Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Praktyki zawodowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Praktyki zawodowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Rysunku, Malarstwa i Rzeźby
Nauczyciel odpowiedzialny Emil Wolski <Emil.Wolski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
praktykiPR4 4 3,01,00zaliczenie
praktykiPR6 2 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ze względu na wymagania podmiotów oferujących praktyki, student powinien posiadać przygotowaną dokumentację dotychczasowych osiągnięć (tzw. portfolio)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Doskonalenie u studenta praktycznych umiejętności realizacji zawodowych zadań projektowych
C-2Doskonalenie u studenta umiejętności realizacji zadań projektowych w zespole
C-3Wpojenie studentow świadomości konieczności nieustannego prowadzenia samorozwoju i samokształcenia dla doskonalenia kwalifikacji zawodowych
C-4Wzbudzenie u studenta nawyku skutecznego funkcjonowania zawodowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
praktyki
T-PR-1Poznanie i doskonalenie umiejętności praktycznych uzupelniających wiedzę, umiejętności oraz kompetencje uzyskane w toku zajęć na uczelni: ćwiczenie własnej incjatywy w poszukiwaniu pracodawcy (oferenta praktyk), weryfikacja umiejętności i diagnozowanie braków, doskonalenie warsztatu projektowego, poznawanie realiów pracy zawodowej, ćwiczenie umiejętności wydajnej i odpowiedzialnej pracy zawodowej, ćwiczenie umiejętności raportowania realizacji zadań1
T-PR-2Rozwijanie umiejętności pracy zespowłowej: doskonalenie umiejętności komunikacji interpersonalnej, zawodowe weryfikowanie zdobytej na uczelni umiejętności pracy zawodowej, doskonalenie umiejętności podziału zadań i zarządzania czasem1
2
praktyki
T-PR-1Poznanie i doskonalenie umiejętności praktycznych uzupelniających wiedzę, umiejętności oraz kompetencje uzyskane w toku zajęć na uczelni: ćwiczenie własnej incjatywy w poszukiwaniu pracodawcy (oferenta praktyk), weryfikacja umiejętności i diagnozowanie braków, doskonalenie warsztatu projektowego, poznawanie realiów pracy zawodowej, ćwiczenie umiejętności wydajnej i odpowiedzialnej pracy zawodowej, ćwiczenie umiejętności raportowania realizacji zadań2
T-PR-2Rozwijanie umiejętności pracy zespowłowej: doskonalenie umiejętności komunikacji interpersonalnej, zawodowe weryfikowanie zdobytej na uczelni umiejętności pracy zawodowej, doskonalenie umiejętności podziału zadań i zarządzania czasem2
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
praktyki
A-PR-1Przygotowanie się do praktyk5
A-PR-2Realiacja zadań zawodowych powierzonych praktykantowi80
A-PR-3Przygotownie raportu i rozliczenie się z praktyk5
90
praktyki
A-PR-1Przygotowanie się do praktyk5
A-PR-2Realiacja zadań zawodowych powierzonych praktykantowi20
A-PR-3Przygotownie raportu i rozliczenie się z praktyk5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda sytuacyjna (metoda przypadków)
M-4Pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena opiekuna praktyk: ocena na podsawie przygotowanego sprawozdania oraz na podstawie rozmowy odnośnie przebiegu praktyk,wpis do indeksu dokonany przez kierownika praktyk kierunku wzornictwo, przy wystawianiu oceny kierownik praktyk bierze przede wszystkim pod uwagę ocenę zaproponowaną przez pracodawcę, kierownik praktyk może jednak zaproponować własną ocenę, jeśli ta pierwsza wydaje się być nieadekwatna
S-2Ocena formująca: Omówienie sprawozdania, rozmowa na temat pozytywnych/negatywnych doświadczeń zdobytych podczas praktyk oraz zdobytych umiejętności i kwalifikacji

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_E5_U01
umie określić, odszukać i podjąć się praktyki zawodowej w branżowym podmiocie gospodarczym
Wz_1A_U06A1_U18C-1T-PR-1M-1S-2, S-1
Wz_1A_E5_U02
potrafi realizować zadania projektanta w zespole projektowym
Wz_1A_U07A1_U18C-2T-PR-2M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_E5_K01
samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe
Wz_1A_K01A1_K01, A1_K02C-3T-PR-1M-1S-2, S-1
Wz_1A_E5_K02
posiada umiejętność efektywnego komunikowania się i pracy zespołowej przy realizacji działań wspólnych
Wz_1A_K05A1_K05C-4T-PR-2M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_E5_U01
umie określić, odszukać i podjąć się praktyki zawodowej w branżowym podmiocie gospodarczym
2,0student nie realizuje praktyk zawodowych w przewidzianym terminie
3,0student realizuje praktyki zawodowe, jednak staranność wykonywanych czynności i stopień zaangażowania jest minimalny
3,5
4,0Student realizuje praktyki zawodowe, a staranność wykonywanych czynności i stopień zaangżowania są przeciętne
4,5
5,0Student realizuje praktyki w należytą staraności i dużym zaangażowaniem
Wz_1A_E5_U02
potrafi realizować zadania projektanta w zespole projektowym
2,0student nie potrafi realizować żadnych zadań projektanta w zespole projektowym
3,0student realizuje zadania projektanta w zespole projektowym, wymaga jednak stałej pomocy i nadzoru
3,5
4,0student realizuje zadania projektanta w zespole projektowym, wymaga jednak częściowej pomocy i nadzoru
4,5
5,0student realizuje zadania projektanta w zespole projektowym, wymaga przy tym sporadycznej, doraźnej pomocy i nadzoru

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_E5_K01
samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe
2,0student pozostaje bierny w rozwijaniu swych działań zawodowych
3,0student wykazuje bardzo nikłą incjatywę w rozwijaniu swych działań zawodowych
3,5
4,0student wykazuje przeciętną incjatywę w rozwijaniu swych działań zawodowych
4,5
5,0student aktywnie szuka możliwości swego rozwoju zawodego
Wz_1A_E5_K02
posiada umiejętność efektywnego komunikowania się i pracy zespołowej przy realizacji działań wspólnych
2,0student nie potrafi funkcjonować w zespole
3,0student z dużymi trudnościami funkcjonuje w zespole
3,5
4,0student poprawnie funkcjonuje w zespole
4,5
5,0student bezproblemowo funkcjonuje w zespole

Literatura podstawowa

  1. R. Meredith Belbin, Twoja rola w zespole, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2003, Egz. dostępny u prowadzącego

Literatura dodatkowa

  1. Paul Sloane, Twórcze myślenie w zarządzaniu, Gdańskie Wydawnictow Psychologiczne, Gdańsk, 2005, Egz. dostępny u prowadząceg

Treści programowe - praktyki

KODTreść programowaGodziny
T-PR-1Poznanie i doskonalenie umiejętności praktycznych uzupelniających wiedzę, umiejętności oraz kompetencje uzyskane w toku zajęć na uczelni: ćwiczenie własnej incjatywy w poszukiwaniu pracodawcy (oferenta praktyk), weryfikacja umiejętności i diagnozowanie braków, doskonalenie warsztatu projektowego, poznawanie realiów pracy zawodowej, ćwiczenie umiejętności wydajnej i odpowiedzialnej pracy zawodowej, ćwiczenie umiejętności raportowania realizacji zadań1
T-PR-2Rozwijanie umiejętności pracy zespowłowej: doskonalenie umiejętności komunikacji interpersonalnej, zawodowe weryfikowanie zdobytej na uczelni umiejętności pracy zawodowej, doskonalenie umiejętności podziału zadań i zarządzania czasem1
2

Treści programowe - praktyki

KODTreść programowaGodziny
T-PR-1Poznanie i doskonalenie umiejętności praktycznych uzupelniających wiedzę, umiejętności oraz kompetencje uzyskane w toku zajęć na uczelni: ćwiczenie własnej incjatywy w poszukiwaniu pracodawcy (oferenta praktyk), weryfikacja umiejętności i diagnozowanie braków, doskonalenie warsztatu projektowego, poznawanie realiów pracy zawodowej, ćwiczenie umiejętności wydajnej i odpowiedzialnej pracy zawodowej, ćwiczenie umiejętności raportowania realizacji zadań2
T-PR-2Rozwijanie umiejętności pracy zespowłowej: doskonalenie umiejętności komunikacji interpersonalnej, zawodowe weryfikowanie zdobytej na uczelni umiejętności pracy zawodowej, doskonalenie umiejętności podziału zadań i zarządzania czasem2
4

Formy aktywności - praktyki

KODForma aktywnościGodziny
A-PR-1Przygotowanie się do praktyk5
A-PR-2Realiacja zadań zawodowych powierzonych praktykantowi80
A-PR-3Przygotownie raportu i rozliczenie się z praktyk5
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - praktyki

KODForma aktywnościGodziny
A-PR-1Przygotowanie się do praktyk5
A-PR-2Realiacja zadań zawodowych powierzonych praktykantowi20
A-PR-3Przygotownie raportu i rozliczenie się z praktyk5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_E5_U01umie określić, odszukać i podjąć się praktyki zawodowej w branżowym podmiocie gospodarczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_U06umie określić, odszukać i podjąć współpracę z podmiotami niezbędnymi do realizacji zadania projektowego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_U18jest przygotowana do współdziałania i pracy z innymi osobami w ramach prac zespołowych
Cel przedmiotuC-1Doskonalenie u studenta praktycznych umiejętności realizacji zawodowych zadań projektowych
Treści programoweT-PR-1Poznanie i doskonalenie umiejętności praktycznych uzupelniających wiedzę, umiejętności oraz kompetencje uzyskane w toku zajęć na uczelni: ćwiczenie własnej incjatywy w poszukiwaniu pracodawcy (oferenta praktyk), weryfikacja umiejętności i diagnozowanie braków, doskonalenie warsztatu projektowego, poznawanie realiów pracy zawodowej, ćwiczenie umiejętności wydajnej i odpowiedzialnej pracy zawodowej, ćwiczenie umiejętności raportowania realizacji zadań
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Omówienie sprawozdania, rozmowa na temat pozytywnych/negatywnych doświadczeń zdobytych podczas praktyk oraz zdobytych umiejętności i kwalifikacji
S-1Ocena podsumowująca: Ocena opiekuna praktyk: ocena na podsawie przygotowanego sprawozdania oraz na podstawie rozmowy odnośnie przebiegu praktyk,wpis do indeksu dokonany przez kierownika praktyk kierunku wzornictwo, przy wystawianiu oceny kierownik praktyk bierze przede wszystkim pod uwagę ocenę zaproponowaną przez pracodawcę, kierownik praktyk może jednak zaproponować własną ocenę, jeśli ta pierwsza wydaje się być nieadekwatna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie realizuje praktyk zawodowych w przewidzianym terminie
3,0student realizuje praktyki zawodowe, jednak staranność wykonywanych czynności i stopień zaangażowania jest minimalny
3,5
4,0Student realizuje praktyki zawodowe, a staranność wykonywanych czynności i stopień zaangżowania są przeciętne
4,5
5,0Student realizuje praktyki w należytą staraności i dużym zaangażowaniem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_E5_U02potrafi realizować zadania projektanta w zespole projektowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_U07jest zdolna do realizacji zadań projektanta form przemysłowych w multidyscyplinarnym zespole projektowym, w tym potrafi współdziałać z innymi projektantami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_U18jest przygotowana do współdziałania i pracy z innymi osobami w ramach prac zespołowych
Cel przedmiotuC-2Doskonalenie u studenta umiejętności realizacji zadań projektowych w zespole
Treści programoweT-PR-2Rozwijanie umiejętności pracy zespowłowej: doskonalenie umiejętności komunikacji interpersonalnej, zawodowe weryfikowanie zdobytej na uczelni umiejętności pracy zawodowej, doskonalenie umiejętności podziału zadań i zarządzania czasem
Metody nauczaniaM-3Metoda sytuacyjna (metoda przypadków)
M-4Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena opiekuna praktyk: ocena na podsawie przygotowanego sprawozdania oraz na podstawie rozmowy odnośnie przebiegu praktyk,wpis do indeksu dokonany przez kierownika praktyk kierunku wzornictwo, przy wystawianiu oceny kierownik praktyk bierze przede wszystkim pod uwagę ocenę zaproponowaną przez pracodawcę, kierownik praktyk może jednak zaproponować własną ocenę, jeśli ta pierwsza wydaje się być nieadekwatna
S-2Ocena formująca: Omówienie sprawozdania, rozmowa na temat pozytywnych/negatywnych doświadczeń zdobytych podczas praktyk oraz zdobytych umiejętności i kwalifikacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi realizować żadnych zadań projektanta w zespole projektowym
3,0student realizuje zadania projektanta w zespole projektowym, wymaga jednak stałej pomocy i nadzoru
3,5
4,0student realizuje zadania projektanta w zespole projektowym, wymaga jednak częściowej pomocy i nadzoru
4,5
5,0student realizuje zadania projektanta w zespole projektowym, wymaga przy tym sporadycznej, doraźnej pomocy i nadzoru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_E5_K01samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_K01interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (zarówno gospodarczymi, jak i kulturowymi); samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie przy tym poszerzając swoją wiedzę i umiejętności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
A1_K02samodzielnie podejmuje niezależne prace, wykazując się umiejętnościami zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy
Cel przedmiotuC-3Wpojenie studentow świadomości konieczności nieustannego prowadzenia samorozwoju i samokształcenia dla doskonalenia kwalifikacji zawodowych
Treści programoweT-PR-1Poznanie i doskonalenie umiejętności praktycznych uzupelniających wiedzę, umiejętności oraz kompetencje uzyskane w toku zajęć na uczelni: ćwiczenie własnej incjatywy w poszukiwaniu pracodawcy (oferenta praktyk), weryfikacja umiejętności i diagnozowanie braków, doskonalenie warsztatu projektowego, poznawanie realiów pracy zawodowej, ćwiczenie umiejętności wydajnej i odpowiedzialnej pracy zawodowej, ćwiczenie umiejętności raportowania realizacji zadań
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Omówienie sprawozdania, rozmowa na temat pozytywnych/negatywnych doświadczeń zdobytych podczas praktyk oraz zdobytych umiejętności i kwalifikacji
S-1Ocena podsumowująca: Ocena opiekuna praktyk: ocena na podsawie przygotowanego sprawozdania oraz na podstawie rozmowy odnośnie przebiegu praktyk,wpis do indeksu dokonany przez kierownika praktyk kierunku wzornictwo, przy wystawianiu oceny kierownik praktyk bierze przede wszystkim pod uwagę ocenę zaproponowaną przez pracodawcę, kierownik praktyk może jednak zaproponować własną ocenę, jeśli ta pierwsza wydaje się być nieadekwatna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student pozostaje bierny w rozwijaniu swych działań zawodowych
3,0student wykazuje bardzo nikłą incjatywę w rozwijaniu swych działań zawodowych
3,5
4,0student wykazuje przeciętną incjatywę w rozwijaniu swych działań zawodowych
4,5
5,0student aktywnie szuka możliwości swego rozwoju zawodego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_E5_K02posiada umiejętność efektywnego komunikowania się i pracy zespołowej przy realizacji działań wspólnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_K05posiada umiejętność efektywnego komunikowania się, w szczególności: - podejmowania współpracy w realizacji zadań własnych, - pracy zespołowej przy realizacji działań wspólnych, - negocjowania (również mediacji) i organizowania, - integrowania się ze środowiskiem projektowym, - jasnego i zwięzłego przekazywania danych z zastosowaniem technologii informacyjnych; posiada umiejętność efektywnego, świadomego, obywatelskiego życia w społeczeństwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K05posiada umiejętność efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, w szczególności: pracy zespołowej w ramach wspólnych projektów i działań; negocjowania i organizowania; integracji z innymi osobami w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych; prezentowania zadań w przystępnej formie - z zastosowaniem technologii informacyjnych
Cel przedmiotuC-4Wzbudzenie u studenta nawyku skutecznego funkcjonowania zawodowego
Treści programoweT-PR-2Rozwijanie umiejętności pracy zespowłowej: doskonalenie umiejętności komunikacji interpersonalnej, zawodowe weryfikowanie zdobytej na uczelni umiejętności pracy zawodowej, doskonalenie umiejętności podziału zadań i zarządzania czasem
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena opiekuna praktyk: ocena na podsawie przygotowanego sprawozdania oraz na podstawie rozmowy odnośnie przebiegu praktyk,wpis do indeksu dokonany przez kierownika praktyk kierunku wzornictwo, przy wystawianiu oceny kierownik praktyk bierze przede wszystkim pod uwagę ocenę zaproponowaną przez pracodawcę, kierownik praktyk może jednak zaproponować własną ocenę, jeśli ta pierwsza wydaje się być nieadekwatna
S-2Ocena formująca: Omówienie sprawozdania, rozmowa na temat pozytywnych/negatywnych doświadczeń zdobytych podczas praktyk oraz zdobytych umiejętności i kwalifikacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi funkcjonować w zespole
3,0student z dużymi trudnościami funkcjonuje w zespole
3,5
4,0student poprawnie funkcjonuje w zespole
4,5
5,0student bezproblemowo funkcjonuje w zespole