Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)

Sylabus przedmiotu Systemy eksperckie i monitorowania zagrożeń:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy eksperckie i monitorowania zagrożeń
Specjalność Inżynieria bezpieczeństwa obiektów technicznych
Jednostka prowadząca Katedra Technicznego Zabezpieczenia Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Dobrzyńska <Renata.Dobrzynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 1,60,44zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,20,26zaliczenie
projektyP2 15 1,20,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zaliczenie przedmiotów poprzedzających: eksploatacja urządzeń i obiektów technicznych, systemy zabezpieczeń przeciwpożarowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności rozumienia zagrożeń oraz umiejętności przewidywania sprawności technicznej urządzeń, oceny poziomu zagrożeń awaryjnych i doboru metod i środków technicznych monitorujących stan obiektów technicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Szkolenie stanowiskowe BHP. Wprowadzenie do zajęć.1
T-L-2Bazy danych biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych.2
T-L-3Określanie czasu krytycznego ze względu na temperaturę, zadymienie i toksyczność produktów pożaru. Określanie czasu detekcji pożaru.6
T-L-4Zintegrowane systemy sygnalizacyjno - wykrywcze pożaru i monitorowania zagrożeń.4
T-L-5Zaliczenie pisemne.2
15
projekty
T-P-1Zintegrowane systemy kontrolno-pomiarowe. Systemy eksperckie. Prototyp systemu komputerowego ochrony przeciwpożarowej wybranego obiektu technicznego.15
15
wykłady
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.1
T-W-2Algorytm doboru i oceny skuteczności działań i środków technicznych bezpieczeństwa.3
T-W-3Elementy kontroli dynamiki rozwoju pożaru i rozprzestrzeniania się jego produktów.4
T-W-4Charakterystyka systemów biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej obiektów lądowych.4
T-W-5Metody pomiaru w warunkach rzeczywistych podstawowych parametrów pożaru: temperatury, mocy pożaru, zadymienia, zasięgu widzialności, prędkości rozprzestrzeniania się produktów pożaru, itp.4
T-W-6Systemy sygnalizacyjno-wykrywcze zagrożeń pożarowych i wybuchowych jako układy kontrolno-pomiarowe. Sterowanie układami czynnej ochrony przeciwpożarowej.2
T-W-7Systemy do zdalnej automatycznej wizualnej kontroli pomieszczeń specjalnych.2
T-W-8Metody eksperckie.2
T-W-9Kryminalistyczne metody ustalania przyczyn i okoliczności pożarów na podstawie rzeczywistych zdarzeń.2
T-W-10Wspomaganie procesów decyzyjnych.2
T-W-11Zintegrowane systemy ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych.2
T-W-12Zaliczenie pisemne.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych8
A-L-3Opracowanie otrzymanych wyników badań, przygotowanie sprawozdania8
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych5
36
projekty
A-P-1Studiowanie literatury związanej z tematem projektu10
A-P-2Opracowanie projektu na zadany temat.8
A-P-3Przygotowanie prezentacji projektu.8
A-P-4Wysłuchanie prezentacji pozostałych projektów, udział w dyskusji.10
36
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.8
48

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Projekt wykonywany samodzielnie przez studentów pod nadzorem merytorycznym prowadzącego zajęcia.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne podsumowujące efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji projektu przygotowanego przez studenta na zadany temat.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_W01
Student zna algorytm doboru i oceny skuteczności działań i środków technicznych bezpieczeństwa, zna metody pomiaru w warunkach rzeczywistych podstawowych parametrów pożaru: temperatury, mocy pożaru, zadymienia, zasięgu widzialności, prędkości rozprzestrzeniania się produktów pożaru, itp.
IS_2A_W02, IS_2A_W04, IS_2A_W06T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2M-4, M-3, M-2, M-1S-2, S-1, S-3
IS_2A_??_W02
Student zna systemy sygnalizacyjno-wykrywcze zagrożeń pożarowych i wybuchowych jako układy kontrolno-pomiarowe, zna zintegrowane systemy ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych.
IS_2A_W02, IS_2A_W04, IS_2A_W06T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-4, M-2, M-1, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_U01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wyszukać źródła informacji o zagrożeniach obiektów technicznych, potrafi korzystać z baz danych biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych, potrafi wyszukać i dobrać informacje na temat skutków zagrożeń.
IS_2A_U01, IS_2A_U07, IS_2A_U11T2A_U01, T2A_U07, T2A_U10InzA2_U03C-1T-W-2, T-W-3, T-L-2M-3, M-4S-2, S-3
IS_2A_??_U02
Student potrafi dokonać charakterystyki systemów biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej obiektów lądowych, potrafi dobrać metody pomiaru w warunkach rzeczywistych podstawowych parametrów pożaru, potrafi wykorzystać zintegrowane systemy sygnalizacyjno - wykrywcze pożaru i monitorowania zagrożeń w celu zapewnienia bezpieczeństwa obiektu technicznego.
IS_2A_U11, IS_2A_U13, IS_2A_U16, IS_2A_U17, IS_2A_U20T2A_U10, T2A_U12, T2A_U18InzA2_U01, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U07C-1T-W-9, T-W-3, T-P-1, T-W-4, T-L-3, T-W-8, T-W-2, T-W-11, T-W-7, T-W-6, T-W-10, T-L-4, T-W-5M-2, M-4, M-1, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_K01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć jest wrażliwy na zagrożenie bezpieczeństwa obiektów technicznych, ma świadomość odpowiedzialności za właściwy dobór środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizowania ich skutków.
IS_2A_K03T2A_K02InzA2_K01C-1T-L-4, T-L-3, T-P-1, T-L-2M-2, M-3, M-4, M-1S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_W01
Student zna algorytm doboru i oceny skuteczności działań i środków technicznych bezpieczeństwa, zna metody pomiaru w warunkach rzeczywistych podstawowych parametrów pożaru: temperatury, mocy pożaru, zadymienia, zasięgu widzialności, prędkości rozprzestrzeniania się produktów pożaru, itp.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
IS_2A_??_W02
Student zna systemy sygnalizacyjno-wykrywcze zagrożeń pożarowych i wybuchowych jako układy kontrolno-pomiarowe, zna zintegrowane systemy ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_U01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wyszukać źródła informacji o zagrożeniach obiektów technicznych, potrafi korzystać z baz danych biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych, potrafi wyszukać i dobrać informacje na temat skutków zagrożeń.
2,0Student nie potrafi posługiwać się źródłami literatury lub nie potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o zagrożeniach obiektów technicznych i ich skutkach, albo popełnia zasadnicze błędy w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji
3,0Student potrafi posługiwać się źródłami literatury i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacjio zagrożeniach obiektów technicznych i ich skutkach, ale umiejętnośc ta jest źle przyswojona, czyni to powoli i niekompletnie, pomija zasadnicze źródła itp. ale nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji.
3,5Student potrafi posługiwać się źródłami literatury i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o zagrożeniach obiektów technicznych i ich skutkach w stopniu zadowalającym, czyni to powoli lecz kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji.
4,0Student potrafi posługiwać się źródłami literatury i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o zagrożeniach obiektów technicznych i ich skutkach, czyni to sprawnie i kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji.
4,5Student potrafi posługiwać się źródłami literatury i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o zagrożeniach obiektów technicznych i ich skutkach, czyni to w sposób biegły i kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. Potrafi zinterpretować uzyskane informacje.
5,0Student potrafi posługiwać się źródłami literatury i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o zagrożeniach obiektów technicznych i ich skutkach, czyni to w sposób biegły i kompletny, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. Potrafi zinterpretować uzyskane informacje, znaleźć dodatkowe źródła dostępu do informacji, także w języku obcym. Rozumie i poprawnie interpretuje wyniki poszukiwań.
IS_2A_??_U02
Student potrafi dokonać charakterystyki systemów biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej obiektów lądowych, potrafi dobrać metody pomiaru w warunkach rzeczywistych podstawowych parametrów pożaru, potrafi wykorzystać zintegrowane systemy sygnalizacyjno - wykrywcze pożaru i monitorowania zagrożeń w celu zapewnienia bezpieczeństwa obiektu technicznego.
2,0Student nie potrafi scharakteryzować systemów biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych, nie potrafi dobrać metod pomiaru podstawowych parametrów pożaru decydujących o zagrożeniu pożarowym, nie potrafi dobrać i zastosować systemów sygnalizacyjno-wykrywczych pożaru i monitorowania zagrożeń w celu zapewnienia bezpieczeństwa obiektu technicznego, nie potrafi zaproponować rozwiązania alternatywnego, .
3,0Student potrafi scharakteryzować podstawowe systemy biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych, potrafi dobrać metody pomiaru podstawowych parametrów pożaru decydujących o zagrożeniu pożarowym, potrafi dobrać i zastosować proste systemy sygnalizacyjno-wykrywcze pożaru i monitorowania zagrożeń w celu zapewnienia bezpieczeństwa obiektu technicznego, potrafi zaproponować rozwiązanie alternatywne, popełnia jednak błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekty.
3,5Student potrafi scharakteryzować podstawowe systemy biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych, potrafi dobrać metody pomiaru podstawowych parametrów pożaru decydujących o zagrożeniu pożarowym, potrafi dobrać i zastosować proste systemy sygnalizacyjno-wykrywcze pożaru i monitorowania zagrożeń w celu zapewnienia bezpieczeństwa obiektu technicznego, potrafi zaproponować rozwiązanie alternatywne, popełnia nieliczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekty.
4,0Student potrafi scharakteryzować podstawowe systemy biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych, potrafi dobrać metody pomiaru podstawowych parametrów pożaru decydujących o zagrożeniu pożarowym, potrafi dobrać i zastosować proste systemy sygnalizacyjno-wykrywcze pożaru i monitorowania zagrożeń w celu zapewnienia bezpieczeństwa obiektu technicznego, potrafi uzasadnić swój wybór oraz zaproponować rozwiązanie alternatywne, nie popełnia błędów w tym postępowaniu wymagających kontroli i korekty.
4,5Student potrafi scharakteryzować podstawowe systemy biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych, potrafi dobrać metody pomiaru parametrów pożaru decydujących o zagrożeniu pożarowym, potrafi uzasadnić swój wybór i wymienić kryteria doboru, potrafi dobrać i zastosować proste systemy sygnalizacyjno-wykrywcze pożaru i monitorowania zagrożeń w celu zapewnienia bezpieczeństwa obiektu technicznego, potrafi uzasadnić swój wybór, wymienić kryteria doboru oraz zaproponować rozwiązanie alternatywne, nie popełnia błędów w tym postępowaniu wymagających kontroli i korekty.
5,0Student potrafi scharakteryzować podstawowe systemy biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych, potrafi dobrać metody pomiaru parametrów pożaru decydujących o zagrożeniu pożarowym, potrafi uzasadnić swój wybór i wymienić podstawowe i szersze kryteria doboru, potrafi dobrać i zastosować proste systemy sygnalizacyjno-wykrywcze pożaru i monitorowania zagrożeń w celu zapewnienia bezpieczeństwa obiektu technicznego, potrafi uzasadnić swój wybór, wymienić podstawowe i szersze kryteria doboru oraz zaproponować kilka rozwiązań alternatywnych, nie popełnia błędów w tym postępowaniu wymagających kontroli i korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_K01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć jest wrażliwy na zagrożenie bezpieczeństwa obiektów technicznych, ma świadomość odpowiedzialności za właściwy dobór środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizowania ich skutków.
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń obiektów technicznych, nie rozumie pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej, nie potrafi formułować i komunikowć opinii dotyczących zagrożeń i ich skutków, nie potrafi współpracować z zespołem.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń obiektów technicznych, ale popełnia błędy wymagające korekt, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej, potrafi formułować i komunikowć opinie dotyczące zagrożeń i ich skutków, potrafi współpracować z zespołem w formie odtwórczej, nie ma zdolności i predyspozycji do kierowania zespołem.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń obiektów technicznych, ale popełnia sporadyczne błędy wymagające korekt, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej, potrafi formułować i komunikowć opinie dotyczące zagrożeń i ich skutków, potrafi współpracować z zespołem w formie odtwórczej, nie ma zdolności i predyspozycji do kierowania zespołem.
4,0Student stosuje w stopniu podstawowym i poszerzonym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń obiektów technicznych, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej, potrafi formułować i komunikowć opinie dotyczące zagrożeń i ich skutków, potrafi współpracować z zespołem w formie odtwórczej, ale ma zdolności i predyspozycje do kierowania zespołem.
4,5Student stosuje w stopniu poszerzonym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń obiektów technicznych, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej, potrafi formułować i komunikowć opinie dotyczące zagrożeń i ich skutków, potrafi współpracować z zespołem, ma zdolności i predyspozycje do kierowania zespołem.
5,0Student stosuje w stopniu poszerzonym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń obiektów technicznych, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej, potrafi formułować i komunikowć opinie dotyczące zagrożeń i ich skutków, wykazuje inicjatywę podczas współpracy z zespołem, ma zdolności i predyspozycje do kierowania zespołem - najczęściej pełni funkcję kierownika zespołu.

Literatura podstawowa

  1. Sychta Z., Spowolnienie procesu rozkładu termicznego i spalania materiałów podstawowym warunkiem bezpieczeństwa pożarowego obiektów technicznych, Prace Naukowe Politechniki Szczecińskiej nr 570, Szczecin, 2002
  2. Dietl W., Hirschmann K., Tophoven R., Terroryzm, PWN, Warszawa, 2009
  3. Skiepko E., Instalacje przeciwpożarowe, Medium Dom Wydawniczy, Warszawa, 2009
  4. Pofit-Szczepańska M., Piórczyński W., Obliczanie parametrów wybuchu i pożarów w czasie katastrof i awarii., Wydawnictwo SGSP, Warszawa, 1998
  5. Larose D.T., Metody i modele eksploracji danych, PWN, Warszawa, 2008
  6. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Mitnick K., Simon W., Sztuka podstępu, HELION, Gliwice, 2003
  2. Leathers D. G., Komunikacja niewerbalna, PWN, Warszawa, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Szkolenie stanowiskowe BHP. Wprowadzenie do zajęć.1
T-L-2Bazy danych biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych.2
T-L-3Określanie czasu krytycznego ze względu na temperaturę, zadymienie i toksyczność produktów pożaru. Określanie czasu detekcji pożaru.6
T-L-4Zintegrowane systemy sygnalizacyjno - wykrywcze pożaru i monitorowania zagrożeń.4
T-L-5Zaliczenie pisemne.2
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zintegrowane systemy kontrolno-pomiarowe. Systemy eksperckie. Prototyp systemu komputerowego ochrony przeciwpożarowej wybranego obiektu technicznego.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.1
T-W-2Algorytm doboru i oceny skuteczności działań i środków technicznych bezpieczeństwa.3
T-W-3Elementy kontroli dynamiki rozwoju pożaru i rozprzestrzeniania się jego produktów.4
T-W-4Charakterystyka systemów biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej obiektów lądowych.4
T-W-5Metody pomiaru w warunkach rzeczywistych podstawowych parametrów pożaru: temperatury, mocy pożaru, zadymienia, zasięgu widzialności, prędkości rozprzestrzeniania się produktów pożaru, itp.4
T-W-6Systemy sygnalizacyjno-wykrywcze zagrożeń pożarowych i wybuchowych jako układy kontrolno-pomiarowe. Sterowanie układami czynnej ochrony przeciwpożarowej.2
T-W-7Systemy do zdalnej automatycznej wizualnej kontroli pomieszczeń specjalnych.2
T-W-8Metody eksperckie.2
T-W-9Kryminalistyczne metody ustalania przyczyn i okoliczności pożarów na podstawie rzeczywistych zdarzeń.2
T-W-10Wspomaganie procesów decyzyjnych.2
T-W-11Zintegrowane systemy ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych.2
T-W-12Zaliczenie pisemne.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych8
A-L-3Opracowanie otrzymanych wyników badań, przygotowanie sprawozdania8
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych5
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Studiowanie literatury związanej z tematem projektu10
A-P-2Opracowanie projektu na zadany temat.8
A-P-3Przygotowanie prezentacji projektu.8
A-P-4Wysłuchanie prezentacji pozostałych projektów, udział w dyskusji.10
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.8
48
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_W01Student zna algorytm doboru i oceny skuteczności działań i środków technicznych bezpieczeństwa, zna metody pomiaru w warunkach rzeczywistych podstawowych parametrów pożaru: temperatury, mocy pożaru, zadymienia, zasięgu widzialności, prędkości rozprzestrzeniania się produktów pożaru, itp.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W02Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z inżynierią środowiska w tym z zakresu inżynierii elektrycznej, inżynierii mechanicznej, ochrony środowiska, planowania przestrzennego, inżynierii bezpieczeństwa, szczególnie bezpieczeństwa instalacji i innych systemów technicznych
IS_2A_W04Ma wiedzę na temat zagadnień modelowania procesów, konfiguracji systemów oraz urządzeń inżynierii środowiska
IS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności rozumienia zagrożeń oraz umiejętności przewidywania sprawności technicznej urządzeń, oceny poziomu zagrożeń awaryjnych i doboru metod i środków technicznych monitorujących stan obiektów technicznych
Treści programoweT-W-3Elementy kontroli dynamiki rozwoju pożaru i rozprzestrzeniania się jego produktów.
T-W-4Charakterystyka systemów biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej obiektów lądowych.
T-W-5Metody pomiaru w warunkach rzeczywistych podstawowych parametrów pożaru: temperatury, mocy pożaru, zadymienia, zasięgu widzialności, prędkości rozprzestrzeniania się produktów pożaru, itp.
T-W-2Algorytm doboru i oceny skuteczności działań i środków technicznych bezpieczeństwa.
Metody nauczaniaM-4Projekt wykonywany samodzielnie przez studentów pod nadzorem merytorycznym prowadzącego zajęcia.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne podsumowujące efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji projektu przygotowanego przez studenta na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_W02Student zna systemy sygnalizacyjno-wykrywcze zagrożeń pożarowych i wybuchowych jako układy kontrolno-pomiarowe, zna zintegrowane systemy ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W02Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z inżynierią środowiska w tym z zakresu inżynierii elektrycznej, inżynierii mechanicznej, ochrony środowiska, planowania przestrzennego, inżynierii bezpieczeństwa, szczególnie bezpieczeństwa instalacji i innych systemów technicznych
IS_2A_W04Ma wiedzę na temat zagadnień modelowania procesów, konfiguracji systemów oraz urządzeń inżynierii środowiska
IS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności rozumienia zagrożeń oraz umiejętności przewidywania sprawności technicznej urządzeń, oceny poziomu zagrożeń awaryjnych i doboru metod i środków technicznych monitorujących stan obiektów technicznych
Treści programoweT-W-11Zintegrowane systemy ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych.
T-W-10Wspomaganie procesów decyzyjnych.
T-W-9Kryminalistyczne metody ustalania przyczyn i okoliczności pożarów na podstawie rzeczywistych zdarzeń.
T-W-6Systemy sygnalizacyjno-wykrywcze zagrożeń pożarowych i wybuchowych jako układy kontrolno-pomiarowe. Sterowanie układami czynnej ochrony przeciwpożarowej.
T-W-7Systemy do zdalnej automatycznej wizualnej kontroli pomieszczeń specjalnych.
T-W-8Metody eksperckie.
Metody nauczaniaM-4Projekt wykonywany samodzielnie przez studentów pod nadzorem merytorycznym prowadzącego zajęcia.
M-2Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne podsumowujące efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji projektu przygotowanego przez studenta na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_U01Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wyszukać źródła informacji o zagrożeniach obiektów technicznych, potrafi korzystać z baz danych biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych, potrafi wyszukać i dobrać informacje na temat skutków zagrożeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
IS_2A_U07Korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji, komunikacji oraz pozyskiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora procesów technicznych w inżynierii środowiska
IS_2A_U11Potrafi — przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich — integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z inżynierią środowiska takich jak na przykład: budownictwo, energetyka, inżynieria elektryczna, inżynieria bezpieczeństwa, planowanie przestrzenne, nauki ekonomiczne i ochrona środowiska oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności rozumienia zagrożeń oraz umiejętności przewidywania sprawności technicznej urządzeń, oceny poziomu zagrożeń awaryjnych i doboru metod i środków technicznych monitorujących stan obiektów technicznych
Treści programoweT-W-2Algorytm doboru i oceny skuteczności działań i środków technicznych bezpieczeństwa.
T-W-3Elementy kontroli dynamiki rozwoju pożaru i rozprzestrzeniania się jego produktów.
T-L-2Bazy danych biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Projekt wykonywany samodzielnie przez studentów pod nadzorem merytorycznym prowadzącego zajęcia.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji projektu przygotowanego przez studenta na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się źródłami literatury lub nie potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o zagrożeniach obiektów technicznych i ich skutkach, albo popełnia zasadnicze błędy w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji
3,0Student potrafi posługiwać się źródłami literatury i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacjio zagrożeniach obiektów technicznych i ich skutkach, ale umiejętnośc ta jest źle przyswojona, czyni to powoli i niekompletnie, pomija zasadnicze źródła itp. ale nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji.
3,5Student potrafi posługiwać się źródłami literatury i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o zagrożeniach obiektów technicznych i ich skutkach w stopniu zadowalającym, czyni to powoli lecz kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji.
4,0Student potrafi posługiwać się źródłami literatury i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o zagrożeniach obiektów technicznych i ich skutkach, czyni to sprawnie i kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji.
4,5Student potrafi posługiwać się źródłami literatury i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o zagrożeniach obiektów technicznych i ich skutkach, czyni to w sposób biegły i kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. Potrafi zinterpretować uzyskane informacje.
5,0Student potrafi posługiwać się źródłami literatury i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o zagrożeniach obiektów technicznych i ich skutkach, czyni to w sposób biegły i kompletny, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. Potrafi zinterpretować uzyskane informacje, znaleźć dodatkowe źródła dostępu do informacji, także w języku obcym. Rozumie i poprawnie interpretuje wyniki poszukiwań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_U02Student potrafi dokonać charakterystyki systemów biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej obiektów lądowych, potrafi dobrać metody pomiaru w warunkach rzeczywistych podstawowych parametrów pożaru, potrafi wykorzystać zintegrowane systemy sygnalizacyjno - wykrywcze pożaru i monitorowania zagrożeń w celu zapewnienia bezpieczeństwa obiektu technicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U11Potrafi — przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich — integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z inżynierią środowiska takich jak na przykład: budownictwo, energetyka, inżynieria elektryczna, inżynieria bezpieczeństwa, planowanie przestrzenne, nauki ekonomiczne i ochrona środowiska oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
IS_2A_U13Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w inżynierii środowiska
IS_2A_U16Potrafi wykonać pomiary i badania systemów, procesów i urządzeń inżynierii środowiska w zakresie analizy poprawności działania, oddziaływania na środowisko i identyfikacji
IS_2A_U17Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
IS_2A_U20Potrafi znaleźć rozwiązania alternatywne w stosunku do istniejących w zakresie systemów, procesów, urządzeń w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności rozumienia zagrożeń oraz umiejętności przewidywania sprawności technicznej urządzeń, oceny poziomu zagrożeń awaryjnych i doboru metod i środków technicznych monitorujących stan obiektów technicznych
Treści programoweT-W-9Kryminalistyczne metody ustalania przyczyn i okoliczności pożarów na podstawie rzeczywistych zdarzeń.
T-W-3Elementy kontroli dynamiki rozwoju pożaru i rozprzestrzeniania się jego produktów.
T-P-1Zintegrowane systemy kontrolno-pomiarowe. Systemy eksperckie. Prototyp systemu komputerowego ochrony przeciwpożarowej wybranego obiektu technicznego.
T-W-4Charakterystyka systemów biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej obiektów lądowych.
T-L-3Określanie czasu krytycznego ze względu na temperaturę, zadymienie i toksyczność produktów pożaru. Określanie czasu detekcji pożaru.
T-W-8Metody eksperckie.
T-W-2Algorytm doboru i oceny skuteczności działań i środków technicznych bezpieczeństwa.
T-W-11Zintegrowane systemy ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych.
T-W-7Systemy do zdalnej automatycznej wizualnej kontroli pomieszczeń specjalnych.
T-W-6Systemy sygnalizacyjno-wykrywcze zagrożeń pożarowych i wybuchowych jako układy kontrolno-pomiarowe. Sterowanie układami czynnej ochrony przeciwpożarowej.
T-W-10Wspomaganie procesów decyzyjnych.
T-L-4Zintegrowane systemy sygnalizacyjno - wykrywcze pożaru i monitorowania zagrożeń.
T-W-5Metody pomiaru w warunkach rzeczywistych podstawowych parametrów pożaru: temperatury, mocy pożaru, zadymienia, zasięgu widzialności, prędkości rozprzestrzeniania się produktów pożaru, itp.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-4Projekt wykonywany samodzielnie przez studentów pod nadzorem merytorycznym prowadzącego zajęcia.
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne podsumowujące efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji projektu przygotowanego przez studenta na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować systemów biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych, nie potrafi dobrać metod pomiaru podstawowych parametrów pożaru decydujących o zagrożeniu pożarowym, nie potrafi dobrać i zastosować systemów sygnalizacyjno-wykrywczych pożaru i monitorowania zagrożeń w celu zapewnienia bezpieczeństwa obiektu technicznego, nie potrafi zaproponować rozwiązania alternatywnego, .
3,0Student potrafi scharakteryzować podstawowe systemy biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych, potrafi dobrać metody pomiaru podstawowych parametrów pożaru decydujących o zagrożeniu pożarowym, potrafi dobrać i zastosować proste systemy sygnalizacyjno-wykrywcze pożaru i monitorowania zagrożeń w celu zapewnienia bezpieczeństwa obiektu technicznego, potrafi zaproponować rozwiązanie alternatywne, popełnia jednak błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekty.
3,5Student potrafi scharakteryzować podstawowe systemy biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych, potrafi dobrać metody pomiaru podstawowych parametrów pożaru decydujących o zagrożeniu pożarowym, potrafi dobrać i zastosować proste systemy sygnalizacyjno-wykrywcze pożaru i monitorowania zagrożeń w celu zapewnienia bezpieczeństwa obiektu technicznego, potrafi zaproponować rozwiązanie alternatywne, popełnia nieliczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekty.
4,0Student potrafi scharakteryzować podstawowe systemy biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych, potrafi dobrać metody pomiaru podstawowych parametrów pożaru decydujących o zagrożeniu pożarowym, potrafi dobrać i zastosować proste systemy sygnalizacyjno-wykrywcze pożaru i monitorowania zagrożeń w celu zapewnienia bezpieczeństwa obiektu technicznego, potrafi uzasadnić swój wybór oraz zaproponować rozwiązanie alternatywne, nie popełnia błędów w tym postępowaniu wymagających kontroli i korekty.
4,5Student potrafi scharakteryzować podstawowe systemy biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych, potrafi dobrać metody pomiaru parametrów pożaru decydujących o zagrożeniu pożarowym, potrafi uzasadnić swój wybór i wymienić kryteria doboru, potrafi dobrać i zastosować proste systemy sygnalizacyjno-wykrywcze pożaru i monitorowania zagrożeń w celu zapewnienia bezpieczeństwa obiektu technicznego, potrafi uzasadnić swój wybór, wymienić kryteria doboru oraz zaproponować rozwiązanie alternatywne, nie popełnia błędów w tym postępowaniu wymagających kontroli i korekty.
5,0Student potrafi scharakteryzować podstawowe systemy biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych, potrafi dobrać metody pomiaru parametrów pożaru decydujących o zagrożeniu pożarowym, potrafi uzasadnić swój wybór i wymienić podstawowe i szersze kryteria doboru, potrafi dobrać i zastosować proste systemy sygnalizacyjno-wykrywcze pożaru i monitorowania zagrożeń w celu zapewnienia bezpieczeństwa obiektu technicznego, potrafi uzasadnić swój wybór, wymienić podstawowe i szersze kryteria doboru oraz zaproponować kilka rozwiązań alternatywnych, nie popełnia błędów w tym postępowaniu wymagających kontroli i korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_K01Student w wyniku przeprowadzonych zajęć jest wrażliwy na zagrożenie bezpieczeństwa obiektów technicznych, ma świadomość odpowiedzialności za właściwy dobór środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizowania ich skutków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności rozumienia zagrożeń oraz umiejętności przewidywania sprawności technicznej urządzeń, oceny poziomu zagrożeń awaryjnych i doboru metod i środków technicznych monitorujących stan obiektów technicznych
Treści programoweT-L-4Zintegrowane systemy sygnalizacyjno - wykrywcze pożaru i monitorowania zagrożeń.
T-L-3Określanie czasu krytycznego ze względu na temperaturę, zadymienie i toksyczność produktów pożaru. Określanie czasu detekcji pożaru.
T-P-1Zintegrowane systemy kontrolno-pomiarowe. Systemy eksperckie. Prototyp systemu komputerowego ochrony przeciwpożarowej wybranego obiektu technicznego.
T-L-2Bazy danych biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej obiektów technicznych.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Projekt wykonywany samodzielnie przez studentów pod nadzorem merytorycznym prowadzącego zajęcia.
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena prezentacji projektu przygotowanego przez studenta na zadany temat.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń obiektów technicznych, nie rozumie pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej, nie potrafi formułować i komunikowć opinii dotyczących zagrożeń i ich skutków, nie potrafi współpracować z zespołem.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń obiektów technicznych, ale popełnia błędy wymagające korekt, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej, potrafi formułować i komunikowć opinie dotyczące zagrożeń i ich skutków, potrafi współpracować z zespołem w formie odtwórczej, nie ma zdolności i predyspozycji do kierowania zespołem.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń obiektów technicznych, ale popełnia sporadyczne błędy wymagające korekt, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej, potrafi formułować i komunikowć opinie dotyczące zagrożeń i ich skutków, potrafi współpracować z zespołem w formie odtwórczej, nie ma zdolności i predyspozycji do kierowania zespołem.
4,0Student stosuje w stopniu podstawowym i poszerzonym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń obiektów technicznych, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej, potrafi formułować i komunikowć opinie dotyczące zagrożeń i ich skutków, potrafi współpracować z zespołem w formie odtwórczej, ale ma zdolności i predyspozycje do kierowania zespołem.
4,5Student stosuje w stopniu poszerzonym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń obiektów technicznych, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej, potrafi formułować i komunikowć opinie dotyczące zagrożeń i ich skutków, potrafi współpracować z zespołem, ma zdolności i predyspozycje do kierowania zespołem.
5,0Student stosuje w stopniu poszerzonym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń obiektów technicznych, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej, potrafi formułować i komunikowć opinie dotyczące zagrożeń i ich skutków, wykazuje inicjatywę podczas współpracy z zespołem, ma zdolności i predyspozycje do kierowania zespołem - najczęściej pełni funkcję kierownika zespołu.