Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie

Sylabus przedmiotu Zaawansowane systemy baz danych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zaawansowane systemy baz danych
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Śmiałkowska <Bozena.Smialkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Krakowiak <Magdalena.Krakowiak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 7

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,20,20zaliczenie
wykładyW6 30 2,00,40egzamin
projektyP6 15 1,30,20zaliczenie
laboratoriaL6 15 1,50,20zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Bazy danych – wykład podstawowy dla kierunku

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność tworzenia, projektowania i zastosowania post relacyjnych i obiektowych baz danych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zajęcia organizacyjne. Określenie zadań, sposobu zaliczania.1
T-A-2Wejściówka. Ćwiczenia w tworzeniu struktur danych obiektowej bazy danych.3
T-A-3Sprawdzian wiedzy z tworzenia struktur danych obiektowej bazy danych. Metody mapowania obiektowo-relacyjnego – ćwiczenia.3
T-A-4Sprawdzian wiedzy i umiejętności stosowania metod mapowania obiektowo-relacyjnego. Opracowanie znormalizowanego modelu przykładowej bazy danych (ewidencji magazynowej z zapisem zdarzeń w czasie.3
T-A-5Sprawdzian wiedzy i umiejętności projektowania temporalnej bazy danych. Analiza metod ochrony statystycznej bazy danych.3
T-A-6Analiza struktur przykładowej bazy danych z punktu widzenia efektywności zapytań – ćwiczenia. Sprawozdanie z ćwiczeń.2
15
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium. Tworzenie triggerów i agentów z regułami integralności.4
T-L-2Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Tworzenie perspektyw i analiza zapytań.2
T-L-3Sprawozdanie z poprzedniego labratorium. Wejściówka. Projekt bazy danych z ewidencją mutimediów i tworzenie aplikacji dostępowej do przykładowej bazy multimedialnej.4
T-L-4Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Tworzenie przykładowej bazy wielowersyjnej. Sprawozdanie z laboratorium.5
15
projekty
T-P-1Omówienie zasad zaliczenia i składania sprawozdań1
T-P-2Projekty z zastosowania systemów baz danych - studium przypadku2
T-P-3Złożenie sprawozdania z poprzedniego projektu, Projekt model danych, - studium przypadku4
T-P-4Złożenie sprawozdania z poprzedniego projektu, Projekt architektury systemu z bazą danych - studium przypadku4
T-P-5Złożenie sprawozdania z poprzedniego projektu, Projekt z zakresu wyszukiwania danych w zaawansowanym systemie - studium przypadku4
15
wykłady
T-W-1Obiektowe bazy danych – istota, architektura, systemy komercyjne, przykładowe zastosowania i problemy. Metody mapowania obiektowo-relacyjnego.4
T-W-2Temporalne bazy danych – istota, architektura, systemy komercyjne, przykładowe zastosowania i problemy. Modele baz temporalnych.4
T-W-3Multimedialne bazy danych – standardy i rozwiązania komercyjne. Zapytania w multimedialnych bazach danych. Zapytania w języku SQL-MM.4
T-W-4Bazy aktywne, triggery i agenty w bazach danych, reguły aktywności, systemy komercyjne, przykładowe zastosowania i problemy.2
T-W-5Geograficzne i multimedialne bazy danych - istota, architektura, systemy komercyjne, przykładowe zastosowania, języki zapytań w multimedialnych bazach danych.4
T-W-6Wielowersyjne bazy danych – modele wielowersyjnych baz danych, ocena modeli, charakterystyka zastosowań, komercyjne rozwiązania, zalety wielowersyjnych baz danych, wielowersyjne hurtownie danych.2
T-W-7Bazy danych statystycznych – istota, problemy, metody dostępu.2
T-W-8Biologiczne bazy danych – istota, architektura, systemy komercyjne, przykładowe zastosowania i problemy.4
T-W-9Bazy tekstowe i hipertekstowe – zadania i modele systemu zarządzania bazami tekstowymi. Słownikowe bazy danych.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach.15
A-A-2Udział w konsultacjach i zaliczeniu2
A-A-3Przygotowanie się do wejściówek, sprawdzianów, sprawozdania - studia literaturowe20
37
laboratoria
A-L-1Udział w laboratorium.15
A-L-2Przygotowanie sprawozdań.15
A-L-3Przygtowanie się do wejściówek.15
A-L-4Udział w konsultacjach i zaliczeniu2
47
projekty
A-P-1Udział w zajęciach dydaktycznych formy zajęć15
A-P-2Przygotowanie trzech projektów i sprawozdań24
A-P-3Udział w konsultacjach i zaliczeniu2
41
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.15
A-W-4Konsultacje do wykładu.2
A-W-5Udział w egzaminie.2
64

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metoda aktywna problemowa z analizą systemową na ćwiczeniach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca - Egzamin pisemny z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu - łącznie 10 pytań; Laboratorium oraz ćwiczenia : Ogólna ocena formująca ze sprawozdanów, soawozdań, wejściówek i aktywnej obecności Ocena z przedmiotu = 0,6 * ocena z egzaminu + 0,2 * (ocena z laboratorium + ocena z ćwiczeń)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O7/6_W01
Wiedza w zakresie metod projektowania i implementacji przykładowych baz danych specjalnego przeznaczenia
I_1A_W08T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-2, T-W-9, T-W-1, T-W-5, T-A-5, T-W-8, T-A-6, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-A-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O7/6_U01
Umiejętność projektowania i implementacji przykładowych baz danych specjalnego przeznaczenia
I_1A_U11, I_1A_U12T1A_U01, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U11, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U02, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O7/6_W01
Wiedza w zakresie metod projektowania i implementacji przykładowych baz danych specjalnego przeznaczenia
2,0nie zna metod projektowania i implementacji baz danych specjalnego przeznaczenia
3,0zna przykładowe zastosowania baz danych specjalnego przeznaczenia (obiektowych, temporalnych, multimedialnych, aktywnych, geograficznych i multimedialnych oraz wielowersyjnych)
3,5zna przykładowe zastosowania baz danych specjalnego przeznaczenia (obiektowych, temporalnych, multimedialnych, aktywnych, geograficznych i multimedialnych oraz wielowersyjnych) i umie wskazać dodatkowe zadania dla systemów zarządzania tymi bazami danych
4,0zna przykładowe zastosowania baz danych specjalnego przeznaczenia (obiektowych, temporalnych, multimedialnych, aktywnych, geograficznych i multimedialnych oraz wielowersyjnych), umie wskazać dodatkowe zadania i metody dla systemów zarządzania tymi bazami danych
4,5zna przykładowe zastosowania baz danych specjalnego przeznaczenia (obiektowych, temporalnych, multimedialnych, aktywnych, geograficznych i multimedialnych oraz wielowersyjnych), umie wskazać dodatkowe zadania i metody dla systemów zarządzania tymi bazami danych, umie wskazać system do implementacji studium przypadku
5,0zna przykładowe zastosowania baz danych specjalnego przeznaczenia (obiektowych, temporalnych, multimedialnych, aktywnych, geograficznych i multimedialnych oraz wielowersyjnych), umie wskazać dodatkowe zadania i metody dla systemów zarządzania tymi bazami danych, umie wskazać system najbardziej odpowiedni system do implementacji studium przypadku, umie uzasadnić swój wybór

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O7/6_U01
Umiejętność projektowania i implementacji przykładowych baz danych specjalnego przeznaczenia
2,0nie zna i nie umie stosować żadnej metody projektowania i implementacji baz danych specjalnego przeznaczenia
3,0zna i umie zaprojektować relacyjny model danych z triggerami (aktywna baza danych)
3,5zna i umie zaprojektować relacyjny model danych z triggerami a także zna i umie użyć metody UML do projektowania i implementacji prostej obiektowej bazy danych
4,0zna i umie zaprojektować relacyjny model danych z triggerami, zna i umie zaprojektować i zaimplementacji prostą aktywną obiektową bazę danych
4,5zna i umie zaprojektować relacyjny model danych z triggerami, zna i umie zaprojektować i zaimplementacji prostą aktywną obiektową bazę danych, umie zaprojektować model danych przykładowej bazy temporalnej
5,0zna i umie zaprojektować relacyjny model danych z triggerami, zna i umie zaprojektować i zaimplementacji prostą aktywną obiektową bazę danych, umie zaprojektować model danych przykładowej bazy temporalnej oraz umie zaprojektować model danych przykładowej wielowersyjnej bazy danych

Literatura podstawowa

  1. Smith G., Wysoko wydajny PostreSQL 9.0, Helion, 2011
  2. Bartczak A., Wiśniewski A., Podstawy multimedialnych systemów baz danych., VIZJA Press&It, 2009
  3. Figura D., Obiektowe bazy danych, AOW PLJ, Warszawa, 1996
  4. Kim W., Wprowadzenie do obiektowych baz danych, WNT, Waeszawa, 1996
  5. Lausen G.: Vossen G., Obiektowe bazy danych. Modele danych i języki, WNT, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Krosing H., Riggs S., PostgreSQL 9.0 Receptury dla administratora, Helion, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zajęcia organizacyjne. Określenie zadań, sposobu zaliczania.1
T-A-2Wejściówka. Ćwiczenia w tworzeniu struktur danych obiektowej bazy danych.3
T-A-3Sprawdzian wiedzy z tworzenia struktur danych obiektowej bazy danych. Metody mapowania obiektowo-relacyjnego – ćwiczenia.3
T-A-4Sprawdzian wiedzy i umiejętności stosowania metod mapowania obiektowo-relacyjnego. Opracowanie znormalizowanego modelu przykładowej bazy danych (ewidencji magazynowej z zapisem zdarzeń w czasie.3
T-A-5Sprawdzian wiedzy i umiejętności projektowania temporalnej bazy danych. Analiza metod ochrony statystycznej bazy danych.3
T-A-6Analiza struktur przykładowej bazy danych z punktu widzenia efektywności zapytań – ćwiczenia. Sprawozdanie z ćwiczeń.2
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium. Tworzenie triggerów i agentów z regułami integralności.4
T-L-2Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Tworzenie perspektyw i analiza zapytań.2
T-L-3Sprawozdanie z poprzedniego labratorium. Wejściówka. Projekt bazy danych z ewidencją mutimediów i tworzenie aplikacji dostępowej do przykładowej bazy multimedialnej.4
T-L-4Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Tworzenie przykładowej bazy wielowersyjnej. Sprawozdanie z laboratorium.5
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie zasad zaliczenia i składania sprawozdań1
T-P-2Projekty z zastosowania systemów baz danych - studium przypadku2
T-P-3Złożenie sprawozdania z poprzedniego projektu, Projekt model danych, - studium przypadku4
T-P-4Złożenie sprawozdania z poprzedniego projektu, Projekt architektury systemu z bazą danych - studium przypadku4
T-P-5Złożenie sprawozdania z poprzedniego projektu, Projekt z zakresu wyszukiwania danych w zaawansowanym systemie - studium przypadku4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Obiektowe bazy danych – istota, architektura, systemy komercyjne, przykładowe zastosowania i problemy. Metody mapowania obiektowo-relacyjnego.4
T-W-2Temporalne bazy danych – istota, architektura, systemy komercyjne, przykładowe zastosowania i problemy. Modele baz temporalnych.4
T-W-3Multimedialne bazy danych – standardy i rozwiązania komercyjne. Zapytania w multimedialnych bazach danych. Zapytania w języku SQL-MM.4
T-W-4Bazy aktywne, triggery i agenty w bazach danych, reguły aktywności, systemy komercyjne, przykładowe zastosowania i problemy.2
T-W-5Geograficzne i multimedialne bazy danych - istota, architektura, systemy komercyjne, przykładowe zastosowania, języki zapytań w multimedialnych bazach danych.4
T-W-6Wielowersyjne bazy danych – modele wielowersyjnych baz danych, ocena modeli, charakterystyka zastosowań, komercyjne rozwiązania, zalety wielowersyjnych baz danych, wielowersyjne hurtownie danych.2
T-W-7Bazy danych statystycznych – istota, problemy, metody dostępu.2
T-W-8Biologiczne bazy danych – istota, architektura, systemy komercyjne, przykładowe zastosowania i problemy.4
T-W-9Bazy tekstowe i hipertekstowe – zadania i modele systemu zarządzania bazami tekstowymi. Słownikowe bazy danych.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach.15
A-A-2Udział w konsultacjach i zaliczeniu2
A-A-3Przygotowanie się do wejściówek, sprawdzianów, sprawozdania - studia literaturowe20
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w laboratorium.15
A-L-2Przygotowanie sprawozdań.15
A-L-3Przygtowanie się do wejściówek.15
A-L-4Udział w konsultacjach i zaliczeniu2
47
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach dydaktycznych formy zajęć15
A-P-2Przygotowanie trzech projektów i sprawozdań24
A-P-3Udział w konsultacjach i zaliczeniu2
41
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.15
A-W-4Konsultacje do wykładu.2
A-W-5Udział w egzaminie.2
64
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O7/6_W01Wiedza w zakresie metod projektowania i implementacji przykładowych baz danych specjalnego przeznaczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W08ma wiedzę w zakresie budowy i zasad funkcjonowania systemów baz danych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Umiejętność tworzenia, projektowania i zastosowania post relacyjnych i obiektowych baz danych
Treści programoweT-W-2Temporalne bazy danych – istota, architektura, systemy komercyjne, przykładowe zastosowania i problemy. Modele baz temporalnych.
T-W-9Bazy tekstowe i hipertekstowe – zadania i modele systemu zarządzania bazami tekstowymi. Słownikowe bazy danych.
T-W-1Obiektowe bazy danych – istota, architektura, systemy komercyjne, przykładowe zastosowania i problemy. Metody mapowania obiektowo-relacyjnego.
T-W-5Geograficzne i multimedialne bazy danych - istota, architektura, systemy komercyjne, przykładowe zastosowania, języki zapytań w multimedialnych bazach danych.
T-A-5Sprawdzian wiedzy i umiejętności projektowania temporalnej bazy danych. Analiza metod ochrony statystycznej bazy danych.
T-W-8Biologiczne bazy danych – istota, architektura, systemy komercyjne, przykładowe zastosowania i problemy.
T-A-6Analiza struktur przykładowej bazy danych z punktu widzenia efektywności zapytań – ćwiczenia. Sprawozdanie z ćwiczeń.
T-W-7Bazy danych statystycznych – istota, problemy, metody dostępu.
T-W-6Wielowersyjne bazy danych – modele wielowersyjnych baz danych, ocena modeli, charakterystyka zastosowań, komercyjne rozwiązania, zalety wielowersyjnych baz danych, wielowersyjne hurtownie danych.
T-W-3Multimedialne bazy danych – standardy i rozwiązania komercyjne. Zapytania w multimedialnych bazach danych. Zapytania w języku SQL-MM.
T-W-4Bazy aktywne, triggery i agenty w bazach danych, reguły aktywności, systemy komercyjne, przykładowe zastosowania i problemy.
T-A-2Wejściówka. Ćwiczenia w tworzeniu struktur danych obiektowej bazy danych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metoda aktywna problemowa z analizą systemową na ćwiczeniach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca - Egzamin pisemny z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu - łącznie 10 pytań; Laboratorium oraz ćwiczenia : Ogólna ocena formująca ze sprawozdanów, soawozdań, wejściówek i aktywnej obecności Ocena z przedmiotu = 0,6 * ocena z egzaminu + 0,2 * (ocena z laboratorium + ocena z ćwiczeń)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna metod projektowania i implementacji baz danych specjalnego przeznaczenia
3,0zna przykładowe zastosowania baz danych specjalnego przeznaczenia (obiektowych, temporalnych, multimedialnych, aktywnych, geograficznych i multimedialnych oraz wielowersyjnych)
3,5zna przykładowe zastosowania baz danych specjalnego przeznaczenia (obiektowych, temporalnych, multimedialnych, aktywnych, geograficznych i multimedialnych oraz wielowersyjnych) i umie wskazać dodatkowe zadania dla systemów zarządzania tymi bazami danych
4,0zna przykładowe zastosowania baz danych specjalnego przeznaczenia (obiektowych, temporalnych, multimedialnych, aktywnych, geograficznych i multimedialnych oraz wielowersyjnych), umie wskazać dodatkowe zadania i metody dla systemów zarządzania tymi bazami danych
4,5zna przykładowe zastosowania baz danych specjalnego przeznaczenia (obiektowych, temporalnych, multimedialnych, aktywnych, geograficznych i multimedialnych oraz wielowersyjnych), umie wskazać dodatkowe zadania i metody dla systemów zarządzania tymi bazami danych, umie wskazać system do implementacji studium przypadku
5,0zna przykładowe zastosowania baz danych specjalnego przeznaczenia (obiektowych, temporalnych, multimedialnych, aktywnych, geograficznych i multimedialnych oraz wielowersyjnych), umie wskazać dodatkowe zadania i metody dla systemów zarządzania tymi bazami danych, umie wskazać system najbardziej odpowiedni system do implementacji studium przypadku, umie uzasadnić swój wybór
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O7/6_U01Umiejętność projektowania i implementacji przykładowych baz danych specjalnego przeznaczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U11ma umiejętność projektowania i tworzenia systemów relacyjnych baz danych
I_1A_U12umie praktycznie zastosować technologie informatyczne w organizacjach, ze szczególnym uwzględnieniem biznesu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Umiejętność tworzenia, projektowania i zastosowania post relacyjnych i obiektowych baz danych
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywna problemowa z analizą systemową na ćwiczeniach
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca - Egzamin pisemny z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu - łącznie 10 pytań; Laboratorium oraz ćwiczenia : Ogólna ocena formująca ze sprawozdanów, soawozdań, wejściówek i aktywnej obecności Ocena z przedmiotu = 0,6 * ocena z egzaminu + 0,2 * (ocena z laboratorium + ocena z ćwiczeń)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna i nie umie stosować żadnej metody projektowania i implementacji baz danych specjalnego przeznaczenia
3,0zna i umie zaprojektować relacyjny model danych z triggerami (aktywna baza danych)
3,5zna i umie zaprojektować relacyjny model danych z triggerami a także zna i umie użyć metody UML do projektowania i implementacji prostej obiektowej bazy danych
4,0zna i umie zaprojektować relacyjny model danych z triggerami, zna i umie zaprojektować i zaimplementacji prostą aktywną obiektową bazę danych
4,5zna i umie zaprojektować relacyjny model danych z triggerami, zna i umie zaprojektować i zaimplementacji prostą aktywną obiektową bazę danych, umie zaprojektować model danych przykładowej bazy temporalnej
5,0zna i umie zaprojektować relacyjny model danych z triggerami, zna i umie zaprojektować i zaimplementacji prostą aktywną obiektową bazę danych, umie zaprojektować model danych przykładowej bazy temporalnej oraz umie zaprojektować model danych przykładowej wielowersyjnej bazy danych