Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (N2)

Sylabus przedmiotu Projektowanie architektoniczne - użyteczność publiczna sem.1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie architektoniczne - użyteczność publiczna sem.1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Barełkowski <Robert.Barelkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 9 2,00,50zaliczenie
projektyP1 27 4,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1dyplom studiów I stopnia na kierunku architektura i urbanistyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1nabycie umiejętności organizacji pracy projektowej w przypadku zadania o wysokim lub bardzo wysokim stopniu komplikacji połączone ze zdolnością do formowania obiektów użyteczności publicznej w sposób pozytywnie oddziałujący na przestrzeń publiczną i krajobraz kulturowy, nabycie zdolności rozpoznawania specyfiki funkcjonalnej architektury specjalnej oraz jej poprawnego odwzorowywania w projektowanym obiekcie, zrozumienie specyfiki skomplikowanych obiektów użyteczności publ. w projektowaniu, w tym specyfiki uwarunkowań prawnych, technologicznych, środowiskowych, kulturowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Studenci opracowują projekt budynku użyteczności publicznej o profilu użytkowym, wymagającym zastosowania dedykowanych uregulowań prawnych odnoszących się do projektowania. Zadanie dotyczy obiektów znacznej wielkości o dużym lub bardzo dużym stopniu skomplikowania funkcji i wyposażenia technicznego Ćwiczenie opracowuje się w uzgodnionych lokalizacjach odpowiadających charakterystyce funkcjonalnej obiektu. Z zakresu dopuszczalnych obiektów zasadniczo wyklucza się obiekty służby zdrowia, sakralne i kultury, a wyjątki są możliwe jedynie po uzyskaniu pisemnej zgody nauczyciela odpowiedzialnego za przedmiot.0
T-P-2Cel, zakres, tematyka zadań z przedmiotu Wprowadzenie w tematykę ćwiczeń Wskazanie sposobów optymalizacji pracy nad zadaniem w czasie semestru Zaznajomienie z oczekiwaniami co do realizacji programu dydaktycznego, wymogami prawnymi dot. projektowania Przeprowadzenie wstępnych analiz na potrzeby początkowej fazy pracy nad zadaniem Temat, omówienie kryteriów oceny, sposobu pracy i uzyskiwania zaliczenia Szczegółowy scenariusz działań Dyspozycje związane z analizą tematu i lokalizacji3
T-P-3Program użytkowy obiektu użyteczności publicznej (OUP) Opracowanie zrębu rozwiązań funkcjonalnych Określenie rodzajów użytkowników wraz ze sposobami korzystania z przestrzeni Określenie potrzeb funkcjonalnych poszczególnych użytkowników i konsekwencji przestrzennych w OUP Wypracowanie programu użytkowego wraz z bilansem powierzchniowym i kubaturowym Funkcja a proces Bloki funkcjonalne jako akomodacja autonomicznych procesów Rozpoznawanie kategorii użytkowników3
T-P-4Formowanie zadań OUP na potrzeby przestrzeni publicznej Umiejętność formowania obiektu w powiązaniu z otoczeniem Analiza przestrzeni pod kątem relacji między projektem a otoczeniem Analiza dostępności terenu oraz terenu dostępnego (akces a wielkość działki, relacja w kontekście bilansu)3
T-P-5Rozwiązanie i czynniki je indukujące Umiejętność korzystania ze źródeł w pracy profesjonalnej oraz analizy danych i opracowań innych architektów na potrzeby projektu własnego Analiza typologii architektonicznej w kontekście tematu projektowego Analiza porównawcza w kontekście tematu projektowego Źródła inspiracyjne, rola inspiracji a autorstwo i unikalność tematu projektowego Określenie tożsamości obiektu projektowanego3
T-P-6Synteza zadania projektowego na wstępnym etapie Zdolność dokonywania syntezy w odniesieniu do OUP Dyskurs nad koherencją między ideą projektową, formą, funkcją obiektu, suplementarnymi profilami użytkowymi, a potrzebami kulturowymi3
T-P-7Korekta projektowa Dalsza korekta rozwiązań projektowych Progresja rozwiązań funkcjonalnych Progresja rozwiązań formalnych3
T-P-8Interpretacja języka przestrzeni architektonicznej Zdolność interpretacji pojęcia wartości w architekturze Dyskurs nad koherencją między ideą projektową, formą, funkcją obiektu, suplementarnymi profilami użytkowymi, a potrzebami kulturowymi3
T-P-9Cechy architektury, jej interpretacja i komunikowanie Zdolność posługiwania się pojęciami jakości i spójności w projektowaniu Dyskurs nad jakością obiektu i jego wewnętrzną spójnością (z uwzgl. otoczenia) Dylematy formalne Dylematy techniczno-budowlane3
T-P-10Architektura jako działanie inżynierskie cz. 1 Zdolność wplatania w rozwiązanie formalne adekwatnych rozstrzygnięć konstrukcyjnych Przyporządkowywanie struktury przestrzeni zdefiniowanej w toku procesu projektowego Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > wykonanie schematów strukturalnych > rozwiązanie detali architektonicznych > rozwiązanie detali konstrukcyjnych3
T-P-11Architektura jako działanie inżynierskie cz. 2 Zdolność uwzględniania w architekturze, w tym w rozwiązaniach formalnych, adekwatnych rozstrzygnięć instalacyjnych i wynikających z tego konsekwencji Analiza potrzeb OUP w zakresie wyposażenia technicznego oraz instalacyjnego Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > wykonanie schematów ochrony przeciwpożarowej obiektu > wykonanie schematów instalacji HVAC obiektu > wykonanie schematów instalacji wod-kan > wykonanie schematów instalacji elektrycznych silnoprądowych > wykonanie schematów instalacji elektrycznych słaboprądowych3
T-P-12Architektura jako działanie inżynierskie cz. 3 Umiejętność prawidłowego formowania zagospodarowania terenu Rozwiązania zagospodarowania terenu Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > wykonanie zaawansowanej formy projektu zagospodarowania terenu > ustalenie szkieletu obsługi komunikacyjnej > wykonanie planszy3
T-P-13Sposób przekazywania idei przez autora – piąty filar działalności architekta Umiejętność prawidłowego prezentowania rozwiązań architektonicznych, w tym na potrzeby odbioru użytkowników, obserwatorów, publiczności Przegląd optymalnych technik prezentacyjnych oraz weryfikacja warsztatu projektowego pod kątem artykulacji rozwiązań arch. w zadaniu Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > przygotowanie ostatecznego scenariusza prezentacyjnego do zatwierdzenia prowadzącego > zakończenie makiety roboczej3
T-P-14Warsztat prezentacyjny Umiejętność prawidłowego prezentowania rozwiązań architektonicznych, w tym na potrzeby odbioru użytkowników, obserwatorów, publiczności Przygotowanie końcowej prezentacji – struktura, forma, sposób komunikowania Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > zakończenie prac projektowych > przedłożenie kompletu ostatecznego opracowania w ustalonej z prowadzącym formie (nie jest wymagana forma prezentacyjna)3
T-P-15Finalizacja projektu Ustalenie końcowej prezentacji – struktura, forma, sposób komunikowania Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > wykonanie końcowych poprawek i opracowanie formy prezentacyjnej zadania > wykonanie końcowej makiety (makiet)3
T-P-16Przegląd końcowy (zbiorczy – wszystkich grup) i podsumowanie Dyskusja nad projektami i wystawianie ocen3
45
wykłady
0

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > przygotowanie programu funkcjonalnego / użytkowego dla obiektu > przygotowanie idei projektowej > przygotowanie analizy lokalizacji / kontekstu przestrzennego lub kulturowego4
A-P-2Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > przygotowanie rozwiniętego programu funkcjonalnego / użytkowego dla obiektu > adaptacja idei projektowej > szczegółowy bilans powierzchni poszczególnych bloków użytkowych oraz łączny, bilans kubaturowy bloków i łączny4
A-P-3Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > adaptacja idei projektowej, szczegółowe zdefiniowanie wartości kulturowych przeznaczonych w środowisku/otoczeniu do ochrony oraz wartości do wytworzenia > określenie sposobów kształtowania rozwiązania architektonicznego – przez eksplorację, przez transfigurację (przeniesienie idei i przekaz w postaci architektury) lub inne > szczegółowa analiza ograniczeń – w postaci studium chłonności lub opracowania rysunkowej delimitacji przestrzennej dla lokalizacji OUP > wykaz elementów niezbędnych do uwzględnienia w zagospodarowaniu terenu8
A-P-4Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > wybór typologii z analizą waloryzacyjną > krytyczna analiza przykładów analogicznych (+/-) > zdefiniowanie identyfikacji obiektu, jego tożsamości8
A-P-5Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > korekty i opracowanie rozstrzygnięć formalnych w zakresie przekazu kulturowego > ustalenie istotnych składników programu użytkowego jako przestrzeni (zewn. i wewn.) priorytetowych o znaczeniu dla percepcji architektury wraz ze zdefiniowaniem ich formy architektonicznej > sugestie ważnych akcentów projektowych w bryle i fasadach > sugestie ważnych rozstrzygnięć materiałowych8
A-P-6Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > kontynuacja pracy nad zagadnieniami projektowymi8
A-P-7Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > integracja idei, formy, funkcji i konstrukcji > rozwiązanie dylematu aspektów estetycznych a funkcjonalnych16
A-P-8Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > budowanie spójności formalnej obiektu bez naruszania jego funkcjonalności > poszukiwanie zbalansowanego poziomu jakościowego dla rozwiązań architektonicznych w różnych zakresach problemowych (relacja bryła otoczenie, relacja wnętrza ogólnodostępne – wnętrza dla personelu itp.) > rozwiązanie problemów dot. ochrony ppoż.: kategoryzacja obiektu, wyznaczenie dróg ewakuacyjnych, określenie stref pożarowych > rozwiązanie problemów budowlanych – dobór przegród, dobór rozwiązań materiałowych i bud.-technicznych16
A-P-9Ostateczne zdefiniowanie struktury, konfiguracji materiałowej, formy8
A-P-10Projektowanie – etap finalny rysunki i makieta końcowa8
A-P-11Projektowanie – etap finalny rysunki i makieta końcowa8
A-P-12Projektowanie – etap finalny rysunki i makieta końcowa8
A-P-13Projektowanie – etap finalny rysunki i makieta końcowa8
A-P-14Składanie skończonych i kompletnych prac i ich ocena4
A-P-15Przegląd i wystawienie ocen4
120
wykłady
0

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Zastosowane są: metoda inicjacji pracy analitycznej (wykonywanej przez studentów), metoda analizy krytycznej opracowywanego ćwiczenia (w odniesieniu do ustalonych kryteriów oraz konkretnej sytuacji przestrzennej), metoda monitorowania stanu zaawansowania, metoda dyskursu (szczeg. w odniesieniu do zagadnień dot. formy). Zajęcia obejmują prace analityczne, studialne i projektowe, przeprowadzane przez studentów i weryfikowane w toku indywidualnych korekt, przeglądów klauzurowych, prezentacji indywidualnych i przeglądu końcowego prac projektowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie semestralnego programu zajęć, przy czym podstawę do oceny stanowi uczestnictwo w przeglądach klauzurowych (uzupełniająca wiodącą ocenę końcową) oraz wielokryterialna ocena projektu kończącego dany semestr. Wymogiem zaliczenia jest opracowanie projektu końcowego rozwiązującego stawiany problem projektowy architektury specjalistycznej, jako architektury godzącej skomplikowane potrzeby użytkowe (technologię obiektu) z wymogami środowiska kulturowego, wyrażaną przez wysoką jakość architektury publicznej, jak i technicznymi wynikającymi ze znajomości przepisów i zagadnień inżynierskich.

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_2A_C-IV/1_U01
przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
A_2A_U35T2A_U08, T2A_U11C-1T-P-1M-1S-1
A_2A_C-IV/1_U02
w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji
A_2A_U40T2A_U11, T2A_U14C-1T-P-1M-1S-1
A_2A_C-IV/1_U03
potrafi aranżować reprezentacyjną przestrzeń miejską, większe założenia przestrzenne i kra-jobrazowe
A_2A_U42T2A_U18, T2A_U19C-1T-P-1M-1S-1
A_2A_C-IV/1_U04
potrafi rozwiązywać funkcję budynków nietypo-wych, specjalnego przeznaczenia
A_2A_U43T2A_U18, T2A_U19C-1T-P-1M-1S-1
A_2A_C-IV/1_U05
potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowa-nych powiązanych funkcjonalnych
A_2A_U44T2A_U18, T2A_U19C-1T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_2A_C-IV/1_K01
rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środo-wisko i relacje społeczne
A_2A_K18T2A_K02, T2A_K04C-1T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_2A_C-IV/1_U01
przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
2,0
3,0przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
3,5
4,0
4,5
5,0
A_2A_C-IV/1_U02
w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji
2,0
3,0w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji
3,5
4,0
4,5
5,0
A_2A_C-IV/1_U03
potrafi aranżować reprezentacyjną przestrzeń miejską, większe założenia przestrzenne i kra-jobrazowe
2,0
3,0potrafi aranżować reprezentacyjną przestrzeń miejską, większe założenia przestrzenne i kra-jobrazowe
3,5
4,0
4,5
5,0
A_2A_C-IV/1_U04
potrafi rozwiązywać funkcję budynków nietypo-wych, specjalnego przeznaczenia
2,0
3,0potrafi rozwiązywać funkcję budynków nietypo-wych, specjalnego przeznaczenia
3,5
4,0
4,5
5,0
A_2A_C-IV/1_U05
potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowa-nych powiązanych funkcjonalnych
2,0
3,0potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowa-nych powiązanych funkcjonalnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_2A_C-IV/1_K01
rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środo-wisko i relacje społeczne
2,0
3,0rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środo-wisko i relacje społeczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Błądek, Z., Hotele. Programowanie, Albus, Poznań, 2001
  2. Kohn, A. E. i Katz, P., Office Buildings, John Wiley and Sons, Hoboken, 2002
  3. Hardy, H., Performing Arts Facilities, John Wiley and Sons, Hoboken, 2006
  4. Philips, T. S. i Griebel, M. A., Justice Facilities, John Wiley and Sons, Hoboken, 2003
  5. Taczewski, T., Architektura szkoły wyższej, Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2009

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Studenci opracowują projekt budynku użyteczności publicznej o profilu użytkowym, wymagającym zastosowania dedykowanych uregulowań prawnych odnoszących się do projektowania. Zadanie dotyczy obiektów znacznej wielkości o dużym lub bardzo dużym stopniu skomplikowania funkcji i wyposażenia technicznego Ćwiczenie opracowuje się w uzgodnionych lokalizacjach odpowiadających charakterystyce funkcjonalnej obiektu. Z zakresu dopuszczalnych obiektów zasadniczo wyklucza się obiekty służby zdrowia, sakralne i kultury, a wyjątki są możliwe jedynie po uzyskaniu pisemnej zgody nauczyciela odpowiedzialnego za przedmiot.0
T-P-2Cel, zakres, tematyka zadań z przedmiotu Wprowadzenie w tematykę ćwiczeń Wskazanie sposobów optymalizacji pracy nad zadaniem w czasie semestru Zaznajomienie z oczekiwaniami co do realizacji programu dydaktycznego, wymogami prawnymi dot. projektowania Przeprowadzenie wstępnych analiz na potrzeby początkowej fazy pracy nad zadaniem Temat, omówienie kryteriów oceny, sposobu pracy i uzyskiwania zaliczenia Szczegółowy scenariusz działań Dyspozycje związane z analizą tematu i lokalizacji3
T-P-3Program użytkowy obiektu użyteczności publicznej (OUP) Opracowanie zrębu rozwiązań funkcjonalnych Określenie rodzajów użytkowników wraz ze sposobami korzystania z przestrzeni Określenie potrzeb funkcjonalnych poszczególnych użytkowników i konsekwencji przestrzennych w OUP Wypracowanie programu użytkowego wraz z bilansem powierzchniowym i kubaturowym Funkcja a proces Bloki funkcjonalne jako akomodacja autonomicznych procesów Rozpoznawanie kategorii użytkowników3
T-P-4Formowanie zadań OUP na potrzeby przestrzeni publicznej Umiejętność formowania obiektu w powiązaniu z otoczeniem Analiza przestrzeni pod kątem relacji między projektem a otoczeniem Analiza dostępności terenu oraz terenu dostępnego (akces a wielkość działki, relacja w kontekście bilansu)3
T-P-5Rozwiązanie i czynniki je indukujące Umiejętność korzystania ze źródeł w pracy profesjonalnej oraz analizy danych i opracowań innych architektów na potrzeby projektu własnego Analiza typologii architektonicznej w kontekście tematu projektowego Analiza porównawcza w kontekście tematu projektowego Źródła inspiracyjne, rola inspiracji a autorstwo i unikalność tematu projektowego Określenie tożsamości obiektu projektowanego3
T-P-6Synteza zadania projektowego na wstępnym etapie Zdolność dokonywania syntezy w odniesieniu do OUP Dyskurs nad koherencją między ideą projektową, formą, funkcją obiektu, suplementarnymi profilami użytkowymi, a potrzebami kulturowymi3
T-P-7Korekta projektowa Dalsza korekta rozwiązań projektowych Progresja rozwiązań funkcjonalnych Progresja rozwiązań formalnych3
T-P-8Interpretacja języka przestrzeni architektonicznej Zdolność interpretacji pojęcia wartości w architekturze Dyskurs nad koherencją między ideą projektową, formą, funkcją obiektu, suplementarnymi profilami użytkowymi, a potrzebami kulturowymi3
T-P-9Cechy architektury, jej interpretacja i komunikowanie Zdolność posługiwania się pojęciami jakości i spójności w projektowaniu Dyskurs nad jakością obiektu i jego wewnętrzną spójnością (z uwzgl. otoczenia) Dylematy formalne Dylematy techniczno-budowlane3
T-P-10Architektura jako działanie inżynierskie cz. 1 Zdolność wplatania w rozwiązanie formalne adekwatnych rozstrzygnięć konstrukcyjnych Przyporządkowywanie struktury przestrzeni zdefiniowanej w toku procesu projektowego Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > wykonanie schematów strukturalnych > rozwiązanie detali architektonicznych > rozwiązanie detali konstrukcyjnych3
T-P-11Architektura jako działanie inżynierskie cz. 2 Zdolność uwzględniania w architekturze, w tym w rozwiązaniach formalnych, adekwatnych rozstrzygnięć instalacyjnych i wynikających z tego konsekwencji Analiza potrzeb OUP w zakresie wyposażenia technicznego oraz instalacyjnego Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > wykonanie schematów ochrony przeciwpożarowej obiektu > wykonanie schematów instalacji HVAC obiektu > wykonanie schematów instalacji wod-kan > wykonanie schematów instalacji elektrycznych silnoprądowych > wykonanie schematów instalacji elektrycznych słaboprądowych3
T-P-12Architektura jako działanie inżynierskie cz. 3 Umiejętność prawidłowego formowania zagospodarowania terenu Rozwiązania zagospodarowania terenu Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > wykonanie zaawansowanej formy projektu zagospodarowania terenu > ustalenie szkieletu obsługi komunikacyjnej > wykonanie planszy3
T-P-13Sposób przekazywania idei przez autora – piąty filar działalności architekta Umiejętność prawidłowego prezentowania rozwiązań architektonicznych, w tym na potrzeby odbioru użytkowników, obserwatorów, publiczności Przegląd optymalnych technik prezentacyjnych oraz weryfikacja warsztatu projektowego pod kątem artykulacji rozwiązań arch. w zadaniu Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > przygotowanie ostatecznego scenariusza prezentacyjnego do zatwierdzenia prowadzącego > zakończenie makiety roboczej3
T-P-14Warsztat prezentacyjny Umiejętność prawidłowego prezentowania rozwiązań architektonicznych, w tym na potrzeby odbioru użytkowników, obserwatorów, publiczności Przygotowanie końcowej prezentacji – struktura, forma, sposób komunikowania Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > zakończenie prac projektowych > przedłożenie kompletu ostatecznego opracowania w ustalonej z prowadzącym formie (nie jest wymagana forma prezentacyjna)3
T-P-15Finalizacja projektu Ustalenie końcowej prezentacji – struktura, forma, sposób komunikowania Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > wykonanie końcowych poprawek i opracowanie formy prezentacyjnej zadania > wykonanie końcowej makiety (makiet)3
T-P-16Przegląd końcowy (zbiorczy – wszystkich grup) i podsumowanie Dyskusja nad projektami i wystawianie ocen3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
0

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > przygotowanie programu funkcjonalnego / użytkowego dla obiektu > przygotowanie idei projektowej > przygotowanie analizy lokalizacji / kontekstu przestrzennego lub kulturowego4
A-P-2Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > przygotowanie rozwiniętego programu funkcjonalnego / użytkowego dla obiektu > adaptacja idei projektowej > szczegółowy bilans powierzchni poszczególnych bloków użytkowych oraz łączny, bilans kubaturowy bloków i łączny4
A-P-3Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > adaptacja idei projektowej, szczegółowe zdefiniowanie wartości kulturowych przeznaczonych w środowisku/otoczeniu do ochrony oraz wartości do wytworzenia > określenie sposobów kształtowania rozwiązania architektonicznego – przez eksplorację, przez transfigurację (przeniesienie idei i przekaz w postaci architektury) lub inne > szczegółowa analiza ograniczeń – w postaci studium chłonności lub opracowania rysunkowej delimitacji przestrzennej dla lokalizacji OUP > wykaz elementów niezbędnych do uwzględnienia w zagospodarowaniu terenu8
A-P-4Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > wybór typologii z analizą waloryzacyjną > krytyczna analiza przykładów analogicznych (+/-) > zdefiniowanie identyfikacji obiektu, jego tożsamości8
A-P-5Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > korekty i opracowanie rozstrzygnięć formalnych w zakresie przekazu kulturowego > ustalenie istotnych składników programu użytkowego jako przestrzeni (zewn. i wewn.) priorytetowych o znaczeniu dla percepcji architektury wraz ze zdefiniowaniem ich formy architektonicznej > sugestie ważnych akcentów projektowych w bryle i fasadach > sugestie ważnych rozstrzygnięć materiałowych8
A-P-6Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > kontynuacja pracy nad zagadnieniami projektowymi8
A-P-7Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > integracja idei, formy, funkcji i konstrukcji > rozwiązanie dylematu aspektów estetycznych a funkcjonalnych16
A-P-8Wydanie dyspozycji do opracowania na następne ćwiczenia: > budowanie spójności formalnej obiektu bez naruszania jego funkcjonalności > poszukiwanie zbalansowanego poziomu jakościowego dla rozwiązań architektonicznych w różnych zakresach problemowych (relacja bryła otoczenie, relacja wnętrza ogólnodostępne – wnętrza dla personelu itp.) > rozwiązanie problemów dot. ochrony ppoż.: kategoryzacja obiektu, wyznaczenie dróg ewakuacyjnych, określenie stref pożarowych > rozwiązanie problemów budowlanych – dobór przegród, dobór rozwiązań materiałowych i bud.-technicznych16
A-P-9Ostateczne zdefiniowanie struktury, konfiguracji materiałowej, formy8
A-P-10Projektowanie – etap finalny rysunki i makieta końcowa8
A-P-11Projektowanie – etap finalny rysunki i makieta końcowa8
A-P-12Projektowanie – etap finalny rysunki i makieta końcowa8
A-P-13Projektowanie – etap finalny rysunki i makieta końcowa8
A-P-14Składanie skończonych i kompletnych prac i ich ocena4
A-P-15Przegląd i wystawienie ocen4
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
0
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_C-IV/1_U01przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_2A_U35przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1nabycie umiejętności organizacji pracy projektowej w przypadku zadania o wysokim lub bardzo wysokim stopniu komplikacji połączone ze zdolnością do formowania obiektów użyteczności publicznej w sposób pozytywnie oddziałujący na przestrzeń publiczną i krajobraz kulturowy, nabycie zdolności rozpoznawania specyfiki funkcjonalnej architektury specjalnej oraz jej poprawnego odwzorowywania w projektowanym obiekcie, zrozumienie specyfiki skomplikowanych obiektów użyteczności publ. w projektowaniu, w tym specyfiki uwarunkowań prawnych, technologicznych, środowiskowych, kulturowych.
Treści programoweT-P-1Studenci opracowują projekt budynku użyteczności publicznej o profilu użytkowym, wymagającym zastosowania dedykowanych uregulowań prawnych odnoszących się do projektowania. Zadanie dotyczy obiektów znacznej wielkości o dużym lub bardzo dużym stopniu skomplikowania funkcji i wyposażenia technicznego Ćwiczenie opracowuje się w uzgodnionych lokalizacjach odpowiadających charakterystyce funkcjonalnej obiektu. Z zakresu dopuszczalnych obiektów zasadniczo wyklucza się obiekty służby zdrowia, sakralne i kultury, a wyjątki są możliwe jedynie po uzyskaniu pisemnej zgody nauczyciela odpowiedzialnego za przedmiot.
Metody nauczaniaM-1Zastosowane są: metoda inicjacji pracy analitycznej (wykonywanej przez studentów), metoda analizy krytycznej opracowywanego ćwiczenia (w odniesieniu do ustalonych kryteriów oraz konkretnej sytuacji przestrzennej), metoda monitorowania stanu zaawansowania, metoda dyskursu (szczeg. w odniesieniu do zagadnień dot. formy). Zajęcia obejmują prace analityczne, studialne i projektowe, przeprowadzane przez studentów i weryfikowane w toku indywidualnych korekt, przeglądów klauzurowych, prezentacji indywidualnych i przeglądu końcowego prac projektowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie semestralnego programu zajęć, przy czym podstawę do oceny stanowi uczestnictwo w przeglądach klauzurowych (uzupełniająca wiodącą ocenę końcową) oraz wielokryterialna ocena projektu kończącego dany semestr. Wymogiem zaliczenia jest opracowanie projektu końcowego rozwiązującego stawiany problem projektowy architektury specjalistycznej, jako architektury godzącej skomplikowane potrzeby użytkowe (technologię obiektu) z wymogami środowiska kulturowego, wyrażaną przez wysoką jakość architektury publicznej, jak i technicznymi wynikającymi ze znajomości przepisów i zagadnień inżynierskich.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_C-IV/1_U02w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_2A_U40w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
Cel przedmiotuC-1nabycie umiejętności organizacji pracy projektowej w przypadku zadania o wysokim lub bardzo wysokim stopniu komplikacji połączone ze zdolnością do formowania obiektów użyteczności publicznej w sposób pozytywnie oddziałujący na przestrzeń publiczną i krajobraz kulturowy, nabycie zdolności rozpoznawania specyfiki funkcjonalnej architektury specjalnej oraz jej poprawnego odwzorowywania w projektowanym obiekcie, zrozumienie specyfiki skomplikowanych obiektów użyteczności publ. w projektowaniu, w tym specyfiki uwarunkowań prawnych, technologicznych, środowiskowych, kulturowych.
Treści programoweT-P-1Studenci opracowują projekt budynku użyteczności publicznej o profilu użytkowym, wymagającym zastosowania dedykowanych uregulowań prawnych odnoszących się do projektowania. Zadanie dotyczy obiektów znacznej wielkości o dużym lub bardzo dużym stopniu skomplikowania funkcji i wyposażenia technicznego Ćwiczenie opracowuje się w uzgodnionych lokalizacjach odpowiadających charakterystyce funkcjonalnej obiektu. Z zakresu dopuszczalnych obiektów zasadniczo wyklucza się obiekty służby zdrowia, sakralne i kultury, a wyjątki są możliwe jedynie po uzyskaniu pisemnej zgody nauczyciela odpowiedzialnego za przedmiot.
Metody nauczaniaM-1Zastosowane są: metoda inicjacji pracy analitycznej (wykonywanej przez studentów), metoda analizy krytycznej opracowywanego ćwiczenia (w odniesieniu do ustalonych kryteriów oraz konkretnej sytuacji przestrzennej), metoda monitorowania stanu zaawansowania, metoda dyskursu (szczeg. w odniesieniu do zagadnień dot. formy). Zajęcia obejmują prace analityczne, studialne i projektowe, przeprowadzane przez studentów i weryfikowane w toku indywidualnych korekt, przeglądów klauzurowych, prezentacji indywidualnych i przeglądu końcowego prac projektowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie semestralnego programu zajęć, przy czym podstawę do oceny stanowi uczestnictwo w przeglądach klauzurowych (uzupełniająca wiodącą ocenę końcową) oraz wielokryterialna ocena projektu kończącego dany semestr. Wymogiem zaliczenia jest opracowanie projektu końcowego rozwiązującego stawiany problem projektowy architektury specjalistycznej, jako architektury godzącej skomplikowane potrzeby użytkowe (technologię obiektu) z wymogami środowiska kulturowego, wyrażaną przez wysoką jakość architektury publicznej, jak i technicznymi wynikającymi ze znajomości przepisów i zagadnień inżynierskich.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_C-IV/1_U03potrafi aranżować reprezentacyjną przestrzeń miejską, większe założenia przestrzenne i kra-jobrazowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_2A_U42potrafi aranżować reprezentacyjną przestrzeń miej-ską, większe założenia przestrzenne i krajobrazowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1nabycie umiejętności organizacji pracy projektowej w przypadku zadania o wysokim lub bardzo wysokim stopniu komplikacji połączone ze zdolnością do formowania obiektów użyteczności publicznej w sposób pozytywnie oddziałujący na przestrzeń publiczną i krajobraz kulturowy, nabycie zdolności rozpoznawania specyfiki funkcjonalnej architektury specjalnej oraz jej poprawnego odwzorowywania w projektowanym obiekcie, zrozumienie specyfiki skomplikowanych obiektów użyteczności publ. w projektowaniu, w tym specyfiki uwarunkowań prawnych, technologicznych, środowiskowych, kulturowych.
Treści programoweT-P-1Studenci opracowują projekt budynku użyteczności publicznej o profilu użytkowym, wymagającym zastosowania dedykowanych uregulowań prawnych odnoszących się do projektowania. Zadanie dotyczy obiektów znacznej wielkości o dużym lub bardzo dużym stopniu skomplikowania funkcji i wyposażenia technicznego Ćwiczenie opracowuje się w uzgodnionych lokalizacjach odpowiadających charakterystyce funkcjonalnej obiektu. Z zakresu dopuszczalnych obiektów zasadniczo wyklucza się obiekty służby zdrowia, sakralne i kultury, a wyjątki są możliwe jedynie po uzyskaniu pisemnej zgody nauczyciela odpowiedzialnego za przedmiot.
Metody nauczaniaM-1Zastosowane są: metoda inicjacji pracy analitycznej (wykonywanej przez studentów), metoda analizy krytycznej opracowywanego ćwiczenia (w odniesieniu do ustalonych kryteriów oraz konkretnej sytuacji przestrzennej), metoda monitorowania stanu zaawansowania, metoda dyskursu (szczeg. w odniesieniu do zagadnień dot. formy). Zajęcia obejmują prace analityczne, studialne i projektowe, przeprowadzane przez studentów i weryfikowane w toku indywidualnych korekt, przeglądów klauzurowych, prezentacji indywidualnych i przeglądu końcowego prac projektowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie semestralnego programu zajęć, przy czym podstawę do oceny stanowi uczestnictwo w przeglądach klauzurowych (uzupełniająca wiodącą ocenę końcową) oraz wielokryterialna ocena projektu kończącego dany semestr. Wymogiem zaliczenia jest opracowanie projektu końcowego rozwiązującego stawiany problem projektowy architektury specjalistycznej, jako architektury godzącej skomplikowane potrzeby użytkowe (technologię obiektu) z wymogami środowiska kulturowego, wyrażaną przez wysoką jakość architektury publicznej, jak i technicznymi wynikającymi ze znajomości przepisów i zagadnień inżynierskich.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi aranżować reprezentacyjną przestrzeń miejską, większe założenia przestrzenne i kra-jobrazowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_C-IV/1_U04potrafi rozwiązywać funkcję budynków nietypo-wych, specjalnego przeznaczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_2A_U43potrafi rozwiązywać funkcję budynków nietypowych, specjalnego przeznaczenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1nabycie umiejętności organizacji pracy projektowej w przypadku zadania o wysokim lub bardzo wysokim stopniu komplikacji połączone ze zdolnością do formowania obiektów użyteczności publicznej w sposób pozytywnie oddziałujący na przestrzeń publiczną i krajobraz kulturowy, nabycie zdolności rozpoznawania specyfiki funkcjonalnej architektury specjalnej oraz jej poprawnego odwzorowywania w projektowanym obiekcie, zrozumienie specyfiki skomplikowanych obiektów użyteczności publ. w projektowaniu, w tym specyfiki uwarunkowań prawnych, technologicznych, środowiskowych, kulturowych.
Treści programoweT-P-1Studenci opracowują projekt budynku użyteczności publicznej o profilu użytkowym, wymagającym zastosowania dedykowanych uregulowań prawnych odnoszących się do projektowania. Zadanie dotyczy obiektów znacznej wielkości o dużym lub bardzo dużym stopniu skomplikowania funkcji i wyposażenia technicznego Ćwiczenie opracowuje się w uzgodnionych lokalizacjach odpowiadających charakterystyce funkcjonalnej obiektu. Z zakresu dopuszczalnych obiektów zasadniczo wyklucza się obiekty służby zdrowia, sakralne i kultury, a wyjątki są możliwe jedynie po uzyskaniu pisemnej zgody nauczyciela odpowiedzialnego za przedmiot.
Metody nauczaniaM-1Zastosowane są: metoda inicjacji pracy analitycznej (wykonywanej przez studentów), metoda analizy krytycznej opracowywanego ćwiczenia (w odniesieniu do ustalonych kryteriów oraz konkretnej sytuacji przestrzennej), metoda monitorowania stanu zaawansowania, metoda dyskursu (szczeg. w odniesieniu do zagadnień dot. formy). Zajęcia obejmują prace analityczne, studialne i projektowe, przeprowadzane przez studentów i weryfikowane w toku indywidualnych korekt, przeglądów klauzurowych, prezentacji indywidualnych i przeglądu końcowego prac projektowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie semestralnego programu zajęć, przy czym podstawę do oceny stanowi uczestnictwo w przeglądach klauzurowych (uzupełniająca wiodącą ocenę końcową) oraz wielokryterialna ocena projektu kończącego dany semestr. Wymogiem zaliczenia jest opracowanie projektu końcowego rozwiązującego stawiany problem projektowy architektury specjalistycznej, jako architektury godzącej skomplikowane potrzeby użytkowe (technologię obiektu) z wymogami środowiska kulturowego, wyrażaną przez wysoką jakość architektury publicznej, jak i technicznymi wynikającymi ze znajomości przepisów i zagadnień inżynierskich.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi rozwiązywać funkcję budynków nietypo-wych, specjalnego przeznaczenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_C-IV/1_U05potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowa-nych powiązanych funkcjonalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_2A_U44potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowanych powiązanniach funkcjonalnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1nabycie umiejętności organizacji pracy projektowej w przypadku zadania o wysokim lub bardzo wysokim stopniu komplikacji połączone ze zdolnością do formowania obiektów użyteczności publicznej w sposób pozytywnie oddziałujący na przestrzeń publiczną i krajobraz kulturowy, nabycie zdolności rozpoznawania specyfiki funkcjonalnej architektury specjalnej oraz jej poprawnego odwzorowywania w projektowanym obiekcie, zrozumienie specyfiki skomplikowanych obiektów użyteczności publ. w projektowaniu, w tym specyfiki uwarunkowań prawnych, technologicznych, środowiskowych, kulturowych.
Treści programoweT-P-1Studenci opracowują projekt budynku użyteczności publicznej o profilu użytkowym, wymagającym zastosowania dedykowanych uregulowań prawnych odnoszących się do projektowania. Zadanie dotyczy obiektów znacznej wielkości o dużym lub bardzo dużym stopniu skomplikowania funkcji i wyposażenia technicznego Ćwiczenie opracowuje się w uzgodnionych lokalizacjach odpowiadających charakterystyce funkcjonalnej obiektu. Z zakresu dopuszczalnych obiektów zasadniczo wyklucza się obiekty służby zdrowia, sakralne i kultury, a wyjątki są możliwe jedynie po uzyskaniu pisemnej zgody nauczyciela odpowiedzialnego za przedmiot.
Metody nauczaniaM-1Zastosowane są: metoda inicjacji pracy analitycznej (wykonywanej przez studentów), metoda analizy krytycznej opracowywanego ćwiczenia (w odniesieniu do ustalonych kryteriów oraz konkretnej sytuacji przestrzennej), metoda monitorowania stanu zaawansowania, metoda dyskursu (szczeg. w odniesieniu do zagadnień dot. formy). Zajęcia obejmują prace analityczne, studialne i projektowe, przeprowadzane przez studentów i weryfikowane w toku indywidualnych korekt, przeglądów klauzurowych, prezentacji indywidualnych i przeglądu końcowego prac projektowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie semestralnego programu zajęć, przy czym podstawę do oceny stanowi uczestnictwo w przeglądach klauzurowych (uzupełniająca wiodącą ocenę końcową) oraz wielokryterialna ocena projektu kończącego dany semestr. Wymogiem zaliczenia jest opracowanie projektu końcowego rozwiązującego stawiany problem projektowy architektury specjalistycznej, jako architektury godzącej skomplikowane potrzeby użytkowe (technologię obiektu) z wymogami środowiska kulturowego, wyrażaną przez wysoką jakość architektury publicznej, jak i technicznymi wynikającymi ze znajomości przepisów i zagadnień inżynierskich.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowa-nych powiązanych funkcjonalnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_C-IV/1_K01rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środo-wisko i relacje społeczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_2A_K18rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1nabycie umiejętności organizacji pracy projektowej w przypadku zadania o wysokim lub bardzo wysokim stopniu komplikacji połączone ze zdolnością do formowania obiektów użyteczności publicznej w sposób pozytywnie oddziałujący na przestrzeń publiczną i krajobraz kulturowy, nabycie zdolności rozpoznawania specyfiki funkcjonalnej architektury specjalnej oraz jej poprawnego odwzorowywania w projektowanym obiekcie, zrozumienie specyfiki skomplikowanych obiektów użyteczności publ. w projektowaniu, w tym specyfiki uwarunkowań prawnych, technologicznych, środowiskowych, kulturowych.
Treści programoweT-P-1Studenci opracowują projekt budynku użyteczności publicznej o profilu użytkowym, wymagającym zastosowania dedykowanych uregulowań prawnych odnoszących się do projektowania. Zadanie dotyczy obiektów znacznej wielkości o dużym lub bardzo dużym stopniu skomplikowania funkcji i wyposażenia technicznego Ćwiczenie opracowuje się w uzgodnionych lokalizacjach odpowiadających charakterystyce funkcjonalnej obiektu. Z zakresu dopuszczalnych obiektów zasadniczo wyklucza się obiekty służby zdrowia, sakralne i kultury, a wyjątki są możliwe jedynie po uzyskaniu pisemnej zgody nauczyciela odpowiedzialnego za przedmiot.
Metody nauczaniaM-1Zastosowane są: metoda inicjacji pracy analitycznej (wykonywanej przez studentów), metoda analizy krytycznej opracowywanego ćwiczenia (w odniesieniu do ustalonych kryteriów oraz konkretnej sytuacji przestrzennej), metoda monitorowania stanu zaawansowania, metoda dyskursu (szczeg. w odniesieniu do zagadnień dot. formy). Zajęcia obejmują prace analityczne, studialne i projektowe, przeprowadzane przez studentów i weryfikowane w toku indywidualnych korekt, przeglądów klauzurowych, prezentacji indywidualnych i przeglądu końcowego prac projektowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie semestralnego programu zajęć, przy czym podstawę do oceny stanowi uczestnictwo w przeglądach klauzurowych (uzupełniająca wiodącą ocenę końcową) oraz wielokryterialna ocena projektu kończącego dany semestr. Wymogiem zaliczenia jest opracowanie projektu końcowego rozwiązującego stawiany problem projektowy architektury specjalistycznej, jako architektury godzącej skomplikowane potrzeby użytkowe (technologię obiektu) z wymogami środowiska kulturowego, wyrażaną przez wysoką jakość architektury publicznej, jak i technicznymi wynikającymi ze znajomości przepisów i zagadnień inżynierskich.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środo-wisko i relacje społeczne
3,5
4,0
4,5
5,0