Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)

Sylabus przedmiotu Atmosfera modyfikowana w obiektach technicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Atmosfera modyfikowana w obiektach technicznych
Specjalność Inżynieria bezpieczeństwa obiektów technicznych
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy termodynamiki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania komór chłodniczych z atmosferą CA, MA

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia cieplne procesów chłodzenia i zamrażania.10
T-A-2Obliczenia cieplne komór chłodniczych kontenerów i szaf chłodniczych.10
T-A-3Bilans cieplny komór.8
T-A-4zaliczenie2
30
wykłady
T-W-1Przechowywaniw żywnośći i innych produktów w atmosferze kontrolowanej (modyfikowanej).4
T-W-2Wpływ warunków przechowywania na jakość produktów.4
T-W-3Rola i wielkość procesów towarzyszących; ususzka, utlenianie, oddychanie i dojrzewanie.4
T-W-4Atmosfera kontrolowana (CA) i modyfikowana (MA).3
T-W-5Komory chłodnicze, kontenery chłodnicze, pomieszczenia z regulowaną temperaturą, wilgotnością oraz atmosferą.4
T-W-6Bilans cieplny komór. Przebieg i analiza procesów chłodzenia, zamrażania produktów2
T-W-7Badania jakości izolacji cieplnej ścian "k" metoda "Tween testu" pomiaru współczynnika przenikania ciepła "k" całych komór. Pomiary szczelności komór4
T-W-8Pomiary mikroklimatu komór chłodniczych, współczynnika "k" różnych obiektów2
T-W-9Dobór parametrów mikroklimatu dla rożnych produktów.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych30
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury18
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
A-W-4Zaliczenie wykładów2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_W01
Posiada wiedzę na temat wpływu środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka. Ma wiedzę na temat wpływu atmosfery na przechowalnictwo żywności. Rozróżnia atmosferę modyfikowaną MA i kontrolowaną CA i ich wpływ na trwałość przechowywanej żywności. Ma wiedzę o intensywności procesów biochemicznych zależnie od składu powietrza i temperatury.
IS_2A_W02T2A_W02InzA2_W04C-1T-W-9, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-1, T-W-5, T-W-8M-1S-1
IS_2A_??_W02
Posiada wiedzę na temat krotności wymian powietrza i wielkości stężenia różnych gazów w powietrzu. Zna podstawowe procesy stosowane przy modyfikacji skłądu atmosfery.
IS_2A_W04T2A_W04, T2A_W07InzA2_W02C-1T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2M-1S-1
IS_2A_??_W03
Ma poszerzoną wiedzę na temat modyfikacji atmosfery zależnie od gatunku: owoców, warzyw. Ma wiedzę na temat budowy komór chłodniczych i ich badań współczynnika przenikania ciepła i szczelności przy nadciśnieniu i podciśnieniu.
IS_2A_W06T2A_W03, T2A_W06InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-W-2, T-W-1, T-W-9, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-8, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_U02
Potrafi koszystać z zaawansowanych narzędzi stosowanych w celu optymalizacji składu atmosfery dla każdego produktu, dzięki czemu dobiera optymalnie skład zmodyfikowanego atmosfery. Potrafi dobrać skład mieszanki oddechowej dla człowieka.
IS_2A_U07T2A_U07C-1T-A-2, T-A-1, T-A-3M-2S-2
IS_2A_??_U03
Potrafi dobrać komory chłodnicze, kontenery chłodncize racjonalne dla przechowywania i transprtu produków żywnościowych lub innych organizmów żyjących jak i człowieka. Potrafi ocenić koszty eksploatacji roznych rozwiązań atmosfery modyfikowanej lub kontrolowanej. Potrafi rozwiązać racjonalne ekonomicznie rozwiązania.
IS_2A_U11T2A_U10InzA2_U03C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2S-2
IS_2A_null_U01
Student potrafi korzystać z literatury przedmiotu w zakresie atmosfery i jej modyfikacji, w języku polskim i angielskim. Ocenia też informacje i krytycznie interpretuje, poszukując ekonomicznie uzasadnionych rozwiązań.
IS_2A_U01T2A_U01C-1T-W-9, T-W-3, T-A-2, T-W-2, T-A-1, T-W-6, T-W-7, T-A-3, T-W-4, T-W-1, T-W-8, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_null_K01
Ma świadomość i zna kryteria biometeorologiczne atmosfery niezbędne w celu projekotwania złożonych składów atmosfery modyfikowanej i kontrolowanej.
IS_2A_K03T2A_K02InzA2_K01C-1T-W-8, T-A-3, T-W-4, T-W-6, T-A-1, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-9, T-A-2, T-W-1, T-W-5M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_W01
Posiada wiedzę na temat wpływu środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka. Ma wiedzę na temat wpływu atmosfery na przechowalnictwo żywności. Rozróżnia atmosferę modyfikowaną MA i kontrolowaną CA i ich wpływ na trwałość przechowywanej żywności. Ma wiedzę o intensywności procesów biochemicznych zależnie od składu powietrza i temperatury.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
IS_2A_??_W02
Posiada wiedzę na temat krotności wymian powietrza i wielkości stężenia różnych gazów w powietrzu. Zna podstawowe procesy stosowane przy modyfikacji skłądu atmosfery.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
IS_2A_??_W03
Ma poszerzoną wiedzę na temat modyfikacji atmosfery zależnie od gatunku: owoców, warzyw. Ma wiedzę na temat budowy komór chłodniczych i ich badań współczynnika przenikania ciepła i szczelności przy nadciśnieniu i podciśnieniu.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_U02
Potrafi koszystać z zaawansowanych narzędzi stosowanych w celu optymalizacji składu atmosfery dla każdego produktu, dzięki czemu dobiera optymalnie skład zmodyfikowanego atmosfery. Potrafi dobrać skład mieszanki oddechowej dla człowieka.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
IS_2A_??_U03
Potrafi dobrać komory chłodnicze, kontenery chłodncize racjonalne dla przechowywania i transprtu produków żywnościowych lub innych organizmów żyjących jak i człowieka. Potrafi ocenić koszty eksploatacji roznych rozwiązań atmosfery modyfikowanej lub kontrolowanej. Potrafi rozwiązać racjonalne ekonomicznie rozwiązania.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
IS_2A_null_U01
Student potrafi korzystać z literatury przedmiotu w zakresie atmosfery i jej modyfikacji, w języku polskim i angielskim. Ocenia też informacje i krytycznie interpretuje, poszukując ekonomicznie uzasadnionych rozwiązań.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_null_K01
Ma świadomość i zna kryteria biometeorologiczne atmosfery niezbędne w celu projekotwania złożonych składów atmosfery modyfikowanej i kontrolowanej.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Bonca Z., Chłodnictwo okrętowe, Wyższej Szkoły Morskiej, Gdynia, 1996
  2. Gaziński B., Poradnik chłodnictwa, Systherm, Poznań, 2000
  3. Maczek K., Schnotale J.,Skrzyniowska D.,Sikorska-Bączek R., Uzdatnianie powietrza w inżynierii środowiska dla celów wentylacji i klimatyzacji, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2010
  4. Perishable products export control board. Genereal loading and carrying temperature instructions for perishable cargoes., Printed by Lills Litho Ltd., Nyman Street, Cape Town, 1996
  5. Studziński A., Eksploatacja chłodniowców, Trademar, Gdynia, 2005
  6. Zakrzewski B., Obliczenia obiegów chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1987

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia cieplne procesów chłodzenia i zamrażania.10
T-A-2Obliczenia cieplne komór chłodniczych kontenerów i szaf chłodniczych.10
T-A-3Bilans cieplny komór.8
T-A-4zaliczenie2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przechowywaniw żywnośći i innych produktów w atmosferze kontrolowanej (modyfikowanej).4
T-W-2Wpływ warunków przechowywania na jakość produktów.4
T-W-3Rola i wielkość procesów towarzyszących; ususzka, utlenianie, oddychanie i dojrzewanie.4
T-W-4Atmosfera kontrolowana (CA) i modyfikowana (MA).3
T-W-5Komory chłodnicze, kontenery chłodnicze, pomieszczenia z regulowaną temperaturą, wilgotnością oraz atmosferą.4
T-W-6Bilans cieplny komór. Przebieg i analiza procesów chłodzenia, zamrażania produktów2
T-W-7Badania jakości izolacji cieplnej ścian "k" metoda "Tween testu" pomiaru współczynnika przenikania ciepła "k" całych komór. Pomiary szczelności komór4
T-W-8Pomiary mikroklimatu komór chłodniczych, współczynnika "k" różnych obiektów2
T-W-9Dobór parametrów mikroklimatu dla rożnych produktów.3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury18
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
A-W-4Zaliczenie wykładów2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_W01Posiada wiedzę na temat wpływu środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka. Ma wiedzę na temat wpływu atmosfery na przechowalnictwo żywności. Rozróżnia atmosferę modyfikowaną MA i kontrolowaną CA i ich wpływ na trwałość przechowywanej żywności. Ma wiedzę o intensywności procesów biochemicznych zależnie od składu powietrza i temperatury.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W02Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z inżynierią środowiska w tym z zakresu inżynierii elektrycznej, inżynierii mechanicznej, ochrony środowiska, planowania przestrzennego, inżynierii bezpieczeństwa, szczególnie bezpieczeństwa instalacji i innych systemów technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania komór chłodniczych z atmosferą CA, MA
Treści programoweT-W-9Dobór parametrów mikroklimatu dla rożnych produktów.
T-W-2Wpływ warunków przechowywania na jakość produktów.
T-W-6Bilans cieplny komór. Przebieg i analiza procesów chłodzenia, zamrażania produktów
T-W-4Atmosfera kontrolowana (CA) i modyfikowana (MA).
T-W-3Rola i wielkość procesów towarzyszących; ususzka, utlenianie, oddychanie i dojrzewanie.
T-W-7Badania jakości izolacji cieplnej ścian "k" metoda "Tween testu" pomiaru współczynnika przenikania ciepła "k" całych komór. Pomiary szczelności komór
T-W-1Przechowywaniw żywnośći i innych produktów w atmosferze kontrolowanej (modyfikowanej).
T-W-5Komory chłodnicze, kontenery chłodnicze, pomieszczenia z regulowaną temperaturą, wilgotnością oraz atmosferą.
T-W-8Pomiary mikroklimatu komór chłodniczych, współczynnika "k" różnych obiektów
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_W02Posiada wiedzę na temat krotności wymian powietrza i wielkości stężenia różnych gazów w powietrzu. Zna podstawowe procesy stosowane przy modyfikacji skłądu atmosfery.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W04Ma wiedzę na temat zagadnień modelowania procesów, konfiguracji systemów oraz urządzeń inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania komór chłodniczych z atmosferą CA, MA
Treści programoweT-W-4Atmosfera kontrolowana (CA) i modyfikowana (MA).
T-W-6Bilans cieplny komór. Przebieg i analiza procesów chłodzenia, zamrażania produktów
T-W-8Pomiary mikroklimatu komór chłodniczych, współczynnika "k" różnych obiektów
T-W-9Dobór parametrów mikroklimatu dla rożnych produktów.
T-W-7Badania jakości izolacji cieplnej ścian "k" metoda "Tween testu" pomiaru współczynnika przenikania ciepła "k" całych komór. Pomiary szczelności komór
T-W-1Przechowywaniw żywnośći i innych produktów w atmosferze kontrolowanej (modyfikowanej).
T-W-3Rola i wielkość procesów towarzyszących; ususzka, utlenianie, oddychanie i dojrzewanie.
T-W-5Komory chłodnicze, kontenery chłodnicze, pomieszczenia z regulowaną temperaturą, wilgotnością oraz atmosferą.
T-W-2Wpływ warunków przechowywania na jakość produktów.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_W03Ma poszerzoną wiedzę na temat modyfikacji atmosfery zależnie od gatunku: owoców, warzyw. Ma wiedzę na temat budowy komór chłodniczych i ich badań współczynnika przenikania ciepła i szczelności przy nadciśnieniu i podciśnieniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania komór chłodniczych z atmosferą CA, MA
Treści programoweT-W-2Wpływ warunków przechowywania na jakość produktów.
T-W-1Przechowywaniw żywnośći i innych produktów w atmosferze kontrolowanej (modyfikowanej).
T-W-9Dobór parametrów mikroklimatu dla rożnych produktów.
T-W-7Badania jakości izolacji cieplnej ścian "k" metoda "Tween testu" pomiaru współczynnika przenikania ciepła "k" całych komór. Pomiary szczelności komór
T-W-5Komory chłodnicze, kontenery chłodnicze, pomieszczenia z regulowaną temperaturą, wilgotnością oraz atmosferą.
T-W-6Bilans cieplny komór. Przebieg i analiza procesów chłodzenia, zamrażania produktów
T-W-4Atmosfera kontrolowana (CA) i modyfikowana (MA).
T-W-8Pomiary mikroklimatu komór chłodniczych, współczynnika "k" różnych obiektów
T-W-3Rola i wielkość procesów towarzyszących; ususzka, utlenianie, oddychanie i dojrzewanie.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_U02Potrafi koszystać z zaawansowanych narzędzi stosowanych w celu optymalizacji składu atmosfery dla każdego produktu, dzięki czemu dobiera optymalnie skład zmodyfikowanego atmosfery. Potrafi dobrać skład mieszanki oddechowej dla człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U07Korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji, komunikacji oraz pozyskiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora procesów technicznych w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania komór chłodniczych z atmosferą CA, MA
Treści programoweT-A-2Obliczenia cieplne komór chłodniczych kontenerów i szaf chłodniczych.
T-A-1Obliczenia cieplne procesów chłodzenia i zamrażania.
T-A-3Bilans cieplny komór.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_U03Potrafi dobrać komory chłodnicze, kontenery chłodncize racjonalne dla przechowywania i transprtu produków żywnościowych lub innych organizmów żyjących jak i człowieka. Potrafi ocenić koszty eksploatacji roznych rozwiązań atmosfery modyfikowanej lub kontrolowanej. Potrafi rozwiązać racjonalne ekonomicznie rozwiązania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U11Potrafi — przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich — integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z inżynierią środowiska takich jak na przykład: budownictwo, energetyka, inżynieria elektryczna, inżynieria bezpieczeństwa, planowanie przestrzenne, nauki ekonomiczne i ochrona środowiska oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania komór chłodniczych z atmosferą CA, MA
Treści programoweT-A-1Obliczenia cieplne procesów chłodzenia i zamrażania.
T-A-2Obliczenia cieplne komór chłodniczych kontenerów i szaf chłodniczych.
T-A-3Bilans cieplny komór.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_U01Student potrafi korzystać z literatury przedmiotu w zakresie atmosfery i jej modyfikacji, w języku polskim i angielskim. Ocenia też informacje i krytycznie interpretuje, poszukując ekonomicznie uzasadnionych rozwiązań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania komór chłodniczych z atmosferą CA, MA
Treści programoweT-W-9Dobór parametrów mikroklimatu dla rożnych produktów.
T-W-3Rola i wielkość procesów towarzyszących; ususzka, utlenianie, oddychanie i dojrzewanie.
T-A-2Obliczenia cieplne komór chłodniczych kontenerów i szaf chłodniczych.
T-W-2Wpływ warunków przechowywania na jakość produktów.
T-A-1Obliczenia cieplne procesów chłodzenia i zamrażania.
T-W-6Bilans cieplny komór. Przebieg i analiza procesów chłodzenia, zamrażania produktów
T-W-7Badania jakości izolacji cieplnej ścian "k" metoda "Tween testu" pomiaru współczynnika przenikania ciepła "k" całych komór. Pomiary szczelności komór
T-A-3Bilans cieplny komór.
T-W-4Atmosfera kontrolowana (CA) i modyfikowana (MA).
T-W-1Przechowywaniw żywnośći i innych produktów w atmosferze kontrolowanej (modyfikowanej).
T-W-8Pomiary mikroklimatu komór chłodniczych, współczynnika "k" różnych obiektów
T-W-5Komory chłodnicze, kontenery chłodnicze, pomieszczenia z regulowaną temperaturą, wilgotnością oraz atmosferą.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_K01Ma świadomość i zna kryteria biometeorologiczne atmosfery niezbędne w celu projekotwania złożonych składów atmosfery modyfikowanej i kontrolowanej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania komór chłodniczych z atmosferą CA, MA
Treści programoweT-W-8Pomiary mikroklimatu komór chłodniczych, współczynnika "k" różnych obiektów
T-A-3Bilans cieplny komór.
T-W-4Atmosfera kontrolowana (CA) i modyfikowana (MA).
T-W-6Bilans cieplny komór. Przebieg i analiza procesów chłodzenia, zamrażania produktów
T-A-1Obliczenia cieplne procesów chłodzenia i zamrażania.
T-W-7Badania jakości izolacji cieplnej ścian "k" metoda "Tween testu" pomiaru współczynnika przenikania ciepła "k" całych komór. Pomiary szczelności komór
T-W-3Rola i wielkość procesów towarzyszących; ususzka, utlenianie, oddychanie i dojrzewanie.
T-W-2Wpływ warunków przechowywania na jakość produktów.
T-W-9Dobór parametrów mikroklimatu dla rożnych produktów.
T-A-2Obliczenia cieplne komór chłodniczych kontenerów i szaf chłodniczych.
T-W-1Przechowywaniw żywnośći i innych produktów w atmosferze kontrolowanej (modyfikowanej).
T-W-5Komory chłodnicze, kontenery chłodnicze, pomieszczenia z regulowaną temperaturą, wilgotnością oraz atmosferą.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli