Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Praktyka programowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Praktyka programowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Adamus <Ewa.Adamus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Leszek Drobiazgiewicz <Leszek.Drobiazgiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
praktykiPR7 6 6,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaznajomienie się z obowiązującymi zasadami realizacji praktyk
W-2Student otrzymuje skierowanie na praktykę zawodową, z którym zgłasza się do zakładu pracy w ustalonym terminie
W-3Na okres praktyk student ma obowiązek ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW)
W-4Zawarcie umowy pomiędzy uczelnią a placówką, w której student ma realizować praktykę

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności praktycznych uzupełniających wiedzę uzyskaną przez studenta w toku zajęć dydaktycznych
C-2Nabycie pewnych kwalifikacji zawodowych, które umożliwią bezpośrednie poznanie specyfiki działalności firmy, instytucji oraz lepsze przygotowanie do późniejszej pracy.
C-3Określenie (potwierdzenie) własnych preferencji niezbędnych przy wyborze bloku specjalnościowego
C-4Utrwalenie oraz konfrontacja wiedzy teoretycznej z rzeczywistością praktyczną

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
praktyki
T-PR-1W ramach ramowego programu praktyk, student realizuje przynajmniej jedno z wymienionych zadań: 1. Prace przeglądowo-konserwacyjne, obsługowe i instalacyjne a) Sieci komputerowych i telekomunikacyjnych, b) Urządzeń komputerowych i peryferyjnych, c) Urządzeń elektronicznych. 2. Prace w zakresie tworzenia i użytkowania oprogramowania: a) Projektowanie oprogramowania, b) Udział w zespołach tworzących oprogramowanie (w tym działalność jednoosobowa), c) Testowanie oprogramowania, d) Tworzenie dokumentacji technicznej dla systemów oprogramowania, e) Wykorzystywanie istniejących aplikacji lub systemów informatycznych f) Wdrażanie aplikacji i systemów. 3. Prace związane z zarządzaniem projektami informatycznymi : a) Zarządzanie lub współ-zarządzanie projektem programistycznym lub sprzętowym, b) Harmonogramowanie prac informatyków biorących udział w projekcie, c) Nabywanie umiejętności obsługi systemów wspomagania zarządzania projektami informatycznymi i innych systemów oprogramowania. 4. Prace badawczo-rozwojowe z zakresu informatyki: a) Udział w projektach badawczo-rozwojowych realizowanych w uczelniach, instytucjach naukowo-badawczych lub innych przedsiębiorstwach realizujących takie zadania, b) Współudział w przygotowywaniu wniosków, studiów wykonalności i innej potrzebnej dokumentacji w ramach projektów badawczo-rozwojowych.6
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
praktyki
A-PR-1Szkolenie bhp8
A-PR-2Wdrożenie w tematykę zadań16
A-PR-3Realizacja zadań zgodnych merytorycznie z przynajmniej jednym punktem ramowego programu praktyk dla kierunku Informatyka150
A-PR-4Rejestracja przebiegu praktyki w formie dzienniczka praktyk6
180

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Spotkanie informacyjne zaznajamiające studentów z zasadami obowiązującymi przy realizacji praktyk, ich obowiązkami, prawami oraz obowiązkami praktykodawcy. Spotkanie przeprowadza pełnomocnik dziekana ds. praktyk
M-2Zapoznanie studenta z tematyką realizowanych zadań, przez zakładowego opiekuna praktyk. Metody nauczania mogą być różne (objaśnienie, szkolenie itd.)
M-3Przez okres trwania praktyk kontrola zakładowego opiekuna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Weryfikacja dzienniczka praktyk
S-2Ocena podsumowująca: Pytania dotyczące realizowanych przez studenta zadań

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_P_W01
Student powinien posiadać wiedzę odnośnie zrealizowanych zadań praktycznych
C-4, C-1T-PR-1M-3, M-2S-2, S-1
I_1A_P_W02
Student powinien posiadać rozeznanie odnośnie swoich preferencji oraz charakteru ewentualnej przyszłej pracy
C-2, C-3
I_1A_P_W03
Student powinien posiadać rozeznanie odnośnie relacji pomiędzy potrzebami rynku a wiedzą zdobywaną w trakcie edukacji
C-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_P_U01
Student potrafi w sposób praktyczny wykorzystać wiedzę, zdobytą w dotychczasowym toku studiów, do konkretnego zastosowania, zgodnego z przynajmniej jednym punktem ramowego programu praktyk
I_1A_U12, I_1A_U20T1A_U01, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U11InzA_U04C-1T-PR-1M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_P_K01
ma kompetencje otwartości i współpracy w innym środowisku niż szkoła
I_1A_K06T1A_K03, T1A_K06InzA_K02

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_P_W01
Student powinien posiadać wiedzę odnośnie zrealizowanych zadań praktycznych
2,0
3,0ma niezbędną wiedzę zgodną z zakresem praktyki
3,5
4,0
4,5
5,0
I_1A_P_W02
Student powinien posiadać rozeznanie odnośnie swoich preferencji oraz charakteru ewentualnej przyszłej pracy
2,0
3,0Student zna preference w zkresie praktycznyego zakresu ewentualnej przyszłej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
I_1A_P_W03
Student powinien posiadać rozeznanie odnośnie relacji pomiędzy potrzebami rynku a wiedzą zdobywaną w trakcie edukacji
2,0
3,0Student zna i potrafi określić relacje pomiędzy potrzebami rynku a wiedzą zdobywaną w trakcie edukacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_P_U01
Student potrafi w sposób praktyczny wykorzystać wiedzę, zdobytą w dotychczasowym toku studiów, do konkretnego zastosowania, zgodnego z przynajmniej jednym punktem ramowego programu praktyk
2,0
3,0Student potrafi w sposób praktyczny wykorzystać wiedzę, zdobytą w dotychczasowym toku studiów, do konkretnego zastosowania, zgodnego z przynajmniej jednym punktem ramowego programu praktyk oraz wypełnił dzienniczek praktyk
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_P_K01
ma kompetencje otwartości i współpracy w innym środowisku niż szkoła
2,0
3,0Student ma kompetencje otwartości i współpracy w innym środowisku niż szkoła
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ewa Adamus, http://praktyki.wi.zut.edu.pl, 2011

Treści programowe - praktyki

KODTreść programowaGodziny
T-PR-1W ramach ramowego programu praktyk, student realizuje przynajmniej jedno z wymienionych zadań: 1. Prace przeglądowo-konserwacyjne, obsługowe i instalacyjne a) Sieci komputerowych i telekomunikacyjnych, b) Urządzeń komputerowych i peryferyjnych, c) Urządzeń elektronicznych. 2. Prace w zakresie tworzenia i użytkowania oprogramowania: a) Projektowanie oprogramowania, b) Udział w zespołach tworzących oprogramowanie (w tym działalność jednoosobowa), c) Testowanie oprogramowania, d) Tworzenie dokumentacji technicznej dla systemów oprogramowania, e) Wykorzystywanie istniejących aplikacji lub systemów informatycznych f) Wdrażanie aplikacji i systemów. 3. Prace związane z zarządzaniem projektami informatycznymi : a) Zarządzanie lub współ-zarządzanie projektem programistycznym lub sprzętowym, b) Harmonogramowanie prac informatyków biorących udział w projekcie, c) Nabywanie umiejętności obsługi systemów wspomagania zarządzania projektami informatycznymi i innych systemów oprogramowania. 4. Prace badawczo-rozwojowe z zakresu informatyki: a) Udział w projektach badawczo-rozwojowych realizowanych w uczelniach, instytucjach naukowo-badawczych lub innych przedsiębiorstwach realizujących takie zadania, b) Współudział w przygotowywaniu wniosków, studiów wykonalności i innej potrzebnej dokumentacji w ramach projektów badawczo-rozwojowych.6
6

Formy aktywności - praktyki

KODForma aktywnościGodziny
A-PR-1Szkolenie bhp8
A-PR-2Wdrożenie w tematykę zadań16
A-PR-3Realizacja zadań zgodnych merytorycznie z przynajmniej jednym punktem ramowego programu praktyk dla kierunku Informatyka150
A-PR-4Rejestracja przebiegu praktyki w formie dzienniczka praktyk6
180
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_P_W01Student powinien posiadać wiedzę odnośnie zrealizowanych zadań praktycznych
Cel przedmiotuC-4Utrwalenie oraz konfrontacja wiedzy teoretycznej z rzeczywistością praktyczną
C-1Nabycie umiejętności praktycznych uzupełniających wiedzę uzyskaną przez studenta w toku zajęć dydaktycznych
Treści programoweT-PR-1W ramach ramowego programu praktyk, student realizuje przynajmniej jedno z wymienionych zadań: 1. Prace przeglądowo-konserwacyjne, obsługowe i instalacyjne a) Sieci komputerowych i telekomunikacyjnych, b) Urządzeń komputerowych i peryferyjnych, c) Urządzeń elektronicznych. 2. Prace w zakresie tworzenia i użytkowania oprogramowania: a) Projektowanie oprogramowania, b) Udział w zespołach tworzących oprogramowanie (w tym działalność jednoosobowa), c) Testowanie oprogramowania, d) Tworzenie dokumentacji technicznej dla systemów oprogramowania, e) Wykorzystywanie istniejących aplikacji lub systemów informatycznych f) Wdrażanie aplikacji i systemów. 3. Prace związane z zarządzaniem projektami informatycznymi : a) Zarządzanie lub współ-zarządzanie projektem programistycznym lub sprzętowym, b) Harmonogramowanie prac informatyków biorących udział w projekcie, c) Nabywanie umiejętności obsługi systemów wspomagania zarządzania projektami informatycznymi i innych systemów oprogramowania. 4. Prace badawczo-rozwojowe z zakresu informatyki: a) Udział w projektach badawczo-rozwojowych realizowanych w uczelniach, instytucjach naukowo-badawczych lub innych przedsiębiorstwach realizujących takie zadania, b) Współudział w przygotowywaniu wniosków, studiów wykonalności i innej potrzebnej dokumentacji w ramach projektów badawczo-rozwojowych.
Metody nauczaniaM-3Przez okres trwania praktyk kontrola zakładowego opiekuna
M-2Zapoznanie studenta z tematyką realizowanych zadań, przez zakładowego opiekuna praktyk. Metody nauczania mogą być różne (objaśnienie, szkolenie itd.)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pytania dotyczące realizowanych przez studenta zadań
S-1Ocena podsumowująca: Weryfikacja dzienniczka praktyk
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma niezbędną wiedzę zgodną z zakresem praktyki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_P_W02Student powinien posiadać rozeznanie odnośnie swoich preferencji oraz charakteru ewentualnej przyszłej pracy
Cel przedmiotuC-2Nabycie pewnych kwalifikacji zawodowych, które umożliwią bezpośrednie poznanie specyfiki działalności firmy, instytucji oraz lepsze przygotowanie do późniejszej pracy.
C-3Określenie (potwierdzenie) własnych preferencji niezbędnych przy wyborze bloku specjalnościowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna preference w zkresie praktycznyego zakresu ewentualnej przyszłej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_P_W03Student powinien posiadać rozeznanie odnośnie relacji pomiędzy potrzebami rynku a wiedzą zdobywaną w trakcie edukacji
Cel przedmiotuC-4Utrwalenie oraz konfrontacja wiedzy teoretycznej z rzeczywistością praktyczną
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i potrafi określić relacje pomiędzy potrzebami rynku a wiedzą zdobywaną w trakcie edukacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_P_U01Student potrafi w sposób praktyczny wykorzystać wiedzę, zdobytą w dotychczasowym toku studiów, do konkretnego zastosowania, zgodnego z przynajmniej jednym punktem ramowego programu praktyk
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U12umie praktycznie zastosować technologie informatyczne w organizacjach, ze szczególnym uwzględnieniem biznesu
I_1A_U20ma umiejętności samokształcania się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności praktycznych uzupełniających wiedzę uzyskaną przez studenta w toku zajęć dydaktycznych
Treści programoweT-PR-1W ramach ramowego programu praktyk, student realizuje przynajmniej jedno z wymienionych zadań: 1. Prace przeglądowo-konserwacyjne, obsługowe i instalacyjne a) Sieci komputerowych i telekomunikacyjnych, b) Urządzeń komputerowych i peryferyjnych, c) Urządzeń elektronicznych. 2. Prace w zakresie tworzenia i użytkowania oprogramowania: a) Projektowanie oprogramowania, b) Udział w zespołach tworzących oprogramowanie (w tym działalność jednoosobowa), c) Testowanie oprogramowania, d) Tworzenie dokumentacji technicznej dla systemów oprogramowania, e) Wykorzystywanie istniejących aplikacji lub systemów informatycznych f) Wdrażanie aplikacji i systemów. 3. Prace związane z zarządzaniem projektami informatycznymi : a) Zarządzanie lub współ-zarządzanie projektem programistycznym lub sprzętowym, b) Harmonogramowanie prac informatyków biorących udział w projekcie, c) Nabywanie umiejętności obsługi systemów wspomagania zarządzania projektami informatycznymi i innych systemów oprogramowania. 4. Prace badawczo-rozwojowe z zakresu informatyki: a) Udział w projektach badawczo-rozwojowych realizowanych w uczelniach, instytucjach naukowo-badawczych lub innych przedsiębiorstwach realizujących takie zadania, b) Współudział w przygotowywaniu wniosków, studiów wykonalności i innej potrzebnej dokumentacji w ramach projektów badawczo-rozwojowych.
Metody nauczaniaM-2Zapoznanie studenta z tematyką realizowanych zadań, przez zakładowego opiekuna praktyk. Metody nauczania mogą być różne (objaśnienie, szkolenie itd.)
M-3Przez okres trwania praktyk kontrola zakładowego opiekuna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pytania dotyczące realizowanych przez studenta zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w sposób praktyczny wykorzystać wiedzę, zdobytą w dotychczasowym toku studiów, do konkretnego zastosowania, zgodnego z przynajmniej jednym punktem ramowego programu praktyk oraz wypełnił dzienniczek praktyk
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_P_K01ma kompetencje otwartości i współpracy w innym środowisku niż szkoła
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K06ma kompetencje w zakresie kształtowania postaw patriotyzmu, humanizmu i tolerancji oraz otwartości i współpracy w środowiskach wielokulturowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma kompetencje otwartości i współpracy w innym środowisku niż szkoła
3,5
4,0
4,5
5,0