Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Ogrzewnictwo

Sylabus przedmiotu Przedmioty humanistyczno-społeczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przedmioty humanistyczno-społeczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Feliks Stawarczyk <Feliks.Stawarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 1,30,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,70,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Teoretyczne i praktyczna zdobycie wiedzy z zakresu ekonomii, zasad i mechanizmów funkcjonowania gospodarki oraz roli państwa w gospodarce

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Człowiek - istota ekonomiczna1
T-A-2Budżet domowy1
T-A-3Konsument i jego prawa1
T-A-4Oszczędności, kredyty, inwestycje3
T-A-5Koszt pieniądza2
T-A-6Ubezpieczenia1
T-A-7Zakładanie firmy2
T-A-8Gsopodarowanie w firmie4
15
wykłady
T-W-1Gospodarka rynkowa2
T-W-2Rynek: popyt , podaż i mechanizm cen4
T-W-3Pieniądz i instytucje finansowe4
T-W-4Giełda papierów wartościowych2
T-W-5Przedsiębiorstwo w gospodarce4
T-W-6Rola państwa w gospodarce3
T-W-7Budżet państwa i polityka gospodarcza3
T-W-8Dobrobyt2
T-W-9Rynek pracy2
T-W-10Problemy bezrobocia2
T-W-11Gospodarka globalna2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Aktywne uczestnictwo15
A-A-2Zaliczenie ćwiczeń5
A-A-3czytanie wskazanej literatury25
A-A-4Udział w konsultacjach5
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładzie30
A-W-2praca własna, czytanie literatury5
A-W-3Przygtowanie do zaliczenia5
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Aktywność na ćwiczeniach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_null_W01
Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu ekonomii
IS_1A_W24T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11InzA_W03, InzA_W04C-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_null_U01
Umiejętność rozróżniania problemów społecznych w gospodarce państwowej
IS_1A_U16T1A_U12InzA_U04C-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_null_K01
Zdobycie odpowiednich kwalifikacji w zakresie przedmiotu
IS_1A_K06T1A_K06InzA_K02C-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_null_W01
Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu ekonomii
2,0Student nie zna podstawowycy pojęć z zakresu przedmiotu
3,0Student definiuje niektóre pojęcia w zakresie przedmiotu
3,5Student poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu przedmiotu
4,0Student zna definicje wszystkich pojęć w zakresie przedmiotu
4,5Student poprawnie definiuje wzzystkie kluczowe problemy w zakresie przedmiotu
5,0Student samodzielnie identyfikuje narzędznia potrzebne do rozwiązywania zadanego problemu, z uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_null_U01
Umiejętność rozróżniania problemów społecznych w gospodarce państwowej
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie przedmiotu
3,0Umiejętności studenta są na poziomie dostatecznym
3,5Student posiada niepełne umiejętności w zakresie przedmiotu
4,0Student posiada niepełne umiejętności, ale orientuje się dobrze w zakresie przemiotu
4,5Umiejętności nie są jeszcze pełne, ale student orientuje się dobrze w zakresie przedmiotu
5,0Student posiadł pełne umiejętności w zakresie przedmiotu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_null_K01
Zdobycie odpowiednich kwalifikacji w zakresie przedmiotu
2,0Student nie posiadł kompetencji w zakresie przedmiotu
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczego rozumienia przedmiotu
3,5Student posiada podstawowe kompetencje
4,0Kompetencje studenta nie są pełne, ale umie kształtować odpowiednie postawy w zakresie przedmiotu
4,5Kompetencje studenta nie w pełni ukształtowane
5,0Student posiada pełne kompetencje w zakresie przedmiotu

Literatura podstawowa

  1. Beeg D., Fischer S., Dornbush R., Ekonomia, PWE, Warszawa, 2009, tom 1,2
  2. Czarny B., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa, 2005
  3. Marciniak S., Makro- i mikroekonomia, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Nojszewska E., Podstawy ekonomii. Ćwiczenia, zadania problemy, PWN, Warszawa, 1999
  2. Ekonomista, Gospodarka Narodowa, Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, Życie Gospodarcze, Rzeczpospolita, Puls Biznesu, Portale tematyczne w Internecie, Roczniki Statystyczne, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Człowiek - istota ekonomiczna1
T-A-2Budżet domowy1
T-A-3Konsument i jego prawa1
T-A-4Oszczędności, kredyty, inwestycje3
T-A-5Koszt pieniądza2
T-A-6Ubezpieczenia1
T-A-7Zakładanie firmy2
T-A-8Gsopodarowanie w firmie4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Gospodarka rynkowa2
T-W-2Rynek: popyt , podaż i mechanizm cen4
T-W-3Pieniądz i instytucje finansowe4
T-W-4Giełda papierów wartościowych2
T-W-5Przedsiębiorstwo w gospodarce4
T-W-6Rola państwa w gospodarce3
T-W-7Budżet państwa i polityka gospodarcza3
T-W-8Dobrobyt2
T-W-9Rynek pracy2
T-W-10Problemy bezrobocia2
T-W-11Gospodarka globalna2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Aktywne uczestnictwo15
A-A-2Zaliczenie ćwiczeń5
A-A-3czytanie wskazanej literatury25
A-A-4Udział w konsultacjach5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładzie30
A-W-2praca własna, czytanie literatury5
A-W-3Przygtowanie do zaliczenia5
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_null_W01Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu ekonomii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W24Ma podstawową wiedzę na temat konieczności uwzględniania mikro- i makroekonomicznych uwarunkowań w procesie decyzyjnym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Teoretyczne i praktyczna zdobycie wiedzy z zakresu ekonomii, zasad i mechanizmów funkcjonowania gospodarki oraz roli państwa w gospodarce
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Aktywność na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowycy pojęć z zakresu przedmiotu
3,0Student definiuje niektóre pojęcia w zakresie przedmiotu
3,5Student poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu przedmiotu
4,0Student zna definicje wszystkich pojęć w zakresie przedmiotu
4,5Student poprawnie definiuje wzzystkie kluczowe problemy w zakresie przedmiotu
5,0Student samodzielnie identyfikuje narzędznia potrzebne do rozwiązywania zadanego problemu, z uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_null_U01Umiejętność rozróżniania problemów społecznych w gospodarce państwowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U16Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu ekonomii do podejmowania racjonalnych decyzji w działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Teoretyczne i praktyczna zdobycie wiedzy z zakresu ekonomii, zasad i mechanizmów funkcjonowania gospodarki oraz roli państwa w gospodarce
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Aktywność na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie przedmiotu
3,0Umiejętności studenta są na poziomie dostatecznym
3,5Student posiada niepełne umiejętności w zakresie przedmiotu
4,0Student posiada niepełne umiejętności, ale orientuje się dobrze w zakresie przemiotu
4,5Umiejętności nie są jeszcze pełne, ale student orientuje się dobrze w zakresie przedmiotu
5,0Student posiadł pełne umiejętności w zakresie przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_null_K01Zdobycie odpowiednich kwalifikacji w zakresie przedmiotu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Teoretyczne i praktyczna zdobycie wiedzy z zakresu ekonomii, zasad i mechanizmów funkcjonowania gospodarki oraz roli państwa w gospodarce
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiadł kompetencji w zakresie przedmiotu
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczego rozumienia przedmiotu
3,5Student posiada podstawowe kompetencje
4,0Kompetencje studenta nie są pełne, ale umie kształtować odpowiednie postawy w zakresie przedmiotu
4,5Kompetencje studenta nie w pełni ukształtowane
5,0Student posiada pełne kompetencje w zakresie przedmiotu