Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Systemy operacyjne I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy operacyjne I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Pejaś <Jerzy.Pejas@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,40,59zaliczenie
laboratoriaL3 15 1,60,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien mieć zaliczonne kursy Matematyka Dyskretna, Architektura Systemów Komputerowych, Podstawy Informatyki
W-2Student powninien znać podstawy programowania w języku C, pojęcie algorytmu i podstawowe struktury danych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z ogólną strukturą systemu operacyjnego oraz jego podstawowymi zadaniami
C-2Kształtowanie umiejętności z zakresu synchronizowania procesów i programowania współbieżnego oraz doboru algorytmów szeregowania procesów
C-3Uświadomienie studentowi złożoności systemów operacyjnych, w tym wyjaśnienie potencjalnych żródeł powstawania blokad
C-4Kształtowanie umiejętności posługiwania się system operacyjnym Unix/Linx oraz WIndows XP/7

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawowe polecenia użytkownika i administratora systemu Unix/Linux3
T-L-2Procesy w systemie operacyjnym2
T-L-3Filtry strumienie standardowe oraz przetwarzanie potokowe2
T-L-4Tworzenie skryptów powłoki systemu operacyjnego2
T-L-5Programownaie w systemie Unix/Linux - obsługa systemu plików2
T-L-6Instalacja i konfiguracja maszyny wirtualnej z systemem Unix/Linux2
T-L-7Podstawy programowania w systemie Unix/Linux - obsługa procesów2
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie: podstawowe pojęcia, zadania i ogólna struktura systemu operacyjnego2
T-W-2Procesy i wątki2
T-W-3Planowanie przydziału procesora2
T-W-4Synchronizacja i blokady procesów3
T-W-5Zarządzanie pamięcią2
T-W-6Pamięć wirtualna2
T-W-7System plików2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć oraz opracowanie sprawozdań laboratoryjnych w domu30
A-L-3Udział w konsultacjach2
47
wykłady
A-W-1Udział, dyskusje i rozwiazywanie problemów formułowanych podczas wykładów15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie22
A-W-3Udział w zaliczeniu i konsultacjach do wykładu5
42

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wejsciówki, stopnia wykonania (pod koniec zajec) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajec
S-2Ocena formująca: Udział w dyskusjach prowadzonych w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte (zadania problemowe)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C/07_W01
Student rozumie rolę i zadania systemu operacyjnego komputera
I_1A_W04T1A_W04, T1A_W07InzA_W02C-1, C-3T-W-2, T-L-2, T-W-5, T-L-1, T-W-7, T-W-1M-1, M-2S-1, S-3
I_1A_C/07_W02
Student potrafi wyjaśnić oraz zidentyfikować praktyczne problemy związane funkcjonowaniem i użytkowaniem systemu operacyjnego
I_1A_W04T1A_W04, T1A_W07InzA_W02C-1, C-3T-W-5, T-L-7, T-W-4, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-W-2M-1, M-2S-2, S-3, S-1
I_1A_C/07_W03
Student rozumie problemy programowania systemowego oraz współbieżnego, zarządzania pamięcią operacyjną oraz pamięcią zewnętrzną (w szczególności pamięcią dyskową), warunki powstawania oraz unikania blokad
I_1A_W04T1A_W04, T1A_W07InzA_W02C-3, C-2T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-L-2, T-W-4, T-W-6, T-L-7, T-W-5, T-L-5M-1, M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C/07_U01
Student potrafi obsługiwać, konfigurować i użytkować system operacyjny Linux
I_1A_U06T1A_U01, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-4T-L-4, T-L-6, T-L-1M-2S-1, S-2
I_1A_C/07_U02
Student potrafi korzystać z funkcji systemowych systemu operacyjnego Unix/Linux na poziomie programów pisanych w języku C
I_1A_U03T1A_U01, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-2, C-3T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-L-5, T-L-7, T-W-1M-1, M-2S-1, S-3
I_1A_C/07_U03
Student potrafi rozwiązywać klasyczne problemy synchronizacji, w tym problem producenta-konsument i pięciu filozofów
I_1A_U19T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-3, C-2T-W-2, T-L-7, T-L-2, T-W-4M-1, M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C/07_K01
Student jest kreatywny i przygotowany do wykorzystywania oraz ustawicznego zdobywania wiedzy
I_1A_K01, I_1A_K03T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K07InzA_K01C-3T-L-1, T-L-6, T-W-1, T-W-4M-1, M-2S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_C/07_W01
Student rozumie rolę i zadania systemu operacyjnego komputera
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić i zdefiniować wybrane podstawowe role i zadania systemu operacyjnego
3,5potrafi wymienić i zdefiniować dowolne podstawowe role i zadania systemu operacyjnego
4,0potrafi precyzyjnie opisać wybrane role i zadania systemu operacyjnego
4,5potrafi precyzyjnie opisać dowolne role i zadania systemu operacyjnego
5,0potrafi objaśnić wpływ architektury systemu komputerowego na role i zadania systemu operacyjnego
I_1A_C/07_W02
Student potrafi wyjaśnić oraz zidentyfikować praktyczne problemy związane funkcjonowaniem i użytkowaniem systemu operacyjnego
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić wybrane podstawowe elementy składowe systemu operacyjnego mające wpływ na jego funkcjonowanie i użytkowanie
3,5potrafi wymienić dowolne podstawowe elementy składowe systemu operacyjnego mające wpływ na jego funkcjonowanie i użytkowanie
4,0potrafi precyzyjnie opisać wybrane podstawowe elementy składowe systemu operacyjnego mające wpływ na jego funkcjonowanie i użytkowanie
4,5potrafi precyzyjnie opisać dowolne podstawowe elementy składowe systemu operacyjnego mające wpływ na jego funkcjonowanie i użytkowanie
5,0potrafi objaśnić wpływ architektury systemu komputerowego na funkcjonowanie i użytkowanie systemu operacyjnego
I_1A_C/07_W03
Student rozumie problemy programowania systemowego oraz współbieżnego, zarządzania pamięcią operacyjną oraz pamięcią zewnętrzną (w szczególności pamięcią dyskową), warunki powstawania oraz unikania blokad
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić wybrane podstawowe problemy programowania systemowego oraz współbieżnego, zarządzania pamięcią operacyjną oraz pamięcią zewnętrzną (w szczególności pamięcią dyskową), warunki powstawania oraz unikania blokad
3,5potrafi wymienić dowolne podstawowe problemy programowania systemowego oraz współbieżnego, zarządzania pamięcią operacyjną oraz pamięcią zewnętrzną (w szczególności pamięcią dyskową), warunki powstawania oraz unikania blokad
4,0potrafi opisać wybrane podstawowe problemy programowania systemowego oraz współbieżnego, zarządzania pamięcią operacyjną oraz pamięcią zewnętrzną (w szczególności pamięcią dyskową), warunki powstawania oraz unikania blokad
4,5potrafi opisać dowolne podstawowe problemy programowania systemowego oraz współbieżnego, zarządzania pamięcią operacyjną oraz pamięcią zewnętrzną (w szczególności pamięcią dyskową), warunki powstawania oraz unikania blokad
5,0potrafi przeanalizować poprawność działania dowolnego programu systemowego z ziamplementowanyhmi mechanizmami synchronizacji oraz zarządzania procesami i pamięcią.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_C/07_U01
Student potrafi obsługiwać, konfigurować i użytkować system operacyjny Linux
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi użytkować system operacyjny Linux na poziomie interfejsu tekstowego w zakresie podstawowych poleceń użytkownika
3,5potrafi użytkować system operacyjny Linux na poziomie interfejsu tekstowego w zakresie podstawowych poleceń użytkownika i administratora
4,0potrafi obsługiwać i użytkować system operacyjny Linux na poziomie interfejsu tekstowego w zakresie zaawansowanych poleceń użytkownika i administratora
4,5potrafi obsługiwać, użytkować i konfigurować system operacyjny Linux na poziomie interfejsu tekstowego w zakresie zaawansowanych poleceń administratora
5,0spełniaj wymagania na ocenę 4,5 oraz dodatkowo potrafi skonfigurować jądro systemu operacyjnego zgodnie z określonymi wymaganiami, skompilować je i zainstalować.
I_1A_C/07_U02
Student potrafi korzystać z funkcji systemowych systemu operacyjnego Unix/Linux na poziomie programów pisanych w języku C
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0- potrafi w stopniu podstawowym użyć kompilator gcc oraz debuger gdb - potrafi w stopniu podstawowym posługiwać się dostępną w systemie dokumentacją dotyczącą funkcji systemowych
3,5potrafi efektywnie użyć wybrane podstawe mechanizmy systemowe (obsługa plików, zarządzanie procesami)
4,0potrafi efektywnie użyć dowolne podstawe mechanizmy systemowe (obsługa plików, zarządzanie procesami)
4,5potrafi napisać program składajacy się z minimum trzech niezależnych procesów
5,0potrafi napisać program składajacy się z minimum trzech kooperujących ze sobą procesów
I_1A_C/07_U03
Student potrafi rozwiązywać klasyczne problemy synchronizacji, w tym problem producenta-konsument i pięciu filozofów
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi analizować poprawność wybranych podstawowych problemów sychronizacji
3,5potrafi analizować poprawność dowolnych podstawowych problemów sychronizacji
4,0potrafi zastosować wybrane mechanizmy synchronizacji do rozwiązania podstawowych problemów synchronizacji
4,5potrafi zastosować wybrane mechanizmy synchronizacji do rozwiązania zaawansowanych problemów synchronizacji
5,0spełnia wymagania na ocenę 4,5 oraz dodatkowo potrafi w stopniu zaawansowanym zastosować wybrane mechanizmy synchronizacji wbudowane w komercyjne system operacyjne

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_C/07_K01
Student jest kreatywny i przygotowany do wykorzystywania oraz ustawicznego zdobywania wiedzy
2,0brak umiejętności samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie
3,0dostateczna umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, wymaga bardzo częstej pomocy nauczyciela
3,5ponad dostateczne umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, wymaga częstej pomocy nauczyciela
4,0dobra umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, wymaga rzadkiej pomocy nauczyciela
4,5ponad dobra umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, wymaga bardzo rzadkiej pomocy nauczyciela
5,0wyróżniająca umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, potrafi bez pomocy nauczyciela wykonać wszystkie ćwiczenia laboratoryjne zgodnie z otrzymanymi konspektami

Literatura podstawowa

  1. A.Silberschatz, I.Peterson, P.Galvin, Podstawy systemów operacyjnych, WNT, Warszawa, 2006, Wyd. VII
  2. W. Stallings, Systemy operacyjne - struktura i zasady budowy, PWN, Warszawa, 2006, Wyd. III

Literatura dodatkowa

  1. A.S.Tanenbaum, Rozproszone systemy operacyjne, WNT, Warszawa, 1997
  2. M. Ben-Ari, Podstawy programowania współbieżnego i rozproszonego, WNT, WNT, 1996
  3. K. Wall, Linux – programowanie w przykładach, Mikom, Warszawa, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowe polecenia użytkownika i administratora systemu Unix/Linux3
T-L-2Procesy w systemie operacyjnym2
T-L-3Filtry strumienie standardowe oraz przetwarzanie potokowe2
T-L-4Tworzenie skryptów powłoki systemu operacyjnego2
T-L-5Programownaie w systemie Unix/Linux - obsługa systemu plików2
T-L-6Instalacja i konfiguracja maszyny wirtualnej z systemem Unix/Linux2
T-L-7Podstawy programowania w systemie Unix/Linux - obsługa procesów2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie: podstawowe pojęcia, zadania i ogólna struktura systemu operacyjnego2
T-W-2Procesy i wątki2
T-W-3Planowanie przydziału procesora2
T-W-4Synchronizacja i blokady procesów3
T-W-5Zarządzanie pamięcią2
T-W-6Pamięć wirtualna2
T-W-7System plików2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć oraz opracowanie sprawozdań laboratoryjnych w domu30
A-L-3Udział w konsultacjach2
47
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział, dyskusje i rozwiazywanie problemów formułowanych podczas wykładów15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie22
A-W-3Udział w zaliczeniu i konsultacjach do wykładu5
42
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C/07_W01Student rozumie rolę i zadania systemu operacyjnego komputera
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą systemów operacyjnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ogólną strukturą systemu operacyjnego oraz jego podstawowymi zadaniami
C-3Uświadomienie studentowi złożoności systemów operacyjnych, w tym wyjaśnienie potencjalnych żródeł powstawania blokad
Treści programoweT-W-2Procesy i wątki
T-L-2Procesy w systemie operacyjnym
T-W-5Zarządzanie pamięcią
T-L-1Podstawowe polecenia użytkownika i administratora systemu Unix/Linux
T-W-7System plików
T-W-1Wprowadzenie: podstawowe pojęcia, zadania i ogólna struktura systemu operacyjnego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wejsciówki, stopnia wykonania (pod koniec zajec) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajec
S-3Ocena podsumowująca: Test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte (zadania problemowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić i zdefiniować wybrane podstawowe role i zadania systemu operacyjnego
3,5potrafi wymienić i zdefiniować dowolne podstawowe role i zadania systemu operacyjnego
4,0potrafi precyzyjnie opisać wybrane role i zadania systemu operacyjnego
4,5potrafi precyzyjnie opisać dowolne role i zadania systemu operacyjnego
5,0potrafi objaśnić wpływ architektury systemu komputerowego na role i zadania systemu operacyjnego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C/07_W02Student potrafi wyjaśnić oraz zidentyfikować praktyczne problemy związane funkcjonowaniem i użytkowaniem systemu operacyjnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą systemów operacyjnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ogólną strukturą systemu operacyjnego oraz jego podstawowymi zadaniami
C-3Uświadomienie studentowi złożoności systemów operacyjnych, w tym wyjaśnienie potencjalnych żródeł powstawania blokad
Treści programoweT-W-5Zarządzanie pamięcią
T-L-7Podstawy programowania w systemie Unix/Linux - obsługa procesów
T-W-4Synchronizacja i blokady procesów
T-L-3Filtry strumienie standardowe oraz przetwarzanie potokowe
T-L-5Programownaie w systemie Unix/Linux - obsługa systemu plików
T-L-4Tworzenie skryptów powłoki systemu operacyjnego
T-W-2Procesy i wątki
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Udział w dyskusjach prowadzonych w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte (zadania problemowe)
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wejsciówki, stopnia wykonania (pod koniec zajec) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajec
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić wybrane podstawowe elementy składowe systemu operacyjnego mające wpływ na jego funkcjonowanie i użytkowanie
3,5potrafi wymienić dowolne podstawowe elementy składowe systemu operacyjnego mające wpływ na jego funkcjonowanie i użytkowanie
4,0potrafi precyzyjnie opisać wybrane podstawowe elementy składowe systemu operacyjnego mające wpływ na jego funkcjonowanie i użytkowanie
4,5potrafi precyzyjnie opisać dowolne podstawowe elementy składowe systemu operacyjnego mające wpływ na jego funkcjonowanie i użytkowanie
5,0potrafi objaśnić wpływ architektury systemu komputerowego na funkcjonowanie i użytkowanie systemu operacyjnego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C/07_W03Student rozumie problemy programowania systemowego oraz współbieżnego, zarządzania pamięcią operacyjną oraz pamięcią zewnętrzną (w szczególności pamięcią dyskową), warunki powstawania oraz unikania blokad
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą systemów operacyjnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Uświadomienie studentowi złożoności systemów operacyjnych, w tym wyjaśnienie potencjalnych żródeł powstawania blokad
C-2Kształtowanie umiejętności z zakresu synchronizowania procesów i programowania współbieżnego oraz doboru algorytmów szeregowania procesów
Treści programoweT-W-3Planowanie przydziału procesora
T-W-7System plików
T-W-2Procesy i wątki
T-L-2Procesy w systemie operacyjnym
T-W-4Synchronizacja i blokady procesów
T-W-6Pamięć wirtualna
T-L-7Podstawy programowania w systemie Unix/Linux - obsługa procesów
T-W-5Zarządzanie pamięcią
T-L-5Programownaie w systemie Unix/Linux - obsługa systemu plików
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte (zadania problemowe)
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wejsciówki, stopnia wykonania (pod koniec zajec) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajec
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić wybrane podstawowe problemy programowania systemowego oraz współbieżnego, zarządzania pamięcią operacyjną oraz pamięcią zewnętrzną (w szczególności pamięcią dyskową), warunki powstawania oraz unikania blokad
3,5potrafi wymienić dowolne podstawowe problemy programowania systemowego oraz współbieżnego, zarządzania pamięcią operacyjną oraz pamięcią zewnętrzną (w szczególności pamięcią dyskową), warunki powstawania oraz unikania blokad
4,0potrafi opisać wybrane podstawowe problemy programowania systemowego oraz współbieżnego, zarządzania pamięcią operacyjną oraz pamięcią zewnętrzną (w szczególności pamięcią dyskową), warunki powstawania oraz unikania blokad
4,5potrafi opisać dowolne podstawowe problemy programowania systemowego oraz współbieżnego, zarządzania pamięcią operacyjną oraz pamięcią zewnętrzną (w szczególności pamięcią dyskową), warunki powstawania oraz unikania blokad
5,0potrafi przeanalizować poprawność działania dowolnego programu systemowego z ziamplementowanyhmi mechanizmami synchronizacji oraz zarządzania procesami i pamięcią.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C/07_U01Student potrafi obsługiwać, konfigurować i użytkować system operacyjny Linux
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U06umie na poziomie podstawowym konfigurować systemy komputerowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Kształtowanie umiejętności posługiwania się system operacyjnym Unix/Linx oraz WIndows XP/7
Treści programoweT-L-4Tworzenie skryptów powłoki systemu operacyjnego
T-L-6Instalacja i konfiguracja maszyny wirtualnej z systemem Unix/Linux
T-L-1Podstawowe polecenia użytkownika i administratora systemu Unix/Linux
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wejsciówki, stopnia wykonania (pod koniec zajec) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajec
S-2Ocena formująca: Udział w dyskusjach prowadzonych w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi użytkować system operacyjny Linux na poziomie interfejsu tekstowego w zakresie podstawowych poleceń użytkownika
3,5potrafi użytkować system operacyjny Linux na poziomie interfejsu tekstowego w zakresie podstawowych poleceń użytkownika i administratora
4,0potrafi obsługiwać i użytkować system operacyjny Linux na poziomie interfejsu tekstowego w zakresie zaawansowanych poleceń użytkownika i administratora
4,5potrafi obsługiwać, użytkować i konfigurować system operacyjny Linux na poziomie interfejsu tekstowego w zakresie zaawansowanych poleceń administratora
5,0spełniaj wymagania na ocenę 4,5 oraz dodatkowo potrafi skonfigurować jądro systemu operacyjnego zgodnie z określonymi wymaganiami, skompilować je i zainstalować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C/07_U02Student potrafi korzystać z funkcji systemowych systemu operacyjnego Unix/Linux na poziomie programów pisanych w języku C
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U03umie oceniać przydatność i stosować różne paradygmaty programowania, języki i środowiska programistyczne do rozwiązywania problemów dziedzinowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności z zakresu synchronizowania procesów i programowania współbieżnego oraz doboru algorytmów szeregowania procesów
C-3Uświadomienie studentowi złożoności systemów operacyjnych, w tym wyjaśnienie potencjalnych żródeł powstawania blokad
Treści programoweT-W-4Synchronizacja i blokady procesów
T-W-2Procesy i wątki
T-W-7System plików
T-L-5Programownaie w systemie Unix/Linux - obsługa systemu plików
T-L-7Podstawy programowania w systemie Unix/Linux - obsługa procesów
T-W-1Wprowadzenie: podstawowe pojęcia, zadania i ogólna struktura systemu operacyjnego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wejsciówki, stopnia wykonania (pod koniec zajec) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajec
S-3Ocena podsumowująca: Test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte (zadania problemowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0- potrafi w stopniu podstawowym użyć kompilator gcc oraz debuger gdb - potrafi w stopniu podstawowym posługiwać się dostępną w systemie dokumentacją dotyczącą funkcji systemowych
3,5potrafi efektywnie użyć wybrane podstawe mechanizmy systemowe (obsługa plików, zarządzanie procesami)
4,0potrafi efektywnie użyć dowolne podstawe mechanizmy systemowe (obsługa plików, zarządzanie procesami)
4,5potrafi napisać program składajacy się z minimum trzech niezależnych procesów
5,0potrafi napisać program składajacy się z minimum trzech kooperujących ze sobą procesów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C/07_U03Student potrafi rozwiązywać klasyczne problemy synchronizacji, w tym problem producenta-konsument i pięciu filozofów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U19ma umiejętność wyboru algorytmu i struktur danych do rozwiązania określonego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Uświadomienie studentowi złożoności systemów operacyjnych, w tym wyjaśnienie potencjalnych żródeł powstawania blokad
C-2Kształtowanie umiejętności z zakresu synchronizowania procesów i programowania współbieżnego oraz doboru algorytmów szeregowania procesów
Treści programoweT-W-2Procesy i wątki
T-L-7Podstawy programowania w systemie Unix/Linux - obsługa procesów
T-L-2Procesy w systemie operacyjnym
T-W-4Synchronizacja i blokady procesów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte (zadania problemowe)
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wejsciówki, stopnia wykonania (pod koniec zajec) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajec
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi analizować poprawność wybranych podstawowych problemów sychronizacji
3,5potrafi analizować poprawność dowolnych podstawowych problemów sychronizacji
4,0potrafi zastosować wybrane mechanizmy synchronizacji do rozwiązania podstawowych problemów synchronizacji
4,5potrafi zastosować wybrane mechanizmy synchronizacji do rozwiązania zaawansowanych problemów synchronizacji
5,0spełnia wymagania na ocenę 4,5 oraz dodatkowo potrafi w stopniu zaawansowanym zastosować wybrane mechanizmy synchronizacji wbudowane w komercyjne system operacyjne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C/07_K01Student jest kreatywny i przygotowany do wykorzystywania oraz ustawicznego zdobywania wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K01świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
I_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Uświadomienie studentowi złożoności systemów operacyjnych, w tym wyjaśnienie potencjalnych żródeł powstawania blokad
Treści programoweT-L-1Podstawowe polecenia użytkownika i administratora systemu Unix/Linux
T-L-6Instalacja i konfiguracja maszyny wirtualnej z systemem Unix/Linux
T-W-1Wprowadzenie: podstawowe pojęcia, zadania i ogólna struktura systemu operacyjnego
T-W-4Synchronizacja i blokady procesów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte (zadania problemowe)
S-2Ocena formująca: Udział w dyskusjach prowadzonych w trakcie zajęć
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wejsciówki, stopnia wykonania (pod koniec zajec) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajec
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejętności samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie
3,0dostateczna umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, wymaga bardzo częstej pomocy nauczyciela
3,5ponad dostateczne umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, wymaga częstej pomocy nauczyciela
4,0dobra umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, wymaga rzadkiej pomocy nauczyciela
4,5ponad dobra umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, wymaga bardzo rzadkiej pomocy nauczyciela
5,0wyróżniająca umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, potrafi bez pomocy nauczyciela wykonać wszystkie ćwiczenia laboratoryjne zgodnie z otrzymanymi konspektami