Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Procesy geodynamiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Procesy geodynamiczne
Specjalność Geotechnika
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Leszek Kaszubowski <Leszek.Kaszubowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 1,20,56zaliczenie
projektyP1 15 0,80,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs geologii inżynierskiej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstawowych procesów geodynamicznych, które występują na powierzchni Ziemi i które wpływają na określone warunki geologiczno-inżynierskie podłoża gruntowego.
C-2Poznanie metod przeciwdziałania negatywnym skutkom oddziaływania określonych procesów geodynamicznych na podłoże gruntowe.
C-3Zapoznanie się z podstawowymi metodami obliczeń stateczności skarp i zboczy oraz obliczeń osiadania w wyniku odwodnienia podłoża.
C-4Szczegółowa analiza warunków geologiczno-inżynierskich z rozpoznaniem procesów geodynamicznych analizowanego podłoża gruntowego na podstawie przeglądowych map geologicznych i map hydrogeologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Podstawowe metody obliczeń stateczności skarp i zboczy.2
T-P-2Obliczenia osiadania w wyniku odwodnienia podłoża.2
T-P-3Szczegółowa analiza warunków geologiczno-inżynierskich obszarów nizinnych na podstawie przeglądowych map geologicznych i hydrogeologicznych.4
T-P-4Szczegółowa analiza warunków geologiczno-inżynierskich obszarów wyżynnych na podstawie przeglądowych map geologicznych i hydrogeologicznych.4
T-P-5Szczegółowa analiza warunków geologiczno-inżynierskich obszarów podgórskich i górskich na podstawie przeglądowych map geologicznych i hydrogeologicznych.2
T-P-6Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń projektowych.1
15
wykłady
T-W-1Powierzchniowe ruchy masowe I.2
T-W-2Powierzchniowe ruchy masowe II.2
T-W-3Regiony osuwiskowe i klasyfikacja osuwisk.2
T-W-4Problemy stateczności gruntów na skarpach i w wykopach oraz przeciwdziałania tym zaburzeniom.2
T-W-5Procesy sufozji i upłynnienia gruntów.2
T-W-6Wysadzinowość, ściśliwość gruntów i pęcznienie.2
T-W-7Procesy osiadania zapadowego i metody przeciwdziałania negatywnym skutkom.2
T-W-8Procesy i zjawiska krasowe.2
T-W-9Przeciwdziałania negatywnym procesom i zjawiskom krasowym.2
T-W-10Oddziaływanie mrozu na podłoże gruntowe.2
T-W-11Geodynamiczna działalność wód powierzchniowych i wód podziemnych.2
T-W-12Procesy geodynamiczne w strefie brzegowej mórz i oceanów - wybrzeża wysokie.2
T-W-13Procesy geodynamiczne w strefie brzegowej mórz i oceanów - wybrzeża niskie.2
T-W-14Metody ochrony brzegu morskiego.2
T-W-15Kolokwium zaliczeniowe z wykładów2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych.15
A-P-2Konsultacje3
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń projektowych.5
23
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń projektowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_m4_W06
Zna podstawowe procesy geodynamiczne, które występują na powierzchni Ziemi i mają wpływ na określone warunki geologiczno-inżynierskie podłoża gruntowego.
B_2A_W06, B_2A_W13T2A_W03, T2A_W05, T2A_W06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-13M-1, M-2S-1, S-2
B_2A_m4_W14
Zna metody przeciwdziałania negatywnym skutkom oddziaływania określonych procesów geodynamicznych na podłoże gruntowe.
B_2A_W09, B_2A_W01T2A_W01, T2A_W07C-2, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-14, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_m4_U06
Korzysta z podstawowych metod obliczeń stateczności skarp i zboczy oraz obliczeń osiadania w wyniku odwodnienia podłoża.
B_2A_U10, B_2A_U18T2A_U09, T2A_U18
B_2A_m4_U10
Umie sporządzić analizy warunków geologiczno-inżynierskich z rozpoznaniem procesów geodynamicznych podłoża gruntowego na podstawie przeglądowych map geologicznych i map hydrogeologicznych.
B_2A_U11, B_2A_U19T2A_U10, T2A_U18, T2A_U19C-4T-P-3, T-P-4, T-P-5M-1, M-2S-1, S-2
B_2A_m4_U18
Potrafi formułować wnioski związane z występowaniem procesów geodynamicznych analizowanego podłoża gruntowego.
B_2A_U12, B_2A_U11T2A_U10, T2A_U11C-4T-P-3, T-P-4, T-P-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_m4_K03
Samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowych metod obliczania stateczności skarp i zboczy.
B_2A_K05, B_2A_K07T2A_K05, T2A_K06C-3T-W-4, T-P-1M-1, M-2S-2, S-1
B_2A_m4_K07
Potrafi formułować i prezentować opinie na temat rozpoznanych procesów geodynamicznych.
B_2A_K08, B_2A_K01T2A_K04, T2A_K07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-11, T-W-13M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_m4_W06
Zna podstawowe procesy geodynamiczne, które występują na powierzchni Ziemi i mają wpływ na określone warunki geologiczno-inżynierskie podłoża gruntowego.
2,0
3,0Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_m4_W14
Zna metody przeciwdziałania negatywnym skutkom oddziaływania określonych procesów geodynamicznych na podłoże gruntowe.
2,0
3,0Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_m4_U10
Umie sporządzić analizy warunków geologiczno-inżynierskich z rozpoznaniem procesów geodynamicznych podłoża gruntowego na podstawie przeglądowych map geologicznych i map hydrogeologicznych.
2,0
3,0Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_m4_U18
Potrafi formułować wnioski związane z występowaniem procesów geodynamicznych analizowanego podłoża gruntowego.
2,0
3,0Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_m4_K03
Samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowych metod obliczania stateczności skarp i zboczy.
2,0
3,0Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_m4_K07
Potrafi formułować i prezentować opinie na temat rozpoznanych procesów geodynamicznych.
2,0
3,0Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jaroszewski W., Przewodnik do ćwiczeń z geologii dynamicznej, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa, 1986
  2. Kowalski W.C., Geologia inżynierska, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa, 1988
  3. Książkiewicz M., Geologia dynamiczna, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa, 1979
  4. Mizerski W., Geologia dynamiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
  5. Racinowski R., Geologia inżynierska z elementami petrografii i hydrogeologii, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1990

Literatura dodatkowa

  1. Kowalski J., Hydrogeologia z podstawami geologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1987

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Podstawowe metody obliczeń stateczności skarp i zboczy.2
T-P-2Obliczenia osiadania w wyniku odwodnienia podłoża.2
T-P-3Szczegółowa analiza warunków geologiczno-inżynierskich obszarów nizinnych na podstawie przeglądowych map geologicznych i hydrogeologicznych.4
T-P-4Szczegółowa analiza warunków geologiczno-inżynierskich obszarów wyżynnych na podstawie przeglądowych map geologicznych i hydrogeologicznych.4
T-P-5Szczegółowa analiza warunków geologiczno-inżynierskich obszarów podgórskich i górskich na podstawie przeglądowych map geologicznych i hydrogeologicznych.2
T-P-6Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń projektowych.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Powierzchniowe ruchy masowe I.2
T-W-2Powierzchniowe ruchy masowe II.2
T-W-3Regiony osuwiskowe i klasyfikacja osuwisk.2
T-W-4Problemy stateczności gruntów na skarpach i w wykopach oraz przeciwdziałania tym zaburzeniom.2
T-W-5Procesy sufozji i upłynnienia gruntów.2
T-W-6Wysadzinowość, ściśliwość gruntów i pęcznienie.2
T-W-7Procesy osiadania zapadowego i metody przeciwdziałania negatywnym skutkom.2
T-W-8Procesy i zjawiska krasowe.2
T-W-9Przeciwdziałania negatywnym procesom i zjawiskom krasowym.2
T-W-10Oddziaływanie mrozu na podłoże gruntowe.2
T-W-11Geodynamiczna działalność wód powierzchniowych i wód podziemnych.2
T-W-12Procesy geodynamiczne w strefie brzegowej mórz i oceanów - wybrzeża wysokie.2
T-W-13Procesy geodynamiczne w strefie brzegowej mórz i oceanów - wybrzeża niskie.2
T-W-14Metody ochrony brzegu morskiego.2
T-W-15Kolokwium zaliczeniowe z wykładów2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych.15
A-P-2Konsultacje3
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń projektowych.5
23
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_m4_W06Zna podstawowe procesy geodynamiczne, które występują na powierzchni Ziemi i mają wpływ na określone warunki geologiczno-inżynierskie podłoża gruntowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_2A_W13Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych procesów geodynamicznych, które występują na powierzchni Ziemi i które wpływają na określone warunki geologiczno-inżynierskie podłoża gruntowego.
Treści programoweT-W-1Powierzchniowe ruchy masowe I.
T-W-2Powierzchniowe ruchy masowe II.
T-W-5Procesy sufozji i upłynnienia gruntów.
T-W-7Procesy osiadania zapadowego i metody przeciwdziałania negatywnym skutkom.
T-W-8Procesy i zjawiska krasowe.
T-W-10Oddziaływanie mrozu na podłoże gruntowe.
T-W-11Geodynamiczna działalność wód powierzchniowych i wód podziemnych.
T-W-13Procesy geodynamiczne w strefie brzegowej mórz i oceanów - wybrzeża niskie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_m4_W14Zna metody przeciwdziałania negatywnym skutkom oddziaływania określonych procesów geodynamicznych na podłoże gruntowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W09Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu budownictwa
B_2A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Poznanie metod przeciwdziałania negatywnym skutkom oddziaływania określonych procesów geodynamicznych na podłoże gruntowe.
C-3Zapoznanie się z podstawowymi metodami obliczeń stateczności skarp i zboczy oraz obliczeń osiadania w wyniku odwodnienia podłoża.
Treści programoweT-W-3Regiony osuwiskowe i klasyfikacja osuwisk.
T-W-4Problemy stateczności gruntów na skarpach i w wykopach oraz przeciwdziałania tym zaburzeniom.
T-W-7Procesy osiadania zapadowego i metody przeciwdziałania negatywnym skutkom.
T-W-9Przeciwdziałania negatywnym procesom i zjawiskom krasowym.
T-W-14Metody ochrony brzegu morskiego.
T-P-1Podstawowe metody obliczeń stateczności skarp i zboczy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_m4_U06Korzysta z podstawowych metod obliczeń stateczności skarp i zboczy oraz obliczeń osiadania w wyniku odwodnienia podłoża.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych
B_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_m4_U10Umie sporządzić analizy warunków geologiczno-inżynierskich z rozpoznaniem procesów geodynamicznych podłoża gruntowego na podstawie przeglądowych map geologicznych i map hydrogeologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U11Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z budownictwem oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
B_2A_U19Potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wybrać metody, techniki i narzędzia ( analityczne bądź numeryczne) przystosować istniejące narzędzia, a także opracować nowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-4Szczegółowa analiza warunków geologiczno-inżynierskich z rozpoznaniem procesów geodynamicznych analizowanego podłoża gruntowego na podstawie przeglądowych map geologicznych i map hydrogeologicznych.
Treści programoweT-P-3Szczegółowa analiza warunków geologiczno-inżynierskich obszarów nizinnych na podstawie przeglądowych map geologicznych i hydrogeologicznych.
T-P-4Szczegółowa analiza warunków geologiczno-inżynierskich obszarów wyżynnych na podstawie przeglądowych map geologicznych i hydrogeologicznych.
T-P-5Szczegółowa analiza warunków geologiczno-inżynierskich obszarów podgórskich i górskich na podstawie przeglądowych map geologicznych i hydrogeologicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_m4_U18Potrafi formułować wnioski związane z występowaniem procesów geodynamicznych analizowanego podłoża gruntowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U12Potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
B_2A_U11Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z budownictwem oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
Cel przedmiotuC-4Szczegółowa analiza warunków geologiczno-inżynierskich z rozpoznaniem procesów geodynamicznych analizowanego podłoża gruntowego na podstawie przeglądowych map geologicznych i map hydrogeologicznych.
Treści programoweT-P-3Szczegółowa analiza warunków geologiczno-inżynierskich obszarów nizinnych na podstawie przeglądowych map geologicznych i hydrogeologicznych.
T-P-4Szczegółowa analiza warunków geologiczno-inżynierskich obszarów wyżynnych na podstawie przeglądowych map geologicznych i hydrogeologicznych.
T-P-5Szczegółowa analiza warunków geologiczno-inżynierskich obszarów podgórskich i górskich na podstawie przeglądowych map geologicznych i hydrogeologicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_m4_K03Samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowych metod obliczania stateczności skarp i zboczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
B_2A_K07Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami etyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie się z podstawowymi metodami obliczeń stateczności skarp i zboczy oraz obliczeń osiadania w wyniku odwodnienia podłoża.
Treści programoweT-W-4Problemy stateczności gruntów na skarpach i w wykopach oraz przeciwdziałania tym zaburzeniom.
T-P-1Podstawowe metody obliczeń stateczności skarp i zboczy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń projektowych
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_m4_K07Potrafi formułować i prezentować opinie na temat rozpoznanych procesów geodynamicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K08Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat budownictwa, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
B_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych procesów geodynamicznych, które występują na powierzchni Ziemi i które wpływają na określone warunki geologiczno-inżynierskie podłoża gruntowego.
Treści programoweT-W-1Powierzchniowe ruchy masowe I.
T-W-2Powierzchniowe ruchy masowe II.
T-W-5Procesy sufozji i upłynnienia gruntów.
T-W-6Wysadzinowość, ściśliwość gruntów i pęcznienie.
T-W-8Procesy i zjawiska krasowe.
T-W-11Geodynamiczna działalność wód powierzchniowych i wód podziemnych.
T-W-13Procesy geodynamiczne w strefie brzegowej mórz i oceanów - wybrzeża niskie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń projektowych
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego
3,5
4,0
4,5
5,0