Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie

Sylabus przedmiotu Systemy wbudowane:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy wbudowane
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Bogdan Olech <Bogdan.Olech@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Makles <Krzysztof.Makles@zut.edu.pl>, Bogdan Olech <Bogdan.Olech@zut.edu.pl>, Mirosław Łazoryszczak <Miroslaw.Lazoryszczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 30 3,00,38zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1W zakresie wiedzy w odniesieniu do warstwy fizycznej sysrtemu wymagany jest następujący zakres przedmiotowy: Elektronika, Elementy cyfrowe i układy logiczne, Technika cyfrowa.
W-2W odniesieniu do zagadnień programowania wymagany jest następujący zakres przedmiotowy: Podstawy programowania, Inżynieria programowania, Architektura systemów komputerowych, Systemy operacyjne.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Podstawowa wiedza pozwalająca rozpoznać systemy wbudowane w ogóle, a także rozróżnić je między sobą w odniesieniu do specyfiki dziedziny ich implementacji
C-2Rozumienie podstawowych zasad konstruowania w warstwie fizycznej oraz metod modelowania i syntezy wyższych poziomów abstrakcji zarówno w odniesieniu do sprzętu, jak i oprogramowania
C-3Określony zakres umiejętności konfigurowania elementów struktury systemu oraz modelowania i budowania oprogramowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Programowanie na poziomie Asemblera (mikrokontroler serii 8051)2
T-L-2Programowanie na poziomie "C" (mikrokontroler 8051)2
T-L-3Programowanie urządzeń We/Wy (mikrocontroler 8051)2
T-L-4Konfigurowanie i programowanie asemblerowe procesora Picoblaze na bazie CPLD2
T-L-5Programowanie systemu opartego na architekturze ARM2
T-L-6Elementy warstwy fizycznej systemu wbudowanego realizowane na platformie Altium2
T-L-7Konfigurowane systemu wbudowanego na bazie FPGA - Altium2
T-L-8Programowanie poziomu "C" na platformie Altium2
T-L-9Programowanie na poziomie systemu - platforma Altium2
T-L-10Sterownik przemysłowy realizowany na platformie National Instruments2
T-L-11System pomiarów technicznych realizowany na platformie National Instruments2
T-L-12Przemysłowy system wizyjny - platforma National Instruments2
T-L-13System meta-stabilny - platforma National Instruments2
T-L-14System napędowy - platforma Natinal Instruments2
T-L-15Konfigurowanie systemu rekonfigurowalnego na bazie FPGA - platforma National Instruments2
30
wykłady
T-W-1Podstawowe zagadnienia przedmiotu: pojęcie systemu wbudowanego, parametry charakteryzujące, zagadnienie czasu rzeczywistego, problem zużycia mocy, zarys architektury, zarys metod projektowania oraz kryteria efektywności projektowania2
T-W-2Modelowanie oraz języki opisu: modele działania, zagadnienia projektowe, podejście formalne projektowania, języki opisu, języki synchroniczne, język opisu UML, języki przeznaczone do weryfikacji systemu2
T-W-3Systemy operacyjne: standardy systemów operacyjnych czasu rzeczywistego, planowanie zadań oraz gospodarowanie zasobami, działania zrównoleglone2
T-W-4Systemy sieciowe: problemy projektowania systemów sieciowych, dystrybucja zadań systemów sieciowych, sieci sensorowe przewodowe oraz bezprzewodowe, rozproszone pozyskiwanie i przetwarzanie sygnałów, zagadnienia niezawodności i bezpieczeństwa2
T-W-5Projektowanie poziomu systemu: systemy jednomodułowe z magistralą bądź komunikacją sieciową, metody i języki projektowania współbieżnego, metody automatycznego projektowania architektury procesorów, systemy wieloprocesorowe2
T-W-6Systemy automatyki przemysłowej: zagadnienie regulacji automatycznej, sensory pomiarowe oraz urządzenia wykonawcze, systemy z zamkniętą pętlą regulacji oraz systemy z otwartą pętlą regulacji, zagadnienia implementacyjne2
T-W-7Wybrane przykłady praktyczne2
T-W-8Podsumowanie i wystawienie ocen1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Studia literaturowa w w zakresie tematycznym stosownie do bieżących zajęć laboratoryjnych28
A-L-2Budowanie własnych aplikacji, stosownie do treści zajęć laboratoryjnych i uruchamianie ich na drodze symulacyjnej15
A-L-3Realizacja części sprawozdawczej ćwiczeń15
A-L-4Udział w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-5Udział w konsultajach i zaliczeniu formy zajęć2
90
wykłady
A-W-1Udział w wykładzie15
A-W-2Studia literaturowe z wykładu, samodzielna analiza problemów omawianych w ramach wykładu, przygotowanie do zalliczenia wykładu13
A-W-3Udział w konsultacjach i zaliczeniu2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: W odniesieniu do ćwiczeń laboratoryjnych; ocena formująca: sprawdziany pisemne i ustne wejściowe do ćwiczen, ocena jakości sprawozdań po odbytych ćwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca - zaliczenie końcowe ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
1AW_I_C/15_W01
Poszerzenie wiedzy o programowaniu i architekturze systemów komputerowych w zakresie systemów wbudowanych
I_1A_W10T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-2, C-1T-L-10, T-L-2, T-L-9M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
1AU_I_C/15_U01
Również ich oceny sprzętowo-programowej w kontekście projektowania na poziomie systemu
I_1A_U04T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3T-L-10, T-L-12, T-L-14, T-L-5, T-L-3, T-W-6, T-L-4, T-L-13, T-L-7, T-L-15, T-L-2, T-L-11, T-L-1, T-L-8, T-L-9, T-W-2, T-W-5M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
1AK_I_C/15_K01
Systemy wbudowane ulegają stałej ewolucji z uwagi na postęp techniczny w elektronice oraz rozwój metod narzędziowych i programowania
I_1A_K01T1A_K01, T1A_K07C-2, C-1T-W-6, T-W-7M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
1AW_I_C/15_W01
Poszerzenie wiedzy o programowaniu i architekturze systemów komputerowych w zakresie systemów wbudowanych
2,0Brak elementarnej wiedzy.
3,0Elementarna wiedza przedmiotu.
3,5Elementarna wiedza przedmiotu zelementami wnioskowania.
4,0Podstawowa wiedza przedmiotu ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów i rozwiązywania podstawowych zadań problemowych.
4,5Znaczna wiedza przedmiotu ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów i rozwiązywania zadań problemowych.
5,0Kompletna wiedza przedmiotu w zakresie wykładanycm, ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów, rozwiązywania zadań algorytmicznych, także ze zdolnością dokonywania oceny porównawczej oraz wartościującej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
1AU_I_C/15_U01
Również ich oceny sprzętowo-programowej w kontekście projektowania na poziomie systemu
2,0Nie nabył jakichkolwiek umiejętności praktycznych.
3,0Posiada minimalne umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji systemów wbudowanych..
3,5Posiada umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji systemów wbudowanych wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących.
4,0Posiada pełne umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji systemów wbudowanych wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących. Umie zasymulować oraz dokonać sysntezy komputerowej poziomu systemu dla systemu wbudowanego..
4,5Posiada pełne umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji systemów wbudowanych wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących. Umie zasymulować oraz dokonać sysntezy komputerowej poziomu systemu dla systemu wbudowanego oraz dokonać oceny jakościowej i ilościowej.
5,0Posiada biegłe umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji systemów wbudowanych wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących. Umie zasymulować oraz dokonać sysntezy komputerowej poziomu systemu dla systemu wbudowanego oraz dokonać oceny jakościowej i ilościowej. Potrafi dokonać wyboru właściwego rozwiązania stosowanie do postawionego zadania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
1AK_I_C/15_K01
Systemy wbudowane ulegają stałej ewolucji z uwagi na postęp techniczny w elektronice oraz rozwój metod narzędziowych i programowania
2,0Nie wykazuje zaangażowania w poszerzaniu wiedzy i doskonaleniu umiejętności w zakresie techniki systemów wbudowanych.
3,0Wykazuje elementarną skłonność do poprawiania swoich kompetencji w zakresie techniki systemów wbudowanych jedynie z obawy o konsekwencje.
3,5Podnosi swój profesjonalizm w sposób jedynie zapewniający bieżące wykonywanie zadań.
4,0Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, w miarę konieczności.
4,5Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, przewidując z wyprzedzeniem kierunek działań.
5,0Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, przewidując z wyprzedzeniem kierunek działań. Dodatkowo, jest aktywny środowiskowo, wymienia doświadczenia w środowisku akademickim..

Literatura podstawowa

  1. Wolf Wayene, High Performance Embedded Computing, Elsivier, 2007
  2. Noergaard Tammy, Embedded System Architecture, Elsevier, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Zurawski Richard, Embedded System Handbook, CRC Taylor & Francis Group, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Programowanie na poziomie Asemblera (mikrokontroler serii 8051)2
T-L-2Programowanie na poziomie "C" (mikrokontroler 8051)2
T-L-3Programowanie urządzeń We/Wy (mikrocontroler 8051)2
T-L-4Konfigurowanie i programowanie asemblerowe procesora Picoblaze na bazie CPLD2
T-L-5Programowanie systemu opartego na architekturze ARM2
T-L-6Elementy warstwy fizycznej systemu wbudowanego realizowane na platformie Altium2
T-L-7Konfigurowane systemu wbudowanego na bazie FPGA - Altium2
T-L-8Programowanie poziomu "C" na platformie Altium2
T-L-9Programowanie na poziomie systemu - platforma Altium2
T-L-10Sterownik przemysłowy realizowany na platformie National Instruments2
T-L-11System pomiarów technicznych realizowany na platformie National Instruments2
T-L-12Przemysłowy system wizyjny - platforma National Instruments2
T-L-13System meta-stabilny - platforma National Instruments2
T-L-14System napędowy - platforma Natinal Instruments2
T-L-15Konfigurowanie systemu rekonfigurowalnego na bazie FPGA - platforma National Instruments2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe zagadnienia przedmiotu: pojęcie systemu wbudowanego, parametry charakteryzujące, zagadnienie czasu rzeczywistego, problem zużycia mocy, zarys architektury, zarys metod projektowania oraz kryteria efektywności projektowania2
T-W-2Modelowanie oraz języki opisu: modele działania, zagadnienia projektowe, podejście formalne projektowania, języki opisu, języki synchroniczne, język opisu UML, języki przeznaczone do weryfikacji systemu2
T-W-3Systemy operacyjne: standardy systemów operacyjnych czasu rzeczywistego, planowanie zadań oraz gospodarowanie zasobami, działania zrównoleglone2
T-W-4Systemy sieciowe: problemy projektowania systemów sieciowych, dystrybucja zadań systemów sieciowych, sieci sensorowe przewodowe oraz bezprzewodowe, rozproszone pozyskiwanie i przetwarzanie sygnałów, zagadnienia niezawodności i bezpieczeństwa2
T-W-5Projektowanie poziomu systemu: systemy jednomodułowe z magistralą bądź komunikacją sieciową, metody i języki projektowania współbieżnego, metody automatycznego projektowania architektury procesorów, systemy wieloprocesorowe2
T-W-6Systemy automatyki przemysłowej: zagadnienie regulacji automatycznej, sensory pomiarowe oraz urządzenia wykonawcze, systemy z zamkniętą pętlą regulacji oraz systemy z otwartą pętlą regulacji, zagadnienia implementacyjne2
T-W-7Wybrane przykłady praktyczne2
T-W-8Podsumowanie i wystawienie ocen1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Studia literaturowa w w zakresie tematycznym stosownie do bieżących zajęć laboratoryjnych28
A-L-2Budowanie własnych aplikacji, stosownie do treści zajęć laboratoryjnych i uruchamianie ich na drodze symulacyjnej15
A-L-3Realizacja części sprawozdawczej ćwiczeń15
A-L-4Udział w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-5Udział w konsultajach i zaliczeniu formy zajęć2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładzie15
A-W-2Studia literaturowe z wykładu, samodzielna analiza problemów omawianych w ramach wykładu, przygotowanie do zalliczenia wykładu13
A-W-3Udział w konsultacjach i zaliczeniu2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształcenia1AW_I_C/15_W01Poszerzenie wiedzy o programowaniu i architekturze systemów komputerowych w zakresie systemów wbudowanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W10zna podstawowe architektury systemów komputerowych, w tym systemów wbudowanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Rozumienie podstawowych zasad konstruowania w warstwie fizycznej oraz metod modelowania i syntezy wyższych poziomów abstrakcji zarówno w odniesieniu do sprzętu, jak i oprogramowania
C-1Podstawowa wiedza pozwalająca rozpoznać systemy wbudowane w ogóle, a także rozróżnić je między sobą w odniesieniu do specyfiki dziedziny ich implementacji
Treści programoweT-L-10Sterownik przemysłowy realizowany na platformie National Instruments
T-L-2Programowanie na poziomie "C" (mikrokontroler 8051)
T-L-9Programowanie na poziomie systemu - platforma Altium
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, metoda projektów
M-1Metoda podająca - wykład
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca - zaliczenie końcowe ustne
S-1Ocena formująca: W odniesieniu do ćwiczeń laboratoryjnych; ocena formująca: sprawdziany pisemne i ustne wejściowe do ćwiczen, ocena jakości sprawozdań po odbytych ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak elementarnej wiedzy.
3,0Elementarna wiedza przedmiotu.
3,5Elementarna wiedza przedmiotu zelementami wnioskowania.
4,0Podstawowa wiedza przedmiotu ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów i rozwiązywania podstawowych zadań problemowych.
4,5Znaczna wiedza przedmiotu ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów i rozwiązywania zadań problemowych.
5,0Kompletna wiedza przedmiotu w zakresie wykładanycm, ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów, rozwiązywania zadań algorytmicznych, także ze zdolnością dokonywania oceny porównawczej oraz wartościującej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształcenia1AU_I_C/15_U01Również ich oceny sprzętowo-programowej w kontekście projektowania na poziomie systemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U04ma podstawowe umiejętności w zakresie programowania i podnoszenia niezawodności systemów wbudowanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Określony zakres umiejętności konfigurowania elementów struktury systemu oraz modelowania i budowania oprogramowania
Treści programoweT-L-10Sterownik przemysłowy realizowany na platformie National Instruments
T-L-12Przemysłowy system wizyjny - platforma National Instruments
T-L-14System napędowy - platforma Natinal Instruments
T-L-5Programowanie systemu opartego na architekturze ARM
T-L-3Programowanie urządzeń We/Wy (mikrocontroler 8051)
T-W-6Systemy automatyki przemysłowej: zagadnienie regulacji automatycznej, sensory pomiarowe oraz urządzenia wykonawcze, systemy z zamkniętą pętlą regulacji oraz systemy z otwartą pętlą regulacji, zagadnienia implementacyjne
T-L-4Konfigurowanie i programowanie asemblerowe procesora Picoblaze na bazie CPLD
T-L-13System meta-stabilny - platforma National Instruments
T-L-7Konfigurowane systemu wbudowanego na bazie FPGA - Altium
T-L-15Konfigurowanie systemu rekonfigurowalnego na bazie FPGA - platforma National Instruments
T-L-2Programowanie na poziomie "C" (mikrokontroler 8051)
T-L-11System pomiarów technicznych realizowany na platformie National Instruments
T-L-1Programowanie na poziomie Asemblera (mikrokontroler serii 8051)
T-L-8Programowanie poziomu "C" na platformie Altium
T-L-9Programowanie na poziomie systemu - platforma Altium
T-W-2Modelowanie oraz języki opisu: modele działania, zagadnienia projektowe, podejście formalne projektowania, języki opisu, języki synchroniczne, język opisu UML, języki przeznaczone do weryfikacji systemu
T-W-5Projektowanie poziomu systemu: systemy jednomodułowe z magistralą bądź komunikacją sieciową, metody i języki projektowania współbieżnego, metody automatycznego projektowania architektury procesorów, systemy wieloprocesorowe
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: W odniesieniu do ćwiczeń laboratoryjnych; ocena formująca: sprawdziany pisemne i ustne wejściowe do ćwiczen, ocena jakości sprawozdań po odbytych ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie nabył jakichkolwiek umiejętności praktycznych.
3,0Posiada minimalne umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji systemów wbudowanych..
3,5Posiada umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji systemów wbudowanych wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących.
4,0Posiada pełne umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji systemów wbudowanych wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących. Umie zasymulować oraz dokonać sysntezy komputerowej poziomu systemu dla systemu wbudowanego..
4,5Posiada pełne umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji systemów wbudowanych wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących. Umie zasymulować oraz dokonać sysntezy komputerowej poziomu systemu dla systemu wbudowanego oraz dokonać oceny jakościowej i ilościowej.
5,0Posiada biegłe umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji systemów wbudowanych wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących. Umie zasymulować oraz dokonać sysntezy komputerowej poziomu systemu dla systemu wbudowanego oraz dokonać oceny jakościowej i ilościowej. Potrafi dokonać wyboru właściwego rozwiązania stosowanie do postawionego zadania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształcenia1AK_I_C/15_K01Systemy wbudowane ulegają stałej ewolucji z uwagi na postęp techniczny w elektronice oraz rozwój metod narzędziowych i programowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K01świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-2Rozumienie podstawowych zasad konstruowania w warstwie fizycznej oraz metod modelowania i syntezy wyższych poziomów abstrakcji zarówno w odniesieniu do sprzętu, jak i oprogramowania
C-1Podstawowa wiedza pozwalająca rozpoznać systemy wbudowane w ogóle, a także rozróżnić je między sobą w odniesieniu do specyfiki dziedziny ich implementacji
Treści programoweT-W-6Systemy automatyki przemysłowej: zagadnienie regulacji automatycznej, sensory pomiarowe oraz urządzenia wykonawcze, systemy z zamkniętą pętlą regulacji oraz systemy z otwartą pętlą regulacji, zagadnienia implementacyjne
T-W-7Wybrane przykłady praktyczne
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca - zaliczenie końcowe ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje zaangażowania w poszerzaniu wiedzy i doskonaleniu umiejętności w zakresie techniki systemów wbudowanych.
3,0Wykazuje elementarną skłonność do poprawiania swoich kompetencji w zakresie techniki systemów wbudowanych jedynie z obawy o konsekwencje.
3,5Podnosi swój profesjonalizm w sposób jedynie zapewniający bieżące wykonywanie zadań.
4,0Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, w miarę konieczności.
4,5Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, przewidując z wyprzedzeniem kierunek działań.
5,0Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, przewidując z wyprzedzeniem kierunek działań. Dodatkowo, jest aktywny środowiskowo, wymienia doświadczenia w środowisku akademickim..