Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: inżynieria oprogramowania

Sylabus przedmiotu Kodowanie danych w systemach mobilnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kodowanie danych w systemach mobilnych
Specjalność systemy komputerowe i technologie mobilne
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Ulacha <Grzegorz.Ulacha@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Ulacha <Grzegorz.Ulacha@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,62egzamin
laboratoriaL1 30 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana wiedza z przedmiotów: Elementy cyfrowe i układy logiczne, Elektronika, Metody probabilistyczne i statystyka, Podstawy transmisji danych, Architektura systemów komputerowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poszerzenie wiedzy z dziedziny: teoria informacji i kodowania.
C-2Zapoznanie się z pojęciami: kodowanie kanałowe, binarny kanał symetryczny, przepustowość kanału, kodowanie źródłowe, detekcyjne i korekcyjne, sprawność kodowania, odległość i waga Hamminga, kody powtórzeniowe, kody cykliczne.
C-3Zdobycie wiedzy o roli współczesnych, bezprzewodowych urządzeń sieciowych w strumieniowej transmisji danych, systemów przenośnych jako dedykowanych systemów transmisji danych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza wybranych twierdzeń z teorii informacji dotyczących kodów kanałowych.4
T-L-2Implementacja specyficznych kodów źródłowych (kod drzew czwórkowych).6
T-L-3Analiza kodów Hamminga.4
T-L-4Przykłady technik projektowania własnych kodów.8
T-L-5Analiza subiektywnej jakości transmisji danych multimedialnych w zależności od przepustowości kanału w urządzeniach przenośnych.8
30
wykłady
T-W-1Poszerzenie wiedzy na temat podstaw teorii informacji.1
T-W-2Specyficzne kody źródłowe (rozszerzony kod Huffmana, kod Tunstalla).2
T-W-3Przykłady bezstratnych technik kodowania strumieni danych różnego typu (kodowanie drzew czwórkowych).1
T-W-4Zdefiniowanie kodowania kanałowego, pojęć: binarny kanał symetryczny, przepustowość kanału.1
T-W-5Omówienie kodowania źródłowego, detekcyjnego i korekcyjnego, ich zastosowań we współczesnych systemach komputerowych i transmisyjnych (w tym kod arytmetyczny, Tunstalla, Hamminga i inne).2
T-W-6Sprawność kodowania, odległość i waga Hamminga, kody powtórzeniowe, kody cykliczne (postać wielomianowa i macierzowa), dekodowanie twardo i miękkodecyzyjne, pojęcie kwantyzacji wektorowej.4
T-W-7Transmisja z przeplotem. Przykłady technik projektowania własnych kodów.2
T-W-8Rola współczesnych, bezprzewodowych urządzeń sieciowych w strumieniowej transmisji danych.1
T-W-9Systemy przenośne jako dedykowane systemy transmisji danych, pasmo a subiektywna jakość transmisji danych multimedialnych w urządzeniach przenośnych.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Analiza wybranych twierdzeń z teorii informacji dotyczących kodów kanałowych.2
A-L-3Implementacja specyficznych kodów źródłowych (kod drzew czwórkowych).6
A-L-4Analiza kodów Hamminga.6
A-L-5Przykłady technik projektowania własnych kodów.6
A-L-6Analiza subiektywnej jakości transmisji danych multimedialnych w zależności od przepustowości kanału w urządzeniach przenośnych.6
A-L-7Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu (przygotowanie sprawozdań)4
A-L-8Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
62
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Pozyskanie dodatkowej wiedzy na temat podstawowych twierdzeń z teorii informacji.1
A-W-3Rozwiązywanie zadań problemowych dotyczących specyficznych kodów źródłowych.3
A-W-4Rozwiązywanie zadań problemowych dotyczących bezstratnych metod kodowania strumieni danych różnego typu.3
A-W-5Próby samodzielnego projektowania kodów korekcyjnych.5
A-W-6Uczesnictwo w konsutacjach.1
A-W-7Udział w egzaminie2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z elementami ćwiczeń obliczeniowych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena zaliczająca wykład na podstawie egzaminu pisemnego, którego istotną częścią są zadania obliczeniowe.
S-2Ocena formująca: Oceny cząstkowe dotyczące sprawozdań z wykonania zadań laboratoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D18/3_W01
Student ma rozszerzoną o teoretyczne i praktyczne aspekty wykorzystania kodowania źródłowego i kanałowego do potrzeb projektowania systemów transmisyjnych, w tym urządzeń mobilnych.
I_2A_W05T2A_W04, T2A_W07C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-5M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D18/3_U01
Potrafi dobrać, porównać i ocenić podstawowe metody kodowania kanałowego stosowane w systemach mobilnych.
I_2A_U13T2A_U09, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U16C-2, C-1, C-3T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-L-3, T-W-5M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D18/3_K01
Potrafi przekazać swoją wiedzę, stosując ją w doradztwie uztkownikom systemów mobilnych.
I_2A_K03T2A_K02, T2A_K07C-3T-W-8, T-W-9, T-L-5M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D18/3_W01
Student ma rozszerzoną o teoretyczne i praktyczne aspekty wykorzystania kodowania źródłowego i kanałowego do potrzeb projektowania systemów transmisyjnych, w tym urządzeń mobilnych.
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Potrafi zdefiniować zależności między średnią bitową, entropią, efektywnością i redundancją kodu.
3,5Student dysponuje wiedzą pozwalającą na zilustrowanie zależności między źródłami bezpamięciowymi a źródłami z pamięcią.
4,0Student potrafi rozwiązywać nietrywialne zadania problemowe związane z konstruowaniem (dla konkretnych danych wejściowych) kodów detekcyjnych.
4,5Student potrafi rozwiązywać bardziej złożone zadania problemowe związane z konstruowaniem (dla konkretnych danych wejściowych) kodów korekcyjnych.
5,0Student potrafi rozwiązywać złożone zadania problemowe związane z konstruowaniem kodów w kanałach symetrycznych i niesymetrycznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D18/3_U01
Potrafi dobrać, porównać i ocenić podstawowe metody kodowania kanałowego stosowane w systemach mobilnych.
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student potrafi wyliczyć podstawowe parametry kodów takie jak średnia bitowa i entropia źródła.
3,5Student umie powiązać ze sobą podstawowe kody w celu opracowania innych o założonych dodatkowych cechach.
4,0Student umie budować modele programowe podstawowych kodów detekcyjnych.
4,5Student umie budować modele programowe kodów korekcyjnych.
5,0Student umie proponować i uzasadniać użycie konkretnych kodów transmisyjnych w zależności od oczekiwań, dostosowując je do wymaganych sytuacji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D18/3_K01
Potrafi przekazać swoją wiedzę, stosując ją w doradztwie uztkownikom systemów mobilnych.
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student ma umiejętność oszacowania efektywności kodów źródłowych.
3,5Student potrafi rozpoznać rodzaj danych i zasugerować zastosowanie odpowiedniego dla nich kodu.
4,0Student potrafi zmieniać cechy danych wejściowych (np. stosując odpowiednie modelowanie typu przeplot) celem ich późniejszego kodowania z większą odpornością na błędy paczkowe.
4,5Student umie analizować cechy danych wejściowych w sposób pozwalający dobranie odpowiedniego kodu i związanego z nim sprzętu transmisyjnego.
5,0Student potrafi przedstawić krytyczną ocenę poszczególnych urządzeń i zastosowanych w nich kodów transmisyjnych w odniesieniu do ich poziomu odporności na zakłócenia w kanale transmisyjnym.

Literatura podstawowa

  1. Wesołowski K., Podstawy cyfrowych systemów telekomunikacyjnych, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2003, 1
  2. Mochnacki W., Kody korekcyjne i kryptografia, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2000, 2
  3. Ulacha G., Wybrane zagadnienia kodowania źródłowego, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2007, 1
  4. Gajek L., Kałuszka M., Wnioskowanie statystyczne – modele i metody, WNT, Warszawa, 1, 2
  5. Sayood K., Kompresja danych — wprowadzenie, Wydawnictwo RM, Warszawa, 2002, 2

Literatura dodatkowa

  1. Abramson N., Teoria informacji i kodowania, PWN, Warszawa, 1, 1
  2. Przelaskowski A., Kompresja danych: podstawy, metody bezstratne, kodery obrazów, Wydawnictwo BTC, Warszawa, 2005, 1
  3. Drozdek A., Wprowadzenie do kompresji danych, WNT, Warszawa, 1999, 1
  4. Skarbek W. i inni, Multimedia, algorytmy i standardy kompresji danych, Akademicka Oficyna Wydawnicza PLJ, Warszawa, 1998, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza wybranych twierdzeń z teorii informacji dotyczących kodów kanałowych.4
T-L-2Implementacja specyficznych kodów źródłowych (kod drzew czwórkowych).6
T-L-3Analiza kodów Hamminga.4
T-L-4Przykłady technik projektowania własnych kodów.8
T-L-5Analiza subiektywnej jakości transmisji danych multimedialnych w zależności od przepustowości kanału w urządzeniach przenośnych.8
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Poszerzenie wiedzy na temat podstaw teorii informacji.1
T-W-2Specyficzne kody źródłowe (rozszerzony kod Huffmana, kod Tunstalla).2
T-W-3Przykłady bezstratnych technik kodowania strumieni danych różnego typu (kodowanie drzew czwórkowych).1
T-W-4Zdefiniowanie kodowania kanałowego, pojęć: binarny kanał symetryczny, przepustowość kanału.1
T-W-5Omówienie kodowania źródłowego, detekcyjnego i korekcyjnego, ich zastosowań we współczesnych systemach komputerowych i transmisyjnych (w tym kod arytmetyczny, Tunstalla, Hamminga i inne).2
T-W-6Sprawność kodowania, odległość i waga Hamminga, kody powtórzeniowe, kody cykliczne (postać wielomianowa i macierzowa), dekodowanie twardo i miękkodecyzyjne, pojęcie kwantyzacji wektorowej.4
T-W-7Transmisja z przeplotem. Przykłady technik projektowania własnych kodów.2
T-W-8Rola współczesnych, bezprzewodowych urządzeń sieciowych w strumieniowej transmisji danych.1
T-W-9Systemy przenośne jako dedykowane systemy transmisji danych, pasmo a subiektywna jakość transmisji danych multimedialnych w urządzeniach przenośnych.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Analiza wybranych twierdzeń z teorii informacji dotyczących kodów kanałowych.2
A-L-3Implementacja specyficznych kodów źródłowych (kod drzew czwórkowych).6
A-L-4Analiza kodów Hamminga.6
A-L-5Przykłady technik projektowania własnych kodów.6
A-L-6Analiza subiektywnej jakości transmisji danych multimedialnych w zależności od przepustowości kanału w urządzeniach przenośnych.6
A-L-7Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu (przygotowanie sprawozdań)4
A-L-8Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Pozyskanie dodatkowej wiedzy na temat podstawowych twierdzeń z teorii informacji.1
A-W-3Rozwiązywanie zadań problemowych dotyczących specyficznych kodów źródłowych.3
A-W-4Rozwiązywanie zadań problemowych dotyczących bezstratnych metod kodowania strumieni danych różnego typu.3
A-W-5Próby samodzielnego projektowania kodów korekcyjnych.5
A-W-6Uczesnictwo w konsutacjach.1
A-W-7Udział w egzaminie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D18/3_W01Student ma rozszerzoną o teoretyczne i praktyczne aspekty wykorzystania kodowania źródłowego i kanałowego do potrzeb projektowania systemów transmisyjnych, w tym urządzeń mobilnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W05Ma rozszerzoną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu metod informatyki wykorzystywanych do rozwiązywania problemów w wybranych obszarach nauki i techniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z pojęciami: kodowanie kanałowe, binarny kanał symetryczny, przepustowość kanału, kodowanie źródłowe, detekcyjne i korekcyjne, sprawność kodowania, odległość i waga Hamminga, kody powtórzeniowe, kody cykliczne.
C-3Zdobycie wiedzy o roli współczesnych, bezprzewodowych urządzeń sieciowych w strumieniowej transmisji danych, systemów przenośnych jako dedykowanych systemów transmisji danych.
C-1Poszerzenie wiedzy z dziedziny: teoria informacji i kodowania.
Treści programoweT-W-1Poszerzenie wiedzy na temat podstaw teorii informacji.
T-W-2Specyficzne kody źródłowe (rozszerzony kod Huffmana, kod Tunstalla).
T-W-7Transmisja z przeplotem. Przykłady technik projektowania własnych kodów.
T-W-6Sprawność kodowania, odległość i waga Hamminga, kody powtórzeniowe, kody cykliczne (postać wielomianowa i macierzowa), dekodowanie twardo i miękkodecyzyjne, pojęcie kwantyzacji wektorowej.
T-W-9Systemy przenośne jako dedykowane systemy transmisji danych, pasmo a subiektywna jakość transmisji danych multimedialnych w urządzeniach przenośnych.
T-W-3Przykłady bezstratnych technik kodowania strumieni danych różnego typu (kodowanie drzew czwórkowych).
T-W-4Zdefiniowanie kodowania kanałowego, pojęć: binarny kanał symetryczny, przepustowość kanału.
T-W-8Rola współczesnych, bezprzewodowych urządzeń sieciowych w strumieniowej transmisji danych.
T-W-5Omówienie kodowania źródłowego, detekcyjnego i korekcyjnego, ich zastosowań we współczesnych systemach komputerowych i transmisyjnych (w tym kod arytmetyczny, Tunstalla, Hamminga i inne).
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny z elementami ćwiczeń obliczeniowych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Oceny cząstkowe dotyczące sprawozdań z wykonania zadań laboratoryjnych.
S-1Ocena formująca: Ocena zaliczająca wykład na podstawie egzaminu pisemnego, którego istotną częścią są zadania obliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Potrafi zdefiniować zależności między średnią bitową, entropią, efektywnością i redundancją kodu.
3,5Student dysponuje wiedzą pozwalającą na zilustrowanie zależności między źródłami bezpamięciowymi a źródłami z pamięcią.
4,0Student potrafi rozwiązywać nietrywialne zadania problemowe związane z konstruowaniem (dla konkretnych danych wejściowych) kodów detekcyjnych.
4,5Student potrafi rozwiązywać bardziej złożone zadania problemowe związane z konstruowaniem (dla konkretnych danych wejściowych) kodów korekcyjnych.
5,0Student potrafi rozwiązywać złożone zadania problemowe związane z konstruowaniem kodów w kanałach symetrycznych i niesymetrycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D18/3_U01Potrafi dobrać, porównać i ocenić podstawowe metody kodowania kanałowego stosowane w systemach mobilnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U13Potrafi dobrać, porównać i ocenić rozwiązania projektowe w wybranym obszarze zastosowań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z pojęciami: kodowanie kanałowe, binarny kanał symetryczny, przepustowość kanału, kodowanie źródłowe, detekcyjne i korekcyjne, sprawność kodowania, odległość i waga Hamminga, kody powtórzeniowe, kody cykliczne.
C-1Poszerzenie wiedzy z dziedziny: teoria informacji i kodowania.
C-3Zdobycie wiedzy o roli współczesnych, bezprzewodowych urządzeń sieciowych w strumieniowej transmisji danych, systemów przenośnych jako dedykowanych systemów transmisji danych.
Treści programoweT-W-6Sprawność kodowania, odległość i waga Hamminga, kody powtórzeniowe, kody cykliczne (postać wielomianowa i macierzowa), dekodowanie twardo i miękkodecyzyjne, pojęcie kwantyzacji wektorowej.
T-W-4Zdefiniowanie kodowania kanałowego, pojęć: binarny kanał symetryczny, przepustowość kanału.
T-W-7Transmisja z przeplotem. Przykłady technik projektowania własnych kodów.
T-L-3Analiza kodów Hamminga.
T-W-5Omówienie kodowania źródłowego, detekcyjnego i korekcyjnego, ich zastosowań we współczesnych systemach komputerowych i transmisyjnych (w tym kod arytmetyczny, Tunstalla, Hamminga i inne).
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny z elementami ćwiczeń obliczeniowych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Oceny cząstkowe dotyczące sprawozdań z wykonania zadań laboratoryjnych.
S-1Ocena formująca: Ocena zaliczająca wykład na podstawie egzaminu pisemnego, którego istotną częścią są zadania obliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student potrafi wyliczyć podstawowe parametry kodów takie jak średnia bitowa i entropia źródła.
3,5Student umie powiązać ze sobą podstawowe kody w celu opracowania innych o założonych dodatkowych cechach.
4,0Student umie budować modele programowe podstawowych kodów detekcyjnych.
4,5Student umie budować modele programowe kodów korekcyjnych.
5,0Student umie proponować i uzasadniać użycie konkretnych kodów transmisyjnych w zależności od oczekiwań, dostosowując je do wymaganych sytuacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D18/3_K01Potrafi przekazać swoją wiedzę, stosując ją w doradztwie uztkownikom systemów mobilnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K03Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie informatyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-3Zdobycie wiedzy o roli współczesnych, bezprzewodowych urządzeń sieciowych w strumieniowej transmisji danych, systemów przenośnych jako dedykowanych systemów transmisji danych.
Treści programoweT-W-8Rola współczesnych, bezprzewodowych urządzeń sieciowych w strumieniowej transmisji danych.
T-W-9Systemy przenośne jako dedykowane systemy transmisji danych, pasmo a subiektywna jakość transmisji danych multimedialnych w urządzeniach przenośnych.
T-L-5Analiza subiektywnej jakości transmisji danych multimedialnych w zależności od przepustowości kanału w urządzeniach przenośnych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Oceny cząstkowe dotyczące sprawozdań z wykonania zadań laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student ma umiejętność oszacowania efektywności kodów źródłowych.
3,5Student potrafi rozpoznać rodzaj danych i zasugerować zastosowanie odpowiedniego dla nich kodu.
4,0Student potrafi zmieniać cechy danych wejściowych (np. stosując odpowiednie modelowanie typu przeplot) celem ich późniejszego kodowania z większą odpornością na błędy paczkowe.
4,5Student umie analizować cechy danych wejściowych w sposób pozwalający dobranie odpowiedniego kodu i związanego z nim sprzętu transmisyjnego.
5,0Student potrafi przedstawić krytyczną ocenę poszczególnych urządzeń i zastosowanych w nich kodów transmisyjnych w odniesieniu do ich poziomu odporności na zakłócenia w kanale transmisyjnym.