Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)

Sylabus przedmiotu Metodologia rozwiązań alternatywnych bezpieczeństw:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metodologia rozwiązań alternatywnych bezpieczeństw
Specjalność Inżynieria bezpieczeństwa obiektów technicznych
Jednostka prowadząca Katedra Technicznego Zabezpieczenia Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Getka <Ryszard.Getka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Dobrzyńska <Renata.Dobrzynska@zut.edu.pl>, Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl>, Krzysztof Sychta <Krzysztof.Sychta@zut.edu.pl>, Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 0,80,44zaliczenie
laboratoriaL2 30 1,50,26zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 0,70,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana wiedza oraz umiejętności i kompetencje uzyskane przez studenta podczas studiowania przedmiotów podstawowych i kierunkowych zaliczonych w dotychczasowym okresie studiów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien uzyskać wiedzę i rozumieć pojęcia związane z czynnikami zagrożenia, w szczególności zagrożenia pożarowego, znać zależność zagrożenia od oddzialywania róznych czynników, powinien znać podstawowe metody jakie stosuje sie się do oceny zagrożenia, powinien znać róóżne metody zabezpieczeń stosowane w inżynierii bezpieczeństwa i inżynierii środowiska w zależności od rodzaju zagrożenia. Powinien znać zależności i relacje zachodzące między kosztami i skutecznością róznorodnych zabepieczeń. Powinien znać podstawowe metody zabezpieczeń przed różnorodnymi rodzajami zagrożeń. Powinien orientować się w ogólnych wymaganiach prawnych i technicznych dotyczących stosowania zbepieczeń technicznych w inżynierii środowiska i inżynierii bezpieczeństwa.
C-2Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien potrafić wymienić i opisać czynniki zagrożenia, w szczególności zagrożenia pożarowego, powinien umieć wyjąsnić zależność zagrożenia od oddzialywania róznych czynników, powinien umieć dobrać i zastosować podstawowe metody jakie stosuje sie się do oceny zagrożenia, powinien umieć dobrać i zastosować różne metody zabezpieczeń dostępne w inżynierii bezpieczeństwa i inżynierii środowiska w zależności od rodzaju zagrożenia. Powinien rozumieć zależności i relacje zachodzące między kosztami i skutecznością róznorodnych zabepieczeń. Powinien umieć wymienić podstawowe metody zabezpieczeń przed różnorodnymi rodzajami zagrożeń. Powinien orientować się w ogólnych wymaganiach prawnych i technicznych dotyczących stosowania zbepieczeń technicznych w inżynierii środowiska i inżynierii bezpieczeństwa i powinien umieć spełnić podstawowe wymagania w zakresie doboru obowiązująychc metod zabepieczeń w typowych zastosowaniach i zagrożeniach.
C-3Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien uzyskać kompetencje polegające na zrozumieniu złożoności zagadnień dotyczących współdzialania i współistnienia systemów technicznych, gospodarczych i bytowych czlowieka z systemem środowiska jakie nas otacza i tym samym powinien mieć świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska. Student powinien mieć świadomość ważności oraz powinien rozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zapoznanie studentów z programem formy zajęć, litaraturą i zasadami zaliczenia1
T-A-2Zastosowanie analiz inżynierskich przy doborze i ocenie skuteczności alternatywnych rozwiązań bezpieczeństwa wybranych obiektów technicznych.4
T-A-3Ustalenie czynników zagrożenia, poziomu ryzyka i ocena ilościowa skuteczności tradycyjnych metod zabezpieczenia dla wybranego przykładowego obiektu i wybranego rodzaju zagrożenia.4
T-A-4Przyjęcie zalożeń i ustalenie metody zabezpieczenia alternatywnego dla przykładu jak wyżej oraz ustalenie czynników zagrożenia, poziomu ryzyka i ocena ilościowa skuteczności alternatywnej metody zabezpieczenia dla wybranego przykładowego obiektu i wybranego rodzaju zagrożenia.4
T-A-5Kolkwium zaliczające2
15
laboratoria
T-L-1Zapoznanie z zasadami odbywania laboratoriów, instruktaż bezpieczeństwa BiHP na stanowiskach laboratoryjnych, przedstawienie programu zajęć i zasad zaliczenia1
T-L-2Planowanie eksperymentu do oceny przewidywanych przykładowych rozwiązań alternatywnych.2
T-L-3Zasady doboru metod i środków do realizacji eksperymentu.2
T-L-4Walidacja.2
T-L-5Wykonanie objętych planem eksperymentu badań.5
T-L-6Metody FSA (formalnej oceny bezpieczeństwa) w zastosowaniu do zabezpieczenia siłowni przed pożarem i wybuchem.8
T-L-7Analiza ryzyka pożarowego dla siłowni i kotłowni. Zdefiniowanie obiektów ryzyka, źródeł zapłonu i scenariuszy zagrożeń.8
T-L-8Przedstawienie sprawozdań. Zaliczenie laboratoriów2
30
wykłady
T-W-1Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i wymagań dotyczących zaliczenia przedmiotu1
T-W-2Zasady ogólne stosowania rozwiązań alternatycznych bezpieczeństwa.1
T-W-3Waunki dopuszczenia do stosowania rozwiązań alternatywnych.1
T-W-4Analizy inżynierskie zagrożenia i ryzyka obiektu. Zdefiniowanie obiektu ryzyka, obiektu zagrożonego i obiektu lub czynnika/czynników zagrożenia.2
T-W-5Zdefiniowanie obiektów ryzyka, czynników zagrożenia pożarowego, źródeł zapłonu i scenariuszy zagrożenia pożarem i wybuchem.2
T-W-6Zabezpieczenie obiektów ryzyka i ocena „pozostałego” zagrożenia.1
T-W-7Kryteria doboru alternatywnych rozwiązań systemów bezpieczeństwa.1
T-W-8Identyfikacja rozwiązań niezgodnych z wymaganiami technicznymi obiektu i ich charakterystyki. Metody oceny zagrożeń i skutków zastosowanych rozwiązań niezgodnych.2
T-W-9Dobór metod i kryteriów ilościowej oceny skuteczności zastosowanych środków bezpieczeństwa. Walidacja. Przykłady rozwiązań alternatywnych.2
T-W-10Rola rozwiązań alternatywnych w rozwoju systemów bezpieczeństwa i nowelizacji wymagań technicznych.1
T-W-11Zaliczenie wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Rozwiązywanie przykladów zadanych na zajęciach samodzielnie, poszukiwanie danych z litaratury do rozwiązania, wykonanie sprawozdania z rozwiązaniem.5
A-A-3Przygotowanie do kolokwium i zaliczenia.1
21
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Zapoznanie się z instrukcjami do ćwiczeń i litaraturą podana przez prowadzącego.5
A-L-3Opracowanie sprawozdań i dokończenie oibliczeń i opisów badań, wykonanie tabel, rysunków itp.8
A-L-4Przygotowanie się do zliczenia laboratorium.2
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie zadanje literatury i poszukiwanie danych do obliczeń przykladów.5
A-W-3Rozwiązywanie zadanych przykladów i studiowanie przykladów opisów i scenariuszy zdarzeń.3
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.1
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny jako metoda podająca infomacje podstawowe o zagrożeniach, czynnikach zagrożenia, podstawach wykrywania, metodach zabezpieczenia biernego konstrukcyjnego i instalacjach.
M-2Wykład problemowy w celu przedstawienia problemów związanych z doborem różnych metod zabezpieczeń dla celów zastosowań w okreslonych warunkach zagrożenia i zabezpieczeń i omówienia zagadnień dotyczących doboru, stosowania i obliczeń instalacji wykrywczych i zabezpieczających.
M-3Ćwiczenia laboratoryjnne, w tym takze połączone z pokazem, dla ukształtowania umiejętności studentów samodzielnego wykonywania badan laboratoryjnych w celu okreslania właściwosci i cech materiałów i konstrukcji stosowanych w inżynierii zabepieczeń, umiejętności opracowania i interpretacji wyników badań oraz kompetencji pracy zespołowej
M-4Ćwiczenia audytoryjne obliczeniowe dla ukształtowania umiejętności samodzielngeo i/lub w zespole rozwiązania problemu konstrukcyjnego lub projektowego wymagającego wyszukania materiałów pomocniczych do obliczeń (w tym przepisów i danych katalogowych), wykonania projektu związanego z przedstawieniem koncepcji, wykonaniem podstawowych obliczeń, przedstawieniem rozwiązania w formie graficznej (plan, rysunek, schemat) i opisowej, lub opisowej z obliczeniami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne podsumowujące efekty zdobytej przez studentów wiedzy z przedmiotu
S-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć laboratoryjnych, na podstawie oceny sprawozdań z odbytych i wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych oraz oceny wiedzy i umiejętności praktycznych studenta w zakresie objętym tematyką zaliczanych ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych , na podstawie oceny zadań wykonanych samodzielnie lub zespołowo, oraz oceny wiedzy i umiejętności praktycznych studenta w zakresie objętym tematyką zaliczanych zadań i kolkwium.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_null_W01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć zna i rozumie pojęcia związane z czynnikami zagrożenia, w szczególności zagrożenia pożarowego; zna zależność zagrożenia od oddzialywania róznych czynników; zna podstawowe metody jakie stosuje sie się do oceny zagrożenia. Student w wyniku przeprowadzonych zajęć zna róóżne metody zabezpieczeń stosowane w inżynierii bezpieczeństwa i inżynierii środowiska w zależności od rodzaju zagrożenia. Student zna zależności i relacje zachodzące między kosztami i skutecznością róznorodnych zabepieczeń. Student zna podstawowe metody zabezpieczeń przed różnorodnymi rodzajami zagrożeń. Student orientuje się w ogólnych wymaganiach prawnych i technicznych dotyczących stosowania zbepieczeń technicznych w inżynierii środowiska i inżynierii bezpieczeństwa.
IS_2A_W06, IS_2A_W03, IS_2A_W08T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-W-4, T-W-5, T-W-11, T-W-8, T-A-3, T-A-1, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-10, T-W-9M-2, M-4, M-1S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_null_U01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien potrafić wymienić i opisać czynniki zagrożenia, w szczególności zagrożenia pożarowego, powinien umieć wyjąsnić zależność zagrożenia od oddzialywania róznych czynników, powinien umieć dobrać i zastosować podstawowe metody jakie stosuje sie się do oceny zagrożenia, powinien umieć dobrać i zastosować różne metody zabezpieczeń dostępne w inżynierii bezpieczeństwa i inżynierii środowiska w zależności od rodzaju zagrożenia. Powinien rozumieć zależności i relacje zachodzące między kosztami i skutecznością róznorodnych zabepieczeń. Powinien umieć wymienić podstawowe metody zabezpieczeń przed różnorodnymi rodzajami zagrożeń. Powinien orientować się w ogólnych wymaganiach prawnych i technicznych dotyczących stosowania zbepieczeń technicznych w inżynierii środowiska i inżynierii bezpieczeństwa i powinien umieć spełnić podstawowe wymagania w zakresie doboru obowiązująychc metod zabepieczeń w typowych zastosowaniach i zagrożeniach.
IS_2A_U17, IS_2A_U13, IS_2A_U10T2A_U09, T2A_U12, T2A_U18InzA2_U02, InzA2_U07C-2T-W-3, T-W-10, T-A-4, T-L-8, T-W-5, T-A-1, T-W-2, T-W-6, T-L-7, T-L-2, T-W-8, T-W-4, T-L-6, T-W-1, T-W-9, T-L-3, T-A-5, T-A-3, T-L-4, T-L-1, T-A-2, T-L-5, T-W-11, T-W-7M-1, M-4, M-2, M-3S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_null_K01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien uzyskać kompetencje polegające na zrozumieniu złożoności zagadnień dotyczących współdzialania i współistnienia systemów technicznych, gospodarczych i bytowych czlowieka z systemem środowiska jakie nas otacza i tym samym powinien mieć świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska. Student powinien mieć świadomość ważności oraz powinien rozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
IS_2A_K04, IS_2A_K03T2A_K02InzA2_K01C-3T-L-7, T-W-10, T-W-9, T-A-2, T-A-4, T-L-8, T-W-8, T-L-6, T-A-3M-3, M-2, M-4S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_null_W01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć zna i rozumie pojęcia związane z czynnikami zagrożenia, w szczególności zagrożenia pożarowego; zna zależność zagrożenia od oddzialywania róznych czynników; zna podstawowe metody jakie stosuje sie się do oceny zagrożenia. Student w wyniku przeprowadzonych zajęć zna róóżne metody zabezpieczeń stosowane w inżynierii bezpieczeństwa i inżynierii środowiska w zależności od rodzaju zagrożenia. Student zna zależności i relacje zachodzące między kosztami i skutecznością róznorodnych zabepieczeń. Student zna podstawowe metody zabezpieczeń przed różnorodnymi rodzajami zagrożeń. Student orientuje się w ogólnych wymaganiach prawnych i technicznych dotyczących stosowania zbepieczeń technicznych w inżynierii środowiska i inżynierii bezpieczeństwa.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_null_U01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien potrafić wymienić i opisać czynniki zagrożenia, w szczególności zagrożenia pożarowego, powinien umieć wyjąsnić zależność zagrożenia od oddzialywania róznych czynników, powinien umieć dobrać i zastosować podstawowe metody jakie stosuje sie się do oceny zagrożenia, powinien umieć dobrać i zastosować różne metody zabezpieczeń dostępne w inżynierii bezpieczeństwa i inżynierii środowiska w zależności od rodzaju zagrożenia. Powinien rozumieć zależności i relacje zachodzące między kosztami i skutecznością róznorodnych zabepieczeń. Powinien umieć wymienić podstawowe metody zabezpieczeń przed różnorodnymi rodzajami zagrożeń. Powinien orientować się w ogólnych wymaganiach prawnych i technicznych dotyczących stosowania zbepieczeń technicznych w inżynierii środowiska i inżynierii bezpieczeństwa i powinien umieć spełnić podstawowe wymagania w zakresie doboru obowiązująychc metod zabepieczeń w typowych zastosowaniach i zagrożeniach.
2,0Student nie potrafi określić czynników zagrożenia charakterystycznych i zależnych od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym i nie potrafi dobrać ani zaprojektować właściwego systemu zabezpieczenia. Student nie potrafi wykorzystać narzędzi techniki komputerowej ani metod analitycznych dla oceny czynników zagrożenia ani doboru i projektu metod zabezpieczenia.
3,0Student potrafi określić czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym i potrafi dobrać oraz zaprojektować podstawowy, prosty i właściwego system zabezpieczenia. Student potrafi wykorzystać narzędzia techniki komputerowej i/lub metody analityczne dla oceny czynników zagrożenia i wykonania prostego projektu systemu zabezpieczenia.
3,5Student potrafi określić czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym i potrafi dobrać oraz zaprojektować podstawowy i właściwy system zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu podstawowym.. Student potrafi wykorzystać narzędzia techniki komputerowej i/lub metody analityczne dla oceny czynników zagrożenia i wykonania prostego projektu systemu zabezpieczenia.
4,0Student potrafi określić czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym, potrafi oszacować je ilościowo i potrafi dobrać oraz zaprojektować właściwy system zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu wyczerpującym. Student potrafi wykorzystać narzędzia techniki komputerowej i/lub metody analityczne dla oceny czynników zagrożenia i wykonania projektu systemu zabezpieczenia, z opisaniem zasady projektowania i obliczeń.
4,5Student potrafi wymienić i szczegółowo opisać czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym, potrafi oszacować je ilościowo i potrafi dobrać oraz zaprojektować właściwy system zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu wyczerpującym. Student potrafi wykorzystać narzędzia techniki komputerowej i/lub metody analityczne dla oceny czynników zagrożenia i wykonania projektu systemu zabezpieczenia, z opisaniem zasady projektowania i obliczeń
5,0Student potrafi wymienić i szczegółowo opisać czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym, potrafi oszacować je ilościowo i potrafi dobrać oraz zaprojektować właściwy system zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu wyczerpującym. Student potrafi wykorzystać narzędzia techniki komputerowej i/lub metody analityczne dla oceny czynników zagrożenia i wykonania projektu systemu zabezpieczenia, z opisaniem zasady projektowania i obliczeń. Potrafi wskazać inne metody zabezpieczenia oraz omówić je i porównać ich koszt i skuteczność.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_null_K01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien uzyskać kompetencje polegające na zrozumieniu złożoności zagadnień dotyczących współdzialania i współistnienia systemów technicznych, gospodarczych i bytowych czlowieka z systemem środowiska jakie nas otacza i tym samym powinien mieć świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska. Student powinien mieć świadomość ważności oraz powinien rozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
2,0Student nie zna przeznaczenia i nie uświadamia sobie potrzeby stosowania zabezpieczenia technicznego właściwego dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie, w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa, a także nie informuje otoczenia społecznego o roli takich zabezpieczeń lub nie dba o uświadamianie społeczeństwu funkcji takich zabezpieczeń, dla zapobiegania ich niszczeniu lub blokowaniu
3,0Student zna w podstawowym zakresie przeznaczenie i świadomie stosuje zabezpieczenia techniczne właściwe dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie, w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa, oraz sporadycznie informuje otoczenie społeczne o roli takich zabezpieczeń a także czasami dba o uświadamianie społeczeństwu funkcji takich zabezpieczeń, dla zapobiegania ich niszczeniu lub blokowaniu.
3,5Student zna w podstawowym zakresie przeznaczenie i świadomie stosuje zabezpieczenia techniczne właściwe dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie, w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa, oraz zazwyczaj informuje otoczenie społeczne o roli takich zabezpieczeń a także zdarza się że dba o uświadamianie społeczeństwu funkcji takich zabezpieczeń, dla zapobiegania ich niszczeniu lub blokowaniu.
4,0Student zna w pełnym zakresie przeznaczenie i świadomie stosuje zabezpieczenia techniczne właściwe dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie, w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa, oraz informuje otoczenie społeczne o roli takich zabezpieczeń a także dba o uświadamianie społeczeństwu funkcji takich zabezpieczeń, dla zapobiegania ich niszczeniu lub blokowaniu.
4,5Student zna wszechstronnie przeznaczenie i świadomie stosuje zabezpieczenia techniczne właściwe dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie, w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa, oraz z własnej inicjatywy informuje otoczenie społeczne o roli takich zabezpieczeń a także dba o uświadamianie społeczeństwu funkcji takich zabezpieczeń, dla zapobiegania ich niszczeniu lub blokowaniu.
5,0Student zna wszechstronnie przeznaczenie i świadomie stosuje zabezpieczenia techniczne właściwe dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie, w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa, oraz inicjuje działania innych w tym celu oraz sam informuje otoczenie społeczne o roli takich zabezpieczeń a także dba o uświadamianie społeczeństwu funkcji takich zabezpieczeń, dla zapobiegania ich niszczeniu lub blokowaniu.

Literatura podstawowa

  1. Cote, Arthur E., [ed.], Fire Protection Handbook, 2008 Edition, NFPA, Quincy MA, 2008, 20th Edition, ISBN 0877657580
  2. DiNenno, Philip J., [ed.], SFPE Fire Protection Engineering Handbook, NFPA - SFPE, Quincy MA; Bethesda Md, 2008, 4th Edition, ISBN 0-8776-5821-8
  3. Drysdale, Dougal, An introduction to fire dynamics, John Wiley & Sons, Chichester, 2011, 1998, reprint 2011
  4. Getka, Ryszard, Contribution to the concept of the constructional fire protection of accommodation spaces on ships, Wydawnistwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, Szczecin, 2011, ISBN 978-83-7663-106-6
  5. Getka, Ryszard, Przeciwpożarowe urządzenia i instalacje gaśnicze na statkach. Cz.I. Instalacje gaśnicze wodne i pianowe, Wyd. Uczeln. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 1980, Tom I
  6. Getka, Ryszard, Przeciwpożarowe urządzenia i instalacje gaśnicze na statkach. Cz.II. Instalacje gaśnicze objętościowe, Wyd. Uczeln. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 1984, Tom II
  7. Getka, Ryszard i in., Zapobieganie wybuchom, pożarom i zatruciom w stoczniach, portach i na statkach, NOT, Oddz. Wojewódzki, Szczecin, 1985, Tom I i II
  8. Grzywaczewski, Zbigniew et al., Walka z pożarami na statkach, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1982, Wyd. III zmienione ISBN 83-215-2857
  9. Kukuła, Tadeusz, Getka, Ryszard i Żyłkowski, Olaf, Techniczne zabezpieczenie przeciwpożarowe i przeciwwybuchowe statków, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1981, ISBN 83-215-0102-8.
  10. Kosiorek, Mieczysław, et al., Odporność ogniowa konstrukcji budowlanych, Arkady, Warszawa, 1988, ISBN 83-213-3376-1
  11. Pihowicz W., Inżynieria bezpieczeństwa technicznego. Problematyka podstawowa, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa, 2008
  12. Pofit-Szczepańska M., Piórczyński W., Obliczanie parametrów wybuchu i pożarów w czasie katastrof i awarii, Wydawnictwo SGSP, Warszawa, 1998
  13. Wolanin, Jerzy, Inżynierskie metody obliczeniowe w analizie rozwoju pożarów, CNBOP, Warszawa - Józefów, 1986
  14. Zalosh, Robert G., Industrial Fire Protection Engineering, John Wiley & Sons, Chichester, 2003, ISBN 0-471-49677-4
  15. Zdanowski, Mirosław, Podstawy ochrony przeciwpożarowej w przemyśle. Wybrane procesy technologiczne, Inst. Wydawn. CRZZ, Warszawa, 1978
  16. Zdanowski, Mirosław, Zagrożenie wybuchem. Ocena i przeciwdziałanie, Inst. Wydawn. CRZZ, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Grzywaczewski, Zbigniew, Walka z pożarami w portach, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1982, ISBN 83-215-1640-8
  2. ISO 13943:2008, Fire safety - Vocabulary, International Organization for Standardization, Geneva, 2008
  3. IMO, FSS Code. International Code for Fire safety Systems. 2007 Edition, International Maritime Organization, London, 2007
  4. Kwiatkowski, Antoni, i in., Komputerowy model kryminalistycznego badania przyczyn i okoliczności pożarów, Wyd. "Czasopisma Wojskowe", Warszawa, 1989
  5. Kordylewski, Włodzimierz, [ed.], Spalanie i paliwa, Oficyna Wydawnicza Polit. Wrocł., Wrocław, 2005, Wyd. IV popr. i uzupełn., ISBN 83-7085-912-7
  6. Krol B., Mizerski A., Sobolewski M., Piany gaśnicze, SGSP, Warszawa, 2006
  7. Lindner, Jan and Struś, Włodzimierz, Przeciwpożarowe urządzenia i instalacje wodne, Arkady, Warszawa, 1977
  8. Offshore Installations (Prevention of Fire and Explosion, and Emergency Response) Regulations, 1995 (PFEER), Approved Code of Practice and Guidance, L65, HSE Books, London, 1997, ISBN 0 7176 1386 0
  9. Sychta, Zygmunt, Badania nad dymotwórczościa materiałów i zadymień pomieszczeń na statku morskim, Wyd. Uczeln. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 1985
  10. Wolanin, Jerzy, Podstawy rozwoju pożarów, Szk. Gł. Służby Pożarniczej, Warszawa, 1986
  11. Żelichowski, K, Ratownistwo morskie, środki i techniki gaszenia pożarów na statkach, Wyższa Szk. Morska, Szczecin, 1992

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zapoznanie studentów z programem formy zajęć, litaraturą i zasadami zaliczenia1
T-A-2Zastosowanie analiz inżynierskich przy doborze i ocenie skuteczności alternatywnych rozwiązań bezpieczeństwa wybranych obiektów technicznych.4
T-A-3Ustalenie czynników zagrożenia, poziomu ryzyka i ocena ilościowa skuteczności tradycyjnych metod zabezpieczenia dla wybranego przykładowego obiektu i wybranego rodzaju zagrożenia.4
T-A-4Przyjęcie zalożeń i ustalenie metody zabezpieczenia alternatywnego dla przykładu jak wyżej oraz ustalenie czynników zagrożenia, poziomu ryzyka i ocena ilościowa skuteczności alternatywnej metody zabezpieczenia dla wybranego przykładowego obiektu i wybranego rodzaju zagrożenia.4
T-A-5Kolkwium zaliczające2
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie z zasadami odbywania laboratoriów, instruktaż bezpieczeństwa BiHP na stanowiskach laboratoryjnych, przedstawienie programu zajęć i zasad zaliczenia1
T-L-2Planowanie eksperymentu do oceny przewidywanych przykładowych rozwiązań alternatywnych.2
T-L-3Zasady doboru metod i środków do realizacji eksperymentu.2
T-L-4Walidacja.2
T-L-5Wykonanie objętych planem eksperymentu badań.5
T-L-6Metody FSA (formalnej oceny bezpieczeństwa) w zastosowaniu do zabezpieczenia siłowni przed pożarem i wybuchem.8
T-L-7Analiza ryzyka pożarowego dla siłowni i kotłowni. Zdefiniowanie obiektów ryzyka, źródeł zapłonu i scenariuszy zagrożeń.8
T-L-8Przedstawienie sprawozdań. Zaliczenie laboratoriów2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i wymagań dotyczących zaliczenia przedmiotu1
T-W-2Zasady ogólne stosowania rozwiązań alternatycznych bezpieczeństwa.1
T-W-3Waunki dopuszczenia do stosowania rozwiązań alternatywnych.1
T-W-4Analizy inżynierskie zagrożenia i ryzyka obiektu. Zdefiniowanie obiektu ryzyka, obiektu zagrożonego i obiektu lub czynnika/czynników zagrożenia.2
T-W-5Zdefiniowanie obiektów ryzyka, czynników zagrożenia pożarowego, źródeł zapłonu i scenariuszy zagrożenia pożarem i wybuchem.2
T-W-6Zabezpieczenie obiektów ryzyka i ocena „pozostałego” zagrożenia.1
T-W-7Kryteria doboru alternatywnych rozwiązań systemów bezpieczeństwa.1
T-W-8Identyfikacja rozwiązań niezgodnych z wymaganiami technicznymi obiektu i ich charakterystyki. Metody oceny zagrożeń i skutków zastosowanych rozwiązań niezgodnych.2
T-W-9Dobór metod i kryteriów ilościowej oceny skuteczności zastosowanych środków bezpieczeństwa. Walidacja. Przykłady rozwiązań alternatywnych.2
T-W-10Rola rozwiązań alternatywnych w rozwoju systemów bezpieczeństwa i nowelizacji wymagań technicznych.1
T-W-11Zaliczenie wykładów.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Rozwiązywanie przykladów zadanych na zajęciach samodzielnie, poszukiwanie danych z litaratury do rozwiązania, wykonanie sprawozdania z rozwiązaniem.5
A-A-3Przygotowanie do kolokwium i zaliczenia.1
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Zapoznanie się z instrukcjami do ćwiczeń i litaraturą podana przez prowadzącego.5
A-L-3Opracowanie sprawozdań i dokończenie oibliczeń i opisów badań, wykonanie tabel, rysunków itp.8
A-L-4Przygotowanie się do zliczenia laboratorium.2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie zadanje literatury i poszukiwanie danych do obliczeń przykladów.5
A-W-3Rozwiązywanie zadanych przykladów i studiowanie przykladów opisów i scenariuszy zdarzeń.3
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.1
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_W01Student w wyniku przeprowadzonych zajęć zna i rozumie pojęcia związane z czynnikami zagrożenia, w szczególności zagrożenia pożarowego; zna zależność zagrożenia od oddzialywania róznych czynników; zna podstawowe metody jakie stosuje sie się do oceny zagrożenia. Student w wyniku przeprowadzonych zajęć zna róóżne metody zabezpieczeń stosowane w inżynierii bezpieczeństwa i inżynierii środowiska w zależności od rodzaju zagrożenia. Student zna zależności i relacje zachodzące między kosztami i skutecznością róznorodnych zabepieczeń. Student zna podstawowe metody zabezpieczeń przed różnorodnymi rodzajami zagrożeń. Student orientuje się w ogólnych wymaganiach prawnych i technicznych dotyczących stosowania zbepieczeń technicznych w inżynierii środowiska i inżynierii bezpieczeństwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
IS_2A_W03Zna dostępne technologie chroniące środowisko, zna zasady analizy rozwiązań technicznych w inżynierii środowiska, budownictwie i przemyśle pod kątem określenia ich wpływu na środowisko
IS_2A_W08Zna zasady analizy systemów, procesów, urządzeń w inżynierii środowiska w szeroko pojętym obszarze zachowań i oddziaływań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien uzyskać wiedzę i rozumieć pojęcia związane z czynnikami zagrożenia, w szczególności zagrożenia pożarowego, znać zależność zagrożenia od oddzialywania róznych czynników, powinien znać podstawowe metody jakie stosuje sie się do oceny zagrożenia, powinien znać róóżne metody zabezpieczeń stosowane w inżynierii bezpieczeństwa i inżynierii środowiska w zależności od rodzaju zagrożenia. Powinien znać zależności i relacje zachodzące między kosztami i skutecznością róznorodnych zabepieczeń. Powinien znać podstawowe metody zabezpieczeń przed różnorodnymi rodzajami zagrożeń. Powinien orientować się w ogólnych wymaganiach prawnych i technicznych dotyczących stosowania zbepieczeń technicznych w inżynierii środowiska i inżynierii bezpieczeństwa.
Treści programoweT-A-4Przyjęcie zalożeń i ustalenie metody zabezpieczenia alternatywnego dla przykładu jak wyżej oraz ustalenie czynników zagrożenia, poziomu ryzyka i ocena ilościowa skuteczności alternatywnej metody zabezpieczenia dla wybranego przykładowego obiektu i wybranego rodzaju zagrożenia.
T-A-2Zastosowanie analiz inżynierskich przy doborze i ocenie skuteczności alternatywnych rozwiązań bezpieczeństwa wybranych obiektów technicznych.
T-A-5Kolkwium zaliczające
T-W-4Analizy inżynierskie zagrożenia i ryzyka obiektu. Zdefiniowanie obiektu ryzyka, obiektu zagrożonego i obiektu lub czynnika/czynników zagrożenia.
T-W-5Zdefiniowanie obiektów ryzyka, czynników zagrożenia pożarowego, źródeł zapłonu i scenariuszy zagrożenia pożarem i wybuchem.
T-W-11Zaliczenie wykładów.
T-W-8Identyfikacja rozwiązań niezgodnych z wymaganiami technicznymi obiektu i ich charakterystyki. Metody oceny zagrożeń i skutków zastosowanych rozwiązań niezgodnych.
T-A-3Ustalenie czynników zagrożenia, poziomu ryzyka i ocena ilościowa skuteczności tradycyjnych metod zabezpieczenia dla wybranego przykładowego obiektu i wybranego rodzaju zagrożenia.
T-A-1Zapoznanie studentów z programem formy zajęć, litaraturą i zasadami zaliczenia
T-W-6Zabezpieczenie obiektów ryzyka i ocena „pozostałego” zagrożenia.
T-W-2Zasady ogólne stosowania rozwiązań alternatycznych bezpieczeństwa.
T-W-1Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i wymagań dotyczących zaliczenia przedmiotu
T-W-7Kryteria doboru alternatywnych rozwiązań systemów bezpieczeństwa.
T-W-3Waunki dopuszczenia do stosowania rozwiązań alternatywnych.
T-W-10Rola rozwiązań alternatywnych w rozwoju systemów bezpieczeństwa i nowelizacji wymagań technicznych.
T-W-9Dobór metod i kryteriów ilościowej oceny skuteczności zastosowanych środków bezpieczeństwa. Walidacja. Przykłady rozwiązań alternatywnych.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy w celu przedstawienia problemów związanych z doborem różnych metod zabezpieczeń dla celów zastosowań w okreslonych warunkach zagrożenia i zabezpieczeń i omówienia zagadnień dotyczących doboru, stosowania i obliczeń instalacji wykrywczych i zabezpieczających.
M-4Ćwiczenia audytoryjne obliczeniowe dla ukształtowania umiejętności samodzielngeo i/lub w zespole rozwiązania problemu konstrukcyjnego lub projektowego wymagającego wyszukania materiałów pomocniczych do obliczeń (w tym przepisów i danych katalogowych), wykonania projektu związanego z przedstawieniem koncepcji, wykonaniem podstawowych obliczeń, przedstawieniem rozwiązania w formie graficznej (plan, rysunek, schemat) i opisowej, lub opisowej z obliczeniami
M-1Wykład informacyjny jako metoda podająca infomacje podstawowe o zagrożeniach, czynnikach zagrożenia, podstawach wykrywania, metodach zabezpieczenia biernego konstrukcyjnego i instalacjach.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych , na podstawie oceny zadań wykonanych samodzielnie lub zespołowo, oraz oceny wiedzy i umiejętności praktycznych studenta w zakresie objętym tematyką zaliczanych zadań i kolkwium.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne podsumowujące efekty zdobytej przez studentów wiedzy z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_U01Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien potrafić wymienić i opisać czynniki zagrożenia, w szczególności zagrożenia pożarowego, powinien umieć wyjąsnić zależność zagrożenia od oddzialywania róznych czynników, powinien umieć dobrać i zastosować podstawowe metody jakie stosuje sie się do oceny zagrożenia, powinien umieć dobrać i zastosować różne metody zabezpieczeń dostępne w inżynierii bezpieczeństwa i inżynierii środowiska w zależności od rodzaju zagrożenia. Powinien rozumieć zależności i relacje zachodzące między kosztami i skutecznością róznorodnych zabepieczeń. Powinien umieć wymienić podstawowe metody zabezpieczeń przed różnorodnymi rodzajami zagrożeń. Powinien orientować się w ogólnych wymaganiach prawnych i technicznych dotyczących stosowania zbepieczeń technicznych w inżynierii środowiska i inżynierii bezpieczeństwa i powinien umieć spełnić podstawowe wymagania w zakresie doboru obowiązująychc metod zabepieczeń w typowych zastosowaniach i zagrożeniach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U17Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
IS_2A_U13Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w inżynierii środowiska
IS_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien potrafić wymienić i opisać czynniki zagrożenia, w szczególności zagrożenia pożarowego, powinien umieć wyjąsnić zależność zagrożenia od oddzialywania róznych czynników, powinien umieć dobrać i zastosować podstawowe metody jakie stosuje sie się do oceny zagrożenia, powinien umieć dobrać i zastosować różne metody zabezpieczeń dostępne w inżynierii bezpieczeństwa i inżynierii środowiska w zależności od rodzaju zagrożenia. Powinien rozumieć zależności i relacje zachodzące między kosztami i skutecznością róznorodnych zabepieczeń. Powinien umieć wymienić podstawowe metody zabezpieczeń przed różnorodnymi rodzajami zagrożeń. Powinien orientować się w ogólnych wymaganiach prawnych i technicznych dotyczących stosowania zbepieczeń technicznych w inżynierii środowiska i inżynierii bezpieczeństwa i powinien umieć spełnić podstawowe wymagania w zakresie doboru obowiązująychc metod zabepieczeń w typowych zastosowaniach i zagrożeniach.
Treści programoweT-W-3Waunki dopuszczenia do stosowania rozwiązań alternatywnych.
T-W-10Rola rozwiązań alternatywnych w rozwoju systemów bezpieczeństwa i nowelizacji wymagań technicznych.
T-A-4Przyjęcie zalożeń i ustalenie metody zabezpieczenia alternatywnego dla przykładu jak wyżej oraz ustalenie czynników zagrożenia, poziomu ryzyka i ocena ilościowa skuteczności alternatywnej metody zabezpieczenia dla wybranego przykładowego obiektu i wybranego rodzaju zagrożenia.
T-L-8Przedstawienie sprawozdań. Zaliczenie laboratoriów
T-W-5Zdefiniowanie obiektów ryzyka, czynników zagrożenia pożarowego, źródeł zapłonu i scenariuszy zagrożenia pożarem i wybuchem.
T-A-1Zapoznanie studentów z programem formy zajęć, litaraturą i zasadami zaliczenia
T-W-2Zasady ogólne stosowania rozwiązań alternatycznych bezpieczeństwa.
T-W-6Zabezpieczenie obiektów ryzyka i ocena „pozostałego” zagrożenia.
T-L-7Analiza ryzyka pożarowego dla siłowni i kotłowni. Zdefiniowanie obiektów ryzyka, źródeł zapłonu i scenariuszy zagrożeń.
T-L-2Planowanie eksperymentu do oceny przewidywanych przykładowych rozwiązań alternatywnych.
T-W-8Identyfikacja rozwiązań niezgodnych z wymaganiami technicznymi obiektu i ich charakterystyki. Metody oceny zagrożeń i skutków zastosowanych rozwiązań niezgodnych.
T-W-4Analizy inżynierskie zagrożenia i ryzyka obiektu. Zdefiniowanie obiektu ryzyka, obiektu zagrożonego i obiektu lub czynnika/czynników zagrożenia.
T-L-6Metody FSA (formalnej oceny bezpieczeństwa) w zastosowaniu do zabezpieczenia siłowni przed pożarem i wybuchem.
T-W-1Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i wymagań dotyczących zaliczenia przedmiotu
T-W-9Dobór metod i kryteriów ilościowej oceny skuteczności zastosowanych środków bezpieczeństwa. Walidacja. Przykłady rozwiązań alternatywnych.
T-L-3Zasady doboru metod i środków do realizacji eksperymentu.
T-A-5Kolkwium zaliczające
T-A-3Ustalenie czynników zagrożenia, poziomu ryzyka i ocena ilościowa skuteczności tradycyjnych metod zabezpieczenia dla wybranego przykładowego obiektu i wybranego rodzaju zagrożenia.
T-L-4Walidacja.
T-L-1Zapoznanie z zasadami odbywania laboratoriów, instruktaż bezpieczeństwa BiHP na stanowiskach laboratoryjnych, przedstawienie programu zajęć i zasad zaliczenia
T-A-2Zastosowanie analiz inżynierskich przy doborze i ocenie skuteczności alternatywnych rozwiązań bezpieczeństwa wybranych obiektów technicznych.
T-L-5Wykonanie objętych planem eksperymentu badań.
T-W-11Zaliczenie wykładów.
T-W-7Kryteria doboru alternatywnych rozwiązań systemów bezpieczeństwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny jako metoda podająca infomacje podstawowe o zagrożeniach, czynnikach zagrożenia, podstawach wykrywania, metodach zabezpieczenia biernego konstrukcyjnego i instalacjach.
M-4Ćwiczenia audytoryjne obliczeniowe dla ukształtowania umiejętności samodzielngeo i/lub w zespole rozwiązania problemu konstrukcyjnego lub projektowego wymagającego wyszukania materiałów pomocniczych do obliczeń (w tym przepisów i danych katalogowych), wykonania projektu związanego z przedstawieniem koncepcji, wykonaniem podstawowych obliczeń, przedstawieniem rozwiązania w formie graficznej (plan, rysunek, schemat) i opisowej, lub opisowej z obliczeniami
M-2Wykład problemowy w celu przedstawienia problemów związanych z doborem różnych metod zabezpieczeń dla celów zastosowań w okreslonych warunkach zagrożenia i zabezpieczeń i omówienia zagadnień dotyczących doboru, stosowania i obliczeń instalacji wykrywczych i zabezpieczających.
M-3Ćwiczenia laboratoryjnne, w tym takze połączone z pokazem, dla ukształtowania umiejętności studentów samodzielnego wykonywania badan laboratoryjnych w celu okreslania właściwosci i cech materiałów i konstrukcji stosowanych w inżynierii zabepieczeń, umiejętności opracowania i interpretacji wyników badań oraz kompetencji pracy zespołowej
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych , na podstawie oceny zadań wykonanych samodzielnie lub zespołowo, oraz oceny wiedzy i umiejętności praktycznych studenta w zakresie objętym tematyką zaliczanych zadań i kolkwium.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne podsumowujące efekty zdobytej przez studentów wiedzy z przedmiotu
S-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć laboratoryjnych, na podstawie oceny sprawozdań z odbytych i wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych oraz oceny wiedzy i umiejętności praktycznych studenta w zakresie objętym tematyką zaliczanych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić czynników zagrożenia charakterystycznych i zależnych od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym i nie potrafi dobrać ani zaprojektować właściwego systemu zabezpieczenia. Student nie potrafi wykorzystać narzędzi techniki komputerowej ani metod analitycznych dla oceny czynników zagrożenia ani doboru i projektu metod zabezpieczenia.
3,0Student potrafi określić czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym i potrafi dobrać oraz zaprojektować podstawowy, prosty i właściwego system zabezpieczenia. Student potrafi wykorzystać narzędzia techniki komputerowej i/lub metody analityczne dla oceny czynników zagrożenia i wykonania prostego projektu systemu zabezpieczenia.
3,5Student potrafi określić czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym i potrafi dobrać oraz zaprojektować podstawowy i właściwy system zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu podstawowym.. Student potrafi wykorzystać narzędzia techniki komputerowej i/lub metody analityczne dla oceny czynników zagrożenia i wykonania prostego projektu systemu zabezpieczenia.
4,0Student potrafi określić czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym, potrafi oszacować je ilościowo i potrafi dobrać oraz zaprojektować właściwy system zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu wyczerpującym. Student potrafi wykorzystać narzędzia techniki komputerowej i/lub metody analityczne dla oceny czynników zagrożenia i wykonania projektu systemu zabezpieczenia, z opisaniem zasady projektowania i obliczeń.
4,5Student potrafi wymienić i szczegółowo opisać czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym, potrafi oszacować je ilościowo i potrafi dobrać oraz zaprojektować właściwy system zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu wyczerpującym. Student potrafi wykorzystać narzędzia techniki komputerowej i/lub metody analityczne dla oceny czynników zagrożenia i wykonania projektu systemu zabezpieczenia, z opisaniem zasady projektowania i obliczeń
5,0Student potrafi wymienić i szczegółowo opisać czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku przemysłowym, potrafi oszacować je ilościowo i potrafi dobrać oraz zaprojektować właściwy system zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu wyczerpującym. Student potrafi wykorzystać narzędzia techniki komputerowej i/lub metody analityczne dla oceny czynników zagrożenia i wykonania projektu systemu zabezpieczenia, z opisaniem zasady projektowania i obliczeń. Potrafi wskazać inne metody zabezpieczenia oraz omówić je i porównać ich koszt i skuteczność.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_K01Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien uzyskać kompetencje polegające na zrozumieniu złożoności zagadnień dotyczących współdzialania i współistnienia systemów technicznych, gospodarczych i bytowych czlowieka z systemem środowiska jakie nas otacza i tym samym powinien mieć świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska. Student powinien mieć świadomość ważności oraz powinien rozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K04Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska
IS_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien uzyskać kompetencje polegające na zrozumieniu złożoności zagadnień dotyczących współdzialania i współistnienia systemów technicznych, gospodarczych i bytowych czlowieka z systemem środowiska jakie nas otacza i tym samym powinien mieć świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska. Student powinien mieć świadomość ważności oraz powinien rozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Treści programoweT-L-7Analiza ryzyka pożarowego dla siłowni i kotłowni. Zdefiniowanie obiektów ryzyka, źródeł zapłonu i scenariuszy zagrożeń.
T-W-10Rola rozwiązań alternatywnych w rozwoju systemów bezpieczeństwa i nowelizacji wymagań technicznych.
T-W-9Dobór metod i kryteriów ilościowej oceny skuteczności zastosowanych środków bezpieczeństwa. Walidacja. Przykłady rozwiązań alternatywnych.
T-A-2Zastosowanie analiz inżynierskich przy doborze i ocenie skuteczności alternatywnych rozwiązań bezpieczeństwa wybranych obiektów technicznych.
T-A-4Przyjęcie zalożeń i ustalenie metody zabezpieczenia alternatywnego dla przykładu jak wyżej oraz ustalenie czynników zagrożenia, poziomu ryzyka i ocena ilościowa skuteczności alternatywnej metody zabezpieczenia dla wybranego przykładowego obiektu i wybranego rodzaju zagrożenia.
T-L-8Przedstawienie sprawozdań. Zaliczenie laboratoriów
T-W-8Identyfikacja rozwiązań niezgodnych z wymaganiami technicznymi obiektu i ich charakterystyki. Metody oceny zagrożeń i skutków zastosowanych rozwiązań niezgodnych.
T-L-6Metody FSA (formalnej oceny bezpieczeństwa) w zastosowaniu do zabezpieczenia siłowni przed pożarem i wybuchem.
T-A-3Ustalenie czynników zagrożenia, poziomu ryzyka i ocena ilościowa skuteczności tradycyjnych metod zabezpieczenia dla wybranego przykładowego obiektu i wybranego rodzaju zagrożenia.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjnne, w tym takze połączone z pokazem, dla ukształtowania umiejętności studentów samodzielnego wykonywania badan laboratoryjnych w celu okreslania właściwosci i cech materiałów i konstrukcji stosowanych w inżynierii zabepieczeń, umiejętności opracowania i interpretacji wyników badań oraz kompetencji pracy zespołowej
M-2Wykład problemowy w celu przedstawienia problemów związanych z doborem różnych metod zabezpieczeń dla celów zastosowań w okreslonych warunkach zagrożenia i zabezpieczeń i omówienia zagadnień dotyczących doboru, stosowania i obliczeń instalacji wykrywczych i zabezpieczających.
M-4Ćwiczenia audytoryjne obliczeniowe dla ukształtowania umiejętności samodzielngeo i/lub w zespole rozwiązania problemu konstrukcyjnego lub projektowego wymagającego wyszukania materiałów pomocniczych do obliczeń (w tym przepisów i danych katalogowych), wykonania projektu związanego z przedstawieniem koncepcji, wykonaniem podstawowych obliczeń, przedstawieniem rozwiązania w formie graficznej (plan, rysunek, schemat) i opisowej, lub opisowej z obliczeniami
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć laboratoryjnych, na podstawie oceny sprawozdań z odbytych i wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych oraz oceny wiedzy i umiejętności praktycznych studenta w zakresie objętym tematyką zaliczanych ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych , na podstawie oceny zadań wykonanych samodzielnie lub zespołowo, oraz oceny wiedzy i umiejętności praktycznych studenta w zakresie objętym tematyką zaliczanych zadań i kolkwium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna przeznaczenia i nie uświadamia sobie potrzeby stosowania zabezpieczenia technicznego właściwego dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie, w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa, a także nie informuje otoczenia społecznego o roli takich zabezpieczeń lub nie dba o uświadamianie społeczeństwu funkcji takich zabezpieczeń, dla zapobiegania ich niszczeniu lub blokowaniu
3,0Student zna w podstawowym zakresie przeznaczenie i świadomie stosuje zabezpieczenia techniczne właściwe dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie, w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa, oraz sporadycznie informuje otoczenie społeczne o roli takich zabezpieczeń a także czasami dba o uświadamianie społeczeństwu funkcji takich zabezpieczeń, dla zapobiegania ich niszczeniu lub blokowaniu.
3,5Student zna w podstawowym zakresie przeznaczenie i świadomie stosuje zabezpieczenia techniczne właściwe dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie, w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa, oraz zazwyczaj informuje otoczenie społeczne o roli takich zabezpieczeń a także zdarza się że dba o uświadamianie społeczeństwu funkcji takich zabezpieczeń, dla zapobiegania ich niszczeniu lub blokowaniu.
4,0Student zna w pełnym zakresie przeznaczenie i świadomie stosuje zabezpieczenia techniczne właściwe dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie, w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa, oraz informuje otoczenie społeczne o roli takich zabezpieczeń a także dba o uświadamianie społeczeństwu funkcji takich zabezpieczeń, dla zapobiegania ich niszczeniu lub blokowaniu.
4,5Student zna wszechstronnie przeznaczenie i świadomie stosuje zabezpieczenia techniczne właściwe dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie, w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa, oraz z własnej inicjatywy informuje otoczenie społeczne o roli takich zabezpieczeń a także dba o uświadamianie społeczeństwu funkcji takich zabezpieczeń, dla zapobiegania ich niszczeniu lub blokowaniu.
5,0Student zna wszechstronnie przeznaczenie i świadomie stosuje zabezpieczenia techniczne właściwe dla określonego rodzaju zagrożenia w danym urządzeniu lub obiekcie, w celu zwiększenia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa, oraz inicjuje działania innych w tym celu oraz sam informuje otoczenie społeczne o roli takich zabezpieczeń a także dba o uświadamianie społeczeństwu funkcji takich zabezpieczeń, dla zapobiegania ich niszczeniu lub blokowaniu.