Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Makro i mikroekonomia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Makro i mikroekonomia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Zarządzania
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Wieczorek <Marek.Wieczorek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Wieczorek <Marek.Wieczorek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 1,90,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,10,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy ekonomicznych definicji nabyte w trakcie nauki przedmiotu przedsiębiorczość w szkołach średnich, obserwacja zjawisk gospodarczych w Polsce i za granicą, umiejętność prowadzenia dyskusji na tematy społeczno-gospodarcze; analiza prasy codziennej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejętności praktycznych, w tym zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej, wskazanie złożoności problemów ekonomicznych, szerokich powiązań z innymi aspektami życia (m.in. polityką) oraz rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na procesy gospodarcze i wskazanie możliwości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe kategorie ekonomiczne2
T-A-2Elementy rynku i mechanizm rynkowy1
T-A-3Czynniki determinujące popyt i podaż oraz analiza ich wpływu na popyt i podaż2
T-A-4Zachowanie konsumenta na rynku (racjonalność, użyteczność, równowaga konsumenta)2
T-A-5Struktury rynkowe (konkurencja doskonała, monopol, konkurencja monopolistyczna, oligopol – pojęcie, cechy, przykłady, równowaga przedsiębiorstwa w poszczególnych strukturach w krótkim i długim okresie)2
T-A-6Rynek ziemi, pracy i kapitału2
T-A-7Podstawowe agregaty makroekonomiczne: PKB, inflacja, bezrobocie, deficyt, dług publiczny, itd.2
T-A-8Pieniądz, jego funkcje, stabilizacja, popyt na pieniądz i podaż pieniądza2
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii1
T-W-2Współczesne systemy społeczno-gospodarcze ( zalety i słabość gospodarki rynkowej)1
T-W-3Podstawowe kryteria gospodarki rynkowej ( rynek, podaż, popyt, cena)2
T-W-4Gospodarstwo domowe (teoria wyboru konsumenta)1
T-W-5Podstawy teorii przedsiębiorstwa2
T-W-6Główne kategorie i pojęcia makroekonomii1
T-W-7Produkt krajowy brutto i dochód narodowy2
T-W-8Rodzaje i czynniki wzrostu i rozwoju ekonomicznego2
T-W-9Rola państwa w gospodarce2
T-W-10Budżet państwa. Podatki, polityka finansowa.2
T-W-11Bank centralny. Polityka pieniężna2
T-W-12Inflacja i deflacja2
T-W-13Bezrobocie2
T-W-14Cykliczność rozwoju gospodarczego i polityka antycykliczna1
T-W-15Handel międzynarodowy i zagraniczny2
T-W-16Elementy finansów międzynarodowych1
T-W-17Struktura współczesnej gospodarki światowej2
T-W-18Globalizacja2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Godziny kontaktowe z nauczycielem15
A-A-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)3
A-A-3Przygotowanie do kolokwium5
A-A-4Zaliczenie przedmiotu2
A-A-5Udział w konsultacjach1
26
wykłady
A-W-1Godziny kontaktowe z nauczycielem - udział w wykładach30
A-W-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Zaliczenie przedmiotu2
A-W-5Udział w konsultacjach2
52

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacje multimedialne, rozwiązywanie zadań, analiza przypadków, praca w grupach, dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejętność kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk. Oceniana będzie również aktywność studenta prezentowana podczas ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_A/8_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe kategorie, opisuje prawa i prawidłowości ekonomiczne oraz wyjaśnia związki i zależności występujące między nimi.
I_1A_W15, I_1A_W01T1A_W01, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W10, T1A_W11InzA_W02, InzA_W03

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_A/8_U01
W zakresie umiejętności student ocenia podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne. Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy. Jest w stanie wskazać przyczyny i skutki określonych sytuacji gospodarczych. Jest przygotowany do rozróżniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiębiorstw.
I_1A_U12T1A_U01, T1A_U07, T1A_U11InzA_U04

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_A/8_K01
W zakresie kompetencji student potrafi podejmować decyzje i dokonywać wyborów w oparciu o wiedzę ekonomiczną. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalności gospodarczej. Umie prawidłowo odczytywać informacje ekonomiczne płynące z różnych źródeł informacji i wyciąga na ich podstawie prawidłowe wnioski dla własnej działalności gospodarczej.
I_1A_K04, I_1A_K01, I_1A_K05T1A_K01, T1A_K02, T1A_K04, T1A_K06, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_A/8_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe kategorie, opisuje prawa i prawidłowości ekonomiczne oraz wyjaśnia związki i zależności występujące między nimi.
2,0
3,0student definiuje podstawowe kategorie, opisuje prawa i prawidłowości ekonomiczne oraz wyjaśnia związki i zależności występujące między nimi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_A/8_U01
W zakresie umiejętności student ocenia podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne. Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy. Jest w stanie wskazać przyczyny i skutki określonych sytuacji gospodarczych. Jest przygotowany do rozróżniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiębiorstw.
2,0
3,0student ocenia podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne. Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy. Jest w stanie wskazać przyczyny i skutki określonych sytuacji gospodarczych. Jest przygotowany do rozróżniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiębiorstw.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_A/8_K01
W zakresie kompetencji student potrafi podejmować decyzje i dokonywać wyborów w oparciu o wiedzę ekonomiczną. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalności gospodarczej. Umie prawidłowo odczytywać informacje ekonomiczne płynące z różnych źródeł informacji i wyciąga na ich podstawie prawidłowe wnioski dla własnej działalności gospodarczej.
2,0
3,0W zakresie kompetencji student potrafi podejmować decyzje i dokonywać wyborów w oparciu o wiedzę ekonomiczną. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalności gospodarczej. Umie prawidłowo odczytywać informacje ekonomiczne płynące z różnych źródeł informacji i wyciąga na ich podstawie prawidłowe wnioski dla własnej działalności gospodarczej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Begg D., Fischer S., Dornbusch, Ekonomia t. 1 i 2, PWE, Warszawa, 2008
  2. Czarny B., Podstawy ekonomii, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2011
  3. Bożyk P., Zagraniczna i międzynarodowa polityka ekonomiczna, PWE, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma, Ekonomista, Gospodarka Narodowa, roczniki statystyczne, dzienniki, Internet, portale tematyczne, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe kategorie ekonomiczne2
T-A-2Elementy rynku i mechanizm rynkowy1
T-A-3Czynniki determinujące popyt i podaż oraz analiza ich wpływu na popyt i podaż2
T-A-4Zachowanie konsumenta na rynku (racjonalność, użyteczność, równowaga konsumenta)2
T-A-5Struktury rynkowe (konkurencja doskonała, monopol, konkurencja monopolistyczna, oligopol – pojęcie, cechy, przykłady, równowaga przedsiębiorstwa w poszczególnych strukturach w krótkim i długim okresie)2
T-A-6Rynek ziemi, pracy i kapitału2
T-A-7Podstawowe agregaty makroekonomiczne: PKB, inflacja, bezrobocie, deficyt, dług publiczny, itd.2
T-A-8Pieniądz, jego funkcje, stabilizacja, popyt na pieniądz i podaż pieniądza2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii1
T-W-2Współczesne systemy społeczno-gospodarcze ( zalety i słabość gospodarki rynkowej)1
T-W-3Podstawowe kryteria gospodarki rynkowej ( rynek, podaż, popyt, cena)2
T-W-4Gospodarstwo domowe (teoria wyboru konsumenta)1
T-W-5Podstawy teorii przedsiębiorstwa2
T-W-6Główne kategorie i pojęcia makroekonomii1
T-W-7Produkt krajowy brutto i dochód narodowy2
T-W-8Rodzaje i czynniki wzrostu i rozwoju ekonomicznego2
T-W-9Rola państwa w gospodarce2
T-W-10Budżet państwa. Podatki, polityka finansowa.2
T-W-11Bank centralny. Polityka pieniężna2
T-W-12Inflacja i deflacja2
T-W-13Bezrobocie2
T-W-14Cykliczność rozwoju gospodarczego i polityka antycykliczna1
T-W-15Handel międzynarodowy i zagraniczny2
T-W-16Elementy finansów międzynarodowych1
T-W-17Struktura współczesnej gospodarki światowej2
T-W-18Globalizacja2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Godziny kontaktowe z nauczycielem15
A-A-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)3
A-A-3Przygotowanie do kolokwium5
A-A-4Zaliczenie przedmiotu2
A-A-5Udział w konsultacjach1
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Godziny kontaktowe z nauczycielem - udział w wykładach30
A-W-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Zaliczenie przedmiotu2
A-W-5Udział w konsultacjach2
52
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_A/8_W01W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe kategorie, opisuje prawa i prawidłowości ekonomiczne oraz wyjaśnia związki i zależności występujące między nimi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W15ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, prawnych, etycznych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w dziedzinie informatyki
I_1A_W01ma wiedzę z matematyki teoretycznej ze szczególnym uwzględnieniem jej stosowanych aspektów, matematyki dyskretnej oraz matematyki stosowanej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student definiuje podstawowe kategorie, opisuje prawa i prawidłowości ekonomiczne oraz wyjaśnia związki i zależności występujące między nimi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_A/8_U01W zakresie umiejętności student ocenia podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne. Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy. Jest w stanie wskazać przyczyny i skutki określonych sytuacji gospodarczych. Jest przygotowany do rozróżniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiębiorstw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U12umie praktycznie zastosować technologie informatyczne w organizacjach, ze szczególnym uwzględnieniem biznesu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ocenia podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne. Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy. Jest w stanie wskazać przyczyny i skutki określonych sytuacji gospodarczych. Jest przygotowany do rozróżniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiębiorstw.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_A/8_K01W zakresie kompetencji student potrafi podejmować decyzje i dokonywać wyborów w oparciu o wiedzę ekonomiczną. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalności gospodarczej. Umie prawidłowo odczytywać informacje ekonomiczne płynące z różnych źródeł informacji i wyciąga na ich podstawie prawidłowe wnioski dla własnej działalności gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K04rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie informatyki
I_1A_K01świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
I_1A_K05rozumienie potrzebę mobilności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W zakresie kompetencji student potrafi podejmować decyzje i dokonywać wyborów w oparciu o wiedzę ekonomiczną. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalności gospodarczej. Umie prawidłowo odczytywać informacje ekonomiczne płynące z różnych źródeł informacji i wyciąga na ich podstawie prawidłowe wnioski dla własnej działalności gospodarczej.
3,5
4,0
4,5
5,0