Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Eksploatacja i utrzymanie dróg:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Eksploatacja i utrzymanie dróg
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 1,40,34egzamin
laboratoriaL3 15 0,80,33zaliczenie
projektyP3 30 2,80,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie z: Geometrii wykreślnej, Mechaniki ogólnej, Fizyki, Budownictwo komunikacyjne, Podstaw eksploatacji dróg
W-2Zaliczenie z: Budownictwa komunikacyjnego, Podstaw eksploatacji dróg

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie zasad dotyczących oznakowania poziomego na odcinkach z niedostateczną widocznością
C-2Poznanie zasad oceny warunków drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na łukach poziomych, pionowych, na skrzyżowaniach i w tunelach, a także ukształtowanie kompilacji wiedzy umożliwiającej formułowanie wniosków technicznych i pisania opinii biegłych
C-3Poznanie podstawowych zasad projektowania oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym.
C-4Poznanie zasad oceny stanu nawierzchni i interpretacji wyników badań SOSN

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-11L Ocena warunków widoczności8
T-L-22L Ocena stanu nawierzchni4
T-L-33L Pomiary terenowe3
15
projekty
T-P-11P Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z ograniczoną widocznością4
T-P-22P Projekt oznakowania tymczasowego i zabezpieczenia robót remontowych prowadzonych w pasie drogowym.25
T-P-33P. Obrona projektu z oznakowania tymczasowego1
30
wykłady
T-W-11 Analiza warunków widoczności oraz zasady projektowania oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych i pionowych niedostateczną widocznością8
T-W-22 Znaki drogowe i projektowanie oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym12
T-W-33 Systemy oceny stanu utrzymania dróg4
T-W-44 Ocena nośności konstrukcji drogowych6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie sprawozdań7
A-L-3pomiary w terenie2
24
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2wykonanie projektu oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością10
A-P-3wykonanie projektu oznakowania tymczasowego i zmiany organizacji ruchu podczas zamknięcia całkowitego wybranego odcinka ulicy31
A-P-4wykonanie projektu oznakowania tymczasowego i zmiany organizacji ruchu podczas zamknięcia częściowego wybranego odcinka ulicy25
A-P-5przygotowanie się do obrony projektu z oznakowania tymczasowego i zmiany organizacji ruchu2
83
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie się do egzaminu10
A-W-3egzamin3
43

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie laboratorium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_??_W01
Potrafi przeanalizować, objaśnić i rozpoznać warunki na drodze z niedostateczną widocznością i napisać ocenę biegłego
B_2A_W05, B_2A_W06, B_2A_W12, B_2A_W13, B_2A_W10T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W08C-2T-W-1, T-L-1M-1, M-3, M-2S-1, S-3, S-2
B_2A_??_W02
Potrafi ocenić warunki ruchu i zaprojektować odpowiednie oznakowanie
B_2A_W06, B_2A_W12, B_2A_W10T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W08C-1T-P-1, T-W-1M-1S-1, S-2
B_2A_??_W03
Potrafi zaprojektować oznakowanie tymczasowe zabezpieczające roboty drogowe prowadzone w pasie drogowym
B_2A_W06, B_2A_W10T2A_W03, T2A_W06, T2A_W08C-3T-P-2, T-W-2M-3, M-1S-2, S-1
B_2A_??_W04
Potrafi interpretować wyniki badań diagnostycznych
B_2A_W05, B_2A_W06, B_2A_W13T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07C-4T-L-2, T-W-4, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_??_U01
Student potrafi samodzielnie przygotować prezentację lub dokumentację techniczną (włącznie z dokumentacją CAD) dotyczącą zagadnień z zakresu studiowanej specjalności, zarówno dla warunków istniejących, jak i tych odcinków dróg, które podlegają remontowi lub wymagają prac utrzymaniowych
B_2A_U08, B_2A_U04, B_2A_U05, B_2A_U03T2A_U03, T2A_U04, T2A_U05, T2A_U07C-3, C-2, C-1T-P-3, T-P-2, T-W-1, T-P-1, T-L-1, T-W-2M-3, M-1S-2, S-1, S-3
B_2A_??_U02
Student potrafi wykorzystując odpowiednie metody i narzędzia, przeprowadzić analizy, sformułować hipotezy, zestawić złożone zagadnienia,związane z zagadnieniami eksploatacji obiektów w budownictwie drogowym
B_2A_U16, B_2A_U10, B_2A_U12, B_2A_U18, B_2A_U25T2A_U09, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18C-1, C-2, C-4, C-3T-L-1, T-P-1, T-W-4, T-W-1, T-L-2M-1, M-2S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_??_K01
Student ma świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień, przy uwzględnieniu zrównoważonego rozwoju, a także konieczności podnoszenia swoich kompetencji zawodowych, w celu bardziej kreatywnego i przedsiębiorczego wykonywania swojego zawodu
B_2A_K03, B_2A_K04, B_2A_K05, B_2A_K06T2A_K01, T2A_K02, T2A_K06C-2, C-3T-P-3, T-L-2, T-W-4, T-P-1, T-W-1, T-P-2, T-W-2, T-L-1M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_??_W01
Potrafi przeanalizować, objaśnić i rozpoznać warunki na drodze z niedostateczną widocznością i napisać ocenę biegłego
2,0Student nie posiada wiedzy podstawowej z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu
3,0Student posiada podstawową wiedzę (minimalną) z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu
3,5Student posiada podstawową wiedzę (więcej niż minimalną) z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu
4,5Student posiada więcej niż dobrą wiedzę z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu
B_2A_??_W02
Potrafi ocenić warunki ruchu i zaprojektować odpowiednie oznakowanie
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością
3,0Student posiada minimalną wiedzę z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością
4,5Student posiada więcej niż dobrą wiedzę z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością
B_2A_??_W03
Potrafi zaprojektować oznakowanie tymczasowe zabezpieczające roboty drogowe prowadzone w pasie drogowym
2,0Student nie posiada wiedzy w stopniu minimalnym o projektowaniu oznakowania tymczasowego zabezpieczającego prowadzenie robót drogowych w pasie drogowym
3,0Student posiada minimalną wiedzę o projektowaniu oznakowania tymczasowego zabezpieczającego prowadzenie robót drogowych w pasie drogowym
3,5Student posiada podstawową wiedzę o projektowaniu oznakowania tymczasowego zabezpieczającego prowadzenie robót drogowych w pasie drogowym
4,0Student posiada dobrą wiedzę o projektowaniu oznakowania tymczasowego zabezpieczającego prowadzenie robót drogowych w pasie drogowym
4,5Student posiada więcej niż dobrą wiedzę o projektowaniu oznakowania tymczasowego zabezpieczającego prowadzenie robót drogowych w pasie drogowym
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę o projektowaniu oznakowania tymczasowego zabezpieczającego prowadzenie robót drogowych w pasie drogowym
B_2A_??_W04
Potrafi interpretować wyniki badań diagnostycznych
2,0Student nie posiada minimalnej wiedzy o interpretacji wyników diagnostycznych
3,0Student posiada minimalną wiedzę o interpretacji wyników diagnostycznych
3,5Student posiada podstawową wiedzę o interpretacji wyników diagnostycznych
4,0Student posiada dobrą wiedzę o interpretacji wyników diagnostycznych
4,5Student posiada więcej niż dobrą wiedzę o interpretacji wyników diagnostycznych
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę o interpretacji wyników diagnostycznych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_??_U01
Student potrafi samodzielnie przygotować prezentację lub dokumentację techniczną (włącznie z dokumentacją CAD) dotyczącą zagadnień z zakresu studiowanej specjalności, zarówno dla warunków istniejących, jak i tych odcinków dróg, które podlegają remontowi lub wymagają prac utrzymaniowych
2,0Student nie potrafi samodzielnie przygotować prezentacji (lub dokumentacji), dotyczącej studiowanej specjalności
3,0Student wykazuje oznaki minimalnej samodzielności w przygotowaniu prezentacji (lub dokumentacji), dotyczącej studiowanej specjalności
3,5Student potrafi wykonać w sposób podstawowy samodzielną prezentację (lub dokumentację), dotyczącą studiowanej specjalności
4,0Student potrafi wykonać w sposób dobry samodzielną prezentację (lub dokumentację), dotyczącą studiowanej specjalności
4,5Student potrafi wykonać w sposób ponad dobry samodzielną prezentację (lub dokumentację), dotyczącą studiowanej specjalności
5,0Student potrafi wykonać w sposób bardzo dobry samodzielną prezentację (lub dokumentację), dotyczącą studiowanej specjalności
B_2A_??_U02
Student potrafi wykorzystując odpowiednie metody i narzędzia, przeprowadzić analizy, sformułować hipotezy, zestawić złożone zagadnienia,związane z zagadnieniami eksploatacji obiektów w budownictwie drogowym
2,0Student nie potrafi skorzystać z narzędzi, sformułować hipotezy, zestawić zagadnienia dotyczące rozwiązywanego problemu
3,0Student minimalnie potrafi skorzystać z narzędzi, sformułować hipotezy, zestawić zagadnienia dotyczące rozwiązywanego problemu
3,5Student potrafi w sposób podstawowy skorzystać z narzędzi, sformułować hipotezy, zestawić zagadnienia dotyczące rozwiązywanego problemu
4,0Student potrafi w sposób dobry skorzystać z narzędzi, sformułować hipotezy, zestawić zagadnienia dotyczące rozwiązywanego problemu
4,5Student potrafi w sposób ponad dobry skorzystać z narzędzi, sformułować hipotezy, zestawić zagadnienia dotyczące rozwiązywanego problemu
5,0Student potrafi w sposób bardzo dobry skorzystać z narzędzi, sformułować hipotezy, zestawić zagadnienia dotyczące rozwiązywanego problemu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_??_K01
Student ma świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień, przy uwzględnieniu zrównoważonego rozwoju, a także konieczności podnoszenia swoich kompetencji zawodowych, w celu bardziej kreatywnego i przedsiębiorczego wykonywania swojego zawodu
2,0Student jest nieświadomy rozwiązywanych zagadnień i wykazuje brak wiedzy
3,0Student ma minimalną świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień
3,5Student ma podstawową świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień
4,0Student ma dobrą świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień
4,5Student ma więcej niż dobrą świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień

Literatura podstawowa

  1. Rozporządzenie MTiGM z dnia 02.03.1999 r., Dziennik Ustaw nr 43/1999, Warszawa, 1999
  2. Rozporządzenie MTiGM z dnia 23.12.2003 r. wraz z załącznikami, Dziennik Ustaw nr 220/2003 poz. 2181, Warszawa, 2003
  3. System oceny stanu nawierzchni, GDDKiA, W-wa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Datka S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu, WKŁ, Warszawa, 1997
  2. Strona internetowa, droga.zut.edu.pl – bieżąca aktualizacja podstrony „eksploatacja”, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-11L Ocena warunków widoczności8
T-L-22L Ocena stanu nawierzchni4
T-L-33L Pomiary terenowe3
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-11P Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z ograniczoną widocznością4
T-P-22P Projekt oznakowania tymczasowego i zabezpieczenia robót remontowych prowadzonych w pasie drogowym.25
T-P-33P. Obrona projektu z oznakowania tymczasowego1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11 Analiza warunków widoczności oraz zasady projektowania oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych i pionowych niedostateczną widocznością8
T-W-22 Znaki drogowe i projektowanie oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym12
T-W-33 Systemy oceny stanu utrzymania dróg4
T-W-44 Ocena nośności konstrukcji drogowych6
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie sprawozdań7
A-L-3pomiary w terenie2
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2wykonanie projektu oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością10
A-P-3wykonanie projektu oznakowania tymczasowego i zmiany organizacji ruchu podczas zamknięcia całkowitego wybranego odcinka ulicy31
A-P-4wykonanie projektu oznakowania tymczasowego i zmiany organizacji ruchu podczas zamknięcia częściowego wybranego odcinka ulicy25
A-P-5przygotowanie się do obrony projektu z oznakowania tymczasowego i zmiany organizacji ruchu2
83
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie się do egzaminu10
A-W-3egzamin3
43
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_W01Potrafi przeanalizować, objaśnić i rozpoznać warunki na drodze z niedostateczną widocznością i napisać ocenę biegłego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W05Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z budownictwa
B_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_2A_W12Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
B_2A_W13Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Poznanie zasad oceny warunków drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na łukach poziomych, pionowych, na skrzyżowaniach i w tunelach, a także ukształtowanie kompilacji wiedzy umożliwiającej formułowanie wniosków technicznych i pisania opinii biegłych
Treści programoweT-W-11 Analiza warunków widoczności oraz zasady projektowania oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych i pionowych niedostateczną widocznością
T-L-11L Ocena warunków widoczności
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3metoda przypadków
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie laboratorium
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy podstawowej z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu
3,0Student posiada podstawową wiedzę (minimalną) z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu
3,5Student posiada podstawową wiedzę (więcej niż minimalną) z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu
4,5Student posiada więcej niż dobrą wiedzę z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_W02Potrafi ocenić warunki ruchu i zaprojektować odpowiednie oznakowanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_2A_W12Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie zasad dotyczących oznakowania poziomego na odcinkach z niedostateczną widocznością
Treści programoweT-P-11P Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z ograniczoną widocznością
T-W-11 Analiza warunków widoczności oraz zasady projektowania oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych i pionowych niedostateczną widocznością
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością
3,0Student posiada minimalną wiedzę z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością
4,5Student posiada więcej niż dobrą wiedzę z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_W03Potrafi zaprojektować oznakowanie tymczasowe zabezpieczające roboty drogowe prowadzone w pasie drogowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-3Poznanie podstawowych zasad projektowania oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym.
Treści programoweT-P-22P Projekt oznakowania tymczasowego i zabezpieczenia robót remontowych prowadzonych w pasie drogowym.
T-W-22 Znaki drogowe i projektowanie oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym
Metody nauczaniaM-3metoda przypadków
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy w stopniu minimalnym o projektowaniu oznakowania tymczasowego zabezpieczającego prowadzenie robót drogowych w pasie drogowym
3,0Student posiada minimalną wiedzę o projektowaniu oznakowania tymczasowego zabezpieczającego prowadzenie robót drogowych w pasie drogowym
3,5Student posiada podstawową wiedzę o projektowaniu oznakowania tymczasowego zabezpieczającego prowadzenie robót drogowych w pasie drogowym
4,0Student posiada dobrą wiedzę o projektowaniu oznakowania tymczasowego zabezpieczającego prowadzenie robót drogowych w pasie drogowym
4,5Student posiada więcej niż dobrą wiedzę o projektowaniu oznakowania tymczasowego zabezpieczającego prowadzenie robót drogowych w pasie drogowym
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę o projektowaniu oznakowania tymczasowego zabezpieczającego prowadzenie robót drogowych w pasie drogowym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_W04Potrafi interpretować wyniki badań diagnostycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W05Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z budownictwa
B_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_2A_W13Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Poznanie zasad oceny stanu nawierzchni i interpretacji wyników badań SOSN
Treści programoweT-L-22L Ocena stanu nawierzchni
T-W-44 Ocena nośności konstrukcji drogowych
T-W-33 Systemy oceny stanu utrzymania dróg
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada minimalnej wiedzy o interpretacji wyników diagnostycznych
3,0Student posiada minimalną wiedzę o interpretacji wyników diagnostycznych
3,5Student posiada podstawową wiedzę o interpretacji wyników diagnostycznych
4,0Student posiada dobrą wiedzę o interpretacji wyników diagnostycznych
4,5Student posiada więcej niż dobrą wiedzę o interpretacji wyników diagnostycznych
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę o interpretacji wyników diagnostycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_U01Student potrafi samodzielnie przygotować prezentację lub dokumentację techniczną (włącznie z dokumentacją CAD) dotyczącą zagadnień z zakresu studiowanej specjalności, zarówno dla warunków istniejących, jak i tych odcinków dróg, które podlegają remontowi lub wymagają prac utrzymaniowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U08Potrafi sporządzić dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów CAD
B_2A_U04Potrafi przygotować oraz przedstawić w języku polskim i obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanej specjalności
B_2A_U05Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
B_2A_U03Potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-3Poznanie podstawowych zasad projektowania oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym.
C-2Poznanie zasad oceny warunków drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na łukach poziomych, pionowych, na skrzyżowaniach i w tunelach, a także ukształtowanie kompilacji wiedzy umożliwiającej formułowanie wniosków technicznych i pisania opinii biegłych
C-1Ukształtowanie zasad dotyczących oznakowania poziomego na odcinkach z niedostateczną widocznością
Treści programoweT-P-33P. Obrona projektu z oznakowania tymczasowego
T-P-22P Projekt oznakowania tymczasowego i zabezpieczenia robót remontowych prowadzonych w pasie drogowym.
T-W-11 Analiza warunków widoczności oraz zasady projektowania oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych i pionowych niedostateczną widocznością
T-P-11P Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z ograniczoną widocznością
T-L-11L Ocena warunków widoczności
T-W-22 Znaki drogowe i projektowanie oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym
Metody nauczaniaM-3metoda przypadków
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie przygotować prezentacji (lub dokumentacji), dotyczącej studiowanej specjalności
3,0Student wykazuje oznaki minimalnej samodzielności w przygotowaniu prezentacji (lub dokumentacji), dotyczącej studiowanej specjalności
3,5Student potrafi wykonać w sposób podstawowy samodzielną prezentację (lub dokumentację), dotyczącą studiowanej specjalności
4,0Student potrafi wykonać w sposób dobry samodzielną prezentację (lub dokumentację), dotyczącą studiowanej specjalności
4,5Student potrafi wykonać w sposób ponad dobry samodzielną prezentację (lub dokumentację), dotyczącą studiowanej specjalności
5,0Student potrafi wykonać w sposób bardzo dobry samodzielną prezentację (lub dokumentację), dotyczącą studiowanej specjalności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_U02Student potrafi wykorzystując odpowiednie metody i narzędzia, przeprowadzić analizy, sformułować hipotezy, zestawić złożone zagadnienia,związane z zagadnieniami eksploatacji obiektów w budownictwie drogowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
B_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych
B_2A_U12Potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
B_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
B_2A_U25Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie zasad dotyczących oznakowania poziomego na odcinkach z niedostateczną widocznością
C-2Poznanie zasad oceny warunków drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na łukach poziomych, pionowych, na skrzyżowaniach i w tunelach, a także ukształtowanie kompilacji wiedzy umożliwiającej formułowanie wniosków technicznych i pisania opinii biegłych
C-4Poznanie zasad oceny stanu nawierzchni i interpretacji wyników badań SOSN
C-3Poznanie podstawowych zasad projektowania oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym.
Treści programoweT-L-11L Ocena warunków widoczności
T-P-11P Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z ograniczoną widocznością
T-W-44 Ocena nośności konstrukcji drogowych
T-W-11 Analiza warunków widoczności oraz zasady projektowania oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych i pionowych niedostateczną widocznością
T-L-22L Ocena stanu nawierzchni
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie laboratorium
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi skorzystać z narzędzi, sformułować hipotezy, zestawić zagadnienia dotyczące rozwiązywanego problemu
3,0Student minimalnie potrafi skorzystać z narzędzi, sformułować hipotezy, zestawić zagadnienia dotyczące rozwiązywanego problemu
3,5Student potrafi w sposób podstawowy skorzystać z narzędzi, sformułować hipotezy, zestawić zagadnienia dotyczące rozwiązywanego problemu
4,0Student potrafi w sposób dobry skorzystać z narzędzi, sformułować hipotezy, zestawić zagadnienia dotyczące rozwiązywanego problemu
4,5Student potrafi w sposób ponad dobry skorzystać z narzędzi, sformułować hipotezy, zestawić zagadnienia dotyczące rozwiązywanego problemu
5,0Student potrafi w sposób bardzo dobry skorzystać z narzędzi, sformułować hipotezy, zestawić zagadnienia dotyczące rozwiązywanego problemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_K01Student ma świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień, przy uwzględnieniu zrównoważonego rozwoju, a także konieczności podnoszenia swoich kompetencji zawodowych, w celu bardziej kreatywnego i przedsiębiorczego wykonywania swojego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
B_2A_K04Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie
B_2A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
B_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Poznanie zasad oceny warunków drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na łukach poziomych, pionowych, na skrzyżowaniach i w tunelach, a także ukształtowanie kompilacji wiedzy umożliwiającej formułowanie wniosków technicznych i pisania opinii biegłych
C-3Poznanie podstawowych zasad projektowania oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym.
Treści programoweT-P-33P. Obrona projektu z oznakowania tymczasowego
T-L-22L Ocena stanu nawierzchni
T-W-44 Ocena nośności konstrukcji drogowych
T-P-11P Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z ograniczoną widocznością
T-W-11 Analiza warunków widoczności oraz zasady projektowania oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych i pionowych niedostateczną widocznością
T-P-22P Projekt oznakowania tymczasowego i zabezpieczenia robót remontowych prowadzonych w pasie drogowym.
T-W-22 Znaki drogowe i projektowanie oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym
T-L-11L Ocena warunków widoczności
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student jest nieświadomy rozwiązywanych zagadnień i wykazuje brak wiedzy
3,0Student ma minimalną świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień
3,5Student ma podstawową świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień
4,0Student ma dobrą świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień
4,5Student ma więcej niż dobrą świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień