Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie

Sylabus przedmiotu Podstawy technologii wody i ścieków-2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy technologii wody i ścieków-2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Sanitarnej
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Głowacka <Anna.Glowacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sławomira Bering <Slawomira.Bering@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 15 1,10,44zaliczenie
wykładyW5 15 0,90,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1chemia, biologia, ekologia
W-2matematyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z procesami fizycznymi, chemicznymi i mikrobiologicznymi zachodzącymi podczas oczyszczania ścieków
C-2przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących zagadnień procesów oczyszczania ścieków
C-3zapoznanie studenta z urządzeniami stosowanymi do oczyszczania ścieków
C-4wyrobienie umiejetności doboru urządzeń stosownaych do oczyszczania ścieków
C-5Wyrobienie umiejętności sprawnego wyliczenia wskażników użycia wody, ładunków zanieczyszczeń i wykanie bilansu jakości ścieków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Metody prognozowania składu i ilości ścieków dopływających do oczyszczalni4
T-P-2Wskaźniki zużycia wody. Ładunki zanieczyszczeń ścieków.4
T-P-3Bilans jakości ściekowych nieoczyszcznych i oczyszczonych. Sprawność działania oczyszczalni ścieków.7
15
wykłady
T-W-1Definicja i podział ścieków. Charakterystyka jakościowa i ilościowa ścieków.2
T-W-2Mechaniczne i fizykochemiczne oczyszczanie ścieków.2
T-W-3Chemiczne oczyszczanie ścieków. Metody strąceniowe. Neutralizacja ścieków. Utlenianie i redukcja.3
T-W-4Proces biologicznego oczyszczania ścieków (usuwanie związków biogennych N i P).4
T-W-5Oczyszczanie ścieków w złożach bilogicznych.2
T-W-6Rozwiązania techniczne i systemy technologiczne biotreaktorów stosowanych w procesach oczyszczania ścieków.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Wykonanie projektu - bilansu jakości ściekowów nieoczyszczonych i oczyszczonych oraz ocena działania oczyszczalni ścieków.12
A-P-3Uczestniczenie w konsultacjach.6
33
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Uczestniczenie w konsultacjach3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia z wykładów.9
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: oceny cząstkowe w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta. Ocena za wykonany projekt.
S-2Ocena podsumowująca: ocena przeprowadzona w formie pisemnej po zakończonych wykładach, w formie pytań otwartych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_m_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien definiować podstawowe pojęcia związane z procesem oczyszczania ścieków. Mieć wiedzę z zakresu przemian chemicznych i biologicznych zachodzących podczas oczyszczania ścieków. Umieć wytłumaczyć procesy technologiczne oczyszczania ścieków. Wyznaczyć wskaźniki zużycia wody oraz ładunki zanieczyszczeń. Obliczyć bilans jakości ścieków na podstawie składu chemicznego. Znać zasady pracy w laboratorium.
IS_1A_W09, IS_1A_W21, IS_1A_W01, IS_1A_W16T1A_W01, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W03C-4, C-3, C-1, C-2, C-5T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-P-2, T-W-5, T-W-4, T-P-3, T-P-1M-2, M-1, M-4, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_m_U01
Student potrafi analizować procesy technologiczne oczyszczania ścieków. Potrafi zaprojektować na podstawie wskaźników zużycia wody i bilansu jakości ścieków proste urządzenie lub prostą oczyszczalnię ścieków oraz potrafi dokonać oceny istniejących rozwiązań. Student potrafi wybrać optymalną technologię dla prostej oczyszczalni ścieków.
IS_1A_U01, IS_1A_U04, IS_1A_U18, IS_1A_U19T1A_U08, T1A_U09, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3, C-2, C-5, C-4, C-1T-W-3, T-W-5, T-P-2, T-W-4, T-W-1, T-P-1, T-W-2, T-P-3, T-W-6M-4, M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_m_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie jest komunikatywny, otwarty i chętny do nauki innych. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki wpływu oczyszczalni ścieków na środowisko naturalne. Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej.
IS_1A_K01, IS_1A_K02, IS_1A_K05T1A_K01, T1A_K02, T1A_K05InzA_K01C-3, C-4, C-5, C-1, C-2T-W-6, T-P-2, T-P-3, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-P-1, T-W-2, T-W-5M-4, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_m_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien definiować podstawowe pojęcia związane z procesem oczyszczania ścieków. Mieć wiedzę z zakresu przemian chemicznych i biologicznych zachodzących podczas oczyszczania ścieków. Umieć wytłumaczyć procesy technologiczne oczyszczania ścieków. Wyznaczyć wskaźniki zużycia wody oraz ładunki zanieczyszczeń. Obliczyć bilans jakości ścieków na podstawie składu chemicznego. Znać zasady pracy w laboratorium.
2,0
3,0Student poprawnie definiuje podstawowe pojęcia związane z procesem oczyszczania ścieków. Zna przemiany chemiczne i biologiczne zachodzące podczas oczyszczania ścieków. Poprawnie tłumaczy procesy oczyszczania ścieków. Potrafi wyznaczyć wskaźniki zużycia wody, ładunki znieczyszczeń oraz portafi obliczyć prosty bilans jakości ścieków.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_m_U01
Student potrafi analizować procesy technologiczne oczyszczania ścieków. Potrafi zaprojektować na podstawie wskaźników zużycia wody i bilansu jakości ścieków proste urządzenie lub prostą oczyszczalnię ścieków oraz potrafi dokonać oceny istniejących rozwiązań. Student potrafi wybrać optymalną technologię dla prostej oczyszczalni ścieków.
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie technologii wody i ścieków. Umie obliczyć wskaźnik zużycia wody, ładunki zanieczysczeń w ściekach, wykonać bilans jakości ścieków, ale wyciąga tylko ogólne wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_m_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie jest komunikatywny, otwarty i chętny do nauki innych. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki wpływu oczyszczalni ścieków na środowisko naturalne. Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej.
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo mały stopniem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość ekologiczną oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Nawrocki J., Uzdatnianie wody. Procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne., Wyd. Nauk. UAM, PWN, Warszawa, 2010
  2. Miksch K., Sikora J., Biotechnologia ścieków, PWN, Warszawa, 2010
  3. Sadecka Z., Podstawy biologicznego oczyszczania ścieków, Wyd. Seidel-Przywecki Sp. Z o.o., 2010
  4. Janosz-Rajczyk M., Badania wybranych procesów oczyszczania ścieków, Wyd. Polit. Częstochowskiej, Częstochowa, 2008
  5. Dymaczewski Z., Poradnik eksploatatora oczyszczalni ścieków, PZIiTS Odz. Wielkopolski, Poznań, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Krzywy E., Iżewska A., Gospodarka ściekami i osadami ściekowymi, Wyd. AR Szczecin, Szczecin, 2004

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Metody prognozowania składu i ilości ścieków dopływających do oczyszczalni4
T-P-2Wskaźniki zużycia wody. Ładunki zanieczyszczeń ścieków.4
T-P-3Bilans jakości ściekowych nieoczyszcznych i oczyszczonych. Sprawność działania oczyszczalni ścieków.7
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja i podział ścieków. Charakterystyka jakościowa i ilościowa ścieków.2
T-W-2Mechaniczne i fizykochemiczne oczyszczanie ścieków.2
T-W-3Chemiczne oczyszczanie ścieków. Metody strąceniowe. Neutralizacja ścieków. Utlenianie i redukcja.3
T-W-4Proces biologicznego oczyszczania ścieków (usuwanie związków biogennych N i P).4
T-W-5Oczyszczanie ścieków w złożach bilogicznych.2
T-W-6Rozwiązania techniczne i systemy technologiczne biotreaktorów stosowanych w procesach oczyszczania ścieków.2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Wykonanie projektu - bilansu jakości ściekowów nieoczyszczonych i oczyszczonych oraz ocena działania oczyszczalni ścieków.12
A-P-3Uczestniczenie w konsultacjach.6
33
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Uczestniczenie w konsultacjach3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia z wykładów.9
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_m_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien definiować podstawowe pojęcia związane z procesem oczyszczania ścieków. Mieć wiedzę z zakresu przemian chemicznych i biologicznych zachodzących podczas oczyszczania ścieków. Umieć wytłumaczyć procesy technologiczne oczyszczania ścieków. Wyznaczyć wskaźniki zużycia wody oraz ładunki zanieczyszczeń. Obliczyć bilans jakości ścieków na podstawie składu chemicznego. Znać zasady pracy w laboratorium.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W09Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia inżynierii środowiska dotyczące: •termodynamiki technicznej, • wymiany ciepła i masy, • mechaniki płynów, • biologii i chemii
IS_1A_W21Zna zasady wykonywania pomiarów i organizacji pracy w laboratoriach
IS_1A_W01Ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii, biologii i innych obszarów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu inżynierii środowiska
IS_1A_W16Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu inżynierii środowiska w tym dotyczącą między innymi: •systemów technicznego wyposażenia budynków, •źródeł ciepła i chłodu, wymienników ciepła, • sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, • technologii, systemów i urządzeń uzdatniania wody oraz oczyszczania ścieków, • inżynierii ochrony powietrza, • hydrologii, • gospodarki odpadami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-4wyrobienie umiejetności doboru urządzeń stosownaych do oczyszczania ścieków
C-3zapoznanie studenta z urządzeniami stosowanymi do oczyszczania ścieków
C-1zapoznanie studentów z procesami fizycznymi, chemicznymi i mikrobiologicznymi zachodzącymi podczas oczyszczania ścieków
C-2przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących zagadnień procesów oczyszczania ścieków
C-5Wyrobienie umiejętności sprawnego wyliczenia wskażników użycia wody, ładunków zanieczyszczeń i wykanie bilansu jakości ścieków
Treści programoweT-W-6Rozwiązania techniczne i systemy technologiczne biotreaktorów stosowanych w procesach oczyszczania ścieków.
T-W-3Chemiczne oczyszczanie ścieków. Metody strąceniowe. Neutralizacja ścieków. Utlenianie i redukcja.
T-W-1Definicja i podział ścieków. Charakterystyka jakościowa i ilościowa ścieków.
T-W-2Mechaniczne i fizykochemiczne oczyszczanie ścieków.
T-P-2Wskaźniki zużycia wody. Ładunki zanieczyszczeń ścieków.
T-W-5Oczyszczanie ścieków w złożach bilogicznych.
T-W-4Proces biologicznego oczyszczania ścieków (usuwanie związków biogennych N i P).
T-P-3Bilans jakości ściekowych nieoczyszcznych i oczyszczonych. Sprawność działania oczyszczalni ścieków.
T-P-1Metody prognozowania składu i ilości ścieków dopływających do oczyszczalni
Metody nauczaniaM-2prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-1wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4ćwiczenia projektowe
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: oceny cząstkowe w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta. Ocena za wykonany projekt.
S-2Ocena podsumowująca: ocena przeprowadzona w formie pisemnej po zakończonych wykładach, w formie pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie definiuje podstawowe pojęcia związane z procesem oczyszczania ścieków. Zna przemiany chemiczne i biologiczne zachodzące podczas oczyszczania ścieków. Poprawnie tłumaczy procesy oczyszczania ścieków. Potrafi wyznaczyć wskaźniki zużycia wody, ładunki znieczyszczeń oraz portafi obliczyć prosty bilans jakości ścieków.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_m_U01Student potrafi analizować procesy technologiczne oczyszczania ścieków. Potrafi zaprojektować na podstawie wskaźników zużycia wody i bilansu jakości ścieków proste urządzenie lub prostą oczyszczalnię ścieków oraz potrafi dokonać oceny istniejących rozwiązań. Student potrafi wybrać optymalną technologię dla prostej oczyszczalni ścieków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U01Potrafi dokonać klasyfikacji urządzeń oraz instalacji z zakresu inżynierii środowiska
IS_1A_U04Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
IS_1A_U18Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla inżynierii środowiska oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
IS_1A_U19Potrafi wybrać odpowiednią technologię dla rozwiązania prostego zadania z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studenta z urządzeniami stosowanymi do oczyszczania ścieków
C-2przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących zagadnień procesów oczyszczania ścieków
C-5Wyrobienie umiejętności sprawnego wyliczenia wskażników użycia wody, ładunków zanieczyszczeń i wykanie bilansu jakości ścieków
C-4wyrobienie umiejetności doboru urządzeń stosownaych do oczyszczania ścieków
C-1zapoznanie studentów z procesami fizycznymi, chemicznymi i mikrobiologicznymi zachodzącymi podczas oczyszczania ścieków
Treści programoweT-W-3Chemiczne oczyszczanie ścieków. Metody strąceniowe. Neutralizacja ścieków. Utlenianie i redukcja.
T-W-5Oczyszczanie ścieków w złożach bilogicznych.
T-P-2Wskaźniki zużycia wody. Ładunki zanieczyszczeń ścieków.
T-W-4Proces biologicznego oczyszczania ścieków (usuwanie związków biogennych N i P).
T-W-1Definicja i podział ścieków. Charakterystyka jakościowa i ilościowa ścieków.
T-P-1Metody prognozowania składu i ilości ścieków dopływających do oczyszczalni
T-W-2Mechaniczne i fizykochemiczne oczyszczanie ścieków.
T-P-3Bilans jakości ściekowych nieoczyszcznych i oczyszczonych. Sprawność działania oczyszczalni ścieków.
T-W-6Rozwiązania techniczne i systemy technologiczne biotreaktorów stosowanych w procesach oczyszczania ścieków.
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia projektowe
M-2prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-1wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: oceny cząstkowe w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta. Ocena za wykonany projekt.
S-2Ocena podsumowująca: ocena przeprowadzona w formie pisemnej po zakończonych wykładach, w formie pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie technologii wody i ścieków. Umie obliczyć wskaźnik zużycia wody, ładunki zanieczysczeń w ściekach, wykonać bilans jakości ścieków, ale wyciąga tylko ogólne wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_m_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie jest komunikatywny, otwarty i chętny do nauki innych. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki wpływu oczyszczalni ścieków na środowisko naturalne. Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
IS_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
IS_1A_K05Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studenta z urządzeniami stosowanymi do oczyszczania ścieków
C-4wyrobienie umiejetności doboru urządzeń stosownaych do oczyszczania ścieków
C-5Wyrobienie umiejętności sprawnego wyliczenia wskażników użycia wody, ładunków zanieczyszczeń i wykanie bilansu jakości ścieków
C-1zapoznanie studentów z procesami fizycznymi, chemicznymi i mikrobiologicznymi zachodzącymi podczas oczyszczania ścieków
C-2przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących zagadnień procesów oczyszczania ścieków
Treści programoweT-W-6Rozwiązania techniczne i systemy technologiczne biotreaktorów stosowanych w procesach oczyszczania ścieków.
T-P-2Wskaźniki zużycia wody. Ładunki zanieczyszczeń ścieków.
T-P-3Bilans jakości ściekowych nieoczyszcznych i oczyszczonych. Sprawność działania oczyszczalni ścieków.
T-W-1Definicja i podział ścieków. Charakterystyka jakościowa i ilościowa ścieków.
T-W-3Chemiczne oczyszczanie ścieków. Metody strąceniowe. Neutralizacja ścieków. Utlenianie i redukcja.
T-W-4Proces biologicznego oczyszczania ścieków (usuwanie związków biogennych N i P).
T-P-1Metody prognozowania składu i ilości ścieków dopływających do oczyszczalni
T-W-2Mechaniczne i fizykochemiczne oczyszczanie ścieków.
T-W-5Oczyszczanie ścieków w złożach bilogicznych.
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia projektowe
M-1wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: oceny cząstkowe w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta. Ocena za wykonany projekt.
S-2Ocena podsumowująca: ocena przeprowadzona w formie pisemnej po zakończonych wykładach, w formie pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo mały stopniem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość ekologiczną oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej.
3,5
4,0
4,5
5,0