Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Wodne

Sylabus przedmiotu Mosty tymczasowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mosty tymczasowe
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Hołowaty <Janusz.Holowaty@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 30 1,20,44zaliczenie
wykładyW1 15 0,80,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Budownictwo mostowe / Konstrukcje i obiekty inżynierii komunikacyjnej
W-2Mosty betonowe

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie problematyki mostów i konstrukcji tymczasowych.
C-2Rozszerzona znajomość projektowania w budownictwie mostowym.
C-3Umiejętność wykonania projektu mostu lub konstrukcji tymczasowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Ogólny zakres ćwiczenia projektowego. Wydanie tematów projektów. Omówienie zawartości projektu.2
T-P-2Kształtowanie przęsła tymczasowego o rozpiętości L<15 m. Zasady doboru materiałów.2
T-P-3Zasady określania oddziaływań w mostach tymczasowych. Obciążenia ruchome dla konstrukcji tymczasowych.2
T-P-4Obliczenia wstępne. Dobór liczby dźwigarów głównych i ich przekroju, dobór pomostu. Elementy bezpieczeństwa ruchu.2
T-P-5Ogólne zasady obliczeń statyczno-wytrzymałościowych elementów przęsła tymczasowego. Sprawdzenie rysunku przekroju poprzecznego mostu.2
T-P-6Obliczenia statyczno-wytrzymałościowe pomostu.2
T-P-7Obliczenia statyczno-wytrzymałościowe dźwigarów głównych.2
T-P-8Sprawdzenie obliczeń statyczno-wytrzymałościowych pomostu i dźwigarów.2
T-P-9Obliczenia statyczno-wytrzymałościowe wybranych elementów wyposażenia.2
T-P-10Zasady kształtowania podpór tymczasowych.2
T-P-11Omówienie zakresu rysunków konstrukcyjnych. Sprawdzenie stanu zaawansowania projektu.2
T-P-12Zasady łożyskowania przęseł tymczasowych. Szczegóły konstrukcyjne.2
T-P-13Sprawdzenie i korekta rysunków konstrukcyjnych. Zaliczenie z zakresu projektu.2
T-P-14Końcowa korekta i sprawdzenie projektu.2
T-P-15Podsumowanie zajęć, omówienie błędów, zakończenie projektu. Ocena końcowa.2
30
wykłady
T-W-1Zakres przedmiotu, podstawowa literatura i normy. Rola i zadania mostów tymczasowych.1
T-W-2Typy mostów tymczasowych. Materiały stosowane do budowy. Szybka budowa mostów.1
T-W-3Zasady kształtowania przęseł drewnianych, stalowo-drewnianych, składanych i pływających.1
T-W-4Ogólne zasady obliczeń mostów tymczasowych.1
T-W-5Połączenia elementów stalowych i drewnianych.1
T-W-6Zasady kształtowania i obliczeń pomostów drewnianych. Sprawdzian nr 1.1
T-W-7Analiza przęseł tymczasowych.1
T-W-8Dźwigary stalowe i drewniane - konstrukcja i wymiarowanie.1
T-W-9Podpory mostów tymczasowych: przyczółki drewniane, jarzma, izbice.1
T-W-10Fundamenty tymczasowe.1
T-W-11Wyposażenie mostów tymczasowych.1
T-W-12Zabezpieczenie antykorozyjne i przeciwpożarowe konstrukcji tymczasowych.1
T-W-13Zasady montażu konstrukcji tymczasowych. Sprawdzian nr 2.1
T-W-14Badania odbiorcze i kontrolne mostów tymczasowych. Utrzymanie obiektów tymczasowych.1
T-W-15Historia budowy mostów drewnianych. Podsumowanie przedmiotu.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych, realizacja projektu, przygotowanie do zaliczenia.30
A-P-2praca własna6
36
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu3
A-W-3Praca własna6
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: egzamin
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń projektowych
S-4Ocena podsumowująca: wykonanie ćwiczenia projektowego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_??_W01
Ma wiedzę na temat mostów i konstrukcji tymczasowych oraz ich projektowania.
B_2A_W08, B_2A_W10, B_2A_W06, B_2A_W05T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W08C-1, C-2T-W-15, T-W-2, T-P-3, T-W-4, T-W-11, T-P-9, T-W-7, T-P-2, T-P-5, T-W-3, T-P-10, T-W-12, T-W-9, T-W-10, T-W-13, T-W-8, T-W-14, T-P-4, T-W-5, T-W-6, T-P-6, T-P-7, T-P-12M-3, M-1S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_??_U01
Potrafi zaprojektować prosty most tymczasowy.
B_2A_U15, B_2A_U18, B_2A_U20, B_2A_U21, B_2A_U08, B_2A_U14T2A_U07, T2A_U10, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19C-2, C-1T-P-5, T-P-12, T-W-7, T-P-3, T-W-9, T-P-6, T-W-11, T-P-7, T-P-4, T-W-3, T-W-6, T-P-10, T-W-5, T-W-4, T-P-2, T-P-9, T-W-8M-1, M-3S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_??_K01
Jest odpowiedzialny za wyniki swoich prac projektowych.
B_2A_K02, B_2A_K01, B_2A_K05T2A_K03, T2A_K04, T2A_K06C-3, C-1T-P-15, T-P-13, T-P-14M-1, M-3S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_??_W01
Ma wiedzę na temat mostów i konstrukcji tymczasowych oraz ich projektowania.
2,0≤50%
3,050÷60%
3,560÷70%
4,070÷80%
4,580÷90%
5,0≥90%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_??_U01
Potrafi zaprojektować prosty most tymczasowy.
2,0≤50%
3,050÷60%
3,560÷70%
4,070÷80%
4,580÷90%
5,0≥90%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_??_K01
Jest odpowiedzialny za wyniki swoich prac projektowych.
2,0≤50%
3,050÷60%
3,560÷70%
4,070÷80%
4,580÷90%
5,0≥90%

Literatura podstawowa

  1. Białobrzeski T., Mosty składane, WKŁ, Warszawa, 1978
  2. Furtak K., Mosty drewniane, Politechnika Krakowska, Kraków, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Pr. zbiorowa pod kier. J. Marszałka, Mosty składane, MON, Warszawa, 2005
  2. Zobel H., Alkahaji T., Mosty drewniane, WKŁ, Warszawa, 2006

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Ogólny zakres ćwiczenia projektowego. Wydanie tematów projektów. Omówienie zawartości projektu.2
T-P-2Kształtowanie przęsła tymczasowego o rozpiętości L<15 m. Zasady doboru materiałów.2
T-P-3Zasady określania oddziaływań w mostach tymczasowych. Obciążenia ruchome dla konstrukcji tymczasowych.2
T-P-4Obliczenia wstępne. Dobór liczby dźwigarów głównych i ich przekroju, dobór pomostu. Elementy bezpieczeństwa ruchu.2
T-P-5Ogólne zasady obliczeń statyczno-wytrzymałościowych elementów przęsła tymczasowego. Sprawdzenie rysunku przekroju poprzecznego mostu.2
T-P-6Obliczenia statyczno-wytrzymałościowe pomostu.2
T-P-7Obliczenia statyczno-wytrzymałościowe dźwigarów głównych.2
T-P-8Sprawdzenie obliczeń statyczno-wytrzymałościowych pomostu i dźwigarów.2
T-P-9Obliczenia statyczno-wytrzymałościowe wybranych elementów wyposażenia.2
T-P-10Zasady kształtowania podpór tymczasowych.2
T-P-11Omówienie zakresu rysunków konstrukcyjnych. Sprawdzenie stanu zaawansowania projektu.2
T-P-12Zasady łożyskowania przęseł tymczasowych. Szczegóły konstrukcyjne.2
T-P-13Sprawdzenie i korekta rysunków konstrukcyjnych. Zaliczenie z zakresu projektu.2
T-P-14Końcowa korekta i sprawdzenie projektu.2
T-P-15Podsumowanie zajęć, omówienie błędów, zakończenie projektu. Ocena końcowa.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres przedmiotu, podstawowa literatura i normy. Rola i zadania mostów tymczasowych.1
T-W-2Typy mostów tymczasowych. Materiały stosowane do budowy. Szybka budowa mostów.1
T-W-3Zasady kształtowania przęseł drewnianych, stalowo-drewnianych, składanych i pływających.1
T-W-4Ogólne zasady obliczeń mostów tymczasowych.1
T-W-5Połączenia elementów stalowych i drewnianych.1
T-W-6Zasady kształtowania i obliczeń pomostów drewnianych. Sprawdzian nr 1.1
T-W-7Analiza przęseł tymczasowych.1
T-W-8Dźwigary stalowe i drewniane - konstrukcja i wymiarowanie.1
T-W-9Podpory mostów tymczasowych: przyczółki drewniane, jarzma, izbice.1
T-W-10Fundamenty tymczasowe.1
T-W-11Wyposażenie mostów tymczasowych.1
T-W-12Zabezpieczenie antykorozyjne i przeciwpożarowe konstrukcji tymczasowych.1
T-W-13Zasady montażu konstrukcji tymczasowych. Sprawdzian nr 2.1
T-W-14Badania odbiorcze i kontrolne mostów tymczasowych. Utrzymanie obiektów tymczasowych.1
T-W-15Historia budowy mostów drewnianych. Podsumowanie przedmiotu.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych, realizacja projektu, przygotowanie do zaliczenia.30
A-P-2praca własna6
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu3
A-W-3Praca własna6
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_W01Ma wiedzę na temat mostów i konstrukcji tymczasowych oraz ich projektowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W08Zna zasady analizy, konstruowania i wymiarowania elementów złożonych konstrukcji oraz obiektów budowlanych
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
B_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_2A_W05Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z budownictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Poznanie problematyki mostów i konstrukcji tymczasowych.
C-2Rozszerzona znajomość projektowania w budownictwie mostowym.
Treści programoweT-W-15Historia budowy mostów drewnianych. Podsumowanie przedmiotu.
T-W-2Typy mostów tymczasowych. Materiały stosowane do budowy. Szybka budowa mostów.
T-P-3Zasady określania oddziaływań w mostach tymczasowych. Obciążenia ruchome dla konstrukcji tymczasowych.
T-W-4Ogólne zasady obliczeń mostów tymczasowych.
T-W-11Wyposażenie mostów tymczasowych.
T-P-9Obliczenia statyczno-wytrzymałościowe wybranych elementów wyposażenia.
T-W-7Analiza przęseł tymczasowych.
T-P-2Kształtowanie przęsła tymczasowego o rozpiętości L<15 m. Zasady doboru materiałów.
T-P-5Ogólne zasady obliczeń statyczno-wytrzymałościowych elementów przęsła tymczasowego. Sprawdzenie rysunku przekroju poprzecznego mostu.
T-W-3Zasady kształtowania przęseł drewnianych, stalowo-drewnianych, składanych i pływających.
T-P-10Zasady kształtowania podpór tymczasowych.
T-W-12Zabezpieczenie antykorozyjne i przeciwpożarowe konstrukcji tymczasowych.
T-W-9Podpory mostów tymczasowych: przyczółki drewniane, jarzma, izbice.
T-W-10Fundamenty tymczasowe.
T-W-13Zasady montażu konstrukcji tymczasowych. Sprawdzian nr 2.
T-W-8Dźwigary stalowe i drewniane - konstrukcja i wymiarowanie.
T-W-14Badania odbiorcze i kontrolne mostów tymczasowych. Utrzymanie obiektów tymczasowych.
T-P-4Obliczenia wstępne. Dobór liczby dźwigarów głównych i ich przekroju, dobór pomostu. Elementy bezpieczeństwa ruchu.
T-W-5Połączenia elementów stalowych i drewnianych.
T-W-6Zasady kształtowania i obliczeń pomostów drewnianych. Sprawdzian nr 1.
T-P-6Obliczenia statyczno-wytrzymałościowe pomostu.
T-P-7Obliczenia statyczno-wytrzymałościowe dźwigarów głównych.
T-P-12Zasady łożyskowania przęseł tymczasowych. Szczegóły konstrukcyjne.
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie wykładów
S-4Ocena podsumowująca: wykonanie ćwiczenia projektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0≤50%
3,050÷60%
3,560÷70%
4,070÷80%
4,580÷90%
5,0≥90%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_U01Potrafi zaprojektować prosty most tymczasowy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U15Potrafi ocenić i dokonać zestawienia dowolnych obciążeń działających na obiekty budowlane
B_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
B_2A_U20Potrafi zaprojektować elementy i złożone konstrukcje obiektów budowlanych
B_2A_U21Potrafi zwymiarować detale konstrukcyjne w różnych obiektach budowlanych w zależności od studiowanej specjalności
B_2A_U08Potrafi sporządzić dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów CAD
B_2A_U14Umie dokonać klasyfikacji prostych i złożonych obiektów budowlanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-2Rozszerzona znajomość projektowania w budownictwie mostowym.
C-1Poznanie problematyki mostów i konstrukcji tymczasowych.
Treści programoweT-P-5Ogólne zasady obliczeń statyczno-wytrzymałościowych elementów przęsła tymczasowego. Sprawdzenie rysunku przekroju poprzecznego mostu.
T-P-12Zasady łożyskowania przęseł tymczasowych. Szczegóły konstrukcyjne.
T-W-7Analiza przęseł tymczasowych.
T-P-3Zasady określania oddziaływań w mostach tymczasowych. Obciążenia ruchome dla konstrukcji tymczasowych.
T-W-9Podpory mostów tymczasowych: przyczółki drewniane, jarzma, izbice.
T-P-6Obliczenia statyczno-wytrzymałościowe pomostu.
T-W-11Wyposażenie mostów tymczasowych.
T-P-7Obliczenia statyczno-wytrzymałościowe dźwigarów głównych.
T-P-4Obliczenia wstępne. Dobór liczby dźwigarów głównych i ich przekroju, dobór pomostu. Elementy bezpieczeństwa ruchu.
T-W-3Zasady kształtowania przęseł drewnianych, stalowo-drewnianych, składanych i pływających.
T-W-6Zasady kształtowania i obliczeń pomostów drewnianych. Sprawdzian nr 1.
T-P-10Zasady kształtowania podpór tymczasowych.
T-W-5Połączenia elementów stalowych i drewnianych.
T-W-4Ogólne zasady obliczeń mostów tymczasowych.
T-P-2Kształtowanie przęsła tymczasowego o rozpiętości L<15 m. Zasady doboru materiałów.
T-P-9Obliczenia statyczno-wytrzymałościowe wybranych elementów wyposażenia.
T-W-8Dźwigary stalowe i drewniane - konstrukcja i wymiarowanie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: wykonanie ćwiczenia projektowego
S-1Ocena formująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0≤50%
3,050÷60%
3,560÷70%
4,070÷80%
4,580÷90%
5,0≥90%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_K01Jest odpowiedzialny za wyniki swoich prac projektowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
B_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
B_2A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Umiejętność wykonania projektu mostu lub konstrukcji tymczasowej.
C-1Poznanie problematyki mostów i konstrukcji tymczasowych.
Treści programoweT-P-15Podsumowanie zajęć, omówienie błędów, zakończenie projektu. Ocena końcowa.
T-P-13Sprawdzenie i korekta rysunków konstrukcyjnych. Zaliczenie z zakresu projektu.
T-P-14Końcowa korekta i sprawdzenie projektu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: wykonanie ćwiczenia projektowego
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0≤50%
3,050÷60%
3,560÷70%
4,070÷80%
4,580÷90%
5,0≥90%