Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie

Sylabus przedmiotu Gospodarka wodna i hydrologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka wodna i hydrologia
Specjalność Infrastruktura Transportu Wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Wodnego
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 30 1,60,44zaliczenie
wykładyW3 15 1,40,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana umiejętność logicznego myślenia, przynajmniej w elementarnym zakresie
W-2Wymagana wiedza z matematyki
W-3Wymagana wiedza z fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumie procesy hydrologiczne i ich współzależności
C-2Potrafi przetwarzać podstawowe informacje hydrologiczne dla celów wodno-gospodarczych
C-3Potrafi stosować podstawowe metody obliczeniowe używane w hydrologii i wykonywać elementy operatów hydrologicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wyznaczanie krzywej związku wodowskazów - omówienie zakresu operatu2
T-P-2Wyznaczanie krzywej związku wodowskazów - praca własna studentów4
T-P-3Wyznaczanie krzywych związku stan-przepływ - omówienie operatu2
T-P-4Wyznaczanie krzywych związku stan-przeplyw - praca własna studentów6
T-P-5Wyznaczanie retencji podziemnej czynnej - omówienie zakresu operatu2
T-P-6Wyznaczanie retencji podziemnej czynnej - praca własna studentów6
T-P-7Określanie pojemności alimentacyjnego zbiornika retencyjnego - omówienie operatu2
T-P-8Wyznaczanie pojemności alimentacyjnego zbiornika retencyjnego - praca własna studentów6
30
wykłady
T-W-1Budowa atmosfery, powstawanie chmur i opadów2
T-W-2Charakterystyki opadów cieklych2
T-W-3Parowanie i transpiracja1
T-W-4Odpływ rzeczny, współczynnik odpływu2
T-W-5Podstawowe krzywe hydrograficzne2
T-W-6Podstawowe pojęcia statystyczne używane w hydrologii1
T-W-7Krzywe prawdopodobieństwa, metody ich wyznaczania2
T-W-8Przepływy charakterystyczne - znaczenie gospodarcze, metody określania2
T-W-9Test sprawdzający wiedzę1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych30
A-P-2Opracowywanie operatu15
A-P-3Uczestnictwo w konsultacjach3
48
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie przedmiotu15
A-W-3Udział w konsultacjach6
A-W-4Przygotowanie do testu zaliczeniowego6
42

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności operatów hydrologicznych
S-2Ocena formująca: Kontrola terminowości wykonywania operatów hydrologicznych
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy z wykładanego materiału

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_null_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu hydrologii
IS_2A_W06T2A_W03, T2A_W06InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_null_U01
Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii
IS_2A_U10T2A_U09InzA2_U02C-1, C-2, C-3T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2, S-3
IS_2A_null_U02
Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
IS_2A_U09T2A_U08InzA2_U01C-1, C-2, C-3T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8M-1, M-2S-1, S-2, S-3
IS_2A_null_U03
Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego z zakresu hydrologii
IS_2A_U08T2A_U07C-1, C-2, C-3T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_null_K01
Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne
IS_2A_K03T2A_K02InzA2_K01C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_null_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu hydrologii
2,0Nie ma podstawowej wiedzy z zakresu hydrologii
3,0Rozwiązuje test w granicach 52-62%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie po ustalonym terminie
3,5Rozwiązuje test w granicach 63-72%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie
4,0Rozwiązuje test w granicach 73-82%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie
4,5Rozwiązuje test w granicach 83-92%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie zachowując szczególną staranność
5,0Rozwiązuje test w granicach 93-100%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie zachowując szczególną staranność i wykazując inwencję twórczą

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_null_U01
Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii
2,0Nie potrafi rozwiązywać podstawowych zagadnień inżynierskich z zakresu hydrologii
3,0Rozwiązuje test w granicach 52-62%; potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskich z zakresu hydrologii w stopniu dostatecznym
3,5Rozwiązuje test w granicach 63-72%; potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskich z zakresu hydrologii w stopniu dość dobrym
4,0Rozwiązuje test w granicach 73-82%; potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskich z zakresu hydrologii w stopniu dobrym
4,5Rozwiązuje test w granicach 83-92%; potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskich z zakresu hydrologii w stopniu ponad dobrym
5,0Rozwiązuje test w granicach 93-100%; potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskich z zakresu hydrologii w stopniu bardzo dobrym
IS_2A_null_U02
Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
2,0Nie potrafi planować ani przeprowadzać symulacji komputerowych z zakresu hydrologii
3,0Rozwiązuje test w granicach 52-62%; potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu dostatecznym
3,5Rozwiązuje test w granicach 63-72%; potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu dość dobrym; potrafi interpretować wyniki i wyciągać wnioski w ograniczonym zakresie
4,0Rozwiązuje test w granicach 73-82%; potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu dobrym; potrafi samodzielnie interpretować wyniki i wyciągać wnioski
4,5Rozwiązuje test w granicach 83-92%; potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu ponad dobrym; potrafi samodzielnie interpretować wyniki i wyciągać wnioski, wykazuje inwencję badawczą
5,0Rozwiązuje test w granicach 93-100%; potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu ponad dobrym; potrafi samodzielnie interpretować wyniki i wyciągać wnioski, wykazuje inwencję badawczą w wysokim stopniu
IS_2A_null_U03
Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego z zakresu hydrologii
2,0Nie potrafi sporządzić dokumentacji hydrologicznej
3,0Rozwiązuje test w granicach 52-62%; potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w podstawowym zakresie, jakość merytoryczna i staranność wykonania dostateczne
3,5Rozwiązuje test w granicach 63-72%; potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w podstawowym zakresie, jakość merytoryczna i staranność wykonania dość dobre
4,0Rozwiązuje test w granicach 73-82%; potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w podstawowym zakresie, jakość merytoryczna i staranność wykonania dobre
4,5Rozwiązuje test w granicach 83-92%; potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w zakresie wykraczającym poza wymagania podstawowe, jakość merytoryczna i staranność wykonania ponad dobre
5,0Rozwiązuje test w granicach 93-100%; potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w zakresie wykraczającym poza wymagania podstawowe, jakość merytoryczna i staranność wykonania bardzo dobre

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_null_K01
Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne
2,0Nie rozumie pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej ani jej wpływu na procesy hydrologiczne
3,0Rozwiązuje test w granicach 52-62%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu dostatecznym
3,5Rozwiązuje test w granicach 63-72%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu dość dobrym
4,0Rozwiązuje test w granicach 73-82%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu dobrym
4,5Rozwiązuje test w granicach 83-92%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu ponad dobrym
5,0Rozwiązuje test w granicach 93-100%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Byczkowski A., Hydrologia, SGGW, Warszawa, 1999
  2. Lambor J., Hydrologia inżynierska, Arkady, Warszawa, 1971

Literatura dodatkowa

  1. Brzeziński J., Ozga-Zielińska M., Hydrologia stosowana, PWN, Warszawa, 1997
  2. Eagleson P.S., Hydrologia dynamiczna, PWN, Warszawa, 1978
  3. Kaczmarek Z., Metody statystyczne w hydrologii i meteorologii, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1970
  4. Bajkiewicz-Grabowska E. i in., Hydrometria, PWN, Warszawa, 1993

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wyznaczanie krzywej związku wodowskazów - omówienie zakresu operatu2
T-P-2Wyznaczanie krzywej związku wodowskazów - praca własna studentów4
T-P-3Wyznaczanie krzywych związku stan-przepływ - omówienie operatu2
T-P-4Wyznaczanie krzywych związku stan-przeplyw - praca własna studentów6
T-P-5Wyznaczanie retencji podziemnej czynnej - omówienie zakresu operatu2
T-P-6Wyznaczanie retencji podziemnej czynnej - praca własna studentów6
T-P-7Określanie pojemności alimentacyjnego zbiornika retencyjnego - omówienie operatu2
T-P-8Wyznaczanie pojemności alimentacyjnego zbiornika retencyjnego - praca własna studentów6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa atmosfery, powstawanie chmur i opadów2
T-W-2Charakterystyki opadów cieklych2
T-W-3Parowanie i transpiracja1
T-W-4Odpływ rzeczny, współczynnik odpływu2
T-W-5Podstawowe krzywe hydrograficzne2
T-W-6Podstawowe pojęcia statystyczne używane w hydrologii1
T-W-7Krzywe prawdopodobieństwa, metody ich wyznaczania2
T-W-8Przepływy charakterystyczne - znaczenie gospodarcze, metody określania2
T-W-9Test sprawdzający wiedzę1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych30
A-P-2Opracowywanie operatu15
A-P-3Uczestnictwo w konsultacjach3
48
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie przedmiotu15
A-W-3Udział w konsultacjach6
A-W-4Przygotowanie do testu zaliczeniowego6
42
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu hydrologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Rozumie procesy hydrologiczne i ich współzależności
C-2Potrafi przetwarzać podstawowe informacje hydrologiczne dla celów wodno-gospodarczych
C-3Potrafi stosować podstawowe metody obliczeniowe używane w hydrologii i wykonywać elementy operatów hydrologicznych
Treści programoweT-W-1Budowa atmosfery, powstawanie chmur i opadów
T-W-2Charakterystyki opadów cieklych
T-W-3Parowanie i transpiracja
T-W-4Odpływ rzeczny, współczynnik odpływu
T-W-5Podstawowe krzywe hydrograficzne
T-W-6Podstawowe pojęcia statystyczne używane w hydrologii
T-W-7Krzywe prawdopodobieństwa, metody ich wyznaczania
T-W-8Przepływy charakterystyczne - znaczenie gospodarcze, metody określania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności operatów hydrologicznych
S-2Ocena formująca: Kontrola terminowości wykonywania operatów hydrologicznych
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy z wykładanego materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma podstawowej wiedzy z zakresu hydrologii
3,0Rozwiązuje test w granicach 52-62%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie po ustalonym terminie
3,5Rozwiązuje test w granicach 63-72%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie
4,0Rozwiązuje test w granicach 73-82%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie
4,5Rozwiązuje test w granicach 83-92%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie zachowując szczególną staranność
5,0Rozwiązuje test w granicach 93-100%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie zachowując szczególną staranność i wykazując inwencję twórczą
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_U01Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Rozumie procesy hydrologiczne i ich współzależności
C-2Potrafi przetwarzać podstawowe informacje hydrologiczne dla celów wodno-gospodarczych
C-3Potrafi stosować podstawowe metody obliczeniowe używane w hydrologii i wykonywać elementy operatów hydrologicznych
Treści programoweT-P-1Wyznaczanie krzywej związku wodowskazów - omówienie zakresu operatu
T-P-2Wyznaczanie krzywej związku wodowskazów - praca własna studentów
T-P-3Wyznaczanie krzywych związku stan-przepływ - omówienie operatu
T-P-4Wyznaczanie krzywych związku stan-przeplyw - praca własna studentów
T-P-5Wyznaczanie retencji podziemnej czynnej - omówienie zakresu operatu
T-P-6Wyznaczanie retencji podziemnej czynnej - praca własna studentów
T-P-7Określanie pojemności alimentacyjnego zbiornika retencyjnego - omówienie operatu
T-P-8Wyznaczanie pojemności alimentacyjnego zbiornika retencyjnego - praca własna studentów
T-W-2Charakterystyki opadów cieklych
T-W-5Podstawowe krzywe hydrograficzne
T-W-6Podstawowe pojęcia statystyczne używane w hydrologii
T-W-7Krzywe prawdopodobieństwa, metody ich wyznaczania
T-W-8Przepływy charakterystyczne - znaczenie gospodarcze, metody określania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności operatów hydrologicznych
S-2Ocena formująca: Kontrola terminowości wykonywania operatów hydrologicznych
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy z wykładanego materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi rozwiązywać podstawowych zagadnień inżynierskich z zakresu hydrologii
3,0Rozwiązuje test w granicach 52-62%; potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskich z zakresu hydrologii w stopniu dostatecznym
3,5Rozwiązuje test w granicach 63-72%; potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskich z zakresu hydrologii w stopniu dość dobrym
4,0Rozwiązuje test w granicach 73-82%; potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskich z zakresu hydrologii w stopniu dobrym
4,5Rozwiązuje test w granicach 83-92%; potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskich z zakresu hydrologii w stopniu ponad dobrym
5,0Rozwiązuje test w granicach 93-100%; potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskich z zakresu hydrologii w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_U02Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U09Potrafi, stosownie do problemu badawczego, formułować założenia dotyczące eksperymentów, w tym pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Rozumie procesy hydrologiczne i ich współzależności
C-2Potrafi przetwarzać podstawowe informacje hydrologiczne dla celów wodno-gospodarczych
C-3Potrafi stosować podstawowe metody obliczeniowe używane w hydrologii i wykonywać elementy operatów hydrologicznych
Treści programoweT-P-1Wyznaczanie krzywej związku wodowskazów - omówienie zakresu operatu
T-P-2Wyznaczanie krzywej związku wodowskazów - praca własna studentów
T-P-3Wyznaczanie krzywych związku stan-przepływ - omówienie operatu
T-P-4Wyznaczanie krzywych związku stan-przeplyw - praca własna studentów
T-P-5Wyznaczanie retencji podziemnej czynnej - omówienie zakresu operatu
T-P-6Wyznaczanie retencji podziemnej czynnej - praca własna studentów
T-P-7Określanie pojemności alimentacyjnego zbiornika retencyjnego - omówienie operatu
T-P-8Wyznaczanie pojemności alimentacyjnego zbiornika retencyjnego - praca własna studentów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności operatów hydrologicznych
S-2Ocena formująca: Kontrola terminowości wykonywania operatów hydrologicznych
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy z wykładanego materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi planować ani przeprowadzać symulacji komputerowych z zakresu hydrologii
3,0Rozwiązuje test w granicach 52-62%; potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu dostatecznym
3,5Rozwiązuje test w granicach 63-72%; potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu dość dobrym; potrafi interpretować wyniki i wyciągać wnioski w ograniczonym zakresie
4,0Rozwiązuje test w granicach 73-82%; potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu dobrym; potrafi samodzielnie interpretować wyniki i wyciągać wnioski
4,5Rozwiązuje test w granicach 83-92%; potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu ponad dobrym; potrafi samodzielnie interpretować wyniki i wyciągać wnioski, wykazuje inwencję badawczą
5,0Rozwiązuje test w granicach 93-100%; potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu ponad dobrym; potrafi samodzielnie interpretować wyniki i wyciągać wnioski, wykazuje inwencję badawczą w wysokim stopniu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_U03Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego z zakresu hydrologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U08Potrafi sporządzić dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów CAD
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Rozumie procesy hydrologiczne i ich współzależności
C-2Potrafi przetwarzać podstawowe informacje hydrologiczne dla celów wodno-gospodarczych
C-3Potrafi stosować podstawowe metody obliczeniowe używane w hydrologii i wykonywać elementy operatów hydrologicznych
Treści programoweT-P-1Wyznaczanie krzywej związku wodowskazów - omówienie zakresu operatu
T-P-2Wyznaczanie krzywej związku wodowskazów - praca własna studentów
T-P-3Wyznaczanie krzywych związku stan-przepływ - omówienie operatu
T-P-4Wyznaczanie krzywych związku stan-przeplyw - praca własna studentów
T-P-5Wyznaczanie retencji podziemnej czynnej - omówienie zakresu operatu
T-P-6Wyznaczanie retencji podziemnej czynnej - praca własna studentów
T-P-7Określanie pojemności alimentacyjnego zbiornika retencyjnego - omówienie operatu
T-P-8Wyznaczanie pojemności alimentacyjnego zbiornika retencyjnego - praca własna studentów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności operatów hydrologicznych
S-2Ocena formująca: Kontrola terminowości wykonywania operatów hydrologicznych
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy z wykładanego materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi sporządzić dokumentacji hydrologicznej
3,0Rozwiązuje test w granicach 52-62%; potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w podstawowym zakresie, jakość merytoryczna i staranność wykonania dostateczne
3,5Rozwiązuje test w granicach 63-72%; potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w podstawowym zakresie, jakość merytoryczna i staranność wykonania dość dobre
4,0Rozwiązuje test w granicach 73-82%; potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w podstawowym zakresie, jakość merytoryczna i staranność wykonania dobre
4,5Rozwiązuje test w granicach 83-92%; potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w zakresie wykraczającym poza wymagania podstawowe, jakość merytoryczna i staranność wykonania ponad dobre
5,0Rozwiązuje test w granicach 93-100%; potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w zakresie wykraczającym poza wymagania podstawowe, jakość merytoryczna i staranność wykonania bardzo dobre
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_K01Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Rozumie procesy hydrologiczne i ich współzależności
Treści programoweT-W-1Budowa atmosfery, powstawanie chmur i opadów
T-W-3Parowanie i transpiracja
T-W-4Odpływ rzeczny, współczynnik odpływu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy z wykładanego materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej ani jej wpływu na procesy hydrologiczne
3,0Rozwiązuje test w granicach 52-62%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu dostatecznym
3,5Rozwiązuje test w granicach 63-72%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu dość dobrym
4,0Rozwiązuje test w granicach 73-82%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu dobrym
4,5Rozwiązuje test w granicach 83-92%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu ponad dobrym
5,0Rozwiązuje test w granicach 93-100%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu bardzo dobrym