Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
specjalność: Budownictwo Wodne

Sylabus przedmiotu Projektowanie dróg kolejowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie dróg kolejowych
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP7 18 2,50,44zaliczenie
wykładyW7 18 2,50,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie z: Matematyki i Fizyki
W-2Zaliczenie z: Geometrii wykreślnej
W-3Zaliczenie z: Budownictwa komunikacyjnego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie wiedzy i nabycie umiejętności posługiwania się wybranymi programami komputerowymi, wspomagającymi decyzje projektowe w budownictwie oraz wyrobienie w sobie umiejętności oceny otrzymanych wyników
C-2Nabycie wiedzy i opanowanie umiejętności projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz dokonywania oceny proponowanych rozwiązań
C-3Nabycie umiejętności odczytywania i wykonywania podstawowych rysunków drogowych (planu, profilu porzecznego i przekrojów poprzecznych) w środowisku wybranych programów CAD
C-4Nabycie umiejętności poprawnego wyboru narzędzia lub metody do rozwiązywania problemów projektowania wybranych elementów linii kolejowych
C-5Nabycie umiejętności przygotowania i przedstawienia prezentacji dotyczącej wyników realizacji powierzonego zadania inżynierskiego
C-6Nabycie umiejętności planowania, wykonywania pomiarów, interpretowania uzyskanych wyników i wyciągania wniosków
C-7Nabycie wiedzy o podstawowych obiektach drogowych oraz umiejętności rozpoznawania poznanych obiektów i dokonywania ich klasyfikacji oraz zestawianie obciążeń działających na obiekty budowlane

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-11 Wprowadzenie do projektowania linii kolejowej w planie. Poznawanie programów komputerowych wspomagających projektowanie. Nauka odczytu map geodezyjnych z wykorzystaniem CAD2
T-P-22 Nauka składania rysunków i planowanie standardowego sposobu składania planu i profilu kolejowego wg harmonijki. Wyznaczenie głównych punktów i trasowanie kroczkiem traserskim na mapie geodezyjnej. Poznawanie podstawowych zasad konstruowania i projektowania elementów linii kolejowej2
T-P-33 Wyznaczenie długości prostych odcinków plany linii kolejowej. Pikieta linii kolejowej. Zasady wyznaczania odległości WlW2. Sprawdzenie poprawności przyjętej długości odcinka prostego. Poznawanie zasad perspektywicznego projektowania linii kolejowej. Różnica pomiędzy warunkami istniejącymi i uwzględnianej w przyszłości zmiany kategorii linii.2
T-P-44 Pikieta linii kolejowej. Dobór promienia łuku poziomego z uwzględnieniem perspektyw rozwojowych2
T-P-55 Sprawdzenie zaprojektowanego planu linii kolejowej w dwóch wariantach przez prowadzącego ćwiczenia projektowe2
T-P-66 Przekroje poprzeczne2
T-P-77 Projektowanie dowiązań linii kolejowej do istniejących dróg. Wyliczanie rzędnych krawędzi torowiska, główki szyny i rzędnej drogi kołowej. Klasyfikacja dróg i obiektów inżynierskich. Sprawdzenie zapewnienia skrajni kolejowej pod wiaduktem drogowym oraz skrajni drogowej pod wiaduktem kolejowym. Uwzględnienie różnych warunków dowiązań i różnych ugięć przęsła obiektu w zależności od rozpiętości danego przęsła2
T-P-88 Nauka wykorzystywania metody „jodełki" w projektowaniu niwelety kolejowej na przykładach zaprojektowanych w planie wariantów. Wszyscy przynoszą wkreślony teren przynajmniej w l wariancie. Wstępne projektowanie niwelety. Zasady kształtowania łuków pionowych w niwelecie kolejowej. Projektowanie szczególnego przypadku, tj. projektowania łuku pionowego na łuku poziomym4
18
wykłady
T-W-11. Pojęcia wstępne. Klasyfikacja linii kolejowej pod względem ich przeznaczenia i pod względem technicznym. Kroczek traserski2
T-W-22. Kształt linii kolejowej w planie. Droga kolejowa. Trasowanie linii kolejowej na terenach nizinnych, podgórskich i górskich. Rozwinięcie trasy. Trasowanie swobodne i utrudnione.2
T-W-33. Projektowanie linii kolejowej. Przykłady złego trasowania. Przedstawienie podstawowych informacji o przygotowaniu wydruku planu linii kolejowej w skali 1:25 000 w środowisku wybranych programów CAD. Układ kilku łuków. Zasady pikietażu linii kolejowych. Wybór wariantu trasy kolejowej.2
T-W-44. Kształt i przekroje poprzeczne linii kolejowych. Zasady projektowania przekroju poprzecznego linii kolejowych przy różnych kategoriach linii i klasach utrzymania torów. Przekroje normalne i charakterystyczne i podstawowe różnice pomiędzy przekrojami.2
T-W-55. Skrajnia kolejowa. Opory ruchu pociągów. Nawierzchnia kolejowa.2
T-W-66. Przejazdy kolejowe. Warunki projektowania przejazdów. Nawierzchnia kolejowa na przejeździe kolejowym. Skrzyżowania dwupoziomowe dróg kołowych z liniami kolejowymi.2
T-W-77. Profil podłużny. Podstawowe zasady kształtowania profilu podłużnego linii kolejowej. Pochylenie miarodajne. Rzeki i cieki wodne w miejscach ich przecięcia się z linią kolejową. Załomy profilu podłużnego. Łuki pionowe w profilu podłużnym. Projektowanie łuków pionowych w pobliżu łuków poziomych i obiektów inżynierskich.4
T-W-88. Tabela robót ziemnych. Podstawowe zasady obliczeń. Nomogram do wyznaczania robót ziemnych.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach18
A-P-2przygotowanie projektu50
A-P-3przygotowanie projektu do wydruku i do zaliczenia6
A-P-4zaliczenie projektu1
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2praca samodzielna z normami i wytycznymi projektowymi20
A-W-3studia literaturowe5
A-W-4przygotowanie się do zaliczenia30
A-W-5zaliczenie przedmiotu2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
M-4metody programowane z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie sprawdzianu pisemnego
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_DUL/37_W01
Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie linii kolejowych
B_1A_W07, B_1A_W10, B_1A_W11, B_1A_W13, B_1A_W14T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-5T-P-7, T-P-4, T-W-4, T-P-2, T-P-3, T-W-1, T-P-8, T-P-1, T-W-7, T-W-2, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-P-6M-3, M-2, M-1S-1, S-2
B_1A_DUL/37_W02
Zna podstawowe zasady przygotowania rysunku i wydruku planu linii kolejowej, jej profilu podłużnego i przekrojów normalnych w środowisku wybranych programów CAD
B_1A_W02T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07InzA_W02C-1, C-3T-W-7, T-P-3, T-W-3, T-P-8, T-P-1, T-P-4M-1, M-3S-2
B_1A_DUL/37_W03
Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu i budowie linii kolejowych oraz o cyklu życia obiektów budowlanych
B_1A_W22, B_1A_W23T1A_W05, T1A_W06InzA_W01C-5, C-4, C-7T-P-4, T-P-8, T-W-5, T-W-3, T-P-3, T-W-7, T-W-8, T-W-6M-1, M-3S-2
B_1A_DUL/37_W04
Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych
B_1A_W07, B_1A_W10, B_1A_W13T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-2T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2M-3, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_DUL/37_U01
Potrafi zaprojektować elementy linii kolejowej i odczytać (wykorzystując CAD) podstawowe rysunki planu, profilu i przekroju linii kolejowej, równocześnie zestawiając odpowiednią dokumentację graficzną projektu i realizacji zadania projektowego
B_1A_U07, B_1A_U11, B_1A_U19T1A_U02, T1A_U03, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-3, C-2, C-4, C-1T-W-2, T-W-3, T-P-3, T-W-7, T-P-8, T-P-1M-4, M-2, M-1, M-3S-2, S-1
B_1A_DUL/37_U02
Potrafi dobrać odpowiednie metody do rozwiązywania problemów i analiz, sformułować wnioski końcowe i przedstawić je w formie prezentacji
B_1A_U05, B_1A_U22T1A_U01, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-5, C-4T-P-7, T-P-3M-2, M-3, M-1S-2, S-1
B_1A_DUL/37_U03
Potrafi, wykorzystując różne programy komputerowe, analizować i ocenić różne warunki potrzebne w projektowaniu linii kolejowych
B_1A_U06T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05C-2T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-P-8, T-P-7, T-P-3M-4S-2, S-1
B_1A_DUL/37_U04
Potrafi klasyfikować poznane obiekty inżynierskie na liniach kolejowych, a także obciążenia działające na nie
B_1A_U01, B_1A_U02T1A_U10, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15InzA_U03, InzA_U06, InzA_U07C-7T-W-6, T-W-7, T-P-7, T-W-1, T-P-6, T-P-3, T-W-4, T-W-5M-1S-2, S-1
B_1A_DUL/37_U05
Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania i budowy linii kolejowej, planując i analizując rozważany problem
B_1A_U08, B_1A_U10T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-4, C-6T-P-8, T-P-7, T-P-4, T-P-6, T-P-3M-4, M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_DUL/37_K01
Rozumie skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko
B_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-2, C-4T-P-3, T-P-7, T-P-8M-1, M-4, M-3S-2, S-1
B_1A_DUL/37_K02
Rozumie rolę odpowiedzialności za bezpieczeństwo w swoich działaniach inżynierskich
B_1A_K03, B_1A_K04T1A_K03, T1A_K04C-6T-P-7, T-P-3, T-P-8M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_DUL/37_W01
Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie linii kolejowych
2,0Student nie umie samodzielnie posługiwać się programami wspomagającymi projektowanie
3,0Student umie minimalnie samodzielnie posługiwać się programami wspomagającymi projektowanie
3,5Student umie samodzielnie w sposób podstawowy posługiwać się programami wspomagającymi projektowanie, po wyjaśnieniach i pomocy prowadzącego
4,0Student umie samodzielnie w sposób podstawowy posługiwać się programami wspomagającymi projektowanie
4,5Student umie samodzielnie dobrze posługiwać się programami wspomagającymi projektowanie
5,0Student umie samodzielnie bardzo dobrze posługiwać się programami wspomagającymi projektowan
B_1A_DUL/37_W02
Zna podstawowe zasady przygotowania rysunku i wydruku planu linii kolejowej, jej profilu podłużnego i przekrojów normalnych w środowisku wybranych programów CAD
2,0Student nie umie samodzielnie przygotować rysunku i wydruku
3,0Student umie w sposób minimalny samodzielnie przygotować rysunek i wydruk
3,5Student umie w sposób więcej niż minimalny samodzielnie przygotować rysunek i wydruk
4,0Student umie w sposób podstawowy samodzielnie przygotować rysunek i wydruk
4,5Student umie dobrze samodzielnie przygotować rysunek i wydruk
5,0Student umie bardzo dobrze samodzielnie przygotować rysunek i wydruk
B_1A_DUL/37_W03
Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu i budowie linii kolejowych oraz o cyklu życia obiektów budowlanych
2,0Student nie ma wiedzy i nie czuje potrzeby znajomości trendów rozwojowych
3,0Student ma minimalną wiedzę, ale nie czuje potrzeby znajomości trendów rozwojowych
3,5Student ma większą niż minimalna wiedzę, ale nie czuje potrzeby znajomości trendów rozwojowych
4,0Student ma podstawową wiedzę i czuje potrzebę znajomości trendów rozwojowych
4,5Student ma dobrą wiedzę i czuje potrzebę znajomości trendów rozwojowych
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę i ma znajomość trendów rozwojowych
B_1A_DUL/37_W04
Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych
2,0Student nie zna norm i wytycznych technicznych stosowanych w projektowaniu linii kolejowych
3,0Student minimalnie zna normy i wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych
3,5Student więcej niż minimalnie zna normy i wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych
4,0Student zna podstawowe normy i wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych
4,5Student zna dobrze normy i wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych
5,0Student zna bardzo dobrze normy i wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_DUL/37_U01
Potrafi zaprojektować elementy linii kolejowej i odczytać (wykorzystując CAD) podstawowe rysunki planu, profilu i przekroju linii kolejowej, równocześnie zestawiając odpowiednią dokumentację graficzną projektu i realizacji zadania projektowego
2,0Student nie potrafi zaprojektować samodzielnie podstawowych elementów linii kolejowej
3,0Student potrafi w sposób minimalny zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej
3,5Student potrafi minimalnie zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej
4,0Student potrafi zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej
4,5Student potrafi dobrze zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej
5,0Student potrafi bardzo dobrze zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej
B_1A_DUL/37_U02
Potrafi dobrać odpowiednie metody do rozwiązywania problemów i analiz, sformułować wnioski końcowe i przedstawić je w formie prezentacji
2,0Student nie potrafi dobrać samodzielnie odpowiednich metod i nie potrafi samodzielnie rozwiązać postawionego zadania
3,0Student bardzo słabo potrafi dobrać odpowiednie metody, ale nie potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie
3,5Student potrafi w sposób więcej niż minimalny dobrać odpowiednie metody i nie potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie
4,0Student potrafi dobrać odpowiednie metody i stara się samodzielnie rozwiązać postawione zadanie
4,5Student potrafi dobrać odpowiednie metody i potrafi rozwiązać samodzielnie postawione zadanie
5,0Student potrafi dobrać odpowiednie metody i potrafi bardzo dobrze rozwiązać samodzielnie postawione zadanie
B_1A_DUL/37_U03
Potrafi, wykorzystując różne programy komputerowe, analizować i ocenić różne warunki potrzebne w projektowaniu linii kolejowych
2,0Student nie potrafi samodzielnie analizować i oceniać różnych warunków przy projektowaniu
3,0Student bardzo słabo potrafi analizować i oceniać różne warunki przy projektowaniu
3,5Student minimalnie potrafi analizować i oceniać różne warunki przy projektowaniu
4,0Student potrafi analizować i oceniać podstawowe warunki przy projektowaniu
4,5Student potrafi analizować i oceniać różne warunki przy projektowaniu
5,0Student bardzo dobrze potrafi analizować i oceniać różne warunki przy projektowaniu
B_1A_DUL/37_U04
Potrafi klasyfikować poznane obiekty inżynierskie na liniach kolejowych, a także obciążenia działające na nie
2,0Student nie rozumie żadnej klasyfikacji, nie wie nic o obciążeniach
3,0Student minimalnie potrafi dostrzec różnice i dokonać klasyfikacji, robi jednak błędy przy obciążeniach
3,5Student potrafi dostrzec różnice i dokonać klasyfikacji, robi jednak błędy przy obciążeniach
4,0Student dobrze potrafi dokonać klasyfikacji, robi jednak błędy przy obciążeniach
4,5Student potrafi dokonać klasyfikacji i dobrze zestawia obciążenia po podpowiedziach
5,0Student bardzo dobrze klasyfikuje i rozumie wagę doboru obciążenia
B_1A_DUL/37_U05
Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania i budowy linii kolejowej, planując i analizując rozważany problem
2,0Student nie potrafi rozwiązywać samodzielnie podstawowych zagadnień
3,0Student bardzo słabo potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia, w sposób minimalny
3,5Student potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia, w sposób więcej niż minimalny
4,0Student potrafi samodzielnie rozwiązywać podstawowe zagadnienia
4,5Student potrafi dobrze rozwiązywać podstawowe zagadnienia
5,0Student potrafi bardzo dobrze rozwiązywać podstawowe zagadnienia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_DUL/37_K01
Rozumie skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko
2,0Student nie rozumie zagadnień związanych z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko
3,0Student minimalnie rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko
3,5Student więcej niż minimalnie rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko
4,0Student tylko w sposób podstawowy rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko
4,5Student dobrze rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko
5,0Student bardzo dobrze rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko
B_1A_DUL/37_K02
Rozumie rolę odpowiedzialności za bezpieczeństwo w swoich działaniach inżynierskich
2,0Student nie rozumie odpowiedzialności za bezpieczeństwo
3,0Student minimalnie rozumie odpowiedzialność za bezpieczeństwo, ale nie umie tego przenieść na swoją działalność inżynierską
3,5Student minimalnie rozumie odpowiedzialność za bezpieczeństwo i blednie przenosi swoją wiedzę na swoją działalność inżynierską
4,0Student rozumie odpowiedzialność za bezpieczeństwo i stara się trafnie przenieść posiadaną wiedzę na swoją działalność inżynierską
4,5Student rozumie odpowiedzialność za bezpieczeństwo i trafnie przenosi posiadaną wiedzę na swoją działalność inżynierską
5,0Student bardzo dobrze rozumie odpowiedzialność za bezpieczeństwo i trafnie przenosi posiadaną wiedzę na swoją działalność inżynierską

Literatura podstawowa

  1. Sołowczuk A., Podstawy dróg kolejowych, Wydawnictwa Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1999
  2. 2. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10.09.1998 r. w sprawie „warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie”, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej nr 151/1998 poz. 987, Warszawa, 1998
  3. Alicja Sołowczuk, Witryna internetowa: droga.zut.edu.pl – bieżąca aktualizacja podstrony „kolej”, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Sysak J., Drogi kolejowe, PWN, Warszawa, 1982

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-11 Wprowadzenie do projektowania linii kolejowej w planie. Poznawanie programów komputerowych wspomagających projektowanie. Nauka odczytu map geodezyjnych z wykorzystaniem CAD2
T-P-22 Nauka składania rysunków i planowanie standardowego sposobu składania planu i profilu kolejowego wg harmonijki. Wyznaczenie głównych punktów i trasowanie kroczkiem traserskim na mapie geodezyjnej. Poznawanie podstawowych zasad konstruowania i projektowania elementów linii kolejowej2
T-P-33 Wyznaczenie długości prostych odcinków plany linii kolejowej. Pikieta linii kolejowej. Zasady wyznaczania odległości WlW2. Sprawdzenie poprawności przyjętej długości odcinka prostego. Poznawanie zasad perspektywicznego projektowania linii kolejowej. Różnica pomiędzy warunkami istniejącymi i uwzględnianej w przyszłości zmiany kategorii linii.2
T-P-44 Pikieta linii kolejowej. Dobór promienia łuku poziomego z uwzględnieniem perspektyw rozwojowych2
T-P-55 Sprawdzenie zaprojektowanego planu linii kolejowej w dwóch wariantach przez prowadzącego ćwiczenia projektowe2
T-P-66 Przekroje poprzeczne2
T-P-77 Projektowanie dowiązań linii kolejowej do istniejących dróg. Wyliczanie rzędnych krawędzi torowiska, główki szyny i rzędnej drogi kołowej. Klasyfikacja dróg i obiektów inżynierskich. Sprawdzenie zapewnienia skrajni kolejowej pod wiaduktem drogowym oraz skrajni drogowej pod wiaduktem kolejowym. Uwzględnienie różnych warunków dowiązań i różnych ugięć przęsła obiektu w zależności od rozpiętości danego przęsła2
T-P-88 Nauka wykorzystywania metody „jodełki" w projektowaniu niwelety kolejowej na przykładach zaprojektowanych w planie wariantów. Wszyscy przynoszą wkreślony teren przynajmniej w l wariancie. Wstępne projektowanie niwelety. Zasady kształtowania łuków pionowych w niwelecie kolejowej. Projektowanie szczególnego przypadku, tj. projektowania łuku pionowego na łuku poziomym4
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. Pojęcia wstępne. Klasyfikacja linii kolejowej pod względem ich przeznaczenia i pod względem technicznym. Kroczek traserski2
T-W-22. Kształt linii kolejowej w planie. Droga kolejowa. Trasowanie linii kolejowej na terenach nizinnych, podgórskich i górskich. Rozwinięcie trasy. Trasowanie swobodne i utrudnione.2
T-W-33. Projektowanie linii kolejowej. Przykłady złego trasowania. Przedstawienie podstawowych informacji o przygotowaniu wydruku planu linii kolejowej w skali 1:25 000 w środowisku wybranych programów CAD. Układ kilku łuków. Zasady pikietażu linii kolejowych. Wybór wariantu trasy kolejowej.2
T-W-44. Kształt i przekroje poprzeczne linii kolejowych. Zasady projektowania przekroju poprzecznego linii kolejowych przy różnych kategoriach linii i klasach utrzymania torów. Przekroje normalne i charakterystyczne i podstawowe różnice pomiędzy przekrojami.2
T-W-55. Skrajnia kolejowa. Opory ruchu pociągów. Nawierzchnia kolejowa.2
T-W-66. Przejazdy kolejowe. Warunki projektowania przejazdów. Nawierzchnia kolejowa na przejeździe kolejowym. Skrzyżowania dwupoziomowe dróg kołowych z liniami kolejowymi.2
T-W-77. Profil podłużny. Podstawowe zasady kształtowania profilu podłużnego linii kolejowej. Pochylenie miarodajne. Rzeki i cieki wodne w miejscach ich przecięcia się z linią kolejową. Załomy profilu podłużnego. Łuki pionowe w profilu podłużnym. Projektowanie łuków pionowych w pobliżu łuków poziomych i obiektów inżynierskich.4
T-W-88. Tabela robót ziemnych. Podstawowe zasady obliczeń. Nomogram do wyznaczania robót ziemnych.2
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach18
A-P-2przygotowanie projektu50
A-P-3przygotowanie projektu do wydruku i do zaliczenia6
A-P-4zaliczenie projektu1
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2praca samodzielna z normami i wytycznymi projektowymi20
A-W-3studia literaturowe5
A-W-4przygotowanie się do zaliczenia30
A-W-5zaliczenie przedmiotu2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_DUL/37_W01Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie linii kolejowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W10Zna zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego, przemysłowego, komunikacyjnego i wodnego
B_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat projektowania obiektów infrastruktury transportu lądowego
B_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_1A_W14Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie konstrukcji oraz organizację robót budowlanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-5Nabycie umiejętności przygotowania i przedstawienia prezentacji dotyczącej wyników realizacji powierzonego zadania inżynierskiego
Treści programoweT-P-77 Projektowanie dowiązań linii kolejowej do istniejących dróg. Wyliczanie rzędnych krawędzi torowiska, główki szyny i rzędnej drogi kołowej. Klasyfikacja dróg i obiektów inżynierskich. Sprawdzenie zapewnienia skrajni kolejowej pod wiaduktem drogowym oraz skrajni drogowej pod wiaduktem kolejowym. Uwzględnienie różnych warunków dowiązań i różnych ugięć przęsła obiektu w zależności od rozpiętości danego przęsła
T-P-44 Pikieta linii kolejowej. Dobór promienia łuku poziomego z uwzględnieniem perspektyw rozwojowych
T-W-44. Kształt i przekroje poprzeczne linii kolejowych. Zasady projektowania przekroju poprzecznego linii kolejowych przy różnych kategoriach linii i klasach utrzymania torów. Przekroje normalne i charakterystyczne i podstawowe różnice pomiędzy przekrojami.
T-P-22 Nauka składania rysunków i planowanie standardowego sposobu składania planu i profilu kolejowego wg harmonijki. Wyznaczenie głównych punktów i trasowanie kroczkiem traserskim na mapie geodezyjnej. Poznawanie podstawowych zasad konstruowania i projektowania elementów linii kolejowej
T-P-33 Wyznaczenie długości prostych odcinków plany linii kolejowej. Pikieta linii kolejowej. Zasady wyznaczania odległości WlW2. Sprawdzenie poprawności przyjętej długości odcinka prostego. Poznawanie zasad perspektywicznego projektowania linii kolejowej. Różnica pomiędzy warunkami istniejącymi i uwzględnianej w przyszłości zmiany kategorii linii.
T-W-11. Pojęcia wstępne. Klasyfikacja linii kolejowej pod względem ich przeznaczenia i pod względem technicznym. Kroczek traserski
T-P-88 Nauka wykorzystywania metody „jodełki" w projektowaniu niwelety kolejowej na przykładach zaprojektowanych w planie wariantów. Wszyscy przynoszą wkreślony teren przynajmniej w l wariancie. Wstępne projektowanie niwelety. Zasady kształtowania łuków pionowych w niwelecie kolejowej. Projektowanie szczególnego przypadku, tj. projektowania łuku pionowego na łuku poziomym
T-P-11 Wprowadzenie do projektowania linii kolejowej w planie. Poznawanie programów komputerowych wspomagających projektowanie. Nauka odczytu map geodezyjnych z wykorzystaniem CAD
T-W-77. Profil podłużny. Podstawowe zasady kształtowania profilu podłużnego linii kolejowej. Pochylenie miarodajne. Rzeki i cieki wodne w miejscach ich przecięcia się z linią kolejową. Załomy profilu podłużnego. Łuki pionowe w profilu podłużnym. Projektowanie łuków pionowych w pobliżu łuków poziomych i obiektów inżynierskich.
T-W-22. Kształt linii kolejowej w planie. Droga kolejowa. Trasowanie linii kolejowej na terenach nizinnych, podgórskich i górskich. Rozwinięcie trasy. Trasowanie swobodne i utrudnione.
T-W-88. Tabela robót ziemnych. Podstawowe zasady obliczeń. Nomogram do wyznaczania robót ziemnych.
T-W-66. Przejazdy kolejowe. Warunki projektowania przejazdów. Nawierzchnia kolejowa na przejeździe kolejowym. Skrzyżowania dwupoziomowe dróg kołowych z liniami kolejowymi.
T-W-33. Projektowanie linii kolejowej. Przykłady złego trasowania. Przedstawienie podstawowych informacji o przygotowaniu wydruku planu linii kolejowej w skali 1:25 000 w środowisku wybranych programów CAD. Układ kilku łuków. Zasady pikietażu linii kolejowych. Wybór wariantu trasy kolejowej.
T-P-66 Przekroje poprzeczne
Metody nauczaniaM-3metoda projektów
M-2wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie sprawdzianu pisemnego
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie samodzielnie posługiwać się programami wspomagającymi projektowanie
3,0Student umie minimalnie samodzielnie posługiwać się programami wspomagającymi projektowanie
3,5Student umie samodzielnie w sposób podstawowy posługiwać się programami wspomagającymi projektowanie, po wyjaśnieniach i pomocy prowadzącego
4,0Student umie samodzielnie w sposób podstawowy posługiwać się programami wspomagającymi projektowanie
4,5Student umie samodzielnie dobrze posługiwać się programami wspomagającymi projektowanie
5,0Student umie samodzielnie bardzo dobrze posługiwać się programami wspomagającymi projektowan
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_DUL/37_W02Zna podstawowe zasady przygotowania rysunku i wydruku planu linii kolejowej, jej profilu podłużnego i przekrojów normalnych w środowisku wybranych programów CAD
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Opanowanie wiedzy i nabycie umiejętności posługiwania się wybranymi programami komputerowymi, wspomagającymi decyzje projektowe w budownictwie oraz wyrobienie w sobie umiejętności oceny otrzymanych wyników
C-3Nabycie umiejętności odczytywania i wykonywania podstawowych rysunków drogowych (planu, profilu porzecznego i przekrojów poprzecznych) w środowisku wybranych programów CAD
Treści programoweT-W-77. Profil podłużny. Podstawowe zasady kształtowania profilu podłużnego linii kolejowej. Pochylenie miarodajne. Rzeki i cieki wodne w miejscach ich przecięcia się z linią kolejową. Załomy profilu podłużnego. Łuki pionowe w profilu podłużnym. Projektowanie łuków pionowych w pobliżu łuków poziomych i obiektów inżynierskich.
T-P-33 Wyznaczenie długości prostych odcinków plany linii kolejowej. Pikieta linii kolejowej. Zasady wyznaczania odległości WlW2. Sprawdzenie poprawności przyjętej długości odcinka prostego. Poznawanie zasad perspektywicznego projektowania linii kolejowej. Różnica pomiędzy warunkami istniejącymi i uwzględnianej w przyszłości zmiany kategorii linii.
T-W-33. Projektowanie linii kolejowej. Przykłady złego trasowania. Przedstawienie podstawowych informacji o przygotowaniu wydruku planu linii kolejowej w skali 1:25 000 w środowisku wybranych programów CAD. Układ kilku łuków. Zasady pikietażu linii kolejowych. Wybór wariantu trasy kolejowej.
T-P-88 Nauka wykorzystywania metody „jodełki" w projektowaniu niwelety kolejowej na przykładach zaprojektowanych w planie wariantów. Wszyscy przynoszą wkreślony teren przynajmniej w l wariancie. Wstępne projektowanie niwelety. Zasady kształtowania łuków pionowych w niwelecie kolejowej. Projektowanie szczególnego przypadku, tj. projektowania łuku pionowego na łuku poziomym
T-P-11 Wprowadzenie do projektowania linii kolejowej w planie. Poznawanie programów komputerowych wspomagających projektowanie. Nauka odczytu map geodezyjnych z wykorzystaniem CAD
T-P-44 Pikieta linii kolejowej. Dobór promienia łuku poziomego z uwzględnieniem perspektyw rozwojowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie samodzielnie przygotować rysunku i wydruku
3,0Student umie w sposób minimalny samodzielnie przygotować rysunek i wydruk
3,5Student umie w sposób więcej niż minimalny samodzielnie przygotować rysunek i wydruk
4,0Student umie w sposób podstawowy samodzielnie przygotować rysunek i wydruk
4,5Student umie dobrze samodzielnie przygotować rysunek i wydruk
5,0Student umie bardzo dobrze samodzielnie przygotować rysunek i wydruk
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_DUL/37_W03Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu i budowie linii kolejowych oraz o cyklu życia obiektów budowlanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W22Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów budowlanych oraz systemów technicznych stosowanych w budownictwie
B_1A_W23Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-5Nabycie umiejętności przygotowania i przedstawienia prezentacji dotyczącej wyników realizacji powierzonego zadania inżynierskiego
C-4Nabycie umiejętności poprawnego wyboru narzędzia lub metody do rozwiązywania problemów projektowania wybranych elementów linii kolejowych
C-7Nabycie wiedzy o podstawowych obiektach drogowych oraz umiejętności rozpoznawania poznanych obiektów i dokonywania ich klasyfikacji oraz zestawianie obciążeń działających na obiekty budowlane
Treści programoweT-P-44 Pikieta linii kolejowej. Dobór promienia łuku poziomego z uwzględnieniem perspektyw rozwojowych
T-P-88 Nauka wykorzystywania metody „jodełki" w projektowaniu niwelety kolejowej na przykładach zaprojektowanych w planie wariantów. Wszyscy przynoszą wkreślony teren przynajmniej w l wariancie. Wstępne projektowanie niwelety. Zasady kształtowania łuków pionowych w niwelecie kolejowej. Projektowanie szczególnego przypadku, tj. projektowania łuku pionowego na łuku poziomym
T-W-55. Skrajnia kolejowa. Opory ruchu pociągów. Nawierzchnia kolejowa.
T-W-33. Projektowanie linii kolejowej. Przykłady złego trasowania. Przedstawienie podstawowych informacji o przygotowaniu wydruku planu linii kolejowej w skali 1:25 000 w środowisku wybranych programów CAD. Układ kilku łuków. Zasady pikietażu linii kolejowych. Wybór wariantu trasy kolejowej.
T-P-33 Wyznaczenie długości prostych odcinków plany linii kolejowej. Pikieta linii kolejowej. Zasady wyznaczania odległości WlW2. Sprawdzenie poprawności przyjętej długości odcinka prostego. Poznawanie zasad perspektywicznego projektowania linii kolejowej. Różnica pomiędzy warunkami istniejącymi i uwzględnianej w przyszłości zmiany kategorii linii.
T-W-77. Profil podłużny. Podstawowe zasady kształtowania profilu podłużnego linii kolejowej. Pochylenie miarodajne. Rzeki i cieki wodne w miejscach ich przecięcia się z linią kolejową. Załomy profilu podłużnego. Łuki pionowe w profilu podłużnym. Projektowanie łuków pionowych w pobliżu łuków poziomych i obiektów inżynierskich.
T-W-88. Tabela robót ziemnych. Podstawowe zasady obliczeń. Nomogram do wyznaczania robót ziemnych.
T-W-66. Przejazdy kolejowe. Warunki projektowania przejazdów. Nawierzchnia kolejowa na przejeździe kolejowym. Skrzyżowania dwupoziomowe dróg kołowych z liniami kolejowymi.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy i nie czuje potrzeby znajomości trendów rozwojowych
3,0Student ma minimalną wiedzę, ale nie czuje potrzeby znajomości trendów rozwojowych
3,5Student ma większą niż minimalna wiedzę, ale nie czuje potrzeby znajomości trendów rozwojowych
4,0Student ma podstawową wiedzę i czuje potrzebę znajomości trendów rozwojowych
4,5Student ma dobrą wiedzę i czuje potrzebę znajomości trendów rozwojowych
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę i ma znajomość trendów rozwojowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_DUL/37_W04Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W10Zna zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego, przemysłowego, komunikacyjnego i wodnego
B_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy i opanowanie umiejętności projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz dokonywania oceny proponowanych rozwiązań
Treści programoweT-W-33. Projektowanie linii kolejowej. Przykłady złego trasowania. Przedstawienie podstawowych informacji o przygotowaniu wydruku planu linii kolejowej w skali 1:25 000 w środowisku wybranych programów CAD. Układ kilku łuków. Zasady pikietażu linii kolejowych. Wybór wariantu trasy kolejowej.
T-W-77. Profil podłużny. Podstawowe zasady kształtowania profilu podłużnego linii kolejowej. Pochylenie miarodajne. Rzeki i cieki wodne w miejscach ich przecięcia się z linią kolejową. Załomy profilu podłużnego. Łuki pionowe w profilu podłużnym. Projektowanie łuków pionowych w pobliżu łuków poziomych i obiektów inżynierskich.
T-W-44. Kształt i przekroje poprzeczne linii kolejowych. Zasady projektowania przekroju poprzecznego linii kolejowych przy różnych kategoriach linii i klasach utrzymania torów. Przekroje normalne i charakterystyczne i podstawowe różnice pomiędzy przekrojami.
T-W-55. Skrajnia kolejowa. Opory ruchu pociągów. Nawierzchnia kolejowa.
T-W-66. Przejazdy kolejowe. Warunki projektowania przejazdów. Nawierzchnia kolejowa na przejeździe kolejowym. Skrzyżowania dwupoziomowe dróg kołowych z liniami kolejowymi.
T-W-22. Kształt linii kolejowej w planie. Droga kolejowa. Trasowanie linii kolejowej na terenach nizinnych, podgórskich i górskich. Rozwinięcie trasy. Trasowanie swobodne i utrudnione.
Metody nauczaniaM-3metoda projektów
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie sprawdzianu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna norm i wytycznych technicznych stosowanych w projektowaniu linii kolejowych
3,0Student minimalnie zna normy i wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych
3,5Student więcej niż minimalnie zna normy i wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych
4,0Student zna podstawowe normy i wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych
4,5Student zna dobrze normy i wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych
5,0Student zna bardzo dobrze normy i wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_DUL/37_U01Potrafi zaprojektować elementy linii kolejowej i odczytać (wykorzystując CAD) podstawowe rysunki planu, profilu i przekroju linii kolejowej, równocześnie zestawiając odpowiednią dokumentację graficzną projektu i realizacji zadania projektowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U07Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
B_1A_U11Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
B_1A_U19Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności odczytywania i wykonywania podstawowych rysunków drogowych (planu, profilu porzecznego i przekrojów poprzecznych) w środowisku wybranych programów CAD
C-2Nabycie wiedzy i opanowanie umiejętności projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz dokonywania oceny proponowanych rozwiązań
C-4Nabycie umiejętności poprawnego wyboru narzędzia lub metody do rozwiązywania problemów projektowania wybranych elementów linii kolejowych
C-1Opanowanie wiedzy i nabycie umiejętności posługiwania się wybranymi programami komputerowymi, wspomagającymi decyzje projektowe w budownictwie oraz wyrobienie w sobie umiejętności oceny otrzymanych wyników
Treści programoweT-W-22. Kształt linii kolejowej w planie. Droga kolejowa. Trasowanie linii kolejowej na terenach nizinnych, podgórskich i górskich. Rozwinięcie trasy. Trasowanie swobodne i utrudnione.
T-W-33. Projektowanie linii kolejowej. Przykłady złego trasowania. Przedstawienie podstawowych informacji o przygotowaniu wydruku planu linii kolejowej w skali 1:25 000 w środowisku wybranych programów CAD. Układ kilku łuków. Zasady pikietażu linii kolejowych. Wybór wariantu trasy kolejowej.
T-P-33 Wyznaczenie długości prostych odcinków plany linii kolejowej. Pikieta linii kolejowej. Zasady wyznaczania odległości WlW2. Sprawdzenie poprawności przyjętej długości odcinka prostego. Poznawanie zasad perspektywicznego projektowania linii kolejowej. Różnica pomiędzy warunkami istniejącymi i uwzględnianej w przyszłości zmiany kategorii linii.
T-W-77. Profil podłużny. Podstawowe zasady kształtowania profilu podłużnego linii kolejowej. Pochylenie miarodajne. Rzeki i cieki wodne w miejscach ich przecięcia się z linią kolejową. Załomy profilu podłużnego. Łuki pionowe w profilu podłużnym. Projektowanie łuków pionowych w pobliżu łuków poziomych i obiektów inżynierskich.
T-P-88 Nauka wykorzystywania metody „jodełki" w projektowaniu niwelety kolejowej na przykładach zaprojektowanych w planie wariantów. Wszyscy przynoszą wkreślony teren przynajmniej w l wariancie. Wstępne projektowanie niwelety. Zasady kształtowania łuków pionowych w niwelecie kolejowej. Projektowanie szczególnego przypadku, tj. projektowania łuku pionowego na łuku poziomym
T-P-11 Wprowadzenie do projektowania linii kolejowej w planie. Poznawanie programów komputerowych wspomagających projektowanie. Nauka odczytu map geodezyjnych z wykorzystaniem CAD
Metody nauczaniaM-4metody programowane z użyciem komputera
M-2wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie sprawdzianu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprojektować samodzielnie podstawowych elementów linii kolejowej
3,0Student potrafi w sposób minimalny zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej
3,5Student potrafi minimalnie zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej
4,0Student potrafi zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej
4,5Student potrafi dobrze zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej
5,0Student potrafi bardzo dobrze zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_DUL/37_U02Potrafi dobrać odpowiednie metody do rozwiązywania problemów i analiz, sformułować wnioski końcowe i przedstawić je w formie prezentacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U05Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa elementów konstrukcji oraz obiektów budowlanych
B_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-5Nabycie umiejętności przygotowania i przedstawienia prezentacji dotyczącej wyników realizacji powierzonego zadania inżynierskiego
C-4Nabycie umiejętności poprawnego wyboru narzędzia lub metody do rozwiązywania problemów projektowania wybranych elementów linii kolejowych
Treści programoweT-P-77 Projektowanie dowiązań linii kolejowej do istniejących dróg. Wyliczanie rzędnych krawędzi torowiska, główki szyny i rzędnej drogi kołowej. Klasyfikacja dróg i obiektów inżynierskich. Sprawdzenie zapewnienia skrajni kolejowej pod wiaduktem drogowym oraz skrajni drogowej pod wiaduktem kolejowym. Uwzględnienie różnych warunków dowiązań i różnych ugięć przęsła obiektu w zależności od rozpiętości danego przęsła
T-P-33 Wyznaczenie długości prostych odcinków plany linii kolejowej. Pikieta linii kolejowej. Zasady wyznaczania odległości WlW2. Sprawdzenie poprawności przyjętej długości odcinka prostego. Poznawanie zasad perspektywicznego projektowania linii kolejowej. Różnica pomiędzy warunkami istniejącymi i uwzględnianej w przyszłości zmiany kategorii linii.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie sprawdzianu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać samodzielnie odpowiednich metod i nie potrafi samodzielnie rozwiązać postawionego zadania
3,0Student bardzo słabo potrafi dobrać odpowiednie metody, ale nie potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie
3,5Student potrafi w sposób więcej niż minimalny dobrać odpowiednie metody i nie potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie
4,0Student potrafi dobrać odpowiednie metody i stara się samodzielnie rozwiązać postawione zadanie
4,5Student potrafi dobrać odpowiednie metody i potrafi rozwiązać samodzielnie postawione zadanie
5,0Student potrafi dobrać odpowiednie metody i potrafi bardzo dobrze rozwiązać samodzielnie postawione zadanie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_DUL/37_U03Potrafi, wykorzystując różne programy komputerowe, analizować i ocenić różne warunki potrzebne w projektowaniu linii kolejowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U06Potrafi korzystać z wybranych programów komputerowych wspomagających decyzje projektowe w budownictwie oraz krytycznie ocenić otrzymane wyniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy i opanowanie umiejętności projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz dokonywania oceny proponowanych rozwiązań
Treści programoweT-W-77. Profil podłużny. Podstawowe zasady kształtowania profilu podłużnego linii kolejowej. Pochylenie miarodajne. Rzeki i cieki wodne w miejscach ich przecięcia się z linią kolejową. Załomy profilu podłużnego. Łuki pionowe w profilu podłużnym. Projektowanie łuków pionowych w pobliżu łuków poziomych i obiektów inżynierskich.
T-W-66. Przejazdy kolejowe. Warunki projektowania przejazdów. Nawierzchnia kolejowa na przejeździe kolejowym. Skrzyżowania dwupoziomowe dróg kołowych z liniami kolejowymi.
T-W-33. Projektowanie linii kolejowej. Przykłady złego trasowania. Przedstawienie podstawowych informacji o przygotowaniu wydruku planu linii kolejowej w skali 1:25 000 w środowisku wybranych programów CAD. Układ kilku łuków. Zasady pikietażu linii kolejowych. Wybór wariantu trasy kolejowej.
T-P-88 Nauka wykorzystywania metody „jodełki" w projektowaniu niwelety kolejowej na przykładach zaprojektowanych w planie wariantów. Wszyscy przynoszą wkreślony teren przynajmniej w l wariancie. Wstępne projektowanie niwelety. Zasady kształtowania łuków pionowych w niwelecie kolejowej. Projektowanie szczególnego przypadku, tj. projektowania łuku pionowego na łuku poziomym
T-P-77 Projektowanie dowiązań linii kolejowej do istniejących dróg. Wyliczanie rzędnych krawędzi torowiska, główki szyny i rzędnej drogi kołowej. Klasyfikacja dróg i obiektów inżynierskich. Sprawdzenie zapewnienia skrajni kolejowej pod wiaduktem drogowym oraz skrajni drogowej pod wiaduktem kolejowym. Uwzględnienie różnych warunków dowiązań i różnych ugięć przęsła obiektu w zależności od rozpiętości danego przęsła
T-P-33 Wyznaczenie długości prostych odcinków plany linii kolejowej. Pikieta linii kolejowej. Zasady wyznaczania odległości WlW2. Sprawdzenie poprawności przyjętej długości odcinka prostego. Poznawanie zasad perspektywicznego projektowania linii kolejowej. Różnica pomiędzy warunkami istniejącymi i uwzględnianej w przyszłości zmiany kategorii linii.
Metody nauczaniaM-4metody programowane z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie sprawdzianu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie analizować i oceniać różnych warunków przy projektowaniu
3,0Student bardzo słabo potrafi analizować i oceniać różne warunki przy projektowaniu
3,5Student minimalnie potrafi analizować i oceniać różne warunki przy projektowaniu
4,0Student potrafi analizować i oceniać podstawowe warunki przy projektowaniu
4,5Student potrafi analizować i oceniać różne warunki przy projektowaniu
5,0Student bardzo dobrze potrafi analizować i oceniać różne warunki przy projektowaniu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_DUL/37_U04Potrafi klasyfikować poznane obiekty inżynierskie na liniach kolejowych, a także obciążenia działające na nie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U01Potrafi dokonać klasyfikacji obiektów budowlanych
B_1A_U02Potrafi dokonać zestawienia obciążeń działających na obiekty budowlane
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-7Nabycie wiedzy o podstawowych obiektach drogowych oraz umiejętności rozpoznawania poznanych obiektów i dokonywania ich klasyfikacji oraz zestawianie obciążeń działających na obiekty budowlane
Treści programoweT-W-66. Przejazdy kolejowe. Warunki projektowania przejazdów. Nawierzchnia kolejowa na przejeździe kolejowym. Skrzyżowania dwupoziomowe dróg kołowych z liniami kolejowymi.
T-W-77. Profil podłużny. Podstawowe zasady kształtowania profilu podłużnego linii kolejowej. Pochylenie miarodajne. Rzeki i cieki wodne w miejscach ich przecięcia się z linią kolejową. Załomy profilu podłużnego. Łuki pionowe w profilu podłużnym. Projektowanie łuków pionowych w pobliżu łuków poziomych i obiektów inżynierskich.
T-P-77 Projektowanie dowiązań linii kolejowej do istniejących dróg. Wyliczanie rzędnych krawędzi torowiska, główki szyny i rzędnej drogi kołowej. Klasyfikacja dróg i obiektów inżynierskich. Sprawdzenie zapewnienia skrajni kolejowej pod wiaduktem drogowym oraz skrajni drogowej pod wiaduktem kolejowym. Uwzględnienie różnych warunków dowiązań i różnych ugięć przęsła obiektu w zależności od rozpiętości danego przęsła
T-W-11. Pojęcia wstępne. Klasyfikacja linii kolejowej pod względem ich przeznaczenia i pod względem technicznym. Kroczek traserski
T-P-66 Przekroje poprzeczne
T-P-33 Wyznaczenie długości prostych odcinków plany linii kolejowej. Pikieta linii kolejowej. Zasady wyznaczania odległości WlW2. Sprawdzenie poprawności przyjętej długości odcinka prostego. Poznawanie zasad perspektywicznego projektowania linii kolejowej. Różnica pomiędzy warunkami istniejącymi i uwzględnianej w przyszłości zmiany kategorii linii.
T-W-44. Kształt i przekroje poprzeczne linii kolejowych. Zasady projektowania przekroju poprzecznego linii kolejowych przy różnych kategoriach linii i klasach utrzymania torów. Przekroje normalne i charakterystyczne i podstawowe różnice pomiędzy przekrojami.
T-W-55. Skrajnia kolejowa. Opory ruchu pociągów. Nawierzchnia kolejowa.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie sprawdzianu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie żadnej klasyfikacji, nie wie nic o obciążeniach
3,0Student minimalnie potrafi dostrzec różnice i dokonać klasyfikacji, robi jednak błędy przy obciążeniach
3,5Student potrafi dostrzec różnice i dokonać klasyfikacji, robi jednak błędy przy obciążeniach
4,0Student dobrze potrafi dokonać klasyfikacji, robi jednak błędy przy obciążeniach
4,5Student potrafi dokonać klasyfikacji i dobrze zestawia obciążenia po podpowiedziach
5,0Student bardzo dobrze klasyfikuje i rozumie wagę doboru obciążenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_DUL/37_U05Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania i budowy linii kolejowej, planując i analizując rozważany problem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
B_1A_U10Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności poprawnego wyboru narzędzia lub metody do rozwiązywania problemów projektowania wybranych elementów linii kolejowych
C-6Nabycie umiejętności planowania, wykonywania pomiarów, interpretowania uzyskanych wyników i wyciągania wniosków
Treści programoweT-P-88 Nauka wykorzystywania metody „jodełki" w projektowaniu niwelety kolejowej na przykładach zaprojektowanych w planie wariantów. Wszyscy przynoszą wkreślony teren przynajmniej w l wariancie. Wstępne projektowanie niwelety. Zasady kształtowania łuków pionowych w niwelecie kolejowej. Projektowanie szczególnego przypadku, tj. projektowania łuku pionowego na łuku poziomym
T-P-77 Projektowanie dowiązań linii kolejowej do istniejących dróg. Wyliczanie rzędnych krawędzi torowiska, główki szyny i rzędnej drogi kołowej. Klasyfikacja dróg i obiektów inżynierskich. Sprawdzenie zapewnienia skrajni kolejowej pod wiaduktem drogowym oraz skrajni drogowej pod wiaduktem kolejowym. Uwzględnienie różnych warunków dowiązań i różnych ugięć przęsła obiektu w zależności od rozpiętości danego przęsła
T-P-44 Pikieta linii kolejowej. Dobór promienia łuku poziomego z uwzględnieniem perspektyw rozwojowych
T-P-66 Przekroje poprzeczne
T-P-33 Wyznaczenie długości prostych odcinków plany linii kolejowej. Pikieta linii kolejowej. Zasady wyznaczania odległości WlW2. Sprawdzenie poprawności przyjętej długości odcinka prostego. Poznawanie zasad perspektywicznego projektowania linii kolejowej. Różnica pomiędzy warunkami istniejącymi i uwzględnianej w przyszłości zmiany kategorii linii.
Metody nauczaniaM-4metody programowane z użyciem komputera
M-1wykład informacyjny
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie sprawdzianu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozwiązywać samodzielnie podstawowych zagadnień
3,0Student bardzo słabo potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia, w sposób minimalny
3,5Student potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia, w sposób więcej niż minimalny
4,0Student potrafi samodzielnie rozwiązywać podstawowe zagadnienia
4,5Student potrafi dobrze rozwiązywać podstawowe zagadnienia
5,0Student potrafi bardzo dobrze rozwiązywać podstawowe zagadnienia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_DUL/37_K01Rozumie skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy i opanowanie umiejętności projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz dokonywania oceny proponowanych rozwiązań
C-4Nabycie umiejętności poprawnego wyboru narzędzia lub metody do rozwiązywania problemów projektowania wybranych elementów linii kolejowych
Treści programoweT-P-33 Wyznaczenie długości prostych odcinków plany linii kolejowej. Pikieta linii kolejowej. Zasady wyznaczania odległości WlW2. Sprawdzenie poprawności przyjętej długości odcinka prostego. Poznawanie zasad perspektywicznego projektowania linii kolejowej. Różnica pomiędzy warunkami istniejącymi i uwzględnianej w przyszłości zmiany kategorii linii.
T-P-77 Projektowanie dowiązań linii kolejowej do istniejących dróg. Wyliczanie rzędnych krawędzi torowiska, główki szyny i rzędnej drogi kołowej. Klasyfikacja dróg i obiektów inżynierskich. Sprawdzenie zapewnienia skrajni kolejowej pod wiaduktem drogowym oraz skrajni drogowej pod wiaduktem kolejowym. Uwzględnienie różnych warunków dowiązań i różnych ugięć przęsła obiektu w zależności od rozpiętości danego przęsła
T-P-88 Nauka wykorzystywania metody „jodełki" w projektowaniu niwelety kolejowej na przykładach zaprojektowanych w planie wariantów. Wszyscy przynoszą wkreślony teren przynajmniej w l wariancie. Wstępne projektowanie niwelety. Zasady kształtowania łuków pionowych w niwelecie kolejowej. Projektowanie szczególnego przypadku, tj. projektowania łuku pionowego na łuku poziomym
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-4metody programowane z użyciem komputera
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie sprawdzianu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie zagadnień związanych z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko
3,0Student minimalnie rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko
3,5Student więcej niż minimalnie rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko
4,0Student tylko w sposób podstawowy rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko
4,5Student dobrze rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko
5,0Student bardzo dobrze rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_DUL/37_K02Rozumie rolę odpowiedzialności za bezpieczeństwo w swoich działaniach inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K03Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu
B_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-6Nabycie umiejętności planowania, wykonywania pomiarów, interpretowania uzyskanych wyników i wyciągania wniosków
Treści programoweT-P-77 Projektowanie dowiązań linii kolejowej do istniejących dróg. Wyliczanie rzędnych krawędzi torowiska, główki szyny i rzędnej drogi kołowej. Klasyfikacja dróg i obiektów inżynierskich. Sprawdzenie zapewnienia skrajni kolejowej pod wiaduktem drogowym oraz skrajni drogowej pod wiaduktem kolejowym. Uwzględnienie różnych warunków dowiązań i różnych ugięć przęsła obiektu w zależności od rozpiętości danego przęsła
T-P-33 Wyznaczenie długości prostych odcinków plany linii kolejowej. Pikieta linii kolejowej. Zasady wyznaczania odległości WlW2. Sprawdzenie poprawności przyjętej długości odcinka prostego. Poznawanie zasad perspektywicznego projektowania linii kolejowej. Różnica pomiędzy warunkami istniejącymi i uwzględnianej w przyszłości zmiany kategorii linii.
T-P-88 Nauka wykorzystywania metody „jodełki" w projektowaniu niwelety kolejowej na przykładach zaprojektowanych w planie wariantów. Wszyscy przynoszą wkreślony teren przynajmniej w l wariancie. Wstępne projektowanie niwelety. Zasady kształtowania łuków pionowych w niwelecie kolejowej. Projektowanie szczególnego przypadku, tj. projektowania łuku pionowego na łuku poziomym
Metody nauczaniaM-3metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie sprawdzianu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie odpowiedzialności za bezpieczeństwo
3,0Student minimalnie rozumie odpowiedzialność za bezpieczeństwo, ale nie umie tego przenieść na swoją działalność inżynierską
3,5Student minimalnie rozumie odpowiedzialność za bezpieczeństwo i blednie przenosi swoją wiedzę na swoją działalność inżynierską
4,0Student rozumie odpowiedzialność za bezpieczeństwo i stara się trafnie przenieść posiadaną wiedzę na swoją działalność inżynierską
4,5Student rozumie odpowiedzialność za bezpieczeństwo i trafnie przenosi posiadaną wiedzę na swoją działalność inżynierską
5,0Student bardzo dobrze rozumie odpowiedzialność za bezpieczeństwo i trafnie przenosi posiadaną wiedzę na swoją działalność inżynierską