Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Konstrukcje metalowe w budownictwie wodnym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Konstrukcje metalowe w budownictwie wodnym
Specjalność Budownictwo Wodne
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Teresa Paczkowska <Teresa.Paczkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Czajkowski <Tomasz.Czajkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 0,50,56zaliczenie
projektyP2 30 2,50,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończone "Konstrukcje metalowe-2" na S1, sem. 5

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta ze stosowanymi w budownictwie wodnym konstrukcjami stalowymi oraz nauczenie wykonywania projektu kostrukcji stalowej poddanej działaniu obciążeń hydrostatycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt zamknięcia wodnego o konstrukcji stalowej30
30
wykłady
T-W-1Podstawy projektowania wybranych elementów konstrukcyjnych wg Eurokodu 33
T-W-2Klasyfikacja zamknięć wodnych o konstrukcji stalowej3
T-W-3Konstrukcja stalowa zamknięcia jazu: obciążenia działające na zamknięcie wodne, dźwigary główne, dźwigary poprzeczne, poszycie konstrukcji, elementy wyposażenia.6
T-W-4Wybrane realizacje światowe zamknięć wodnych o konstrukcji stalowej3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach28
A-P-2Samodzielne wykonanie projektu zamknięcia35
A-P-3Przygotowanie do zaliczania projektu10
A-P-4Zaliczenia2
75
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena za przedmiot wystawiana jest na podstawie oceny za wykonany projekt

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_??_W01
Potrafi objaśnić i opisać - uwzględniając obowiązujące normy oraz wiedzę z podstawowych przedmiotów teoretycznych - zasady zaprojektowania płaskiej przegrody stalowej zarówno w aspekcie pracy przestrzennej jak i szczegółów konstrukcyjnych ze wskazaniem komputerowych metod analizy konstrukcji oraz prezentacji wyników. Rozumie usytuowanie projektowanego obiektu w klasie rozwiązań światowych.
B_2A_W08, B_2A_W10T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08C-1T-W-3, T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_??_U01
Potrafi wykonać projekt - uwzględniając obowiązujące normy oraz wiedzę z podstawowych przedmiotów teoretycznych - płaskiego zamknięcia wodnego poddanego obciążeniu hydrostatycznemu i ociążeniom klimatycznym zarówno w aspekcie pracy przestrzennej jak i szczegółów konstrukcyjnych wykorzystując komputerowe metody analizy konstrukcji oraz prezentacji wyników w postaci dokumentacji zawierającej obliczenia i rysunki konstrukcyjne. Wiele szczegółowych problemów student rozwiązuje na drodze samokształcenia się.
B_2A_U08, B_2A_U14, B_2A_U17, B_2A_U15, B_2A_U20T2A_U07, T2A_U10, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19C-1T-W-1, T-P-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_??_K01
Rozwiązanie złożonego problemu inżynierskiego uświadamia konieczność prawidłowego zarządzania hierarchią problemów danego zadania ze szczególnym zrozumieniem odpowiedzialności za wyniki własne i ocenę zespołu
B_2A_K01, B_2A_K02T2A_K03, T2A_K04C-1T-W-1, T-W-2, T-P-1, T-W-3, T-W-4M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_??_W01
Potrafi objaśnić i opisać - uwzględniając obowiązujące normy oraz wiedzę z podstawowych przedmiotów teoretycznych - zasady zaprojektowania płaskiej przegrody stalowej zarówno w aspekcie pracy przestrzennej jak i szczegółów konstrukcyjnych ze wskazaniem komputerowych metod analizy konstrukcji oraz prezentacji wyników. Rozumie usytuowanie projektowanego obiektu w klasie rozwiązań światowych.
2,0Błędy kardynalne polegające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu.
3,0Rozwiązanie lub omówienie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_??_U01
Potrafi wykonać projekt - uwzględniając obowiązujące normy oraz wiedzę z podstawowych przedmiotów teoretycznych - płaskiego zamknięcia wodnego poddanego obciążeniu hydrostatycznemu i ociążeniom klimatycznym zarówno w aspekcie pracy przestrzennej jak i szczegółów konstrukcyjnych wykorzystując komputerowe metody analizy konstrukcji oraz prezentacji wyników w postaci dokumentacji zawierającej obliczenia i rysunki konstrukcyjne. Wiele szczegółowych problemów student rozwiązuje na drodze samokształcenia się.
2,0Błędy kardynalne polegające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_??_K01
Rozwiązanie złożonego problemu inżynierskiego uświadamia konieczność prawidłowego zarządzania hierarchią problemów danego zadania ze szczególnym zrozumieniem odpowiedzialności za wyniki własne i ocenę zespołu
2,0
3,0Kompetencje społeczne nie podlegają bezpośredniej ocenie w ramach zajęć z tego przedmiotu, mogą natomiast być dedukowane na podstawie uzyskanych przez studenta ocen dotyczących wiedzy i umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Boretti Zygmunt, Konstrukcje stalowe w budownictwie wodnym, Arkady, Warszawa
  2. Giżejowski Marian i inni, Budownictwo ogólne, t.5, Stalowe konstrukcje budynków, projektowanie według eurokodów z przykładami obliczeń, Arkady, Warszawa, 2010
  3. Biegus Antoni, Stalowe budynki halowe, Arkady, Warszawa, 2003
  4. Praca zbiorowa, Eurokod 1, Eurokod 3, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa, 2008
  5. nnn, xxx, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Łubiński Mieczysław i współaut., Konstrukcje metalowe, cz.II, Arkady, Warszawa, 2004
  2. Goczek Jerzy, Supeł Łukasz, Gajdzicki Michał, Przykłady obliczeń konstrukcji stalowych, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2011
  3. Bogucki Władysław, Żyburtowicz Mikołaj, Tablice do projektowania konstrukcji metalowych, Arkady, Warszawa, 2005

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt zamknięcia wodnego o konstrukcji stalowej30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy projektowania wybranych elementów konstrukcyjnych wg Eurokodu 33
T-W-2Klasyfikacja zamknięć wodnych o konstrukcji stalowej3
T-W-3Konstrukcja stalowa zamknięcia jazu: obciążenia działające na zamknięcie wodne, dźwigary główne, dźwigary poprzeczne, poszycie konstrukcji, elementy wyposażenia.6
T-W-4Wybrane realizacje światowe zamknięć wodnych o konstrukcji stalowej3
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach28
A-P-2Samodzielne wykonanie projektu zamknięcia35
A-P-3Przygotowanie do zaliczania projektu10
A-P-4Zaliczenia2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_W01Potrafi objaśnić i opisać - uwzględniając obowiązujące normy oraz wiedzę z podstawowych przedmiotów teoretycznych - zasady zaprojektowania płaskiej przegrody stalowej zarówno w aspekcie pracy przestrzennej jak i szczegółów konstrukcyjnych ze wskazaniem komputerowych metod analizy konstrukcji oraz prezentacji wyników. Rozumie usytuowanie projektowanego obiektu w klasie rozwiązań światowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W08Zna zasady analizy, konstruowania i wymiarowania elementów złożonych konstrukcji oraz obiektów budowlanych
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta ze stosowanymi w budownictwie wodnym konstrukcjami stalowymi oraz nauczenie wykonywania projektu kostrukcji stalowej poddanej działaniu obciążeń hydrostatycznych
Treści programoweT-W-3Konstrukcja stalowa zamknięcia jazu: obciążenia działające na zamknięcie wodne, dźwigary główne, dźwigary poprzeczne, poszycie konstrukcji, elementy wyposażenia.
T-P-1Projekt zamknięcia wodnego o konstrukcji stalowej
T-W-1Podstawy projektowania wybranych elementów konstrukcyjnych wg Eurokodu 3
T-W-2Klasyfikacja zamknięć wodnych o konstrukcji stalowej
T-W-4Wybrane realizacje światowe zamknięć wodnych o konstrukcji stalowej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena za przedmiot wystawiana jest na podstawie oceny za wykonany projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Błędy kardynalne polegające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu.
3,0Rozwiązanie lub omówienie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_U01Potrafi wykonać projekt - uwzględniając obowiązujące normy oraz wiedzę z podstawowych przedmiotów teoretycznych - płaskiego zamknięcia wodnego poddanego obciążeniu hydrostatycznemu i ociążeniom klimatycznym zarówno w aspekcie pracy przestrzennej jak i szczegółów konstrukcyjnych wykorzystując komputerowe metody analizy konstrukcji oraz prezentacji wyników w postaci dokumentacji zawierającej obliczenia i rysunki konstrukcyjne. Wiele szczegółowych problemów student rozwiązuje na drodze samokształcenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U08Potrafi sporządzić dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów CAD
B_2A_U14Umie dokonać klasyfikacji prostych i złożonych obiektów budowlanych
B_2A_U17Potrafi wykonać klasyczną analizę statyczną konstrukcji powierzchniowych
B_2A_U15Potrafi ocenić i dokonać zestawienia dowolnych obciążeń działających na obiekty budowlane
B_2A_U20Potrafi zaprojektować elementy i złożone konstrukcje obiektów budowlanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta ze stosowanymi w budownictwie wodnym konstrukcjami stalowymi oraz nauczenie wykonywania projektu kostrukcji stalowej poddanej działaniu obciążeń hydrostatycznych
Treści programoweT-W-1Podstawy projektowania wybranych elementów konstrukcyjnych wg Eurokodu 3
T-P-1Projekt zamknięcia wodnego o konstrukcji stalowej
T-W-3Konstrukcja stalowa zamknięcia jazu: obciążenia działające na zamknięcie wodne, dźwigary główne, dźwigary poprzeczne, poszycie konstrukcji, elementy wyposażenia.
T-W-2Klasyfikacja zamknięć wodnych o konstrukcji stalowej
T-W-4Wybrane realizacje światowe zamknięć wodnych o konstrukcji stalowej
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia projektowe
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena za przedmiot wystawiana jest na podstawie oceny za wykonany projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Błędy kardynalne polegające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_K01Rozwiązanie złożonego problemu inżynierskiego uświadamia konieczność prawidłowego zarządzania hierarchią problemów danego zadania ze szczególnym zrozumieniem odpowiedzialności za wyniki własne i ocenę zespołu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
B_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta ze stosowanymi w budownictwie wodnym konstrukcjami stalowymi oraz nauczenie wykonywania projektu kostrukcji stalowej poddanej działaniu obciążeń hydrostatycznych
Treści programoweT-W-1Podstawy projektowania wybranych elementów konstrukcyjnych wg Eurokodu 3
T-W-2Klasyfikacja zamknięć wodnych o konstrukcji stalowej
T-P-1Projekt zamknięcia wodnego o konstrukcji stalowej
T-W-3Konstrukcja stalowa zamknięcia jazu: obciążenia działające na zamknięcie wodne, dźwigary główne, dźwigary poprzeczne, poszycie konstrukcji, elementy wyposażenia.
T-W-4Wybrane realizacje światowe zamknięć wodnych o konstrukcji stalowej
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia projektowe
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena za przedmiot wystawiana jest na podstawie oceny za wykonany projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Kompetencje społeczne nie podlegają bezpośredniej ocenie w ramach zajęć z tego przedmiotu, mogą natomiast być dedukowane na podstawie uzyskanych przez studenta ocen dotyczących wiedzy i umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0