Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo instalacji przemysłowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo instalacji przemysłowych
Specjalność Inżynieria bezpieczeństwa obiektów technicznych
Jednostka prowadząca Katedra Technicznego Zabezpieczenia Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 30 3,00,41zaliczenie
wykładyW3 30 3,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu budowy i eksploatacji urządzeń i obiektów technicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentówn z właściwoścamii eksploatacyjnymi instalacji i systemów technicznych
C-2Zapoznanie studentów z sposobem oceny poziomu zagrożeń i doboru środków technicznych bezpieczeństwa
C-3Wykonanie projektu w postaci pisemnego opracowania
C-4Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczącej realizowanego projektu
C-5Ukształtowanie umiejętności rozumienia zagrożeń instalacji przemysłowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Rozwiązanie zadania projektowego m.in. z zakresu modelowania matematycznego pożaru w pomieszczeniach specjalnych, doboru środków bezpieczeństwa dla wybranych pomieszczeń technicznych obiektu, obliczenia instalacji gaśniczej – obliczenia czynnika gaśniczego, analizy ryzyka dla wybranej instalacji. Praca obejmuje zebranie materiałów związanych z realizacja zadania, ich analizę, realizację celu pracy oraz przygotowanie zwięzłego opracowania końcowego.30
30
wykłady
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zajęć i przedmiotu.1
T-W-2Charakterystyka pożarowa instalacji obiektu technicznego.3
T-W-3Instalacje paliwowe i olejowe nisko- i wysokociśnieniowe.3
T-W-4Instalacje olejowe grzewcze.2
T-W-5Instalacje hydrauliczne.2
T-W-6Właściwości palne i wybuchowe paliw i olejów.2
T-W-7Typowe źródła zapłonu i ich parametry.2
T-W-8Jakościowe i ilościowe metody oceny zagrożenia pożarowego typowych pomieszczeń maszynowych.3
T-W-9Obliczenia parametrów pożaru pomieszczeń specjalnych.2
T-W-10Przeciwpożarowe i przeciwwybuchowe zabezpieczenie konstrukcyjne pomieszczeń specjalnych.3
T-W-11Instalacje wykrywcze i lokalne instalacje gaśnicze do obrony obiektów szczególnego ryzyka.3
T-W-12Metody formalnej oceny bezpieczeństwa w zastosowaniu do zabezpieczenia pomieszczeń specjalnych obiektu technicznego przed pożarem i wybuchem.2
T-W-13Zintegrowane systemy zabezpieczeń przeciwpożarowych instalacji technicznych.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w konsultacjach18
A-P-2Studiowanie wymaganej literatury25
A-P-3Przygotowanie projektu27
A-P-4Przygotowanie prezentacji8
A-P-5Uczestnictwo w prezentacjach realizowanych projektów12
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu25
A-W-3Przygotowanie do egzaminu29
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie pisemnym3
A-W-5Uczestnictwo w egzaminie ustnym3
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Projekt wykonywany samodzielnie przez studentów pod nadzorem merytorycznym prowadzącego zajęcia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji oraz pisemnego opracowania projektu przygotowanego przez studenta na zadany temat

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma szczegółową wiedzę z zakresu bezpieczeństwa instalacji przemysłowych. Posiada wiedzę z zakresu modelowania pożaru oraz doboru instalacji wykrywczej i systemu zabezpieczającego.
IS_2A_W02, IS_2A_W04, IS_2A_W06T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W04, InzA2_W05C-3, C-1, C-2, C-4T-W-3, T-W-11, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-12, T-W-10, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-13, T-W-6, T-P-1M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_U01
Realizując projekt student potrafi pozyskiwać informacje ze źródeł literaturowych, integrować, interpretować je oraz wyciągać na ich podstawie wnioski. Rozwiązując zadanie inżynierskie korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych. Student podczas rozwiązywania zadania potrafi integrować wiedzę z różnych dziedzin, zdobytą podczas studiów, uwzględnia przy tym aspekty środowiskowe rozwiązywanego problemu.
IS_2A_U01, IS_2A_U07, IS_2A_U11T2A_U01, T2A_U07, T2A_U10InzA2_U03C-1, C-2, C-3T-P-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_K01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć jest wrażliwy na zagrożenie bezpieczeństwa instalacji przemysłowych, ma świadomość odpowiedzialności za właściwy dobór środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizowania ich skutków.
IS_2A_K03T2A_K02InzA2_K01C-5T-W-2, T-W-12, T-P-1, T-W-3, T-W-11, T-W-4, T-W-13, T-W-5, T-W-10, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma szczegółową wiedzę z zakresu bezpieczeństwa instalacji przemysłowych. Posiada wiedzę z zakresu modelowania pożaru oraz doboru instalacji wykrywczej i systemu zabezpieczającego.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_U01
Realizując projekt student potrafi pozyskiwać informacje ze źródeł literaturowych, integrować, interpretować je oraz wyciągać na ich podstawie wnioski. Rozwiązując zadanie inżynierskie korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych. Student podczas rozwiązywania zadania potrafi integrować wiedzę z różnych dziedzin, zdobytą podczas studiów, uwzględnia przy tym aspekty środowiskowe rozwiązywanego problemu.
2,0Realizując projekt student nie potrafi pozyskiwać informacji ze źródeł literaturowych. Rozwiązując zadanie inżynierskie nie korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych. Student podczas rozwiązywania zadania nie potrafi integrować wiedzy z różnych dziedzin, zdobytej podczas studiów.
3,0Realizując projekt student potrafi pozyskiwać informacje ze źródeł literaturowych, integrować, interpretować je oraz wyciągać na ich podstawie proste wnioski. Przy doborze literatury cechuje go jednakże niska staranność. Rozwiązując zadanie inżynierskie korzysta z prostych narzędzi specjalistycznych. Student podczas rozwiązywania zadania potrafi integrować wiedzę z różnych dziedzin, zdobytą podczas studiów, w niewielkim stopniu uwzględniając przy tym aspekty środowiskowe rozwiązywanego problemu.
3,5Realizując projekt student potrafi pozyskiwać informacje ze źródeł literaturowych, integrować, interpretować je oraz wyciągać na ich podstawie proste wnioski. Przy doborze literatury popełnia jednakże drobne błędy. Rozwiązując zadanie inżynierskie korzysta z prostych narzędzi specjalistycznych. Student podczas rozwiązywania zadania potrafi integrować wiedzę z różnych dziedzin, zdobytą podczas studiów, w niewielkim stopniu uwzględniając przy tym aspekty środowiskowe rozwiązywanego problemu.
4,0Realizując projekt student potrafi pozyskiwać informacje ze źródeł literaturowych, integrować, interpretować je oraz wyciągać na ich podstawie wnioski. Rozwiązując zadanie inżynierskie korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych popełniając jednakże niewielkie błędy. Student podczas rozwiązywania zadania potrafi integrować wiedzę z różnych dziedzin, zdobytą podczas studiów, w niewielkim stopniu uwzględniając przy tym aspekty środowiskowe rozwiązywanego problemu.
4,5Realizując projekt student potrafi pozyskiwać informacje ze źródeł literaturowych, integrować, interpretować je oraz wyciągać na ich podstawie wnioski. Rozwiązując zadanie inżynierskie korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych. Student podczas rozwiązywania zadania potrafi integrować wiedzę z różnych dziedzin, zdobytą podczas studiów, w niewielkim stopniu uwzględniając przy tym aspekty środowiskowe rozwiązywanego problemu.
5,0Realizując projekt student potrafi pozyskiwać informacje ze źródeł literaturowych, integrować, interpretować je oraz wyciągać na ich podstawie wnioski. Rozwiązując zadanie inżynierskie korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych. Student podczas rozwiązywania zadania potrafi integrować wiedzę z różnych dziedzin, zdobytą podczas studiów, uwzględnia przy tym aspekty środowiskowe rozwiązywanego problemu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_K01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć jest wrażliwy na zagrożenie bezpieczeństwa instalacji przemysłowych, ma świadomość odpowiedzialności za właściwy dobór środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizowania ich skutków.
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń instalacji przemysłowych, nie rozumie pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń instalacji przemysłowych, ale popełnia błędy wymagające korekt, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń instalacji przemysłowych, ale popełnia sporadyczne błędy wymagające korekt, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej.
4,0Student stosuje w stopniu podstawowym i poszerzonym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń instalacji przemysłowych, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej.
4,5Student stosuje w stopniu poszerzonym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń instalacji przemysłowych, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej.
5,0Student stosuje w stopniu poszerzonym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń instalacji przemysłowych, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej.

Literatura podstawowa

  1. Borysiewicz M., Wytyczne sporządzania raportów bezpieczeństwa dla instalacji procesowych zagrożonych wystąpieniem niekontrolowanych reakcji chemicznych, Centrum Doskonałości MANHAZ, Instytut Energii Atomowej, Warszawa, 2004
  2. Pihowicz W., Inżynieria bezpieczeństwa technicznego. Problematyka Podstawowa, WNT, Warszawa, 2008
  3. Pofit-Szczepańska M., Piórczyński W., Obliczanie parametrów wybuchu i pożarów w czasie katastrof i awarii, Wydawnictwo SGSP, Warszawa, 1998
  4. Skiepko E., Instalacje przeciwpożarowe, Medium Dom Wydawniczy, Warszawa, 2009

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Rozwiązanie zadania projektowego m.in. z zakresu modelowania matematycznego pożaru w pomieszczeniach specjalnych, doboru środków bezpieczeństwa dla wybranych pomieszczeń technicznych obiektu, obliczenia instalacji gaśniczej – obliczenia czynnika gaśniczego, analizy ryzyka dla wybranej instalacji. Praca obejmuje zebranie materiałów związanych z realizacja zadania, ich analizę, realizację celu pracy oraz przygotowanie zwięzłego opracowania końcowego.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zajęć i przedmiotu.1
T-W-2Charakterystyka pożarowa instalacji obiektu technicznego.3
T-W-3Instalacje paliwowe i olejowe nisko- i wysokociśnieniowe.3
T-W-4Instalacje olejowe grzewcze.2
T-W-5Instalacje hydrauliczne.2
T-W-6Właściwości palne i wybuchowe paliw i olejów.2
T-W-7Typowe źródła zapłonu i ich parametry.2
T-W-8Jakościowe i ilościowe metody oceny zagrożenia pożarowego typowych pomieszczeń maszynowych.3
T-W-9Obliczenia parametrów pożaru pomieszczeń specjalnych.2
T-W-10Przeciwpożarowe i przeciwwybuchowe zabezpieczenie konstrukcyjne pomieszczeń specjalnych.3
T-W-11Instalacje wykrywcze i lokalne instalacje gaśnicze do obrony obiektów szczególnego ryzyka.3
T-W-12Metody formalnej oceny bezpieczeństwa w zastosowaniu do zabezpieczenia pomieszczeń specjalnych obiektu technicznego przed pożarem i wybuchem.2
T-W-13Zintegrowane systemy zabezpieczeń przeciwpożarowych instalacji technicznych.2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w konsultacjach18
A-P-2Studiowanie wymaganej literatury25
A-P-3Przygotowanie projektu27
A-P-4Przygotowanie prezentacji8
A-P-5Uczestnictwo w prezentacjach realizowanych projektów12
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu25
A-W-3Przygotowanie do egzaminu29
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie pisemnym3
A-W-5Uczestnictwo w egzaminie ustnym3
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma szczegółową wiedzę z zakresu bezpieczeństwa instalacji przemysłowych. Posiada wiedzę z zakresu modelowania pożaru oraz doboru instalacji wykrywczej i systemu zabezpieczającego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W02Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z inżynierią środowiska w tym z zakresu inżynierii elektrycznej, inżynierii mechanicznej, ochrony środowiska, planowania przestrzennego, inżynierii bezpieczeństwa, szczególnie bezpieczeństwa instalacji i innych systemów technicznych
IS_2A_W04Ma wiedzę na temat zagadnień modelowania procesów, konfiguracji systemów oraz urządzeń inżynierii środowiska
IS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Wykonanie projektu w postaci pisemnego opracowania
C-1Zapoznanie studentówn z właściwoścamii eksploatacyjnymi instalacji i systemów technicznych
C-2Zapoznanie studentów z sposobem oceny poziomu zagrożeń i doboru środków technicznych bezpieczeństwa
C-4Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczącej realizowanego projektu
Treści programoweT-W-3Instalacje paliwowe i olejowe nisko- i wysokociśnieniowe.
T-W-11Instalacje wykrywcze i lokalne instalacje gaśnicze do obrony obiektów szczególnego ryzyka.
T-W-7Typowe źródła zapłonu i ich parametry.
T-W-9Obliczenia parametrów pożaru pomieszczeń specjalnych.
T-W-8Jakościowe i ilościowe metody oceny zagrożenia pożarowego typowych pomieszczeń maszynowych.
T-W-12Metody formalnej oceny bezpieczeństwa w zastosowaniu do zabezpieczenia pomieszczeń specjalnych obiektu technicznego przed pożarem i wybuchem.
T-W-10Przeciwpożarowe i przeciwwybuchowe zabezpieczenie konstrukcyjne pomieszczeń specjalnych.
T-W-4Instalacje olejowe grzewcze.
T-W-2Charakterystyka pożarowa instalacji obiektu technicznego.
T-W-5Instalacje hydrauliczne.
T-W-13Zintegrowane systemy zabezpieczeń przeciwpożarowych instalacji technicznych.
T-W-6Właściwości palne i wybuchowe paliw i olejów.
T-P-1Rozwiązanie zadania projektowego m.in. z zakresu modelowania matematycznego pożaru w pomieszczeniach specjalnych, doboru środków bezpieczeństwa dla wybranych pomieszczeń technicznych obiektu, obliczenia instalacji gaśniczej – obliczenia czynnika gaśniczego, analizy ryzyka dla wybranej instalacji. Praca obejmuje zebranie materiałów związanych z realizacja zadania, ich analizę, realizację celu pracy oraz przygotowanie zwięzłego opracowania końcowego.
Metody nauczaniaM-2Projekt wykonywany samodzielnie przez studentów pod nadzorem merytorycznym prowadzącego zajęcia
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prezentacji oraz pisemnego opracowania projektu przygotowanego przez studenta na zadany temat
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_U01Realizując projekt student potrafi pozyskiwać informacje ze źródeł literaturowych, integrować, interpretować je oraz wyciągać na ich podstawie wnioski. Rozwiązując zadanie inżynierskie korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych. Student podczas rozwiązywania zadania potrafi integrować wiedzę z różnych dziedzin, zdobytą podczas studiów, uwzględnia przy tym aspekty środowiskowe rozwiązywanego problemu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
IS_2A_U07Korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji, komunikacji oraz pozyskiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora procesów technicznych w inżynierii środowiska
IS_2A_U11Potrafi — przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich — integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z inżynierią środowiska takich jak na przykład: budownictwo, energetyka, inżynieria elektryczna, inżynieria bezpieczeństwa, planowanie przestrzenne, nauki ekonomiczne i ochrona środowiska oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentówn z właściwoścamii eksploatacyjnymi instalacji i systemów technicznych
C-2Zapoznanie studentów z sposobem oceny poziomu zagrożeń i doboru środków technicznych bezpieczeństwa
C-3Wykonanie projektu w postaci pisemnego opracowania
Treści programoweT-P-1Rozwiązanie zadania projektowego m.in. z zakresu modelowania matematycznego pożaru w pomieszczeniach specjalnych, doboru środków bezpieczeństwa dla wybranych pomieszczeń technicznych obiektu, obliczenia instalacji gaśniczej – obliczenia czynnika gaśniczego, analizy ryzyka dla wybranej instalacji. Praca obejmuje zebranie materiałów związanych z realizacja zadania, ich analizę, realizację celu pracy oraz przygotowanie zwięzłego opracowania końcowego.
Metody nauczaniaM-2Projekt wykonywany samodzielnie przez studentów pod nadzorem merytorycznym prowadzącego zajęcia
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prezentacji oraz pisemnego opracowania projektu przygotowanego przez studenta na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Realizując projekt student nie potrafi pozyskiwać informacji ze źródeł literaturowych. Rozwiązując zadanie inżynierskie nie korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych. Student podczas rozwiązywania zadania nie potrafi integrować wiedzy z różnych dziedzin, zdobytej podczas studiów.
3,0Realizując projekt student potrafi pozyskiwać informacje ze źródeł literaturowych, integrować, interpretować je oraz wyciągać na ich podstawie proste wnioski. Przy doborze literatury cechuje go jednakże niska staranność. Rozwiązując zadanie inżynierskie korzysta z prostych narzędzi specjalistycznych. Student podczas rozwiązywania zadania potrafi integrować wiedzę z różnych dziedzin, zdobytą podczas studiów, w niewielkim stopniu uwzględniając przy tym aspekty środowiskowe rozwiązywanego problemu.
3,5Realizując projekt student potrafi pozyskiwać informacje ze źródeł literaturowych, integrować, interpretować je oraz wyciągać na ich podstawie proste wnioski. Przy doborze literatury popełnia jednakże drobne błędy. Rozwiązując zadanie inżynierskie korzysta z prostych narzędzi specjalistycznych. Student podczas rozwiązywania zadania potrafi integrować wiedzę z różnych dziedzin, zdobytą podczas studiów, w niewielkim stopniu uwzględniając przy tym aspekty środowiskowe rozwiązywanego problemu.
4,0Realizując projekt student potrafi pozyskiwać informacje ze źródeł literaturowych, integrować, interpretować je oraz wyciągać na ich podstawie wnioski. Rozwiązując zadanie inżynierskie korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych popełniając jednakże niewielkie błędy. Student podczas rozwiązywania zadania potrafi integrować wiedzę z różnych dziedzin, zdobytą podczas studiów, w niewielkim stopniu uwzględniając przy tym aspekty środowiskowe rozwiązywanego problemu.
4,5Realizując projekt student potrafi pozyskiwać informacje ze źródeł literaturowych, integrować, interpretować je oraz wyciągać na ich podstawie wnioski. Rozwiązując zadanie inżynierskie korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych. Student podczas rozwiązywania zadania potrafi integrować wiedzę z różnych dziedzin, zdobytą podczas studiów, w niewielkim stopniu uwzględniając przy tym aspekty środowiskowe rozwiązywanego problemu.
5,0Realizując projekt student potrafi pozyskiwać informacje ze źródeł literaturowych, integrować, interpretować je oraz wyciągać na ich podstawie wnioski. Rozwiązując zadanie inżynierskie korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych. Student podczas rozwiązywania zadania potrafi integrować wiedzę z różnych dziedzin, zdobytą podczas studiów, uwzględnia przy tym aspekty środowiskowe rozwiązywanego problemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_K01Student w wyniku przeprowadzonych zajęć jest wrażliwy na zagrożenie bezpieczeństwa instalacji przemysłowych, ma świadomość odpowiedzialności za właściwy dobór środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizowania ich skutków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie umiejętności rozumienia zagrożeń instalacji przemysłowych
Treści programoweT-W-2Charakterystyka pożarowa instalacji obiektu technicznego.
T-W-12Metody formalnej oceny bezpieczeństwa w zastosowaniu do zabezpieczenia pomieszczeń specjalnych obiektu technicznego przed pożarem i wybuchem.
T-P-1Rozwiązanie zadania projektowego m.in. z zakresu modelowania matematycznego pożaru w pomieszczeniach specjalnych, doboru środków bezpieczeństwa dla wybranych pomieszczeń technicznych obiektu, obliczenia instalacji gaśniczej – obliczenia czynnika gaśniczego, analizy ryzyka dla wybranej instalacji. Praca obejmuje zebranie materiałów związanych z realizacja zadania, ich analizę, realizację celu pracy oraz przygotowanie zwięzłego opracowania końcowego.
T-W-3Instalacje paliwowe i olejowe nisko- i wysokociśnieniowe.
T-W-11Instalacje wykrywcze i lokalne instalacje gaśnicze do obrony obiektów szczególnego ryzyka.
T-W-4Instalacje olejowe grzewcze.
T-W-13Zintegrowane systemy zabezpieczeń przeciwpożarowych instalacji technicznych.
T-W-5Instalacje hydrauliczne.
T-W-10Przeciwpożarowe i przeciwwybuchowe zabezpieczenie konstrukcyjne pomieszczeń specjalnych.
T-W-6Właściwości palne i wybuchowe paliw i olejów.
T-W-7Typowe źródła zapłonu i ich parametry.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Projekt wykonywany samodzielnie przez studentów pod nadzorem merytorycznym prowadzącego zajęcia
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prezentacji oraz pisemnego opracowania projektu przygotowanego przez studenta na zadany temat
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń instalacji przemysłowych, nie rozumie pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń instalacji przemysłowych, ale popełnia błędy wymagające korekt, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń instalacji przemysłowych, ale popełnia sporadyczne błędy wymagające korekt, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej.
4,0Student stosuje w stopniu podstawowym i poszerzonym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń instalacji przemysłowych, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej.
4,5Student stosuje w stopniu poszerzonym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń instalacji przemysłowych, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej.
5,0Student stosuje w stopniu poszerzonym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń instalacji przemysłowych, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej.