Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Plastyka - malarstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Plastyka - malarstwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Rysunku, Malarstwa i Rzeźby
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Tokarczyk <tokar@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Tokarczyk <jtokarczyk@zut.edu.pl>, Ryszard Tokarczyk <tokar@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 15,0 ECTS (formy) 15,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 60 3,01,00zaliczenie
projektyP4 60 3,01,00zaliczenie
projektyP5 30 3,01,00zaliczenie
projektyP6 60 3,01,00zaliczenie
projektyP7 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1- umiejętność rysunkowego wyrażania kształtów i relacji przestrzennych - posiadanie materiałów, narzędzi i podkładów do prac malarskich

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rola koloru we wzornictwie – zarys Budzenie wrażliwości kolorystycznej Obserwacja zjawiska kolorystycznego Klucz kompozycyjny Studium obrazu – metody realizacji. Rozbarwienia ciągłe Poznawanie zjawiska malarskości Dopełnienie obrazu elementami własnymi Topografia znaczeń formalnych Jak zrobić postęp w następnym semestrze
C-2Pierwszy krok ku syntezie Próba wypowiedzi przez syntezę Rozwinięcie i kulminacja akcji obrazu Interpretacja i konsekwencja twórcza Szukanie harmonii formy, koloru i światła w stworzonej przestrzeni Próby rozwinięcia kolorytu grą światła na powierzchni obrazu Obraz według „Bolero” - Ravela Moja osobowość w malarstwie
C-3Prześledzenie zmian wizualnych w zależności od różnych decyzji kolorystycznych. Body painting jako sposób projektowania wzorniczego. Próby indywidualizacji produktu seryjnego. Wybór prac do wystawy.
C-4Indywidualizacja produktu przez różne sposoby personifikacji. Tworzenie atrakcyjnych wizualnie form o aktywnych związkach kształtowo – kolorystycznych. Propozycje dla różnych firm transportowych. Wybór prac do wystawy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Aneks dyplomowy- program: - Prokjekt kolorystyczny związany z głównym zadaniem dyplomowym, np. z projektem produktu. - Osobny temat dyplomowy o zdecydowanych walorach kolorystycznych30
30
projekty
T-P-1Przedstawienie programu i organizacji zajęć4
T-P-2Martwa natura - tonacja ciepła8
T-P-3Martwa natura - tonacja zimna8
T-P-4Martwa natura – dominanta kolorystyczna8
T-P-5Przegląd okresowy prac. Zadanie domowe4
T-P-6Martwa natura – akcent8
T-P-7Martwa natura – tworzenie akcentu8
T-P-8Martwa natura – tworzenie dominanty8
T-P-9Przegląd i zaliczenie semestru III4
60
projekty
T-P-1Martwa natura – zawężenie gamy kolorystycznej8
T-P-2Martwa natura – synteza formy i koloru8
T-P-3Połowa martwej natury - dopełnienie całości8
T-P-4Przegląd okresowy prac. Zadanie domowe4
T-P-5Moja martwa natura8
T-P-6Materia martwej natury12
T-P-7Rytm i kulminacja – obraz inspirowany muzyką8
T-P-8Przegląd i zaliczenie semestru IV4
60
projekty
T-P-1KRZESŁO – personalizacja przedmiotu.24
T-P-2Projekt form pneumatycznych do ekspozycji krajobrazowych.16
T-P-3Projekt koncepcyjny kolorystyki pociągu lub tramwaju.16
T-P-4Przegląd i zaliczenia semestralne.4
60
projekty
T-P-1Testowanie przedmiotu kolorem.15
T-P-2Projektowanie akcji kolorem na dłoniach - body peinting15
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2praca własna60
90
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2praca własna45
90
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2praca własna45
90
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2praca własna45
90
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Praca własna60
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1pokaz
M-2objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4korekta
M-5ekspozycja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: korekta
S-2Ocena podsumowująca: przegląd prac
S-3Ocena formująca: dyskusja
S-4Ocena podsumowująca: punktacja (obecność na zajęciach, wrażliwość na kolor, interpretacja tematu, estetyka podania prac, efekt końcowy pracy, konsekwencja realizacji problemu malarskiego)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_B3_W01
ma wiedzę ogólną w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa przemysłowego oraz dziedzin pokrewnych; w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych
Wz_1A_W01A1_W10C-1, C-4, C-3, C-2T-P-2, T-P-5, T-P-7, T-P-9, T-P-6, T-P-1, T-P-4, T-P-3, T-P-8, T-P-4, T-P-6, T-P-1, T-P-5, T-P-3, T-P-4, T-P-3, T-P-7, T-P-1, T-P-2, T-P-1, T-P-8, T-P-2, T-P-2M-5, M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_B3_U01
umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
Wz_1A_U01A1_U14C-2, C-1, C-4, C-3T-P-6, T-P-1, T-P-9, T-P-8, T-P-2, T-P-5, T-P-7, T-P-3, T-P-4M-4, M-2, M-3, M-5S-3, S-2, S-1, S-4
Wz_1A_B3_U02
potrafi podjąć się współzawodnictwa w konkursie branżowym; umie przygotować swoje realizacje i wziąć udział w indywidualnej bądź zbiorowej wystawie
Wz_1A_U11A1_U21C-1, C-3, C-2, C-4T-P-4, T-P-6, T-P-3, T-P-5, T-P-2, T-P-9, T-P-1, T-P-8, T-P-7M-5, M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_B3_K01
jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu
Wz_1A_K03A1_K03C-2, C-3, C-4, C-1T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-3, T-P-2, T-P-7, T-P-9, T-P-1, T-P-8M-1, M-2, M-4, M-3, M-5S-3, S-4, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_B3_W01
ma wiedzę ogólną w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa przemysłowego oraz dziedzin pokrewnych; w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych
2,0nie zna podstaw terminologii malarskiej
3,0zna główne pojęcia i terminy malarskie
3,5umie w podstawowym zarysie skomentować zjawisko malarskie
4,0potrafi skomentować złożone zjawisko malarskie
4,5umie porównywać różne zjawiska malarskie
5,0umie określać stopień interpretacji malarskiej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_B3_U01
umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
2,0nie posiada wrażliwości kolorystycznej
3,0postrzega i wyraża podstawowe relacje kolorystyczne i kształtowe
3,5pełniej postrzega i wyraża podstawowe relacje kolorystyczne i kształtowe
4,0trafnie określa tonacje oraz relacje kolorystyczne i kształtowe
4,5wykazuje inwencję własną w określaniu zjawisk kolorystycznych
5,0posiada dużą czułość na relacje kolorystyczne i kształtowe oraz umiejętność indywidualnego ich wyrażania
Wz_1A_B3_U02
potrafi podjąć się współzawodnictwa w konkursie branżowym; umie przygotować swoje realizacje i wziąć udział w indywidualnej bądź zbiorowej wystawie
2,0nie potrafi przygotować prac do wystawy zbiorowej
3,0potrafi wybrać prace do wystawy zbiorowej
3,5potrafi poprawnie wybrać prace do wystawy zbiorowej
4,0umie wybrać problemowy zestaw swoich prac malarskich
4,5potrafi stworzyć większy zbiór swoich prac malarskich
5,0potrafi zaakcentować swoją indywidualność malarską na wystawie zbiorowej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_B3_K01
jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu
2,0nie wykazuje zdolności obserwacji natury i jej poprawnego wyrażania
3,0wykazuje zdolność skupienia w obserwacji i wyrażaniu zjawisk
3,5przejawia zdolności obserwacyjnego analizowania zjawisk malarskich
4,0wykazuje zdolność i umiejętność odkrywania zjawisk malarskich
4,5potrafi wieloaspektowo obserwować i odkrywać zjawiska malarskie w naturze
5,0wykazuje wysoką zdolność i umiejętność charakteryzowania zjawisk malarskich w naturze

Literatura podstawowa

  1. Władysław Strzemiński, "Teoria widzenia", 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Aneks dyplomowy- program: - Prokjekt kolorystyczny związany z głównym zadaniem dyplomowym, np. z projektem produktu. - Osobny temat dyplomowy o zdecydowanych walorach kolorystycznych30
30

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przedstawienie programu i organizacji zajęć4
T-P-2Martwa natura - tonacja ciepła8
T-P-3Martwa natura - tonacja zimna8
T-P-4Martwa natura – dominanta kolorystyczna8
T-P-5Przegląd okresowy prac. Zadanie domowe4
T-P-6Martwa natura – akcent8
T-P-7Martwa natura – tworzenie akcentu8
T-P-8Martwa natura – tworzenie dominanty8
T-P-9Przegląd i zaliczenie semestru III4
60

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Martwa natura – zawężenie gamy kolorystycznej8
T-P-2Martwa natura – synteza formy i koloru8
T-P-3Połowa martwej natury - dopełnienie całości8
T-P-4Przegląd okresowy prac. Zadanie domowe4
T-P-5Moja martwa natura8
T-P-6Materia martwej natury12
T-P-7Rytm i kulminacja – obraz inspirowany muzyką8
T-P-8Przegląd i zaliczenie semestru IV4
60

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1KRZESŁO – personalizacja przedmiotu.24
T-P-2Projekt form pneumatycznych do ekspozycji krajobrazowych.16
T-P-3Projekt koncepcyjny kolorystyki pociągu lub tramwaju.16
T-P-4Przegląd i zaliczenia semestralne.4
60

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Testowanie przedmiotu kolorem.15
T-P-2Projektowanie akcji kolorem na dłoniach - body peinting15
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2praca własna60
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2praca własna45
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2praca własna45
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2praca własna45
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Praca własna60
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_B3_W01ma wiedzę ogólną w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa przemysłowego oraz dziedzin pokrewnych; w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_W01ma wiedzę ogólną w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa oraz dziedzin pokrewnych; w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_W10ma podstawową wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów i specjalnością oraz wiedzę dotyczącą środków ekspresji i umiejętności warsztatowych pokrewnych dyscyplin artystycznych
Cel przedmiotuC-1Rola koloru we wzornictwie – zarys Budzenie wrażliwości kolorystycznej Obserwacja zjawiska kolorystycznego Klucz kompozycyjny Studium obrazu – metody realizacji. Rozbarwienia ciągłe Poznawanie zjawiska malarskości Dopełnienie obrazu elementami własnymi Topografia znaczeń formalnych Jak zrobić postęp w następnym semestrze
C-4Indywidualizacja produktu przez różne sposoby personifikacji. Tworzenie atrakcyjnych wizualnie form o aktywnych związkach kształtowo – kolorystycznych. Propozycje dla różnych firm transportowych. Wybór prac do wystawy.
C-3Prześledzenie zmian wizualnych w zależności od różnych decyzji kolorystycznych. Body painting jako sposób projektowania wzorniczego. Próby indywidualizacji produktu seryjnego. Wybór prac do wystawy.
C-2Pierwszy krok ku syntezie Próba wypowiedzi przez syntezę Rozwinięcie i kulminacja akcji obrazu Interpretacja i konsekwencja twórcza Szukanie harmonii formy, koloru i światła w stworzonej przestrzeni Próby rozwinięcia kolorytu grą światła na powierzchni obrazu Obraz według „Bolero” - Ravela Moja osobowość w malarstwie
Treści programoweT-P-2Martwa natura - tonacja ciepła
T-P-5Przegląd okresowy prac. Zadanie domowe
T-P-7Martwa natura – tworzenie akcentu
T-P-9Przegląd i zaliczenie semestru III
T-P-6Martwa natura – akcent
T-P-1Przedstawienie programu i organizacji zajęć
T-P-4Martwa natura – dominanta kolorystyczna
T-P-3Martwa natura - tonacja zimna
T-P-8Martwa natura – tworzenie dominanty
T-P-4Przegląd i zaliczenia semestralne.
T-P-6Materia martwej natury
T-P-1Testowanie przedmiotu kolorem.
T-P-5Moja martwa natura
T-P-3Projekt koncepcyjny kolorystyki pociągu lub tramwaju.
T-P-4Przegląd okresowy prac. Zadanie domowe
T-P-3Połowa martwej natury - dopełnienie całości
T-P-7Rytm i kulminacja – obraz inspirowany muzyką
T-P-1KRZESŁO – personalizacja przedmiotu.
T-P-2Projekt form pneumatycznych do ekspozycji krajobrazowych.
T-P-1Martwa natura – zawężenie gamy kolorystycznej
T-P-8Przegląd i zaliczenie semestru IV
T-P-2Martwa natura – synteza formy i koloru
T-P-2Projektowanie akcji kolorem na dłoniach - body peinting
Metody nauczaniaM-5ekspozycja
M-1pokaz
M-2objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4korekta
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: korekta
S-2Ocena podsumowująca: przegląd prac
S-3Ocena formująca: dyskusja
S-4Ocena podsumowująca: punktacja (obecność na zajęciach, wrażliwość na kolor, interpretacja tematu, estetyka podania prac, efekt końcowy pracy, konsekwencja realizacji problemu malarskiego)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna podstaw terminologii malarskiej
3,0zna główne pojęcia i terminy malarskie
3,5umie w podstawowym zarysie skomentować zjawisko malarskie
4,0potrafi skomentować złożone zjawisko malarskie
4,5umie porównywać różne zjawiska malarskie
5,0umie określać stopień interpretacji malarskiej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_B3_U01umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_U01umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_U14umie tworzyć i realizować własne koncepcje artystyczne oraz dysponować umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażenia
Cel przedmiotuC-2Pierwszy krok ku syntezie Próba wypowiedzi przez syntezę Rozwinięcie i kulminacja akcji obrazu Interpretacja i konsekwencja twórcza Szukanie harmonii formy, koloru i światła w stworzonej przestrzeni Próby rozwinięcia kolorytu grą światła na powierzchni obrazu Obraz według „Bolero” - Ravela Moja osobowość w malarstwie
C-1Rola koloru we wzornictwie – zarys Budzenie wrażliwości kolorystycznej Obserwacja zjawiska kolorystycznego Klucz kompozycyjny Studium obrazu – metody realizacji. Rozbarwienia ciągłe Poznawanie zjawiska malarskości Dopełnienie obrazu elementami własnymi Topografia znaczeń formalnych Jak zrobić postęp w następnym semestrze
C-4Indywidualizacja produktu przez różne sposoby personifikacji. Tworzenie atrakcyjnych wizualnie form o aktywnych związkach kształtowo – kolorystycznych. Propozycje dla różnych firm transportowych. Wybór prac do wystawy.
C-3Prześledzenie zmian wizualnych w zależności od różnych decyzji kolorystycznych. Body painting jako sposób projektowania wzorniczego. Próby indywidualizacji produktu seryjnego. Wybór prac do wystawy.
Treści programoweT-P-6Martwa natura – akcent
T-P-1Przedstawienie programu i organizacji zajęć
T-P-9Przegląd i zaliczenie semestru III
T-P-8Martwa natura – tworzenie dominanty
T-P-2Martwa natura - tonacja ciepła
T-P-5Przegląd okresowy prac. Zadanie domowe
T-P-7Martwa natura – tworzenie akcentu
T-P-3Martwa natura - tonacja zimna
T-P-4Martwa natura – dominanta kolorystyczna
Metody nauczaniaM-4korekta
M-2objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-5ekspozycja
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: dyskusja
S-2Ocena podsumowująca: przegląd prac
S-1Ocena formująca: korekta
S-4Ocena podsumowująca: punktacja (obecność na zajęciach, wrażliwość na kolor, interpretacja tematu, estetyka podania prac, efekt końcowy pracy, konsekwencja realizacji problemu malarskiego)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada wrażliwości kolorystycznej
3,0postrzega i wyraża podstawowe relacje kolorystyczne i kształtowe
3,5pełniej postrzega i wyraża podstawowe relacje kolorystyczne i kształtowe
4,0trafnie określa tonacje oraz relacje kolorystyczne i kształtowe
4,5wykazuje inwencję własną w określaniu zjawisk kolorystycznych
5,0posiada dużą czułość na relacje kolorystyczne i kształtowe oraz umiejętność indywidualnego ich wyrażania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_B3_U02potrafi podjąć się współzawodnictwa w konkursie branżowym; umie przygotować swoje realizacje i wziąć udział w indywidualnej bądź zbiorowej wystawie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_U11potrafi podjąć się współzawodnictwa w konkursie branżowym; umie przygotować swoje realizacje i wziąć udział w indywidualnej bądź zbiorowej wystawie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_U21posiada doświadczenie w realizowaniu własnych działań artystycznych opartych na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności
Cel przedmiotuC-1Rola koloru we wzornictwie – zarys Budzenie wrażliwości kolorystycznej Obserwacja zjawiska kolorystycznego Klucz kompozycyjny Studium obrazu – metody realizacji. Rozbarwienia ciągłe Poznawanie zjawiska malarskości Dopełnienie obrazu elementami własnymi Topografia znaczeń formalnych Jak zrobić postęp w następnym semestrze
C-3Prześledzenie zmian wizualnych w zależności od różnych decyzji kolorystycznych. Body painting jako sposób projektowania wzorniczego. Próby indywidualizacji produktu seryjnego. Wybór prac do wystawy.
C-2Pierwszy krok ku syntezie Próba wypowiedzi przez syntezę Rozwinięcie i kulminacja akcji obrazu Interpretacja i konsekwencja twórcza Szukanie harmonii formy, koloru i światła w stworzonej przestrzeni Próby rozwinięcia kolorytu grą światła na powierzchni obrazu Obraz według „Bolero” - Ravela Moja osobowość w malarstwie
C-4Indywidualizacja produktu przez różne sposoby personifikacji. Tworzenie atrakcyjnych wizualnie form o aktywnych związkach kształtowo – kolorystycznych. Propozycje dla różnych firm transportowych. Wybór prac do wystawy.
Treści programoweT-P-4Martwa natura – dominanta kolorystyczna
T-P-6Martwa natura – akcent
T-P-3Martwa natura - tonacja zimna
T-P-5Przegląd okresowy prac. Zadanie domowe
T-P-2Martwa natura - tonacja ciepła
T-P-9Przegląd i zaliczenie semestru III
T-P-1Przedstawienie programu i organizacji zajęć
T-P-8Martwa natura – tworzenie dominanty
T-P-7Martwa natura – tworzenie akcentu
Metody nauczaniaM-5ekspozycja
M-1pokaz
M-2objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4korekta
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: korekta
S-2Ocena podsumowująca: przegląd prac
S-4Ocena podsumowująca: punktacja (obecność na zajęciach, wrażliwość na kolor, interpretacja tematu, estetyka podania prac, efekt końcowy pracy, konsekwencja realizacji problemu malarskiego)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi przygotować prac do wystawy zbiorowej
3,0potrafi wybrać prace do wystawy zbiorowej
3,5potrafi poprawnie wybrać prace do wystawy zbiorowej
4,0umie wybrać problemowy zestaw swoich prac malarskich
4,5potrafi stworzyć większy zbiór swoich prac malarskich
5,0potrafi zaakcentować swoją indywidualność malarską na wystawie zbiorowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_B3_K01jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_K03jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K03jest zdolna do efektywnego wykorzystania: wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, zdolności elastycznego myślenia, adaptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz umiejętności kontrolowania swoich zachowań i przeciwdziałania lękom i stresom, jak również sprostania warunkom związanym z publicznymi występami lub prezentacjami
Cel przedmiotuC-2Pierwszy krok ku syntezie Próba wypowiedzi przez syntezę Rozwinięcie i kulminacja akcji obrazu Interpretacja i konsekwencja twórcza Szukanie harmonii formy, koloru i światła w stworzonej przestrzeni Próby rozwinięcia kolorytu grą światła na powierzchni obrazu Obraz według „Bolero” - Ravela Moja osobowość w malarstwie
C-3Prześledzenie zmian wizualnych w zależności od różnych decyzji kolorystycznych. Body painting jako sposób projektowania wzorniczego. Próby indywidualizacji produktu seryjnego. Wybór prac do wystawy.
C-4Indywidualizacja produktu przez różne sposoby personifikacji. Tworzenie atrakcyjnych wizualnie form o aktywnych związkach kształtowo – kolorystycznych. Propozycje dla różnych firm transportowych. Wybór prac do wystawy.
C-1Rola koloru we wzornictwie – zarys Budzenie wrażliwości kolorystycznej Obserwacja zjawiska kolorystycznego Klucz kompozycyjny Studium obrazu – metody realizacji. Rozbarwienia ciągłe Poznawanie zjawiska malarskości Dopełnienie obrazu elementami własnymi Topografia znaczeń formalnych Jak zrobić postęp w następnym semestrze
Treści programoweT-P-4Martwa natura – dominanta kolorystyczna
T-P-5Przegląd okresowy prac. Zadanie domowe
T-P-6Martwa natura – akcent
T-P-3Martwa natura - tonacja zimna
T-P-2Martwa natura - tonacja ciepła
T-P-7Martwa natura – tworzenie akcentu
T-P-9Przegląd i zaliczenie semestru III
T-P-1Przedstawienie programu i organizacji zajęć
T-P-8Martwa natura – tworzenie dominanty
Metody nauczaniaM-1pokaz
M-2objaśnienie
M-4korekta
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-5ekspozycja
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: dyskusja
S-4Ocena podsumowująca: punktacja (obecność na zajęciach, wrażliwość na kolor, interpretacja tematu, estetyka podania prac, efekt końcowy pracy, konsekwencja realizacji problemu malarskiego)
S-2Ocena podsumowująca: przegląd prac
S-1Ocena formująca: korekta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wykazuje zdolności obserwacji natury i jej poprawnego wyrażania
3,0wykazuje zdolność skupienia w obserwacji i wyrażaniu zjawisk
3,5przejawia zdolności obserwacyjnego analizowania zjawisk malarskich
4,0wykazuje zdolność i umiejętność odkrywania zjawisk malarskich
4,5potrafi wieloaspektowo obserwować i odkrywać zjawiska malarskie w naturze
5,0wykazuje wysoką zdolność i umiejętność charakteryzowania zjawisk malarskich w naturze