Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: zarządzanie energią i środowiskiem

Sylabus przedmiotu Organizacja systemów produkcyjnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizacja systemów produkcyjnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Zarządzania
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Lipczyński <Tomasz.Lipczynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 0,80,41zaliczenie
wykładyW1 30 1,20,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu inżynierii produkcji oraz nauk ekonomicznych i o zarządzaniu dotycząca organizacji systemów produkcyjnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładu jest omówienie podstawowych zagadnień zwiazanych z problematyką przedmiotu, przedstawienie głównych elementów struktury produktu i procesu produkcyjnego oraz wybranych uwarunkowań związanych z organizacją i funkcjonowaniem systemów produkcyjnych.
C-2W ramach zajęć ćwiczeniowych studeńci zapoznaja się z wybranymi studiami przypadku(case study) i nabywają umiejętności kreatywnego rozwiązywania wybranych problemów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe podsystemy systemu produkcyjnego3
T-A-2Techniki organizacji prac w procesie producyjnym2
T-A-3Etapy projektowania systemu producyjnego3
T-A-4Metody projektowania zdolności produkcyjnych2
T-A-5Projektowanie stanowisk pracy2
T-A-6Projektowanie wydziałów produkcyjnych3
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu produkcji, procesu produkcji2
T-W-2Rodzaje procesów produkcyjnych2
T-W-3Czynniki produkcji i ich rola2
T-W-4Pojęcie zdolności produkcyjnej2
T-W-5Elementy systemu produkcyjnego2
T-W-6Analiza otoczenia systemu produkcyjnego2
T-W-7Podstawowe decyzje związane z tworzeniem systemów produkcyjnych4
T-W-8Zasady organizacji systemów produkcyjnych2
T-W-9Konwencjonalne systemy produkcyjne2
T-W-10Elastyczność systemu produkcyjnego2
T-W-11Pojęcie produkcji ze zdolnością do adaptacji2
T-W-12Koncepcje zarządzania wpływające na kształt systemów produkcyjnych3
T-W-13Techniki usprawniające funkcjonowanie systemów produkcyjnych1
T-W-14Globalizacja i inne tendencje w gospodarce światowej wpływające na organizację produkcji2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Godziny kontaktowe z nauczycielem13
A-A-2Przygotowanie sie do zajec4
A-A-3Przygotowanie do kolokwium3
A-A-4Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach2
22
wykłady
A-W-1Godziny kontaktowe z nauczycielem25
A-W-2Zapoznanie sie ze wskazana literatura oraz fachowa prasa1
A-W-3Przygotowanie sie do egzaminu4
A-W-4Konsultacje do wykladu1
A-W-5Egzamin2
33

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład – prezentacja multimedialna
M-2Ćwiczenia – dyskusja, studium przypadku (case study)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Przedmiot zalicza się na podstawie wyniku kolokwium (obowiązuje na nim materiał z wykładu i ćwiczeń). Na ocenę wypływa także aktywność na ćwiczeniach w postaci prawidłowo rozwiązanych zadań w ramach case study (szczegółowe informacje podawane są na pierwszych zajęciach).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_C/10_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe kategorie, opisuje prawa i prawidłowosci zwiazane z organizacją systemów produkcyjnych oraz wyjasnia związki i zaleźności wystepujace w tychze procesach.
ZIP_2A_W02, ZIP_2A_W03, ZIP_2A_W05, ZIP_2A_W06, ZIP_2A_W07, ZIP_2A_W08, ZIP_2A_W09, ZIP_2A_W10, ZIP_2A_W12T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W09, T2A_W10, T2A_W11C-1, C-2T-W-2, T-W-13, T-A-3, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-A-5, T-A-6, T-W-9, T-W-8, T-W-3, T-A-4, T-W-12, T-W-1, T-W-10, T-A-2, T-W-11, T-W-14, T-A-1, T-W-6M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_C/10_U01
Studen potrafi zdefiniować podstawowe zjawiska i procesy z dziediny organizacji systemów produkcyjnych. Posiada umiejetność właściwego zdefiniowania i rozpoznania potrzeb i rodzaju systemu w wybranej organizacji.
ZIP_2A_U07, ZIP_2A_U10, ZIP_2A_U12, ZIP_2A_U13, ZIP_2A_U14, ZIP_2A_U15, ZIP_2A_U16, ZIP_2A_U17, ZIP_2A_U18, ZIP_2A_U22, ZIP_2A_U23, ZIP_2A_U24T2A_U01, T2A_U07, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U13, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19C-1, C-2T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-1M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_C/10_K01
W zakresie kompetencji student potrafi podejmowac decyzje i dokonywac wyborów w oparciu o uzyskana wiedze z zakresu inżynierii produkcji oraz nauk ekonomicznych i o zarządzaniu dotycząca organizacji systemów produkcyjnych. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalnosci gospodarczej.
ZIP_2A_K01, ZIP_2A_K02, ZIP_2A_K03, ZIP_2A_K04T2A_K01, T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06C-2, C-1T-W-13, T-W-6, T-W-7, T-A-4, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_C/10_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe kategorie, opisuje prawa i prawidłowosci zwiazane z organizacją systemów produkcyjnych oraz wyjasnia związki i zaleźności wystepujace w tychze procesach.
2,0Student nie potrafi rozpoznac podstawowych kategorii, praw i prawidłowosci z dziedziny organizacji systemów produkcyjnych.
3,0Student potrafi rozpoznac podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci z dziedziny organizacji systemów produkcyjnych.
3,5Student potrafi rozpoznac i zdefiniowac podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci z dziedziny organizacji systemów produkcyjnych.
4,0Student potrafi rozpoznac i zdefiniowac podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci z dziedziny organizacji systemów produkcyjnych oraz wyjasnic zwiazki i zaleznosci wystepujace miedzy nimi.
4,5Student potrafi rozpoznac i zdefiniowac podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci z dziedziny organizacji systemów produkcyjnych oraz wyjasnic zwiazki i zaleznosci wystepujace miedzy nimi. Swobodnie posługuje sie terminologia.
5,0Student potrafi rozpoznac i zdefiniowac podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci z dziedziny organizacji systemów produkcyjnych oraz wyjasnic zwiazki i zaleznosci wystepujace miedzy nimi. Swobodnie posługuje sie terminologia. Posiada zdolnosci do analizy sytuacji systemu oraz formułowania postulatów odnosnie dalszego jego rozwoju.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_C/10_U01
Studen potrafi zdefiniować podstawowe zjawiska i procesy z dziediny organizacji systemów produkcyjnych. Posiada umiejetność właściwego zdefiniowania i rozpoznania potrzeb i rodzaju systemu w wybranej organizacji.
2,0Student nie potrafi ocenic podstawowych systemów produkcyjnych.
3,0Student potrafi ocenic podstawowe systemy produkcyjne.
3,5Student potrafi ocenic podstawowe systemy produkcyjne. Interpretuje i tłumaczy sposób ich funkcjonowania.
4,0Student potrafi ocenic podstawowe systemy produkcyjne. Interpretuje i tłumaczy sposób ich funkcjonowania.Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji zachodzacych w procesach systemowych.
4,5Student potrafi ocenic podstawowe systemy produkcyjne. Interpretuje i tłumaczy sposób ich funkcjonowania.Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji zachodzacych w procesach systemowych.Jest przygotowany do rozrózniania struktur organizacyjnych systemów produkcyjnych.
5,0Student potrafi ocenic podstawowe systemy produkcyjne. Interpretuje i tłumaczy sposób ich funkcjonowania.Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji zachodzacych w procesach systemowych.Jest przygotowany do rozrózniania struktur organizacyjnych systemów produkcyjnych.Potrafi zastosowac w praktyce zdobyta wiedze i umiejetnosci.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_C/10_K01
W zakresie kompetencji student potrafi podejmowac decyzje i dokonywac wyborów w oparciu o uzyskana wiedze z zakresu inżynierii produkcji oraz nauk ekonomicznych i o zarządzaniu dotycząca organizacji systemów produkcyjnych. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalnosci gospodarczej.
2,0Nie posiada zdolnosci do analizy systemu produkcyjnego.
3,0Potrafi rozpoznac i wyjasnic działanie systemu produkcyjnego.
3,5Potrafi ocenic system produkcyjny.
4,0Potrafi wyliczyc i zaprezentowac wyniki dotyczace sytuacji danego systemu.
4,5Potrafi rozwijac analize i ocene sytuacji danego systemu.
5,0Posiada zdolnosci do analizy sytuacji danego systemu produkcyjnego i formułowania postulatów odnosnie dalszego jego rozwoju.

Literatura podstawowa

  1. Durlik I., Inżynieria zarządzania: strategia i projektowanie systemów produkcyjnych, Placet, Warszawa, 2010
  2. Brzeźiński M., red, Organizacja i sterowanie produkcją. Projektowanie systemów produkcyjnych i procesów sterowania produkcją, Placet, Warszawa, 2002
  3. Jaśinski Z., red., Podstawy zarządzania operacyjnego, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Lis S., Santarek K., Strzelczak S., Organizacja elastycznych systemów produkcyjnych, PWN, Warszawa, 2001
  2. Pająk E., Zarządzanie produkcją. Produkt, technologia, organizacja, PWN, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe podsystemy systemu produkcyjnego3
T-A-2Techniki organizacji prac w procesie producyjnym2
T-A-3Etapy projektowania systemu producyjnego3
T-A-4Metody projektowania zdolności produkcyjnych2
T-A-5Projektowanie stanowisk pracy2
T-A-6Projektowanie wydziałów produkcyjnych3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu produkcji, procesu produkcji2
T-W-2Rodzaje procesów produkcyjnych2
T-W-3Czynniki produkcji i ich rola2
T-W-4Pojęcie zdolności produkcyjnej2
T-W-5Elementy systemu produkcyjnego2
T-W-6Analiza otoczenia systemu produkcyjnego2
T-W-7Podstawowe decyzje związane z tworzeniem systemów produkcyjnych4
T-W-8Zasady organizacji systemów produkcyjnych2
T-W-9Konwencjonalne systemy produkcyjne2
T-W-10Elastyczność systemu produkcyjnego2
T-W-11Pojęcie produkcji ze zdolnością do adaptacji2
T-W-12Koncepcje zarządzania wpływające na kształt systemów produkcyjnych3
T-W-13Techniki usprawniające funkcjonowanie systemów produkcyjnych1
T-W-14Globalizacja i inne tendencje w gospodarce światowej wpływające na organizację produkcji2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Godziny kontaktowe z nauczycielem13
A-A-2Przygotowanie sie do zajec4
A-A-3Przygotowanie do kolokwium3
A-A-4Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach2
22
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Godziny kontaktowe z nauczycielem25
A-W-2Zapoznanie sie ze wskazana literatura oraz fachowa prasa1
A-W-3Przygotowanie sie do egzaminu4
A-W-4Konsultacje do wykladu1
A-W-5Egzamin2
33
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_C/10_W01W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe kategorie, opisuje prawa i prawidłowosci zwiazane z organizacją systemów produkcyjnych oraz wyjasnia związki i zaleźności wystepujace w tychze procesach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W02ma wiedzę ogólną dotyczącą teorii i metod badawczych z dziedziny nauk technicznych i inżynierii produkcji
ZIP_2A_W03zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych metod zarządzania produkcją
ZIP_2A_W05ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę z zakresu zarządzania i inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania funkcjami technicznymi na poziomie strategicznym
ZIP_2A_W06ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu inżynierii produkcji i zarządzania
ZIP_2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich związanych z inżynierią produkcji, w tym metody twórczego myślenia
ZIP_2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz pozwalającą na ich uwzględnianie w praktyce inżynierskiej
ZIP_2A_W09ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, wiedzą, projektami i innowacjami oraz prowadzenia działalności gospodarczej
ZIP_2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
ZIP_2A_W12posiada wiedzę z zakresu symulacji procesów produkcyjnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem wykładu jest omówienie podstawowych zagadnień zwiazanych z problematyką przedmiotu, przedstawienie głównych elementów struktury produktu i procesu produkcyjnego oraz wybranych uwarunkowań związanych z organizacją i funkcjonowaniem systemów produkcyjnych.
C-2W ramach zajęć ćwiczeniowych studeńci zapoznaja się z wybranymi studiami przypadku(case study) i nabywają umiejętności kreatywnego rozwiązywania wybranych problemów.
Treści programoweT-W-2Rodzaje procesów produkcyjnych
T-W-13Techniki usprawniające funkcjonowanie systemów produkcyjnych
T-A-3Etapy projektowania systemu producyjnego
T-W-5Elementy systemu produkcyjnego
T-W-4Pojęcie zdolności produkcyjnej
T-W-7Podstawowe decyzje związane z tworzeniem systemów produkcyjnych
T-A-5Projektowanie stanowisk pracy
T-A-6Projektowanie wydziałów produkcyjnych
T-W-9Konwencjonalne systemy produkcyjne
T-W-8Zasady organizacji systemów produkcyjnych
T-W-3Czynniki produkcji i ich rola
T-A-4Metody projektowania zdolności produkcyjnych
T-W-12Koncepcje zarządzania wpływające na kształt systemów produkcyjnych
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu produkcji, procesu produkcji
T-W-10Elastyczność systemu produkcyjnego
T-A-2Techniki organizacji prac w procesie producyjnym
T-W-11Pojęcie produkcji ze zdolnością do adaptacji
T-W-14Globalizacja i inne tendencje w gospodarce światowej wpływające na organizację produkcji
T-A-1Podstawowe podsystemy systemu produkcyjnego
T-W-6Analiza otoczenia systemu produkcyjnego
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia – dyskusja, studium przypadku (case study)
M-1Wykład – prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przedmiot zalicza się na podstawie wyniku kolokwium (obowiązuje na nim materiał z wykładu i ćwiczeń). Na ocenę wypływa także aktywność na ćwiczeniach w postaci prawidłowo rozwiązanych zadań w ramach case study (szczegółowe informacje podawane są na pierwszych zajęciach).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznac podstawowych kategorii, praw i prawidłowosci z dziedziny organizacji systemów produkcyjnych.
3,0Student potrafi rozpoznac podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci z dziedziny organizacji systemów produkcyjnych.
3,5Student potrafi rozpoznac i zdefiniowac podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci z dziedziny organizacji systemów produkcyjnych.
4,0Student potrafi rozpoznac i zdefiniowac podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci z dziedziny organizacji systemów produkcyjnych oraz wyjasnic zwiazki i zaleznosci wystepujace miedzy nimi.
4,5Student potrafi rozpoznac i zdefiniowac podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci z dziedziny organizacji systemów produkcyjnych oraz wyjasnic zwiazki i zaleznosci wystepujace miedzy nimi. Swobodnie posługuje sie terminologia.
5,0Student potrafi rozpoznac i zdefiniowac podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci z dziedziny organizacji systemów produkcyjnych oraz wyjasnic zwiazki i zaleznosci wystepujace miedzy nimi. Swobodnie posługuje sie terminologia. Posiada zdolnosci do analizy sytuacji systemu oraz formułowania postulatów odnosnie dalszego jego rozwoju.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_C/10_U01Studen potrafi zdefiniować podstawowe zjawiska i procesy z dziediny organizacji systemów produkcyjnych. Posiada umiejetność właściwego zdefiniowania i rozpoznania potrzeb i rodzaju systemu w wybranej organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
ZIP_2A_U10potrafi łączyć wiedzę z zakresu inżynierii produkcji oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
ZIP_2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych technik i technologii w zakresie inżynierii produkcji i zarządzania
ZIP_2A_U13zna zasady bezpieczeństwa związane z pracą w środowisku przemysłowym
ZIP_2A_U14ma umiejętność przeprowadzania wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
ZIP_2A_U15potrafi wykonać analizę sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne lub technologiczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
ZIP_2A_U16potrafi wykonać analizę i zaproponować ulepszenia istniejących rozwiązań technicznych lub technologicznych
ZIP_2A_U17potrafi identyfikować i formułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla inżynierii produkcji, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
ZIP_2A_U18potrafi stosować i poszukiwać techniki, metody oraz koncepcje twórczego rozwiązywania problemów charakterystycznych dla inżynierii produkcji
ZIP_2A_U22ma umiejętność podejmowania innowacyjnych inicjatyw i decyzji oraz samodzielnego prowadzenia działalności w zakresie produkcji w małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach
ZIP_2A_U23ma umiejętność doradztwa w zakresie doradztwa technicznego i organizacyjnego w zakresie produkcji
ZIP_2A_U24ma umiejętność twórczej działalności w zakresie inżynierii produkcji oraz zarządznia produkcją i innowacjami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1Celem wykładu jest omówienie podstawowych zagadnień zwiazanych z problematyką przedmiotu, przedstawienie głównych elementów struktury produktu i procesu produkcyjnego oraz wybranych uwarunkowań związanych z organizacją i funkcjonowaniem systemów produkcyjnych.
C-2W ramach zajęć ćwiczeniowych studeńci zapoznaja się z wybranymi studiami przypadku(case study) i nabywają umiejętności kreatywnego rozwiązywania wybranych problemów.
Treści programoweT-W-2Rodzaje procesów produkcyjnych
T-W-6Analiza otoczenia systemu produkcyjnego
T-W-3Czynniki produkcji i ich rola
T-W-5Elementy systemu produkcyjnego
T-W-4Pojęcie zdolności produkcyjnej
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu produkcji, procesu produkcji
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia – dyskusja, studium przypadku (case study)
M-1Wykład – prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przedmiot zalicza się na podstawie wyniku kolokwium (obowiązuje na nim materiał z wykładu i ćwiczeń). Na ocenę wypływa także aktywność na ćwiczeniach w postaci prawidłowo rozwiązanych zadań w ramach case study (szczegółowe informacje podawane są na pierwszych zajęciach).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenic podstawowych systemów produkcyjnych.
3,0Student potrafi ocenic podstawowe systemy produkcyjne.
3,5Student potrafi ocenic podstawowe systemy produkcyjne. Interpretuje i tłumaczy sposób ich funkcjonowania.
4,0Student potrafi ocenic podstawowe systemy produkcyjne. Interpretuje i tłumaczy sposób ich funkcjonowania.Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji zachodzacych w procesach systemowych.
4,5Student potrafi ocenic podstawowe systemy produkcyjne. Interpretuje i tłumaczy sposób ich funkcjonowania.Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji zachodzacych w procesach systemowych.Jest przygotowany do rozrózniania struktur organizacyjnych systemów produkcyjnych.
5,0Student potrafi ocenic podstawowe systemy produkcyjne. Interpretuje i tłumaczy sposób ich funkcjonowania.Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji zachodzacych w procesach systemowych.Jest przygotowany do rozrózniania struktur organizacyjnych systemów produkcyjnych.Potrafi zastosowac w praktyce zdobyta wiedze i umiejetnosci.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_C/10_K01W zakresie kompetencji student potrafi podejmowac decyzje i dokonywac wyborów w oparciu o uzyskana wiedze z zakresu inżynierii produkcji oraz nauk ekonomicznych i o zarządzaniu dotycząca organizacji systemów produkcyjnych. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalnosci gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ZIP_2A_K02ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej i ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje
ZIP_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
ZIP_2A_K04potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2W ramach zajęć ćwiczeniowych studeńci zapoznaja się z wybranymi studiami przypadku(case study) i nabywają umiejętności kreatywnego rozwiązywania wybranych problemów.
C-1Celem wykładu jest omówienie podstawowych zagadnień zwiazanych z problematyką przedmiotu, przedstawienie głównych elementów struktury produktu i procesu produkcyjnego oraz wybranych uwarunkowań związanych z organizacją i funkcjonowaniem systemów produkcyjnych.
Treści programoweT-W-13Techniki usprawniające funkcjonowanie systemów produkcyjnych
T-W-6Analiza otoczenia systemu produkcyjnego
T-W-7Podstawowe decyzje związane z tworzeniem systemów produkcyjnych
T-A-4Metody projektowania zdolności produkcyjnych
T-A-2Techniki organizacji prac w procesie producyjnym
T-A-3Etapy projektowania systemu producyjnego
Metody nauczaniaM-1Wykład – prezentacja multimedialna
M-2Ćwiczenia – dyskusja, studium przypadku (case study)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przedmiot zalicza się na podstawie wyniku kolokwium (obowiązuje na nim materiał z wykładu i ćwiczeń). Na ocenę wypływa także aktywność na ćwiczeniach w postaci prawidłowo rozwiązanych zadań w ramach case study (szczegółowe informacje podawane są na pierwszych zajęciach).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada zdolnosci do analizy systemu produkcyjnego.
3,0Potrafi rozpoznac i wyjasnic działanie systemu produkcyjnego.
3,5Potrafi ocenic system produkcyjny.
4,0Potrafi wyliczyc i zaprezentowac wyniki dotyczace sytuacji danego systemu.
4,5Potrafi rozwijac analize i ocene sytuacji danego systemu.
5,0Posiada zdolnosci do analizy sytuacji danego systemu produkcyjnego i formułowania postulatów odnosnie dalszego jego rozwoju.