Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Podstawy eksploatacji dróg:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy eksploatacji dróg
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 15 1,50,33zaliczenie
wykładyW6 30 2,00,42egzamin
laboratoriaL6 15 1,50,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka
W-2Fizyka
W-3Geometria wykreślna
W-4Budownictwo komunikacyjne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie wiedzy z zakresu doboru parametrów drogowych w celu zapewnienia warunków widoczności
C-2Opanowanie wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na łukach pionowych i poziomych z niedostateczną widocznością
C-3Umiejętność wykonywania podstawowych pomiarów natężenia ruchu na skrzyżowaniach i odcinkach dróg
C-4Znajomość znaczenia podstawowych parametrów utrzymania stanu dróg

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie pliku samoliczącego do wyboru parametrów krzywej przejściowej i obliczenia parametrów geometrycznych2
T-L-2Przygotowanie systemu obliczeń związanych z oceną widoczności2
T-L-3Sprawdzenie warunków widoczności na łukach poziomych i pionowych na odcinku drogi5
T-L-4Dobór wartości parametrów drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniach2
T-L-5Pomiar natężenia ruchu w godzinach szczytu4
15
projekty
T-P-1Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z niedostateczną widocznością7
T-P-2Projekt oznakowania poziomego na wybranych łukach pionowych z niedostateczną widocznością8
15
wykłady
T-W-11.Wybrane podstawowe warunki projektowe ze standardów i wytycznych projektowania dróg. Podstawowe warunki projektowania krzywych przejściowych z uwzględnieniem 11 warunków wyboru parametru A. Uwzględnienie perspektywy rozwoju dróg kołowych.2
T-W-22.Analiza podstawowych warunków widoczności na drogach kołowych.2
T-W-33.Podstawowe informacje o szczegółach projektowych łuku poziomego dróg kołowych z wykorzystaniem programów projektowych typu CAD. Programy komputerowe wspomagające projektowanie geometrii dróg. Rozwiązywanie podstawowych zagadnień drogowych związanych z planem drogi2
T-W-44.Podstawowe informacje o standardowych warunkach projektowania łuków poziomych na drogach kołowych z uwzględnieniem obwiedni widoczności. Dobór promienia łuku przy zapewnieniu widoczności wykorzystujący metodę iteracji. Przeszkody boczne ograniczające widoczność boczną na łukach poziomych. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi.2
T-W-55.Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące odległości widoczności na zatrzymanie. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.2
T-W-66.Podstawowe informacje o profilu podłużnym w szczegółowym projekcie drogi kołowej. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe informacje o szczegółach projektowych niwelety drogowej, programach projektowych wykorzystujących CAD. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach pionowych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.2
T-W-77.Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie. Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie.2
T-W-88.Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na skrzyżowaniach. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Zagadnienia inżynierskie dotyczące wyznaczania obwiedni widoczności. Widoczność na wlotach na skrzyżowanie przy istniejącej przeszkodzie ograniczającej widoczność. Odległości widoczności na wlotach podporządkowanych przy zbliżaniu się do skrzyżowania i przy zatrzymaniu się pojazdu. Analiza ekspercka trójkątów widoczności wymaganych i rzeczywistych z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.2
T-W-99.Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące wykonywania pomiarów natężenia ruchu. Średnie dobowe natężenie ruchu SDR. Generalny Pomiar Ruchu GPR.2
T-W-1010.Określenie ekwiwalentnego natężenia ruchu i współczynnika wahań ruchu. Zasady wyznaczania współczynnika wahań ruchu.2
T-W-1111.Określenie ekwiwalentnego natężenia ruchu i współczynnika wahań ruchu. Zasady wyznaczania współczynnika wahań ruchu. c.d.2
T-W-1212.Podstawowe parametry drogi. Podstawowe pojęcia i określenia stosowane w eksploatacji dróg. Zmysł wzroku. Zmysł słuchu. Podstawowe zasady pomiaru prędkości. Rodzaje prędkości.2
T-W-1313.Wpływ stanu dróg na pracę transportu samochodowego. Podstawowe parametry stanu technicznego nawierzchni drogowych: nośność, stan powierzchni, równość podłużna i poprzeczna, właściwości przeciwpoślizgowe, tekstura i współczynnik przyczepności.2
T-W-1414.Właściwości przeciwpoślizgowe, tekstura i współczynnik przyczepności.2
T-W-1515.Model wzajemnego oddziaływania zespołu czynników „kierowca-samochód-droga-środowisko”. Model kierowania systemem „warunki drogowe - potok pojazdów”2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-L-2samodzielne wyszukiwanie informacji, przygotowanie problemowych przykładów8
A-L-3samodzielne przygotowanie plików samoliczących6
A-L-4przygotowanie się do rozwiązywania zadań15
A-L-5zaliczenie1
45
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2wykonanie projektów26
A-P-3przygotowanie projektów do zaliczenia3
A-P-4zaliczenie projektu1
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2praca samodzielna związana z zaznajomieniem się z uzyskaną wiedzą7
A-W-3przygotowanie się do egzaminu20
A-W-4zdanie egzaminu3
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
M-4metoda przypadków
M-5metoda programowana z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: zaliczenie projektów
S-3Ocena formująca: zaliczenie laboratorium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_DUL/46_W01
Potrafi ocenić warunki ruchu na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością oraz potrafi formułować opinie biegłych na podstawie rzetelnych analiz warunków bezpieczeństwa na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością i na skrzyżowaniach drogowych
B_1A_W02, B_1A_W07, B_1A_W11, B_1A_W13T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2, C-4T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1M-1, M-3, M-2S-1, S-2, S-3
B_1A_DUL/46_W02
Ma podstawową wiedzę o pomiarach natężenia ruchu
B_1A_W13T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06InzA_W01C-3T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-5M-3S-3
B_1A_DUL/46_W03
Ma szczegółową wiedzę na temat tekstury i współczynnika przyczepności
B_1A_W13T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06InzA_W01C-4T-W-15, T-W-13, T-W-14, T-L-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_DUL/46_U01
Umie ocenić warunki bezpieczeństwa na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością
B_1A_U05, B_1A_U11, B_1A_U13, B_1A_U14, B_1A_U20, B_1A_U19T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-1T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-W-7, T-W-2, T-P-1, T-W-6, T-W-8, T-P-2, T-W-3, T-W-5M-1, M-3, M-2, M-5, M-4S-1, S-2
B_1A_DUL/46_U02
Potrafi planować i przeprowadzać pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
B_1A_U10, B_1A_U13, B_1A_U14, B_1A_U08, B_1A_U22T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U07, InzA_U08C-3T-L-5, T-W-11, T-W-10, T-W-9M-3, M-1S-3
B_1A_DUL/46_U03
Ma umiejętność pisania opinii w sprawach bezpieczeństwa ruchu dotyczących różnych elementów drogi kołowej.
B_1A_U08, B_1A_U19, B_1A_U10, B_1A_U13T1A_U03, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-1T-L-4, T-L-2, T-W-7, T-L-3, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-6M-1, M-3, M-5, M-4, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_DUL/46_K01
Rozumie różne aspekty projektowania i eksploatacji dróg i rozumie skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich oraz ma świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji
B_1A_K02, B_1A_K03, B_1A_K04T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04InzA_K01C-1, C-2, C-3T-L-1, T-P-1, T-L-4, T-L-2, T-P-2M-4, M-3, M-5S-3, S-2, S-1
B_1A_DUL/46_K02
Ma świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym
B_1A_K01, B_1A_K06T1A_K01, T1A_K06InzA_K02C-3, C-1, C-2T-P-2, T-P-1, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2M-5, M-4, M-3S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_DUL/46_W01
Potrafi ocenić warunki ruchu na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością oraz potrafi formułować opinie biegłych na podstawie rzetelnych analiz warunków bezpieczeństwa na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością i na skrzyżowaniach drogowych
2,0Student nie potrafi ocenić warunków ruchu i nie potrafi sformułować poprawnej opinii o nich
3,0Student w sposób minimalny ocenia warunki ruchu, nie potrafi jednak sformułować poprawnej opinii
3,5Student w sposób więcej niż minimalny ocenia warunki ruchu, nie potrafi jednak sformułować poprawnej opinii
4,0Student w sposób podstawowy ocenia warunki ruchu i sformułuje w miarę poprawną opinię
4,5Student dobrze ocenia warunki ruchu i sformułuje poprawną opinię
5,0Student bardzo dobrze ocenia warunki ruchu i sformułuje poprawną opinię
B_1A_DUL/46_W02
Ma podstawową wiedzę o pomiarach natężenia ruchu
2,0Student nie widzi błędnie wykonanych wyników i nie rozumie swoich błędów
3,0Student wykonuje nierzetelne pomiary i je poprawia wg dokładnych wytycznych
3,5Student wykonuje pomiary bez należytej rzetelności, poprawia je i czasami nadal błędnie je interpretuje
4,0Student wykonuje pomiary bez należytej rzetelności i czasami błędnie je interpretuje
4,5Student dobrze wykonuje pomiary, ale czasami błędnie je interpretuje
5,0Student prawidłowo wykonuje rzetelne pomiary i potrafi je zinterpretować
B_1A_DUL/46_W03
Ma szczegółową wiedzę na temat tekstury i współczynnika przyczepności
2,0Student nie ma minimalnej wiedzy o teksturze i współczynniku przyczepności
3,0Student ma minimalną wiedzę o teksturze i współczynniku przyczepności
3,5Student ma więcej niż minimalną wiedzę o teksturze i współczynniku przyczepności
4,0Student ma podstawową wiedzę o teksturze i współczynniku przyczepności
4,5Student ma dobrą wiedzę o teksturze i współczynniku przyczepności
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę o teksturze i współczynniku przyczepności

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_DUL/46_U01
Umie ocenić warunki bezpieczeństwa na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością
2,0Student nie umie ocenić warunków bezpieczeństwa i nie rozumie takiej potrzeby
3,0Student potrafi w minimalny sposób ocenić warunki bezpieczeństwa, ale nie potrafi ich zinterpretować
3,5Student potrafi w minimalny sposób ocenić warunki bezpieczeństwa i potrafi je minimalnie zinterpretować
4,0Student potrafi w podstawowy sposób ocenić warunki bezpieczeństwa i czasami potrafi je zinterpretować
4,5Student potrafi dobrze ocenić warunki bezpieczeństwa i potrafi je zinterpretować
5,0Student potrafi bardzo dobrze ocenić warunki bezpieczeństwa i potrafi je zinterpretować
B_1A_DUL/46_U02
Potrafi planować i przeprowadzać pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
2,0Student nie widzi błędnie wykonanych wyników i nie rozumie swoich błędów
3,0Student wykonuje nierzetelne pomiary i je poprawia wg dokładnych wytycznych
3,5Student wykonuje pomiary bez należytej rzetelności, poprawia je i czasami nadal błędnie je interpretuje
4,0Student wykonuje pomiary bez należytej rzetelności i czasami błędnie je interpretuje
4,5Student dobrze wykonuje pomiary i stara się je interpretować
5,0Student prawidłowo wykonuje rzetelne pomiary i potrafi je zinterpretować
B_1A_DUL/46_U03
Ma umiejętność pisania opinii w sprawach bezpieczeństwa ruchu dotyczących różnych elementów drogi kołowej.
2,0Student nie potrafi napisać opinii w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej
3,0Student potrafi napisać minimalistyczną opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej
3,5Student potrafi napisać w miarę poprawną opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej
4,0Student potrafi napisać poprawną opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej
4,5Student potrafi dobrze napisać opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej
5,0Student potrafi bardzo dobrze napisać opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_DUL/46_K01
Rozumie różne aspekty projektowania i eksploatacji dróg i rozumie skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich oraz ma świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji
2,0Student nie rozumie różnych aspektów projektowania oraz eksploatacji dróg i nie rozumie skutków nieprawidłowych czynności inżynierskich oraz nie ma świadomości odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów oraz podejmowanie decyzji
3,0Student rozumie różne aspekty tylko projektowania dróg oraz rozumie skutków nieprawidłowych czynności inżynierskich, a także nie ma świadomości odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji
3,5Student rozumie różne aspekty projektowania oraz eksploatacji dróg w sposób podstawowy i stara się zrozumieć skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich, a także ma podstawową świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji
4,0Student rozumie różne aspekty projektowania oraz eksploatacji dróg w sposób dobry i stara się zrozumieć skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich, a także ma podstawową świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji
4,5Student rozumie różne aspekty projektowania oraz eksploatacji dróg w sposób dobry i rozumie skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich, a także ma dobrą świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji
5,0Student rozumie bardzo dobrze różne aspekty projektowania oraz eksploatacji dróg i rozumie skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich, a także ma bardzo dobrą świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji
B_1A_DUL/46_K02
Ma świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym
2,0Student nie ma świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz nie rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym
3,0Student ma minimalną świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych, ale nie rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym
3,5Student ma poczucie świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych, ale nie rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym
4,0Student ma dobrą świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym
4,5Student ma więcej niż dobrą świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym

Literatura podstawowa

  1. DATKA ST., SUCHORZEWSKI W., TRACZ M., Inżynieria ruchu, WKŁ, W-wa, 1997, 2
  2. aa, Rozporządzenie MTiGM z dnia 02.03.1999 r., Dziennik Ustaw, W-wa, 1999, 43
  3. aa, System oceny stanu nawierzchni, GDDKiA, W-wa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Alicja Sołowczuk, droga.zut.edu.pl, podstrona "Podstawy eksploatacji dróg", Sz-n, 2011, ostatnia aktualizacja

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie pliku samoliczącego do wyboru parametrów krzywej przejściowej i obliczenia parametrów geometrycznych2
T-L-2Przygotowanie systemu obliczeń związanych z oceną widoczności2
T-L-3Sprawdzenie warunków widoczności na łukach poziomych i pionowych na odcinku drogi5
T-L-4Dobór wartości parametrów drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniach2
T-L-5Pomiar natężenia ruchu w godzinach szczytu4
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z niedostateczną widocznością7
T-P-2Projekt oznakowania poziomego na wybranych łukach pionowych z niedostateczną widocznością8
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11.Wybrane podstawowe warunki projektowe ze standardów i wytycznych projektowania dróg. Podstawowe warunki projektowania krzywych przejściowych z uwzględnieniem 11 warunków wyboru parametru A. Uwzględnienie perspektywy rozwoju dróg kołowych.2
T-W-22.Analiza podstawowych warunków widoczności na drogach kołowych.2
T-W-33.Podstawowe informacje o szczegółach projektowych łuku poziomego dróg kołowych z wykorzystaniem programów projektowych typu CAD. Programy komputerowe wspomagające projektowanie geometrii dróg. Rozwiązywanie podstawowych zagadnień drogowych związanych z planem drogi2
T-W-44.Podstawowe informacje o standardowych warunkach projektowania łuków poziomych na drogach kołowych z uwzględnieniem obwiedni widoczności. Dobór promienia łuku przy zapewnieniu widoczności wykorzystujący metodę iteracji. Przeszkody boczne ograniczające widoczność boczną na łukach poziomych. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi.2
T-W-55.Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące odległości widoczności na zatrzymanie. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.2
T-W-66.Podstawowe informacje o profilu podłużnym w szczegółowym projekcie drogi kołowej. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe informacje o szczegółach projektowych niwelety drogowej, programach projektowych wykorzystujących CAD. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach pionowych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.2
T-W-77.Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie. Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie.2
T-W-88.Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na skrzyżowaniach. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Zagadnienia inżynierskie dotyczące wyznaczania obwiedni widoczności. Widoczność na wlotach na skrzyżowanie przy istniejącej przeszkodzie ograniczającej widoczność. Odległości widoczności na wlotach podporządkowanych przy zbliżaniu się do skrzyżowania i przy zatrzymaniu się pojazdu. Analiza ekspercka trójkątów widoczności wymaganych i rzeczywistych z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.2
T-W-99.Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące wykonywania pomiarów natężenia ruchu. Średnie dobowe natężenie ruchu SDR. Generalny Pomiar Ruchu GPR.2
T-W-1010.Określenie ekwiwalentnego natężenia ruchu i współczynnika wahań ruchu. Zasady wyznaczania współczynnika wahań ruchu.2
T-W-1111.Określenie ekwiwalentnego natężenia ruchu i współczynnika wahań ruchu. Zasady wyznaczania współczynnika wahań ruchu. c.d.2
T-W-1212.Podstawowe parametry drogi. Podstawowe pojęcia i określenia stosowane w eksploatacji dróg. Zmysł wzroku. Zmysł słuchu. Podstawowe zasady pomiaru prędkości. Rodzaje prędkości.2
T-W-1313.Wpływ stanu dróg na pracę transportu samochodowego. Podstawowe parametry stanu technicznego nawierzchni drogowych: nośność, stan powierzchni, równość podłużna i poprzeczna, właściwości przeciwpoślizgowe, tekstura i współczynnik przyczepności.2
T-W-1414.Właściwości przeciwpoślizgowe, tekstura i współczynnik przyczepności.2
T-W-1515.Model wzajemnego oddziaływania zespołu czynników „kierowca-samochód-droga-środowisko”. Model kierowania systemem „warunki drogowe - potok pojazdów”2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-L-2samodzielne wyszukiwanie informacji, przygotowanie problemowych przykładów8
A-L-3samodzielne przygotowanie plików samoliczących6
A-L-4przygotowanie się do rozwiązywania zadań15
A-L-5zaliczenie1
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2wykonanie projektów26
A-P-3przygotowanie projektów do zaliczenia3
A-P-4zaliczenie projektu1
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2praca samodzielna związana z zaznajomieniem się z uzyskaną wiedzą7
A-W-3przygotowanie się do egzaminu20
A-W-4zdanie egzaminu3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_DUL/46_W01Potrafi ocenić warunki ruchu na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością oraz potrafi formułować opinie biegłych na podstawie rzetelnych analiz warunków bezpieczeństwa na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością i na skrzyżowaniach drogowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
B_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat projektowania obiektów infrastruktury transportu lądowego
B_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Opanowanie wiedzy z zakresu doboru parametrów drogowych w celu zapewnienia warunków widoczności
C-2Opanowanie wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na łukach pionowych i poziomych z niedostateczną widocznością
C-4Znajomość znaczenia podstawowych parametrów utrzymania stanu dróg
Treści programoweT-W-55.Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące odległości widoczności na zatrzymanie. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.
T-W-66.Podstawowe informacje o profilu podłużnym w szczegółowym projekcie drogi kołowej. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe informacje o szczegółach projektowych niwelety drogowej, programach projektowych wykorzystujących CAD. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach pionowych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.
T-W-44.Podstawowe informacje o standardowych warunkach projektowania łuków poziomych na drogach kołowych z uwzględnieniem obwiedni widoczności. Dobór promienia łuku przy zapewnieniu widoczności wykorzystujący metodę iteracji. Przeszkody boczne ograniczające widoczność boczną na łukach poziomych. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi.
T-L-2Przygotowanie systemu obliczeń związanych z oceną widoczności
T-L-3Sprawdzenie warunków widoczności na łukach poziomych i pionowych na odcinku drogi
T-L-1Przygotowanie pliku samoliczącego do wyboru parametrów krzywej przejściowej i obliczenia parametrów geometrycznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3metoda projektów
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: zaliczenie projektów
S-3Ocena formująca: zaliczenie laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić warunków ruchu i nie potrafi sformułować poprawnej opinii o nich
3,0Student w sposób minimalny ocenia warunki ruchu, nie potrafi jednak sformułować poprawnej opinii
3,5Student w sposób więcej niż minimalny ocenia warunki ruchu, nie potrafi jednak sformułować poprawnej opinii
4,0Student w sposób podstawowy ocenia warunki ruchu i sformułuje w miarę poprawną opinię
4,5Student dobrze ocenia warunki ruchu i sformułuje poprawną opinię
5,0Student bardzo dobrze ocenia warunki ruchu i sformułuje poprawną opinię
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_DUL/46_W02Ma podstawową wiedzę o pomiarach natężenia ruchu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-3Umiejętność wykonywania podstawowych pomiarów natężenia ruchu na skrzyżowaniach i odcinkach dróg
Treści programoweT-W-99.Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące wykonywania pomiarów natężenia ruchu. Średnie dobowe natężenie ruchu SDR. Generalny Pomiar Ruchu GPR.
T-W-1010.Określenie ekwiwalentnego natężenia ruchu i współczynnika wahań ruchu. Zasady wyznaczania współczynnika wahań ruchu.
T-W-1111.Określenie ekwiwalentnego natężenia ruchu i współczynnika wahań ruchu. Zasady wyznaczania współczynnika wahań ruchu. c.d.
T-L-5Pomiar natężenia ruchu w godzinach szczytu
Metody nauczaniaM-3metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: zaliczenie laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie widzi błędnie wykonanych wyników i nie rozumie swoich błędów
3,0Student wykonuje nierzetelne pomiary i je poprawia wg dokładnych wytycznych
3,5Student wykonuje pomiary bez należytej rzetelności, poprawia je i czasami nadal błędnie je interpretuje
4,0Student wykonuje pomiary bez należytej rzetelności i czasami błędnie je interpretuje
4,5Student dobrze wykonuje pomiary, ale czasami błędnie je interpretuje
5,0Student prawidłowo wykonuje rzetelne pomiary i potrafi je zinterpretować
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_DUL/46_W03Ma szczegółową wiedzę na temat tekstury i współczynnika przyczepności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-4Znajomość znaczenia podstawowych parametrów utrzymania stanu dróg
Treści programoweT-W-1515.Model wzajemnego oddziaływania zespołu czynników „kierowca-samochód-droga-środowisko”. Model kierowania systemem „warunki drogowe - potok pojazdów”
T-W-1313.Wpływ stanu dróg na pracę transportu samochodowego. Podstawowe parametry stanu technicznego nawierzchni drogowych: nośność, stan powierzchni, równość podłużna i poprzeczna, właściwości przeciwpoślizgowe, tekstura i współczynnik przyczepności.
T-W-1414.Właściwości przeciwpoślizgowe, tekstura i współczynnik przyczepności.
T-L-3Sprawdzenie warunków widoczności na łukach poziomych i pionowych na odcinku drogi
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma minimalnej wiedzy o teksturze i współczynniku przyczepności
3,0Student ma minimalną wiedzę o teksturze i współczynniku przyczepności
3,5Student ma więcej niż minimalną wiedzę o teksturze i współczynniku przyczepności
4,0Student ma podstawową wiedzę o teksturze i współczynniku przyczepności
4,5Student ma dobrą wiedzę o teksturze i współczynniku przyczepności
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę o teksturze i współczynniku przyczepności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_DUL/46_U01Umie ocenić warunki bezpieczeństwa na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U05Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa elementów konstrukcji oraz obiektów budowlanych
B_1A_U11Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
B_1A_U13Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa
B_1A_U14Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych, komunikacji oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót budowlanych
B_1A_U20Potrafi opracować dokumentację dotyczącą przygotowania i wykonania inwestycji budowlanej
B_1A_U19Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Opanowanie wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na łukach pionowych i poziomych z niedostateczną widocznością
C-1Opanowanie wiedzy z zakresu doboru parametrów drogowych w celu zapewnienia warunków widoczności
Treści programoweT-L-2Przygotowanie systemu obliczeń związanych z oceną widoczności
T-L-3Sprawdzenie warunków widoczności na łukach poziomych i pionowych na odcinku drogi
T-L-1Przygotowanie pliku samoliczącego do wyboru parametrów krzywej przejściowej i obliczenia parametrów geometrycznych
T-W-77.Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie. Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie.
T-W-22.Analiza podstawowych warunków widoczności na drogach kołowych.
T-P-1Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z niedostateczną widocznością
T-W-66.Podstawowe informacje o profilu podłużnym w szczegółowym projekcie drogi kołowej. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe informacje o szczegółach projektowych niwelety drogowej, programach projektowych wykorzystujących CAD. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach pionowych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.
T-W-88.Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na skrzyżowaniach. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Zagadnienia inżynierskie dotyczące wyznaczania obwiedni widoczności. Widoczność na wlotach na skrzyżowanie przy istniejącej przeszkodzie ograniczającej widoczność. Odległości widoczności na wlotach podporządkowanych przy zbliżaniu się do skrzyżowania i przy zatrzymaniu się pojazdu. Analiza ekspercka trójkątów widoczności wymaganych i rzeczywistych z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.
T-P-2Projekt oznakowania poziomego na wybranych łukach pionowych z niedostateczną widocznością
T-W-33.Podstawowe informacje o szczegółach projektowych łuku poziomego dróg kołowych z wykorzystaniem programów projektowych typu CAD. Programy komputerowe wspomagające projektowanie geometrii dróg. Rozwiązywanie podstawowych zagadnień drogowych związanych z planem drogi
T-W-55.Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące odległości widoczności na zatrzymanie. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3metoda projektów
M-2wykład problemowy
M-5metoda programowana z użyciem komputera
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: zaliczenie projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie ocenić warunków bezpieczeństwa i nie rozumie takiej potrzeby
3,0Student potrafi w minimalny sposób ocenić warunki bezpieczeństwa, ale nie potrafi ich zinterpretować
3,5Student potrafi w minimalny sposób ocenić warunki bezpieczeństwa i potrafi je minimalnie zinterpretować
4,0Student potrafi w podstawowy sposób ocenić warunki bezpieczeństwa i czasami potrafi je zinterpretować
4,5Student potrafi dobrze ocenić warunki bezpieczeństwa i potrafi je zinterpretować
5,0Student potrafi bardzo dobrze ocenić warunki bezpieczeństwa i potrafi je zinterpretować
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_DUL/46_U02Potrafi planować i przeprowadzać pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U10Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
B_1A_U13Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa
B_1A_U14Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych, komunikacji oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót budowlanych
B_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
B_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Umiejętność wykonywania podstawowych pomiarów natężenia ruchu na skrzyżowaniach i odcinkach dróg
Treści programoweT-L-5Pomiar natężenia ruchu w godzinach szczytu
T-W-1111.Określenie ekwiwalentnego natężenia ruchu i współczynnika wahań ruchu. Zasady wyznaczania współczynnika wahań ruchu. c.d.
T-W-1010.Określenie ekwiwalentnego natężenia ruchu i współczynnika wahań ruchu. Zasady wyznaczania współczynnika wahań ruchu.
T-W-99.Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące wykonywania pomiarów natężenia ruchu. Średnie dobowe natężenie ruchu SDR. Generalny Pomiar Ruchu GPR.
Metody nauczaniaM-3metoda projektów
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: zaliczenie laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie widzi błędnie wykonanych wyników i nie rozumie swoich błędów
3,0Student wykonuje nierzetelne pomiary i je poprawia wg dokładnych wytycznych
3,5Student wykonuje pomiary bez należytej rzetelności, poprawia je i czasami nadal błędnie je interpretuje
4,0Student wykonuje pomiary bez należytej rzetelności i czasami błędnie je interpretuje
4,5Student dobrze wykonuje pomiary i stara się je interpretować
5,0Student prawidłowo wykonuje rzetelne pomiary i potrafi je zinterpretować
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_DUL/46_U03Ma umiejętność pisania opinii w sprawach bezpieczeństwa ruchu dotyczących różnych elementów drogi kołowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
B_1A_U19Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
B_1A_U10Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
B_1A_U13Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Opanowanie wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na łukach pionowych i poziomych z niedostateczną widocznością
C-1Opanowanie wiedzy z zakresu doboru parametrów drogowych w celu zapewnienia warunków widoczności
Treści programoweT-L-4Dobór wartości parametrów drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniach
T-L-2Przygotowanie systemu obliczeń związanych z oceną widoczności
T-W-77.Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie. Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie.
T-L-3Sprawdzenie warunków widoczności na łukach poziomych i pionowych na odcinku drogi
T-W-44.Podstawowe informacje o standardowych warunkach projektowania łuków poziomych na drogach kołowych z uwzględnieniem obwiedni widoczności. Dobór promienia łuku przy zapewnieniu widoczności wykorzystujący metodę iteracji. Przeszkody boczne ograniczające widoczność boczną na łukach poziomych. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi.
T-W-88.Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na skrzyżowaniach. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Zagadnienia inżynierskie dotyczące wyznaczania obwiedni widoczności. Widoczność na wlotach na skrzyżowanie przy istniejącej przeszkodzie ograniczającej widoczność. Odległości widoczności na wlotach podporządkowanych przy zbliżaniu się do skrzyżowania i przy zatrzymaniu się pojazdu. Analiza ekspercka trójkątów widoczności wymaganych i rzeczywistych z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.
T-W-55.Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące odległości widoczności na zatrzymanie. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.
T-W-66.Podstawowe informacje o profilu podłużnym w szczegółowym projekcie drogi kołowej. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe informacje o szczegółach projektowych niwelety drogowej, programach projektowych wykorzystujących CAD. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach pionowych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3metoda projektów
M-5metoda programowana z użyciem komputera
M-4metoda przypadków
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi napisać opinii w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej
3,0Student potrafi napisać minimalistyczną opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej
3,5Student potrafi napisać w miarę poprawną opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej
4,0Student potrafi napisać poprawną opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej
4,5Student potrafi dobrze napisać opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej
5,0Student potrafi bardzo dobrze napisać opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_DUL/46_K01Rozumie różne aspekty projektowania i eksploatacji dróg i rozumie skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich oraz ma świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
B_1A_K03Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu
B_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Opanowanie wiedzy z zakresu doboru parametrów drogowych w celu zapewnienia warunków widoczności
C-2Opanowanie wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na łukach pionowych i poziomych z niedostateczną widocznością
C-3Umiejętność wykonywania podstawowych pomiarów natężenia ruchu na skrzyżowaniach i odcinkach dróg
Treści programoweT-L-1Przygotowanie pliku samoliczącego do wyboru parametrów krzywej przejściowej i obliczenia parametrów geometrycznych
T-P-1Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z niedostateczną widocznością
T-L-4Dobór wartości parametrów drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniach
T-L-2Przygotowanie systemu obliczeń związanych z oceną widoczności
T-P-2Projekt oznakowania poziomego na wybranych łukach pionowych z niedostateczną widocznością
Metody nauczaniaM-4metoda przypadków
M-3metoda projektów
M-5metoda programowana z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: zaliczenie laboratorium
S-2Ocena formująca: zaliczenie projektów
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie różnych aspektów projektowania oraz eksploatacji dróg i nie rozumie skutków nieprawidłowych czynności inżynierskich oraz nie ma świadomości odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów oraz podejmowanie decyzji
3,0Student rozumie różne aspekty tylko projektowania dróg oraz rozumie skutków nieprawidłowych czynności inżynierskich, a także nie ma świadomości odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji
3,5Student rozumie różne aspekty projektowania oraz eksploatacji dróg w sposób podstawowy i stara się zrozumieć skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich, a także ma podstawową świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji
4,0Student rozumie różne aspekty projektowania oraz eksploatacji dróg w sposób dobry i stara się zrozumieć skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich, a także ma podstawową świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji
4,5Student rozumie różne aspekty projektowania oraz eksploatacji dróg w sposób dobry i rozumie skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich, a także ma dobrą świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji
5,0Student rozumie bardzo dobrze różne aspekty projektowania oraz eksploatacji dróg i rozumie skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich, a także ma bardzo dobrą świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_DUL/46_K02Ma świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
B_1A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Umiejętność wykonywania podstawowych pomiarów natężenia ruchu na skrzyżowaniach i odcinkach dróg
C-1Opanowanie wiedzy z zakresu doboru parametrów drogowych w celu zapewnienia warunków widoczności
C-2Opanowanie wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na łukach pionowych i poziomych z niedostateczną widocznością
Treści programoweT-P-2Projekt oznakowania poziomego na wybranych łukach pionowych z niedostateczną widocznością
T-P-1Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z niedostateczną widocznością
T-L-4Dobór wartości parametrów drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniach
T-L-1Przygotowanie pliku samoliczącego do wyboru parametrów krzywej przejściowej i obliczenia parametrów geometrycznych
T-L-3Sprawdzenie warunków widoczności na łukach poziomych i pionowych na odcinku drogi
T-L-2Przygotowanie systemu obliczeń związanych z oceną widoczności
Metody nauczaniaM-5metoda programowana z użyciem komputera
M-4metoda przypadków
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: zaliczenie laboratorium
S-2Ocena formująca: zaliczenie projektów
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz nie rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym
3,0Student ma minimalną świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych, ale nie rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym
3,5Student ma poczucie świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych, ale nie rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym
4,0Student ma dobrą świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym
4,5Student ma więcej niż dobrą świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym