Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Umowy i procedury kontraktowe w drogownictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Umowy i procedury kontraktowe w drogownictwie
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Zespół Dydaktyczny Ekonomiki, Organizacji i Zarządzania w Budownictwie
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Tracz <Krzysztof.Tracz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 15 1,10,44zaliczenie
wykładyW2 15 0,90,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi.
W-2Ukończony kurs technologii i organizacji robót drogowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumie znaczenie wymagań kontraktu na roboty budowlane.
C-2Potrafi prowadzić roboty budowlane wg. warunków ogólnych FIDIC

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Specyfikacja istotnych warunków zamówienia. Umowa na roboty budowlane w sektorze publicznym. przygotowanie dokumentów wg FIDIC.15
15
wykłady
T-W-1Prawo zamówień publicznych – podstawowe definicje i pojęcia2
T-W-2Tryby postępowania przetargowego4
T-W-3Zasady sporządzania SIWZ1
T-W-4Zasady wyboru najkorzystniejszej oferty1
T-W-5Struktura organizacyjna instytucji odwoławczych i zasady ich działania1
T-W-6Warunki ogólne kontraktu wg FIDIC - podstawowe definicje i pojęcia1
T-W-7Pozycja i rola Inżyniera Kontraktu1
T-W-8Podstawowe prawa i obowiązki stron1
T-W-9Metody zabezpieczania interesów inwestora w Warunkach FIDIC1
T-W-10Zasady rozliczania robót budowlanych wg. warunków FIDIC1
T-W-11Zasady rozstrzygania sporów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Udział w konsultacjach4
A-P-3Samodzielna realizacja projektu10
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu3
A-P-5zaliczenie projektu2
34
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2rozpoznanie literaturowe5
A-W-3udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia4
A-W-5Egzamin1
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów- ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
S-2Ocena podsumowująca: Ustne zaliczenie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_null_W01
Potrafi definiować i dobierać warunki kontraktu odpowiednie do wymagań inwestora. Potrafi rozpoznawać ryzyka związane z róznymi warunkami kontraktowymi.
B_2A_W14T2A_W08C-2, C-1T-P-1, T-W-10, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-8, T-W-2, T-W-4M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_null_U01
Potrafi sprządzać specyfikacje istotnych warunków zamówienia robót budowlanych.
B_2A_U16T2A_U15, T2A_U17C-1, C-2T-W-5, T-P-1, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_null_K01
Nabywa zdolności do kreatywnego zarządzania procesem przetargowym inwestycji budowlanych.
B_2A_K01T2A_K04C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-P-1, T-W-6, T-W-10, T-W-3, T-W-8, T-W-4M-2, M-1S-1, S-2
B_2A_null_K02
Nabywa zdolności aktywnego i odpowiedzialnego oddziaływania na proces inwestycyjny.
B_2A_K07T2A_K05C-2T-W-9, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-10, T-W-8, T-W-11M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_null_W01
Potrafi definiować i dobierać warunki kontraktu odpowiednie do wymagań inwestora. Potrafi rozpoznawać ryzyka związane z róznymi warunkami kontraktowymi.
2,0
3,0Zaliczenie testu w60 % ,sporządzić specyfikacje istotnych warunków zamówienia na roboty drogowe , określić warunki kontraktowe FIDIC
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_null_U01
Potrafi sprządzać specyfikacje istotnych warunków zamówienia robót budowlanych.
2,0
3,0Potrafi sporządzić ofertę przetargową i kosztorys ofertowy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_null_K01
Nabywa zdolności do kreatywnego zarządzania procesem przetargowym inwestycji budowlanych.
2,0
3,0Zaliczenie testu w 60% , ma świadomość problemów związanych z zarządzaniem inwestycją budowlaną
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_null_K02
Nabywa zdolności aktywnego i odpowiedzialnego oddziaływania na proces inwestycyjny.
2,0
3,0Zaliczenie testu w 60% , ma świadomość problemów zwiazanych z inwsetycją budowlaną
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. John Murdoch, Will Hughes, Construction Contracts Law aud management, Taylor& Francis, London, 2010
  2. Praca zbiorowa, Studium wykonalności, LEMTECH, Kraków, 2011
  3. W.Kietliński, J.Janowska, C.Woźniak, proces inwestycyjny w budownictwie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007
  4. Boczek Z.J., realizacja inwestycji budowlanych w systemie zamówien publicznych oraz procedury FIDIC, EUROINSTYTUT, Szczecin, 2009

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Specyfikacja istotnych warunków zamówienia. Umowa na roboty budowlane w sektorze publicznym. przygotowanie dokumentów wg FIDIC.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prawo zamówień publicznych – podstawowe definicje i pojęcia2
T-W-2Tryby postępowania przetargowego4
T-W-3Zasady sporządzania SIWZ1
T-W-4Zasady wyboru najkorzystniejszej oferty1
T-W-5Struktura organizacyjna instytucji odwoławczych i zasady ich działania1
T-W-6Warunki ogólne kontraktu wg FIDIC - podstawowe definicje i pojęcia1
T-W-7Pozycja i rola Inżyniera Kontraktu1
T-W-8Podstawowe prawa i obowiązki stron1
T-W-9Metody zabezpieczania interesów inwestora w Warunkach FIDIC1
T-W-10Zasady rozliczania robót budowlanych wg. warunków FIDIC1
T-W-11Zasady rozstrzygania sporów1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Udział w konsultacjach4
A-P-3Samodzielna realizacja projektu10
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu3
A-P-5zaliczenie projektu2
34
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2rozpoznanie literaturowe5
A-W-3udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia4
A-W-5Egzamin1
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_null_W01Potrafi definiować i dobierać warunki kontraktu odpowiednie do wymagań inwestora. Potrafi rozpoznawać ryzyka związane z róznymi warunkami kontraktowymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W14Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Potrafi prowadzić roboty budowlane wg. warunków ogólnych FIDIC
C-1Rozumie znaczenie wymagań kontraktu na roboty budowlane.
Treści programoweT-P-1Specyfikacja istotnych warunków zamówienia. Umowa na roboty budowlane w sektorze publicznym. przygotowanie dokumentów wg FIDIC.
T-W-10Zasady rozliczania robót budowlanych wg. warunków FIDIC
T-W-6Warunki ogólne kontraktu wg FIDIC - podstawowe definicje i pojęcia
T-W-3Zasady sporządzania SIWZ
T-W-1Prawo zamówień publicznych – podstawowe definicje i pojęcia
T-W-8Podstawowe prawa i obowiązki stron
T-W-2Tryby postępowania przetargowego
T-W-4Zasady wyboru najkorzystniejszej oferty
Metody nauczaniaM-2metoda projektów- ćwiczenia przedmiotowe
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
S-2Ocena podsumowująca: Ustne zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczenie testu w60 % ,sporządzić specyfikacje istotnych warunków zamówienia na roboty drogowe , określić warunki kontraktowe FIDIC
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_null_U01Potrafi sprządzać specyfikacje istotnych warunków zamówienia robót budowlanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Rozumie znaczenie wymagań kontraktu na roboty budowlane.
C-2Potrafi prowadzić roboty budowlane wg. warunków ogólnych FIDIC
Treści programoweT-W-5Struktura organizacyjna instytucji odwoławczych i zasady ich działania
T-P-1Specyfikacja istotnych warunków zamówienia. Umowa na roboty budowlane w sektorze publicznym. przygotowanie dokumentów wg FIDIC.
T-W-1Prawo zamówień publicznych – podstawowe definicje i pojęcia
T-W-3Zasady sporządzania SIWZ
T-W-2Tryby postępowania przetargowego
T-W-4Zasady wyboru najkorzystniejszej oferty
Metody nauczaniaM-2metoda projektów- ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ustne zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi sporządzić ofertę przetargową i kosztorys ofertowy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_null_K01Nabywa zdolności do kreatywnego zarządzania procesem przetargowym inwestycji budowlanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Potrafi prowadzić roboty budowlane wg. warunków ogólnych FIDIC
C-1Rozumie znaczenie wymagań kontraktu na roboty budowlane.
Treści programoweT-W-1Prawo zamówień publicznych – podstawowe definicje i pojęcia
T-W-2Tryby postępowania przetargowego
T-W-7Pozycja i rola Inżyniera Kontraktu
T-P-1Specyfikacja istotnych warunków zamówienia. Umowa na roboty budowlane w sektorze publicznym. przygotowanie dokumentów wg FIDIC.
T-W-6Warunki ogólne kontraktu wg FIDIC - podstawowe definicje i pojęcia
T-W-10Zasady rozliczania robót budowlanych wg. warunków FIDIC
T-W-3Zasady sporządzania SIWZ
T-W-8Podstawowe prawa i obowiązki stron
T-W-4Zasady wyboru najkorzystniejszej oferty
Metody nauczaniaM-2metoda projektów- ćwiczenia przedmiotowe
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
S-2Ocena podsumowująca: Ustne zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczenie testu w 60% , ma świadomość problemów związanych z zarządzaniem inwestycją budowlaną
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_null_K02Nabywa zdolności aktywnego i odpowiedzialnego oddziaływania na proces inwestycyjny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K07Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami etyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Potrafi prowadzić roboty budowlane wg. warunków ogólnych FIDIC
Treści programoweT-W-9Metody zabezpieczania interesów inwestora w Warunkach FIDIC
T-W-6Warunki ogólne kontraktu wg FIDIC - podstawowe definicje i pojęcia
T-W-7Pozycja i rola Inżyniera Kontraktu
T-W-1Prawo zamówień publicznych – podstawowe definicje i pojęcia
T-W-10Zasady rozliczania robót budowlanych wg. warunków FIDIC
T-W-8Podstawowe prawa i obowiązki stron
T-W-11Zasady rozstrzygania sporów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczenie testu w 60% , ma świadomość problemów zwiazanych z inwsetycją budowlaną
3,5
4,0
4,5
5,0