Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu Rekultywacja terenów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rekultywacja terenów
Specjalność Geotechnika
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>, Andrzej Pozlewicz <Andrzej.Pozlewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs geologii inżynierskiej
W-2Ukończony kurs fundamentowania I
W-3Ukończony kurs hydraulika i hydrogeologia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności określania wpływu oddziaływania budowli i przedsięwzięć na środowisko
C-2Zapoznanie studentów z prostymi modelami rozprzestrzeniania zanieczyszczeń
C-3Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu określania degradacji środowiska i z znajomości kierunków form i metod rekultywcji terenów zdegradowanych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zmiana stanów granicznych fundamentów w gruntach zanieczyszczonych4
T-A-2Osiadanie budowli wywowłane zmianą stosuków gruntowo wodnych3
T-A-3Projektowanie przesłon dla składowisk odpadów5
T-A-4Obniżanie zwierciadła wody gruntowej za pomocą studni3
T-A-5Obliczanie emisji zanieczyszeń metodą wskaźnikową2
T-A-6Dopływ zanieczyszczeń do studni4
T-A-7Rozprzestenianie się zanieczyszczeń gazowych w atmosferze3
T-A-8Rosprzestenianie zanieczyszczeń w korytach otwartych3
T-A-9Obliczenie imisji dźwięku od pojedyńczego punktowego źródła dźwięku2
T-A-10Wpływ drgań i wstrząsów na właściwości gruntów1
30
wykłady
T-W-1Procesy degradacji gleb1
T-W-2Ochrona gleb i rekultywacja gruntów2
T-W-3Rekultywacja gleb i gruntów zanieczyszczonych związkami ropopochodnymi1
T-W-4Zasady rekultywacji i budowy składowisk odpadów2
T-W-5Wplyw zanieczyszceń na właściwości gruntów budowlanych1
T-W-6Wpływ zaniaczyszczeń gruntów na zmianę stanów granicznych fundamentów bezpośrednich i pośrednich1
T-W-7Zasady prawa ochrony srodowiska, ocena oddziaływania przedsięwziecia na środowisko, postępowanie w sprawie wydania decyzji o srodowiskowych uwarunkowaniach2
T-W-8Rozprzestrzenianie się substancji ropopochodnych w podłożu gruntowym - obliczenia analityczne. Obliczanie migracji zanieczyszczeń w ośrodku gruntowym dla pojedyńczej studni.1
T-W-9Transport zanieczyszczeń w wodach rzek1
T-W-10Rekultywacja terenów zdegradowanych przez górnictwo podziemne, górnictwo odkrywkowe1
T-W-11Rekultywacja terenów zdegradowanych przez zakłady energeryczne1
T-W-12Wykorzystanie ubocznych produktów spalania do rekultywacji terenów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach30
A-A-2udział w konsultacjach1
31
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2udział w konsultacjach1
A-W-3opracowanie materiału - studia literaturowe8
A-W-4przygotowanie do zaliczenia6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2cwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie podsumowujące ćwiczenia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_m44_W01
Posiada oriętacje z zakresu podstawowych metod obliczania rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń
B_2A_W01, B_2A_W14T2A_W01, T2A_W08C-2T-W-5, T-W-6, T-A-5, T-W-9, T-A-9, T-W-8, T-A-7, T-A-6, T-A-8, T-A-10M-1, M-2S-1, S-2
B_2A_m44_W02
Potrafi objaśniać wpływ oddziąływania budowli na środowisko
B_2A_W14T2A_W08C-1, C-3T-W-6, T-W-11, T-W-2, T-W-12, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2
B_2A_m44_W03
Potrafi objąśnić wpływ budowy i budowli na stosunki wodne
B_2A_W01, B_2A_W14T2A_W01, T2A_W08C-1, C-3T-A-6, T-A-4, T-A-2, T-W-10, T-W-11, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2
B_2A_m44_W04
Potrafi wytłumaczyć wpływ zanieczyszczeń podłoża na nośność fundamentów
B_2A_W01T2A_W01C-3T-A-1, T-W-12, T-A-2, T-W-5, T-A-3, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2
B_2A_m44_W05
Potrafi rozróżniać formy degradacji środowiska oraz zna kierunki, metody i formy rekultywacji terenów zdegradowanych
B_2A_W14T2A_W08C-3, C-1T-W-3, T-W-12, T-W-11, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-10M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_m44_U01
Potrafi obliczyć prostymi modelami rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń
B_2A_U01, B_2A_U11, B_2A_U16T2A_U01, T2A_U10, T2A_U15, T2A_U17C-2T-A-7, T-W-5, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-W-8, T-A-10, T-W-3, T-W-9, T-A-9, T-A-8M-1, M-2S-1, S-2
B_2A_m44_U02
Posiada umiejętność oceny wpływu oddziaływania budowli na środowisko
B_2A_U01, B_2A_U11T2A_U01, T2A_U10C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-A-3, T-W-11, T-W-3, T-W-12, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2
B_2A_m44_U03
Potrafi obliczyć wpływ zanieczyszczeń podłoża na zmianę nośności fundamentów
B_2A_U01, B_2A_U16T2A_U01, T2A_U15, T2A_U17C-1T-W-12, T-A-1, T-W-6, T-A-2, T-A-4, T-W-5, T-A-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_m44_K01
Ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działaności inżynerskiej oraz jej wpływu na środowisko
B_2A_K03, B_2A_K04, B_2A_K01T2A_K02, T2A_K04C-1, C-2T-W-5, T-A-4, T-W-10, T-A-6, T-W-11, T-W-8, T-A-8, T-W-6, T-A-9, T-W-2, T-A-3, T-W-12, T-W-4, T-A-1, T-W-7, T-W-9, T-A-2, T-W-3, T-W-1, T-A-10, T-A-5, T-A-7M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_m44_W01
Posiada oriętacje z zakresu podstawowych metod obliczania rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń
2,0
3,060% materiału przedkładanego na wykładach i ćwiczeniach
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_m44_W02
Potrafi objaśniać wpływ oddziąływania budowli na środowisko
2,0
3,060% materiału przedkładanego na wykładach i ćwiczeniach
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_m44_W03
Potrafi objąśnić wpływ budowy i budowli na stosunki wodne
2,0
3,060% materiału przedkładanego na wykładach i ćwiczeniach
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_m44_W04
Potrafi wytłumaczyć wpływ zanieczyszczeń podłoża na nośność fundamentów
2,0
3,060% materiału przedkładanego na wykładach i ćwiczeniach
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_m44_W05
Potrafi rozróżniać formy degradacji środowiska oraz zna kierunki, metody i formy rekultywacji terenów zdegradowanych
2,0
3,060% materiału przedkładanego na wykładach i ćwiczeniach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_m44_U01
Potrafi obliczyć prostymi modelami rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń
2,0
3,060% materiału przedkładanego na wykładach i ćwiczeniach
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_m44_U02
Posiada umiejętność oceny wpływu oddziaływania budowli na środowisko
2,0
3,060% materiału przedkładanego na wykładach i ćwiczeniach
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_m44_U03
Potrafi obliczyć wpływ zanieczyszczeń podłoża na zmianę nośności fundamentów
2,0
3,060% materiału przedkładanego na wykładach i ćwiczeniach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_m44_K01
Ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działaności inżynerskiej oraz jej wpływu na środowisko
2,0
3,060% materiału przedkładanego na wykładach i ćwiczeniach
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ryszard Marian Janka, Podstawy inżynierii środowiska, obliczanie emisji zanieczyszczeń gazowych, Uniwesrystet Opolski, 2007
  2. Bohdan Zadroga, Krystyna Oleńczuk -Neyman, Ochrona i rekultywacja podłoża gruntowego, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2001
  3. Marek Mitosek, Mechanika płynów w inżynierii i ochronie środowiska, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2007
  4. Zasady budowy składowisk odpadów, Instytut Techniki Budowlanej, Warszawa, 2009
  5. Stanisław Pisarczyk, Gruntoznawstwo Inżynierskie, PWN, Warszawa, 2001
  6. EUROKOD Nr 7 - PN-EN 1997, PKN, Warszawa, 2008
  7. Lech Wysokiński, Walery Kotlicki, Tomasz Godlewski, Projektowanie geotechniczne według Eurokodu 7, ITB, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Antoni Stanisław Kleczkowski, Ochrona wód podziemnych, Wydawnictwo Geologiczne, Warszawa, 1984
  2. Jerzy Kucowski, Damazy Laudyn, Mieczysław Przekwas, Energetyka a ochrona środowiska, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, 1994
  3. Edward Mielcarzewicz, Melioracje terenów miejskich i przemysłowych, Arkady, 1971
  4. Tomasz Nowakowski, Marta Podedworna-Łuczak, Raport o oddziaływaniu na środowisko dróg i autostrad, Seidel-Przywecki Sp. z o.o., Warszawa, 2009
  5. Ustawy : Prawo Ochrony Środowiska, Prawo o odpadach, 2011
  6. Ustawa: O udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziałwania na środowisko, 2011
  7. Marek Górski, Prawo ochrony środowiska, Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., 2009
  8. Bożena Gajdzik, Andrzej Wyciślik, Wybrane aspekty ochrony środowiska i zarządzania środowiskowego, Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2010
  9. I Żuchowicz- Wodnikowska, K. Czyżewski, Metoda określania emisji i imisji hałasu przemysłowego, ITB, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zmiana stanów granicznych fundamentów w gruntach zanieczyszczonych4
T-A-2Osiadanie budowli wywowłane zmianą stosuków gruntowo wodnych3
T-A-3Projektowanie przesłon dla składowisk odpadów5
T-A-4Obniżanie zwierciadła wody gruntowej za pomocą studni3
T-A-5Obliczanie emisji zanieczyszeń metodą wskaźnikową2
T-A-6Dopływ zanieczyszczeń do studni4
T-A-7Rozprzestenianie się zanieczyszczeń gazowych w atmosferze3
T-A-8Rosprzestenianie zanieczyszczeń w korytach otwartych3
T-A-9Obliczenie imisji dźwięku od pojedyńczego punktowego źródła dźwięku2
T-A-10Wpływ drgań i wstrząsów na właściwości gruntów1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Procesy degradacji gleb1
T-W-2Ochrona gleb i rekultywacja gruntów2
T-W-3Rekultywacja gleb i gruntów zanieczyszczonych związkami ropopochodnymi1
T-W-4Zasady rekultywacji i budowy składowisk odpadów2
T-W-5Wplyw zanieczyszceń na właściwości gruntów budowlanych1
T-W-6Wpływ zaniaczyszczeń gruntów na zmianę stanów granicznych fundamentów bezpośrednich i pośrednich1
T-W-7Zasady prawa ochrony srodowiska, ocena oddziaływania przedsięwziecia na środowisko, postępowanie w sprawie wydania decyzji o srodowiskowych uwarunkowaniach2
T-W-8Rozprzestrzenianie się substancji ropopochodnych w podłożu gruntowym - obliczenia analityczne. Obliczanie migracji zanieczyszczeń w ośrodku gruntowym dla pojedyńczej studni.1
T-W-9Transport zanieczyszczeń w wodach rzek1
T-W-10Rekultywacja terenów zdegradowanych przez górnictwo podziemne, górnictwo odkrywkowe1
T-W-11Rekultywacja terenów zdegradowanych przez zakłady energeryczne1
T-W-12Wykorzystanie ubocznych produktów spalania do rekultywacji terenów1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach30
A-A-2udział w konsultacjach1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2udział w konsultacjach1
A-W-3opracowanie materiału - studia literaturowe8
A-W-4przygotowanie do zaliczenia6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_m44_W01Posiada oriętacje z zakresu podstawowych metod obliczania rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa
B_2A_W14Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z prostymi modelami rozprzestrzeniania zanieczyszczeń
Treści programoweT-W-5Wplyw zanieczyszceń na właściwości gruntów budowlanych
T-W-6Wpływ zaniaczyszczeń gruntów na zmianę stanów granicznych fundamentów bezpośrednich i pośrednich
T-A-5Obliczanie emisji zanieczyszeń metodą wskaźnikową
T-W-9Transport zanieczyszczeń w wodach rzek
T-A-9Obliczenie imisji dźwięku od pojedyńczego punktowego źródła dźwięku
T-W-8Rozprzestrzenianie się substancji ropopochodnych w podłożu gruntowym - obliczenia analityczne. Obliczanie migracji zanieczyszczeń w ośrodku gruntowym dla pojedyńczej studni.
T-A-7Rozprzestenianie się zanieczyszczeń gazowych w atmosferze
T-A-6Dopływ zanieczyszczeń do studni
T-A-8Rosprzestenianie zanieczyszczeń w korytach otwartych
T-A-10Wpływ drgań i wstrząsów na właściwości gruntów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2cwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie podsumowujące ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,060% materiału przedkładanego na wykładach i ćwiczeniach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_m44_W02Potrafi objaśniać wpływ oddziąływania budowli na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W14Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności określania wpływu oddziaływania budowli i przedsięwzięć na środowisko
C-3Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu określania degradacji środowiska i z znajomości kierunków form i metod rekultywcji terenów zdegradowanych
Treści programoweT-W-6Wpływ zaniaczyszczeń gruntów na zmianę stanów granicznych fundamentów bezpośrednich i pośrednich
T-W-11Rekultywacja terenów zdegradowanych przez zakłady energeryczne
T-W-2Ochrona gleb i rekultywacja gruntów
T-W-12Wykorzystanie ubocznych produktów spalania do rekultywacji terenów
T-W-1Procesy degradacji gleb
T-W-7Zasady prawa ochrony srodowiska, ocena oddziaływania przedsięwziecia na środowisko, postępowanie w sprawie wydania decyzji o srodowiskowych uwarunkowaniach
T-W-5Wplyw zanieczyszceń na właściwości gruntów budowlanych
T-W-10Rekultywacja terenów zdegradowanych przez górnictwo podziemne, górnictwo odkrywkowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2cwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie podsumowujące ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,060% materiału przedkładanego na wykładach i ćwiczeniach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_m44_W03Potrafi objąśnić wpływ budowy i budowli na stosunki wodne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa
B_2A_W14Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności określania wpływu oddziaływania budowli i przedsięwzięć na środowisko
C-3Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu określania degradacji środowiska i z znajomości kierunków form i metod rekultywcji terenów zdegradowanych
Treści programoweT-A-6Dopływ zanieczyszczeń do studni
T-A-4Obniżanie zwierciadła wody gruntowej za pomocą studni
T-A-2Osiadanie budowli wywowłane zmianą stosuków gruntowo wodnych
T-W-10Rekultywacja terenów zdegradowanych przez górnictwo podziemne, górnictwo odkrywkowe
T-W-11Rekultywacja terenów zdegradowanych przez zakłady energeryczne
T-W-1Procesy degradacji gleb
T-W-2Ochrona gleb i rekultywacja gruntów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2cwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie podsumowujące ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,060% materiału przedkładanego na wykładach i ćwiczeniach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_m44_W04Potrafi wytłumaczyć wpływ zanieczyszczeń podłoża na nośność fundamentów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu określania degradacji środowiska i z znajomości kierunków form i metod rekultywcji terenów zdegradowanych
Treści programoweT-A-1Zmiana stanów granicznych fundamentów w gruntach zanieczyszczonych
T-W-12Wykorzystanie ubocznych produktów spalania do rekultywacji terenów
T-A-2Osiadanie budowli wywowłane zmianą stosuków gruntowo wodnych
T-W-5Wplyw zanieczyszceń na właściwości gruntów budowlanych
T-A-3Projektowanie przesłon dla składowisk odpadów
T-W-6Wpływ zaniaczyszczeń gruntów na zmianę stanów granicznych fundamentów bezpośrednich i pośrednich
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2cwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie podsumowujące ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,060% materiału przedkładanego na wykładach i ćwiczeniach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_m44_W05Potrafi rozróżniać formy degradacji środowiska oraz zna kierunki, metody i formy rekultywacji terenów zdegradowanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W14Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu określania degradacji środowiska i z znajomości kierunków form i metod rekultywcji terenów zdegradowanych
C-1Ukształtowanie umiejętności określania wpływu oddziaływania budowli i przedsięwzięć na środowisko
Treści programoweT-W-3Rekultywacja gleb i gruntów zanieczyszczonych związkami ropopochodnymi
T-W-12Wykorzystanie ubocznych produktów spalania do rekultywacji terenów
T-W-11Rekultywacja terenów zdegradowanych przez zakłady energeryczne
T-W-5Wplyw zanieczyszceń na właściwości gruntów budowlanych
T-W-4Zasady rekultywacji i budowy składowisk odpadów
T-W-7Zasady prawa ochrony srodowiska, ocena oddziaływania przedsięwziecia na środowisko, postępowanie w sprawie wydania decyzji o srodowiskowych uwarunkowaniach
T-W-2Ochrona gleb i rekultywacja gruntów
T-W-1Procesy degradacji gleb
T-W-10Rekultywacja terenów zdegradowanych przez górnictwo podziemne, górnictwo odkrywkowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2cwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie podsumowujące ćwiczenia
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,060% materiału przedkładanego na wykładach i ćwiczeniach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_m44_U01Potrafi obliczyć prostymi modelami rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
B_2A_U11Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z budownictwem oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
B_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z prostymi modelami rozprzestrzeniania zanieczyszczeń
Treści programoweT-A-7Rozprzestenianie się zanieczyszczeń gazowych w atmosferze
T-W-5Wplyw zanieczyszceń na właściwości gruntów budowlanych
T-A-5Obliczanie emisji zanieczyszeń metodą wskaźnikową
T-A-6Dopływ zanieczyszczeń do studni
T-A-4Obniżanie zwierciadła wody gruntowej za pomocą studni
T-W-8Rozprzestrzenianie się substancji ropopochodnych w podłożu gruntowym - obliczenia analityczne. Obliczanie migracji zanieczyszczeń w ośrodku gruntowym dla pojedyńczej studni.
T-A-10Wpływ drgań i wstrząsów na właściwości gruntów
T-W-3Rekultywacja gleb i gruntów zanieczyszczonych związkami ropopochodnymi
T-W-9Transport zanieczyszczeń w wodach rzek
T-A-9Obliczenie imisji dźwięku od pojedyńczego punktowego źródła dźwięku
T-A-8Rosprzestenianie zanieczyszczeń w korytach otwartych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2cwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie podsumowujące ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,060% materiału przedkładanego na wykładach i ćwiczeniach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_m44_U02Posiada umiejętność oceny wpływu oddziaływania budowli na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
B_2A_U11Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z budownictwem oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności określania wpływu oddziaływania budowli i przedsięwzięć na środowisko
Treści programoweT-W-1Procesy degradacji gleb
T-W-2Ochrona gleb i rekultywacja gruntów
T-W-4Zasady rekultywacji i budowy składowisk odpadów
T-W-7Zasady prawa ochrony srodowiska, ocena oddziaływania przedsięwziecia na środowisko, postępowanie w sprawie wydania decyzji o srodowiskowych uwarunkowaniach
T-A-3Projektowanie przesłon dla składowisk odpadów
T-W-11Rekultywacja terenów zdegradowanych przez zakłady energeryczne
T-W-3Rekultywacja gleb i gruntów zanieczyszczonych związkami ropopochodnymi
T-W-12Wykorzystanie ubocznych produktów spalania do rekultywacji terenów
T-W-10Rekultywacja terenów zdegradowanych przez górnictwo podziemne, górnictwo odkrywkowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2cwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie podsumowujące ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,060% materiału przedkładanego na wykładach i ćwiczeniach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_m44_U03Potrafi obliczyć wpływ zanieczyszczeń podłoża na zmianę nośności fundamentów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
B_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności określania wpływu oddziaływania budowli i przedsięwzięć na środowisko
Treści programoweT-W-12Wykorzystanie ubocznych produktów spalania do rekultywacji terenów
T-A-1Zmiana stanów granicznych fundamentów w gruntach zanieczyszczonych
T-W-6Wpływ zaniaczyszczeń gruntów na zmianę stanów granicznych fundamentów bezpośrednich i pośrednich
T-A-2Osiadanie budowli wywowłane zmianą stosuków gruntowo wodnych
T-A-4Obniżanie zwierciadła wody gruntowej za pomocą studni
T-W-5Wplyw zanieczyszceń na właściwości gruntów budowlanych
T-A-3Projektowanie przesłon dla składowisk odpadów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2cwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie podsumowujące ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,060% materiału przedkładanego na wykładach i ćwiczeniach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_m44_K01Ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działaności inżynerskiej oraz jej wpływu na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
B_2A_K04Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie
B_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności określania wpływu oddziaływania budowli i przedsięwzięć na środowisko
C-2Zapoznanie studentów z prostymi modelami rozprzestrzeniania zanieczyszczeń
Treści programoweT-W-5Wplyw zanieczyszceń na właściwości gruntów budowlanych
T-A-4Obniżanie zwierciadła wody gruntowej za pomocą studni
T-W-10Rekultywacja terenów zdegradowanych przez górnictwo podziemne, górnictwo odkrywkowe
T-A-6Dopływ zanieczyszczeń do studni
T-W-11Rekultywacja terenów zdegradowanych przez zakłady energeryczne
T-W-8Rozprzestrzenianie się substancji ropopochodnych w podłożu gruntowym - obliczenia analityczne. Obliczanie migracji zanieczyszczeń w ośrodku gruntowym dla pojedyńczej studni.
T-A-8Rosprzestenianie zanieczyszczeń w korytach otwartych
T-W-6Wpływ zaniaczyszczeń gruntów na zmianę stanów granicznych fundamentów bezpośrednich i pośrednich
T-A-9Obliczenie imisji dźwięku od pojedyńczego punktowego źródła dźwięku
T-W-2Ochrona gleb i rekultywacja gruntów
T-A-3Projektowanie przesłon dla składowisk odpadów
T-W-12Wykorzystanie ubocznych produktów spalania do rekultywacji terenów
T-W-4Zasady rekultywacji i budowy składowisk odpadów
T-A-1Zmiana stanów granicznych fundamentów w gruntach zanieczyszczonych
T-W-7Zasady prawa ochrony srodowiska, ocena oddziaływania przedsięwziecia na środowisko, postępowanie w sprawie wydania decyzji o srodowiskowych uwarunkowaniach
T-W-9Transport zanieczyszczeń w wodach rzek
T-A-2Osiadanie budowli wywowłane zmianą stosuków gruntowo wodnych
T-W-3Rekultywacja gleb i gruntów zanieczyszczonych związkami ropopochodnymi
T-W-1Procesy degradacji gleb
T-A-10Wpływ drgań i wstrząsów na właściwości gruntów
T-A-5Obliczanie emisji zanieczyszeń metodą wskaźnikową
T-A-7Rozprzestenianie się zanieczyszczeń gazowych w atmosferze
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2cwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie podsumowujące ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,060% materiału przedkładanego na wykładach i ćwiczeniach
3,5
4,0
4,5
5,0