, statystyki opisowej i matematycznej oraz badania współzależności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie istoty, celowości, mpoteod i ich ogranicvzerń w prognozowaniu rzeczywistych procesów technicznych i społeczno-gospodarczych, a także narzędzi do ich realizacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Symulacja modeli jednorównaniowych i wielorównaniowych – wykorzystanie analizy mnożnikowej5
T-L-2Modelowanie szeregów czasowych, okienkowanie i wygladzanie10
T-L-3Metody modeli dyskretnych i ciągłych, metody analogii historycznych i przestrzenno-czasowych, metody heurystyczne, metody analizy scenariuszy; gry symulacyjne15
30
wykłady
T-W-1Symulacja a prognozowanie; symulacja jako układ eksperymentu, prognozowanie jako szczególny rodzaj symulacji4
T-W-2Rodzaj symulacji, miejsce symulacji i prognoz w systematyce zasadniczych projekcji przyszłościowych, podstawy symulacji i prognozowania, funkcje i klasyfikacje symulacji i prognoz4
T-W-3Procesy symulacji i prognozowania zmiennych społeczno-gospodarczych (specyfika, źródła danych i ich statystyczna obróbka, etapy symulacji i prognozowania)4
T-W-4Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych (ze stałym poziomem zmiennej prognozowanej, z trendem); modele klasyczne, adaptacyjne i autoregresyjne3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Praca pisemna zaliczeniowa wykonana w domu4
A-L-3Komputerowa prezentacja wybranego projektu prognozy8
A-L-4Statystyczna analiza i prognoza poparcia dla partii polityczncyh wykonana samodzielnie, w oparciu o dane z pracowni badań społecznych, dostępnych w Internecie10
A-L-5Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
54
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia przypadków, dyskusje grupowe5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu6
A-W-4Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
28

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja teoretycznych podstaw oraz praktycznej celowości prognozowania w formie multimedialnej z wykorzystaniem bieżąco prowadfzonych oibliczeń i przykładów zastosowań.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Przedmiot zakończy się zaliczeniem oraz egzaminem na ocenę.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D2/03_W01
Wiedza ogólna z zakresu istoty i celowości prognozowania rzeczywistości społeczno-gospodarczych, a także narzędzi ich realizacji
ZIP_2A_W12, ZIP_2A_W04, ZIP_2A_W02, ZIP_2A_W07, ZIP_2A_W01T2A_W01, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07C-1T-W-2, T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D2/03_U01
Budowanie prognoz (umiejętność kojarzenia zmiennej prognozowanej i metody prognozowania) oraz symulowanie z wykorzystaniem komputerowych pakietów statystycznych (Gretl oraz Scilab i Statistica)
ZIP_2A_U12, ZIP_2A_U08, ZIP_2A_U09, ZIP_2A_U16, ZIP_2A_U18, ZIP_2A_U11, ZIP_2A_U21, ZIP_2A_U15T2A_U01, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U19C-1T-L-2, T-L-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D2/03_K01
Zdolność do aktywnej postawy, przedsiębiorczości, samodzielności, krytycyzmu wobec samego siebie, niezależności myślenia i innych postaw wynikających ze specyfiki studenta
ZIP_2A_K04T2A_K06C-1T-L-2, T-L-1, T-W-1, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D2/03_W01
Wiedza ogólna z zakresu istoty i celowości prognozowania rzeczywistości społeczno-gospodarczych, a także narzędzi ich realizacji
2,0Student nie wykazuje się znajomością nawet części wiedzy podanej w przedmiocie
3,0Student wykazuje się znajomością niewielkiej części wiedzy podanej w przedmiocie
3,5Student wykazuje się znajomością znaczącej części wiedzy podanej w przedmiocie
4,0Student wykazuje się znajomością całego zakresu materiału
4,5Student wykazuje się znajomością całego zakresu materiału oraz wielu szczegółów
5,0Student wykazuje się znajomością całego zakresu materiału oraz wielu szczegółów jak też wykazuje szersze zainteresowanie własne przedmiotem

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D2/03_U01
Budowanie prognoz (umiejętność kojarzenia zmiennej prognozowanej i metody prognozowania) oraz symulowanie z wykorzystaniem komputerowych pakietów statystycznych (Gretl oraz Scilab i Statistica)
2,0Student nie wykazuje się umiejętnościami wykorzystania nawet części wiedzy podanej w przedmiocie
3,0Student wykazuje się umiejętnościami wykorzystania niewielkiej części wiedzy podanej w przedmiocie
3,5Student wykazuje się umiejętnościami wykorzystania większej części wiedzy podanej w przedmiocie
4,0Student wykazuje się umiejętnościami wykorzystującymi cały zakres materiału
4,5Student wykazuje się umiejętnościami wykorzystującymi cały zakres materiału oraz zna wiele szczegółów
5,0Student wykazuje się umiejętnościami wykorzystującymi cały zakres materiału, zna wiele szczegółów, jak też wykazuje szersze zainteresowanie przedmiotem

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D2/03_K01
Zdolność do aktywnej postawy, przedsiębiorczości, samodzielności, krytycyzmu wobec samego siebie, niezależności myślenia i innych postaw wynikających ze specyfiki studenta
2,0Student nie wykazuje sie znajomością nawet części wiedzy podanej w przedmiocie
3,0Student opanował podstawowy materiał biernie, bez własnych skojarzeń
3,5Student dobrze przyswoił sobie materiał przedmiotu
4,0Student opanował w wystarczającym stopniu cały zakres materiału.
4,5Student wykazuje się znajomością całego zakresu materiału oraz wielu szczegółów.
5,0Student wykazuje się znajomością całego zakresu materiału oraz wielu szczegółów oraz wykazuje szersze zainteresowanie przedmiotem.

Literatura podstawowa

  1. M. Cieślak (red.), Prognozowanie gospodarcze. Metody i zastosowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
  2. Dittmann P., Prognozowanie w przedsiębiorstwie, Wolters Kluwer Polska - Oficyna, Kraków, 2008
  3. Sobczyk M., Prognozowanie Teoria Przykłady Zadania, Wydawnictwo Placet, Warszawa, 2008
  4. Cieślak M., Nieklasyczne metody prognozowania, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 1983

Literatura dodatkowa

  1. Gajda J.B., Prognozowanie i symulacje a decyzje gospodarcze, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, 2001
  2. Pawłowski Z., Zasady predykcji ekonometrycznej, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 1982
  3. Witkowska D., Podstawy ekonometrii i teorii prognozowania: podręcznik z przykładami i zadaniami, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Symulacja modeli jednorównaniowych i wielorównaniowych – wykorzystanie analizy mnożnikowej5
T-L-2Modelowanie szeregów czasowych, okienkowanie i wygladzanie10
T-L-3Metody modeli dyskretnych i ciągłych, metody analogii historycznych i przestrzenno-czasowych, metody heurystyczne, metody analizy scenariuszy; gry symulacyjne15
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Symulacja a prognozowanie; symulacja jako układ eksperymentu, prognozowanie jako szczególny rodzaj symulacji4
T-W-2Rodzaj symulacji, miejsce symulacji i prognoz w systematyce zasadniczych projekcji przyszłościowych, podstawy symulacji i prognozowania, funkcje i klasyfikacje symulacji i prognoz4
T-W-3Procesy symulacji i prognozowania zmiennych społeczno-gospodarczych (specyfika, źródła danych i ich statystyczna obróbka, etapy symulacji i prognozowania)4
T-W-4Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych (ze stałym poziomem zmiennej prognozowanej, z trendem); modele klasyczne, adaptacyjne i autoregresyjne3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Praca pisemna zaliczeniowa wykonana w domu4
A-L-3Komputerowa prezentacja wybranego projektu prognozy8
A-L-4Statystyczna analiza i prognoza poparcia dla partii polityczncyh wykonana samodzielnie, w oparciu o dane z pracowni badań społecznych, dostępnych w Internecie10
A-L-5Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia przypadków, dyskusje grupowe5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu6
A-W-4Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
28
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D2/03_W01Wiedza ogólna z zakresu istoty i celowości prognozowania rzeczywistości społeczno-gospodarczych, a także narzędzi ich realizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W12posiada wiedzę z zakresu symulacji procesów produkcyjnych
ZIP_2A_W04ma uporządkowaną wiedzę z zakresu planowania, optymalizacji, oceny i prognozowania wyników
ZIP_2A_W02ma wiedzę ogólną dotyczącą teorii i metod badawczych z dziedziny nauk technicznych i inżynierii produkcji
ZIP_2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich związanych z inżynierią produkcji, w tym metody twórczego myślenia
ZIP_2A_W01ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę z matematyki, niezbędną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu inżynierii produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty, celowości, mpoteod i ich ogranicvzerń w prognozowaniu rzeczywistych procesów technicznych i społeczno-gospodarczych, a także narzędzi do ich realizacji
Treści programoweT-W-2Rodzaj symulacji, miejsce symulacji i prognoz w systematyce zasadniczych projekcji przyszłościowych, podstawy symulacji i prognozowania, funkcje i klasyfikacje symulacji i prognoz
T-L-1Symulacja modeli jednorównaniowych i wielorównaniowych – wykorzystanie analizy mnożnikowej
Metody nauczaniaM-1Prezentacja teoretycznych podstaw oraz praktycznej celowości prognozowania w formie multimedialnej z wykorzystaniem bieżąco prowadfzonych oibliczeń i przykładów zastosowań.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przedmiot zakończy się zaliczeniem oraz egzaminem na ocenę.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje się znajomością nawet części wiedzy podanej w przedmiocie
3,0Student wykazuje się znajomością niewielkiej części wiedzy podanej w przedmiocie
3,5Student wykazuje się znajomością znaczącej części wiedzy podanej w przedmiocie
4,0Student wykazuje się znajomością całego zakresu materiału
4,5Student wykazuje się znajomością całego zakresu materiału oraz wielu szczegółów
5,0Student wykazuje się znajomością całego zakresu materiału oraz wielu szczegółów jak też wykazuje szersze zainteresowanie własne przedmiotem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D2/03_U01Budowanie prognoz (umiejętność kojarzenia zmiennej prognozowanej i metody prognozowania) oraz symulowanie z wykorzystaniem komputerowych pakietów statystycznych (Gretl oraz Scilab i Statistica)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych technik i technologii w zakresie inżynierii produkcji i zarządzania
ZIP_2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
ZIP_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
ZIP_2A_U16potrafi wykonać analizę i zaproponować ulepszenia istniejących rozwiązań technicznych lub technologicznych
ZIP_2A_U18potrafi stosować i poszukiwać techniki, metody oraz koncepcje twórczego rozwiązywania problemów charakterystycznych dla inżynierii produkcji
ZIP_2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
ZIP_2A_U21potrafi dokonywać doboru metod optymalizacji, symulacji, prognozowania, wywodu wiedzy oraz wspomagania działań technologiami informatycznymi
ZIP_2A_U15potrafi wykonać analizę sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne lub technologiczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty, celowości, mpoteod i ich ogranicvzerń w prognozowaniu rzeczywistych procesów technicznych i społeczno-gospodarczych, a także narzędzi do ich realizacji
Treści programoweT-L-2Modelowanie szeregów czasowych, okienkowanie i wygladzanie
T-L-3Metody modeli dyskretnych i ciągłych, metody analogii historycznych i przestrzenno-czasowych, metody heurystyczne, metody analizy scenariuszy; gry symulacyjne
Metody nauczaniaM-1Prezentacja teoretycznych podstaw oraz praktycznej celowości prognozowania w formie multimedialnej z wykorzystaniem bieżąco prowadfzonych oibliczeń i przykładów zastosowań.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przedmiot zakończy się zaliczeniem oraz egzaminem na ocenę.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje się umiejętnościami wykorzystania nawet części wiedzy podanej w przedmiocie
3,0Student wykazuje się umiejętnościami wykorzystania niewielkiej części wiedzy podanej w przedmiocie
3,5Student wykazuje się umiejętnościami wykorzystania większej części wiedzy podanej w przedmiocie
4,0Student wykazuje się umiejętnościami wykorzystującymi cały zakres materiału
4,5Student wykazuje się umiejętnościami wykorzystującymi cały zakres materiału oraz zna wiele szczegółów
5,0Student wykazuje się umiejętnościami wykorzystującymi cały zakres materiału, zna wiele szczegółów, jak też wykazuje szersze zainteresowanie przedmiotem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D2/03_K01Zdolność do aktywnej postawy, przedsiębiorczości, samodzielności, krytycyzmu wobec samego siebie, niezależności myślenia i innych postaw wynikających ze specyfiki studenta
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_K04potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty, celowości, mpoteod i ich ogranicvzerń w prognozowaniu rzeczywistych procesów technicznych i społeczno-gospodarczych, a także narzędzi do ich realizacji
Treści programoweT-L-2Modelowanie szeregów czasowych, okienkowanie i wygladzanie
T-L-1Symulacja modeli jednorównaniowych i wielorównaniowych – wykorzystanie analizy mnożnikowej
T-W-1Symulacja a prognozowanie; symulacja jako układ eksperymentu, prognozowanie jako szczególny rodzaj symulacji
T-W-4Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych (ze stałym poziomem zmiennej prognozowanej, z trendem); modele klasyczne, adaptacyjne i autoregresyjne
Metody nauczaniaM-1Prezentacja teoretycznych podstaw oraz praktycznej celowości prognozowania w formie multimedialnej z wykorzystaniem bieżąco prowadfzonych oibliczeń i przykładów zastosowań.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przedmiot zakończy się zaliczeniem oraz egzaminem na ocenę.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje sie znajomością nawet części wiedzy podanej w przedmiocie
3,0Student opanował podstawowy materiał biernie, bez własnych skojarzeń
3,5Student dobrze przyswoił sobie materiał przedmiotu
4,0Student opanował w wystarczającym stopniu cały zakres materiału.
4,5Student wykazuje się znajomością całego zakresu materiału oraz wielu szczegółów.
5,0Student wykazuje się znajomością całego zakresu materiału oraz wielu szczegółów oraz wykazuje szersze zainteresowanie przedmiotem.