Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)

Sylabus przedmiotu Wodociągi i kanalizacja:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wodociągi i kanalizacja
Specjalność Wodociągi i Kanalizacja
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Sanitarnej
Nauczyciel odpowiedzialny Bogdan Sajko <Bogdan.Sajko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 1,80,56egzamin
projektyP2 30 2,20,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczony kurs na S1 z przedmiotu "Wodociągi i Kanalizacja"
W-2Umiejetność projektowania prostych układów sieci wodociągowo-kanalizacyjnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej
C-2Umiejetność projektowania bardziej złożonych układów sieci wodociągowo-kanalizacyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt zaopatrzenia miasta w wodę. Zakres opracowania:pompownia II stopnia - sieć magistralna dwupierścieniowa - zbiornik sieciowy wyrównawczy (poczatkowy przepływowy, centralny lub końcowy). Wykonanie przy wykorzystaniu programów komputerowych: AotoCAD, Microsoft Office, Wavin i innych.30
30
wykłady
T-W-1Plan zagospodarowania przestrzennego działki (obszaru). Stadia dokumentacji. Warunki prawne dotyczace projektowania i wykonania sieci wododociągowej i kanalizacyjnej. Zakres opracowania i uzgodnienia dokumentacji projektowej.2
T-W-2Określenie zasobów wód podziemnych. Maksymalna eksploatacyjna wydajność studni wierconej.2
T-W-3Ustalenie rozbiorów odcinkowych i węzłowych. Obliczenie hydrauliczne sieci wodociągowej. Zasady obliczeń hydraulicznych sieci pierścieniowej.2
T-W-4Sieciowe zbiorniki wyrównawcze. Rodzaje, konstrukcja, uzbrojenie. Obliczenie pojemności zbiornika2
T-W-5Ustalenie rozkładu ciśnienia w sieci wodociągowej w układzie: stacja pomp II stopnia, sieć wodociągowa, zbiornik sieciowy wyrównawczy (przepływowy, centralny, końcowy).1
T-W-6Roboty ziemne, zabezpieczenia wykopów, warunki BHP związane z robotami ziemnymi przy wykonaniu sieci wodociągowych i kanalizacyjnych.4
T-W-7Skrzyżowania kanałów z obiektami inżynierskimi. Syfony (zasada działania i obliczania).2
T-W-8Warunki techniczne wykonania i odbioru sieci wodociagowej.2
T-W-9Warunki techniczne wykonania i odbioru sieci kanalizacyjnej2
T-W-10Rodzaje i podstawowe warunki projektowania ujęć wód podziemnych.2
T-W-11Rodzaje i zasady projektowania ujęć wody powierzchniowej.2
T-W-12Ogólne wiadomości o czasowych odwodnieniach wykopów budowlanych. Rodzaje wykopów, sposoby odwodnienia. Zakres stosowanych różnych rodzajów odwodnień. Igłofiltry konstrukcja i wykonanie. Eksploatacja igłofiltrów.3
T-W-13Ogólne wiadomości o systemach kanalizacji podciśnieniowej i kanalizacji ćiśnieniowej2
T-W-14Warunki techniczne wykonania odwodnień (odległości od budowli, konstrukcje, układy w planie, głębokości ułożenia i dopuszczalne minimalne prędkości założenie, uzbrojenie drenaży). Zakres stosowania róznych rodzajów odwodnień.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego25
A-P-3Udział w konsultacjach8
A-P-4Przygotowanie projektu do zaliczenia3
A-P-5Zaliczenie projektu1
67
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studia literaturowe10
A-W-3Przygotowanir do egzaminu10
A-W-4Udział w egzaminie3
53

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów (z użyciem komputera)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin pisemny i ustny z wykładów
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_W06
Ma poszerzona wiedzę w zakresie wybranej specjalności. Zna i rozumie wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania sieci i urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych
IS_2A_W06T2A_W03, T2A_W06InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-2, C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-11, T-W-10, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-14, T-P-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_U17
Planuje, dobiera i oblicza obiekty typowe dla wybranej specjalności. Projektuje układy sieci wodociągowo-kanalizacyjnych dla wybranych rzeczywistych terenów przy użyciu komputera.
IS_2A_U17T2A_U18InzA2_U07C-2T-P-1M-2S-1
IS_2A_??_U19
Projektuje i oblicza elementy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej i niezbędne urządzienia na sieci dla wybranych terenów przy wykorzystaniu komputera
IS_2A_U19T2A_U18, T2A_U19InzA2_U08C-2T-W-3, T-P-1, T-W-5M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_K01
Student jest w stanie prawidłowo definiować i klasyfikować wszystkie problemy związane z omawianymi zagadnieniami (włącznie z możliwością ustalania odpowiednich priorytetów przy realizacji podjętego zadania inżynierskiego)
IS_2A_K01T2A_K04C-2, C-1T-W-5, T-P-1, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_W06
Ma poszerzona wiedzę w zakresie wybranej specjalności. Zna i rozumie wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania sieci i urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych
2,0Student nie ma żadnej wiedzy związanej z urządzeniemi i sieciami wod-kan.
3,0Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące sieci wod-kan. oraz urządzeń związanych z tymi sieciami.
3,5Student ma szerszą wiedzę zwiazaną z zagadnieniami dotyczącymi sieci wod-kan. i urządzeń bezłlatwego jednak łączenia w całość poszczególnych elementów tej wiedzy.
4,0Student nie tylko ma dobrą i szerszą wiedzę teoretyczną związaną z zagadnieniami dotyczącymi wybranej specjalności, ale potrafi także we właściwy sposób połączyć poszczególne zagadnienia tej wiedzy w kompleksową wiedzę, prowadzącą do rozwiązań projektowych sieci wod-kan. i urządzeń na sieciach.
4,5Student oprócz połączenia poszczególnych zagadnień teoretycznych w kompleksową wiedzę związaną z zagadnieniami dotyczącymi wybranej specjalności potrafi także identyfikować i porównywać efektywność poszczególnych zagadnień tej wiedzy w aspekcie optymalnych rozwiązań projektowych sieci i urządzeń dla różnych warunków.
5,0Student potrafi samodzielnie rozwijać zdobywaną w sposób ciągły wiedzę teoretyczną oraz dokonywać wyborów w zastosowaniu różnych aspektów tej wiedzy do najnowszych zagadnień projektowych (przy wykorzystaniu do opracowania schematów i obliczenia programów komputerowych) z jednoczesną modyfikacją tych zagadnień teoretycznych w stosunku do stanu istniejącego (istniejących sieci wod-kan. i urządzeń na sieci) z uwzględnieniem różnych warunków gruntowo-wodnych i innych).

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_U17
Planuje, dobiera i oblicza obiekty typowe dla wybranej specjalności. Projektuje układy sieci wodociągowo-kanalizacyjnych dla wybranych rzeczywistych terenów przy użyciu komputera.
2,0Student nie potrafi rozwiązać podstawowych zagadnień w zakresie nabytej wiedzy teoretycznej dotyczącej podstawowych wytycznych projektowych oraz samego projektowania podstaowych elmentów sieci wod-kan. oraz urządzeń na tych sieciach.
3,0Student poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane (oderwane) rozwiązania inżynierskie związane z projektowaniem podstawowych elementów sieci wod-kan. oraz urządzeń na sieciach.
3,5Student w większym zakresie poprawnie rozwiązuje i łączy wszystkie niezbędne elementy projektowanych sieci wod-kan. i urządzeń na sieciach składając je w kompletne projekty siec wod-kani.Potrafi dokonać bardziej efektywnego porównania i analizy różnych układów sieci, wykonuje podstawowe kompletne projekty sieci wod-kan.
4,0Student nie tylko potrafi rozwiązywać różne przypadki kompleksowego projektowania zewnętrznych sieci wod-kan. i urządzeń na tych sieciach (jako rozwiązanie projektowe), ale potrafi także w sposób analityczny i syntetyczny te poszczególne przypadki porównać. Potrafi koordynować, organizować i weryfikować pracę zespołu projektowego.
4,5Student potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wykorzystać całą nabytą wcześniej wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania zewnętrznych sieci wod-kan. oraz urządzeń ( z wykorzystaniem programów komputerowych) a także potrafi porównać efektywność tych problemów w aspekcie ich optymalizacji dla uzyskania najlepszego efektu projektowego tych sieci.
5,0Do rozwiązania zadania inżynierskiego student umie wykorzystać całą nabytą wcześniej wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania nie tylko prostych układów sieci wraz z urządzeniami, potrafi także zaprojektować złożone układy sieci dla wybranych rzeczywistych terenów (z wykorzystaniem programów komputerowych) wraz z ich szeroką analizą najbardziej złożonych i niekorzystnych warunków gruntowo-wodnych i innych.
IS_2A_??_U19
Projektuje i oblicza elementy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej i niezbędne urządzienia na sieci dla wybranych terenów przy wykorzystaniu komputera
2,0Student nie potrafi zaprojektować nawet najprostszych sieci wod-kan. i urządzeń związanych z tymi sieciami, a także nie potrafi dokonać choćby ogólnego porównania do prostych rozwiązań istniejących w praktyce.
3,0Student potrafi zaprojektować proste układy sieci wod-kan. wraz z urządzeniami a także potrafi dokonać ogólnego porównania do prostych rozwiązań istniejących w praktyce (bez głębszej analizy tego porównania).
3,5Student w miarę poprawnie potrafi zaplanować, dobrać i obliczyć proste układy sieci wod-kan. a także potrafi dokonać bardziej efektywnego porównania tych rozwiązań do prostych rozwiązań istniejących w praktyce (z głębszą analizą tego porównania).
4,0Student nie tylko potrafi samodzielnie projektować różne układy sieci i urządzenia wod-kan. (z wykorzystaniem programów komputerowych) w rzeczywistym terenie z ogólną analizą przydatności tych układów, ale potrafi także w sposób analityczny i syntetyczny porównywać zaprojektowane układy do bardziej złożonych istniejących już sieci i urządzeń wod-kan.
4,5Student potrafi do rozwiązania kompletnego zadania inżynierskiego wykorzystać całą nabytą i obszerną wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania sieci w odniesieniu do różnych istniejących układów sieci i urządzeń wod-kan. a także potrafi porównać efektywność tych wszystkich układów w aspekcie ich optymalizacji dla uzyskania najlepszego efektu merytorycznego (przy wykorzystaniu także metod komputerowych).
5,0Student potrafi w sposób optymalny rozwiązywać (zaprojektować) nie tylko podstawowe i kompletne układy sieci oraz urządzenia wod-kan. w rzeczywistym terenie, ale potrafi także rozwiązywać w optymalny sposób wszystkie złożone i najnowsze pod względem rozwiązań koncepcyjnych układy sieci wod-kan. w rzeczywistm terenie nawet dla najgorszych warunków gruntowych (przy wykorzystaniu także najnowszych programów komputerowych).

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_K01
Student jest w stanie prawidłowo definiować i klasyfikować wszystkie problemy związane z omawianymi zagadnieniami (włącznie z możliwością ustalania odpowiednich priorytetów przy realizacji podjętego zadania inżynierskiego)
2,0Student nie potrafi w sposób choćby ogólny zdefiniować, sklasyfikować problemy oraz zastosować priorytety służące do realizacji zadania inżynierskiego.
3,0Student w sposób jedynie dostateczny potrafi zdefiniować , sklasyfikować oraz ustalić odpowiednie priorytety przy realizacji poszczególnych zadań inżynierskich.
3,5Student w bardziej profesjonalny sposób potrafi sklasyfikować i dokonać wyboru właściwych priorytetów służących do realizacji podjętego zadania inżynierskiego dla omawianej tematyki związanej z wodociagami i kanalizacją.
4,0Student w dobry i właściwy sposób jest w stanie definiować, klasyfikować i ustalać róznorodne priorytety służące do obliczeń i realizacji poszczególnych zadań inżynierskich związanych z problematyką wodociągów i kanalizacji.
4,5Student jest świadomy wyboru najlepszych i optymalnych priorytetów służacych do realizacji róznorodnych zadań inżynierskich związanych szczegółowo z tematyką przedmiotu wodociagi i kanalizacja. Potrafi w sposób profesjonalny definiować, klasyfikować i rozwiązywać wszelkie problemy zwiazane z projektowaniem.
5,0Student potrafi w sposób profesjonalny dokonać wyboru najlepszych i optymalnych priorytetów (w projektowaniu poszczególnych sieci i obiektów towarzyszących na sieci) uwzględniając w wyborze korzyści i wady mogące wystąpić przy realizacji bardziej złożonych obiektów na sieci, w trudnych warunkach gruntowo- wodnych w terenie rzeczywistym.

Literatura podstawowa

  1. Gabryszewski T., Wodociągi, PWN, Warszawa, 1983
  2. Szpindor A., Zaopatrzenie w wodę i kanalizacja wsi, Arkady, Warszawa, 1992
  3. Sokołowski J., Żbikowski A., Odwodnienia budowlane i osiedlowe, SGGW, Warszawa, 1993, 1
  4. Dolecka j., Dolecki J., Klepacka B., Usakiewicz A., Wodociągi i kanalizacja część 1 i 2. Materiały pomocnicze do ćwiczeń projektowych. Skrypt Politechniki Białostockiej., Białystok, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Sosnowski St., Tabernacki J., Chudzicki J., Instalacje wodociagowe i kanalizacyjne., Instalator Polski, Warszawa, 2002
  2. 2012, Obowiązujące aktualne normy i rozporzadzenia. Materiałydydaktyczne udostępnione na stronie internetowej.

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt zaopatrzenia miasta w wodę. Zakres opracowania:pompownia II stopnia - sieć magistralna dwupierścieniowa - zbiornik sieciowy wyrównawczy (poczatkowy przepływowy, centralny lub końcowy). Wykonanie przy wykorzystaniu programów komputerowych: AotoCAD, Microsoft Office, Wavin i innych.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Plan zagospodarowania przestrzennego działki (obszaru). Stadia dokumentacji. Warunki prawne dotyczace projektowania i wykonania sieci wododociągowej i kanalizacyjnej. Zakres opracowania i uzgodnienia dokumentacji projektowej.2
T-W-2Określenie zasobów wód podziemnych. Maksymalna eksploatacyjna wydajność studni wierconej.2
T-W-3Ustalenie rozbiorów odcinkowych i węzłowych. Obliczenie hydrauliczne sieci wodociągowej. Zasady obliczeń hydraulicznych sieci pierścieniowej.2
T-W-4Sieciowe zbiorniki wyrównawcze. Rodzaje, konstrukcja, uzbrojenie. Obliczenie pojemności zbiornika2
T-W-5Ustalenie rozkładu ciśnienia w sieci wodociągowej w układzie: stacja pomp II stopnia, sieć wodociągowa, zbiornik sieciowy wyrównawczy (przepływowy, centralny, końcowy).1
T-W-6Roboty ziemne, zabezpieczenia wykopów, warunki BHP związane z robotami ziemnymi przy wykonaniu sieci wodociągowych i kanalizacyjnych.4
T-W-7Skrzyżowania kanałów z obiektami inżynierskimi. Syfony (zasada działania i obliczania).2
T-W-8Warunki techniczne wykonania i odbioru sieci wodociagowej.2
T-W-9Warunki techniczne wykonania i odbioru sieci kanalizacyjnej2
T-W-10Rodzaje i podstawowe warunki projektowania ujęć wód podziemnych.2
T-W-11Rodzaje i zasady projektowania ujęć wody powierzchniowej.2
T-W-12Ogólne wiadomości o czasowych odwodnieniach wykopów budowlanych. Rodzaje wykopów, sposoby odwodnienia. Zakres stosowanych różnych rodzajów odwodnień. Igłofiltry konstrukcja i wykonanie. Eksploatacja igłofiltrów.3
T-W-13Ogólne wiadomości o systemach kanalizacji podciśnieniowej i kanalizacji ćiśnieniowej2
T-W-14Warunki techniczne wykonania odwodnień (odległości od budowli, konstrukcje, układy w planie, głębokości ułożenia i dopuszczalne minimalne prędkości założenie, uzbrojenie drenaży). Zakres stosowania róznych rodzajów odwodnień.2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego25
A-P-3Udział w konsultacjach8
A-P-4Przygotowanie projektu do zaliczenia3
A-P-5Zaliczenie projektu1
67
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studia literaturowe10
A-W-3Przygotowanir do egzaminu10
A-W-4Udział w egzaminie3
53
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_W06Ma poszerzona wiedzę w zakresie wybranej specjalności. Zna i rozumie wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania sieci i urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Umiejetność projektowania bardziej złożonych układów sieci wodociągowo-kanalizacyjnych
C-1Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej
Treści programoweT-W-3Ustalenie rozbiorów odcinkowych i węzłowych. Obliczenie hydrauliczne sieci wodociągowej. Zasady obliczeń hydraulicznych sieci pierścieniowej.
T-W-2Określenie zasobów wód podziemnych. Maksymalna eksploatacyjna wydajność studni wierconej.
T-W-1Plan zagospodarowania przestrzennego działki (obszaru). Stadia dokumentacji. Warunki prawne dotyczace projektowania i wykonania sieci wododociągowej i kanalizacyjnej. Zakres opracowania i uzgodnienia dokumentacji projektowej.
T-W-5Ustalenie rozkładu ciśnienia w sieci wodociągowej w układzie: stacja pomp II stopnia, sieć wodociągowa, zbiornik sieciowy wyrównawczy (przepływowy, centralny, końcowy).
T-W-11Rodzaje i zasady projektowania ujęć wody powierzchniowej.
T-W-10Rodzaje i podstawowe warunki projektowania ujęć wód podziemnych.
T-W-4Sieciowe zbiorniki wyrównawcze. Rodzaje, konstrukcja, uzbrojenie. Obliczenie pojemności zbiornika
T-W-6Roboty ziemne, zabezpieczenia wykopów, warunki BHP związane z robotami ziemnymi przy wykonaniu sieci wodociągowych i kanalizacyjnych.
T-W-8Warunki techniczne wykonania i odbioru sieci wodociagowej.
T-W-9Warunki techniczne wykonania i odbioru sieci kanalizacyjnej
T-W-14Warunki techniczne wykonania odwodnień (odległości od budowli, konstrukcje, układy w planie, głębokości ułożenia i dopuszczalne minimalne prędkości założenie, uzbrojenie drenaży). Zakres stosowania róznych rodzajów odwodnień.
T-P-1Projekt zaopatrzenia miasta w wodę. Zakres opracowania:pompownia II stopnia - sieć magistralna dwupierścieniowa - zbiornik sieciowy wyrównawczy (poczatkowy przepływowy, centralny lub końcowy). Wykonanie przy wykorzystaniu programów komputerowych: AotoCAD, Microsoft Office, Wavin i innych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny i ustny z wykładów
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy związanej z urządzeniemi i sieciami wod-kan.
3,0Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące sieci wod-kan. oraz urządzeń związanych z tymi sieciami.
3,5Student ma szerszą wiedzę zwiazaną z zagadnieniami dotyczącymi sieci wod-kan. i urządzeń bezłlatwego jednak łączenia w całość poszczególnych elementów tej wiedzy.
4,0Student nie tylko ma dobrą i szerszą wiedzę teoretyczną związaną z zagadnieniami dotyczącymi wybranej specjalności, ale potrafi także we właściwy sposób połączyć poszczególne zagadnienia tej wiedzy w kompleksową wiedzę, prowadzącą do rozwiązań projektowych sieci wod-kan. i urządzeń na sieciach.
4,5Student oprócz połączenia poszczególnych zagadnień teoretycznych w kompleksową wiedzę związaną z zagadnieniami dotyczącymi wybranej specjalności potrafi także identyfikować i porównywać efektywność poszczególnych zagadnień tej wiedzy w aspekcie optymalnych rozwiązań projektowych sieci i urządzeń dla różnych warunków.
5,0Student potrafi samodzielnie rozwijać zdobywaną w sposób ciągły wiedzę teoretyczną oraz dokonywać wyborów w zastosowaniu różnych aspektów tej wiedzy do najnowszych zagadnień projektowych (przy wykorzystaniu do opracowania schematów i obliczenia programów komputerowych) z jednoczesną modyfikacją tych zagadnień teoretycznych w stosunku do stanu istniejącego (istniejących sieci wod-kan. i urządzeń na sieci) z uwzględnieniem różnych warunków gruntowo-wodnych i innych).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_U17Planuje, dobiera i oblicza obiekty typowe dla wybranej specjalności. Projektuje układy sieci wodociągowo-kanalizacyjnych dla wybranych rzeczywistych terenów przy użyciu komputera.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U17Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Umiejetność projektowania bardziej złożonych układów sieci wodociągowo-kanalizacyjnych
Treści programoweT-P-1Projekt zaopatrzenia miasta w wodę. Zakres opracowania:pompownia II stopnia - sieć magistralna dwupierścieniowa - zbiornik sieciowy wyrównawczy (poczatkowy przepływowy, centralny lub końcowy). Wykonanie przy wykorzystaniu programów komputerowych: AotoCAD, Microsoft Office, Wavin i innych.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów (z użyciem komputera)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny i ustny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozwiązać podstawowych zagadnień w zakresie nabytej wiedzy teoretycznej dotyczącej podstawowych wytycznych projektowych oraz samego projektowania podstaowych elmentów sieci wod-kan. oraz urządzeń na tych sieciach.
3,0Student poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane (oderwane) rozwiązania inżynierskie związane z projektowaniem podstawowych elementów sieci wod-kan. oraz urządzeń na sieciach.
3,5Student w większym zakresie poprawnie rozwiązuje i łączy wszystkie niezbędne elementy projektowanych sieci wod-kan. i urządzeń na sieciach składając je w kompletne projekty siec wod-kani.Potrafi dokonać bardziej efektywnego porównania i analizy różnych układów sieci, wykonuje podstawowe kompletne projekty sieci wod-kan.
4,0Student nie tylko potrafi rozwiązywać różne przypadki kompleksowego projektowania zewnętrznych sieci wod-kan. i urządzeń na tych sieciach (jako rozwiązanie projektowe), ale potrafi także w sposób analityczny i syntetyczny te poszczególne przypadki porównać. Potrafi koordynować, organizować i weryfikować pracę zespołu projektowego.
4,5Student potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wykorzystać całą nabytą wcześniej wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania zewnętrznych sieci wod-kan. oraz urządzeń ( z wykorzystaniem programów komputerowych) a także potrafi porównać efektywność tych problemów w aspekcie ich optymalizacji dla uzyskania najlepszego efektu projektowego tych sieci.
5,0Do rozwiązania zadania inżynierskiego student umie wykorzystać całą nabytą wcześniej wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania nie tylko prostych układów sieci wraz z urządzeniami, potrafi także zaprojektować złożone układy sieci dla wybranych rzeczywistych terenów (z wykorzystaniem programów komputerowych) wraz z ich szeroką analizą najbardziej złożonych i niekorzystnych warunków gruntowo-wodnych i innych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_U19Projektuje i oblicza elementy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej i niezbędne urządzienia na sieci dla wybranych terenów przy wykorzystaniu komputera
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U19Potrafi zaprojektować elementy, instalacje, systemy i urządzenia wchodzące w zakres inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Umiejetność projektowania bardziej złożonych układów sieci wodociągowo-kanalizacyjnych
Treści programoweT-W-3Ustalenie rozbiorów odcinkowych i węzłowych. Obliczenie hydrauliczne sieci wodociągowej. Zasady obliczeń hydraulicznych sieci pierścieniowej.
T-P-1Projekt zaopatrzenia miasta w wodę. Zakres opracowania:pompownia II stopnia - sieć magistralna dwupierścieniowa - zbiornik sieciowy wyrównawczy (poczatkowy przepływowy, centralny lub końcowy). Wykonanie przy wykorzystaniu programów komputerowych: AotoCAD, Microsoft Office, Wavin i innych.
T-W-5Ustalenie rozkładu ciśnienia w sieci wodociągowej w układzie: stacja pomp II stopnia, sieć wodociągowa, zbiornik sieciowy wyrównawczy (przepływowy, centralny, końcowy).
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów (z użyciem komputera)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprojektować nawet najprostszych sieci wod-kan. i urządzeń związanych z tymi sieciami, a także nie potrafi dokonać choćby ogólnego porównania do prostych rozwiązań istniejących w praktyce.
3,0Student potrafi zaprojektować proste układy sieci wod-kan. wraz z urządzeniami a także potrafi dokonać ogólnego porównania do prostych rozwiązań istniejących w praktyce (bez głębszej analizy tego porównania).
3,5Student w miarę poprawnie potrafi zaplanować, dobrać i obliczyć proste układy sieci wod-kan. a także potrafi dokonać bardziej efektywnego porównania tych rozwiązań do prostych rozwiązań istniejących w praktyce (z głębszą analizą tego porównania).
4,0Student nie tylko potrafi samodzielnie projektować różne układy sieci i urządzenia wod-kan. (z wykorzystaniem programów komputerowych) w rzeczywistym terenie z ogólną analizą przydatności tych układów, ale potrafi także w sposób analityczny i syntetyczny porównywać zaprojektowane układy do bardziej złożonych istniejących już sieci i urządzeń wod-kan.
4,5Student potrafi do rozwiązania kompletnego zadania inżynierskiego wykorzystać całą nabytą i obszerną wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania sieci w odniesieniu do różnych istniejących układów sieci i urządzeń wod-kan. a także potrafi porównać efektywność tych wszystkich układów w aspekcie ich optymalizacji dla uzyskania najlepszego efektu merytorycznego (przy wykorzystaniu także metod komputerowych).
5,0Student potrafi w sposób optymalny rozwiązywać (zaprojektować) nie tylko podstawowe i kompletne układy sieci oraz urządzenia wod-kan. w rzeczywistym terenie, ale potrafi także rozwiązywać w optymalny sposób wszystkie złożone i najnowsze pod względem rozwiązań koncepcyjnych układy sieci wod-kan. w rzeczywistm terenie nawet dla najgorszych warunków gruntowych (przy wykorzystaniu także najnowszych programów komputerowych).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_K01Student jest w stanie prawidłowo definiować i klasyfikować wszystkie problemy związane z omawianymi zagadnieniami (włącznie z możliwością ustalania odpowiednich priorytetów przy realizacji podjętego zadania inżynierskiego)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Umiejetność projektowania bardziej złożonych układów sieci wodociągowo-kanalizacyjnych
C-1Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej
Treści programoweT-W-5Ustalenie rozkładu ciśnienia w sieci wodociągowej w układzie: stacja pomp II stopnia, sieć wodociągowa, zbiornik sieciowy wyrównawczy (przepływowy, centralny, końcowy).
T-P-1Projekt zaopatrzenia miasta w wodę. Zakres opracowania:pompownia II stopnia - sieć magistralna dwupierścieniowa - zbiornik sieciowy wyrównawczy (poczatkowy przepływowy, centralny lub końcowy). Wykonanie przy wykorzystaniu programów komputerowych: AotoCAD, Microsoft Office, Wavin i innych.
T-W-1Plan zagospodarowania przestrzennego działki (obszaru). Stadia dokumentacji. Warunki prawne dotyczace projektowania i wykonania sieci wododociągowej i kanalizacyjnej. Zakres opracowania i uzgodnienia dokumentacji projektowej.
T-W-4Sieciowe zbiorniki wyrównawcze. Rodzaje, konstrukcja, uzbrojenie. Obliczenie pojemności zbiornika
T-W-3Ustalenie rozbiorów odcinkowych i węzłowych. Obliczenie hydrauliczne sieci wodociągowej. Zasady obliczeń hydraulicznych sieci pierścieniowej.
T-W-2Określenie zasobów wód podziemnych. Maksymalna eksploatacyjna wydajność studni wierconej.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów (z użyciem komputera)
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny i ustny z wykładów
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w sposób choćby ogólny zdefiniować, sklasyfikować problemy oraz zastosować priorytety służące do realizacji zadania inżynierskiego.
3,0Student w sposób jedynie dostateczny potrafi zdefiniować , sklasyfikować oraz ustalić odpowiednie priorytety przy realizacji poszczególnych zadań inżynierskich.
3,5Student w bardziej profesjonalny sposób potrafi sklasyfikować i dokonać wyboru właściwych priorytetów służących do realizacji podjętego zadania inżynierskiego dla omawianej tematyki związanej z wodociagami i kanalizacją.
4,0Student w dobry i właściwy sposób jest w stanie definiować, klasyfikować i ustalać róznorodne priorytety służące do obliczeń i realizacji poszczególnych zadań inżynierskich związanych z problematyką wodociągów i kanalizacji.
4,5Student jest świadomy wyboru najlepszych i optymalnych priorytetów służacych do realizacji róznorodnych zadań inżynierskich związanych szczegółowo z tematyką przedmiotu wodociagi i kanalizacja. Potrafi w sposób profesjonalny definiować, klasyfikować i rozwiązywać wszelkie problemy zwiazane z projektowaniem.
5,0Student potrafi w sposób profesjonalny dokonać wyboru najlepszych i optymalnych priorytetów (w projektowaniu poszczególnych sieci i obiektów towarzyszących na sieci) uwzględniając w wyborze korzyści i wady mogące wystąpić przy realizacji bardziej złożonych obiektów na sieci, w trudnych warunkach gruntowo- wodnych w terenie rzeczywistym.